برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتردانلود و آموزش های بیشتر

آموزش کیبورد (اُرگ) 8 – بررسی کیبوردها

کیبوردهای الکترونیکی و سایر سازهای کیبوردی

اولین چیزی که باید فهمید اینه که همه کیبوردها یکسان نیستن، ممکنه انواع مختلفی از صداها رو با روش های مختلف تولید صدا ایجاد کنن و قراره کارهای مختلفی رو طبق نیازهای نوازندگان مختلف انجام بدن. بخش‌های زیر به شما کمک می‌کنن تا در این دنیایی که ذاتا گیج کننده هستش کار کنید.

بررسی طراحی های کیبورد در طول سال ها

سازهای کیبورد رو میشه بر اساس نحوه تولید صدای اونها به دسته های زیر تقسیم کرد:

سازهای آکوستیک: این سازها برای تولید صدا به هیچ نیرویی نیاز ندارن و شامل پیانو آکوستیک، هارپسیکورد، و ارگهای قدیمی و غیره هستن. هر کدام از این سازها صدا رو به روش‌های متفاوتی تولید می کنن و صداهایی کاملاً متفاوت از بقیه دارن. صداهای اونها مسلما در یک کیبورد الکترونیکی تولید میشن.

سازهای الکترومکانیکی: این سازها صداهای خود رو به صورت مکانیکی یا آکوستیک تولید می کنن و بنابراین آمپلی فایر و ابزارهای الکترونیکی برای بلندتر کردن صدا دارن. پیانوهای الکتریکی کلاسیک رودز و وورلیتزر و همچنین کلاوینت (کلاو) فانکی و ارگ قدرتمند هاموند در این دسته قرار می گیرن. شناخت این صداها مهمه، چون تقریبا در هر کیبوردی که امروز استفاده می کنید وجود دارن.

✓ سازهای الکترونیکی: کیبوردهای این گروه صداهای خود رو با ابزارهای الکترونیکی، آنالوگ یا دیجیتال تولید می‌کنن، و این همون چیزیه که در مطالب این سایت عمیق‌تر به اون پرداخته میشه. کیبوردهای الکترونیکی از تکنولوژی های مختلفی برای تولید صدا استفاده می کنن. بروشورها و وب‌سایت‌ها اصطلاحاتی مثل سمپلینگ، سنتز آنالوگ، DSP، و مدل‌سازی رو همراه با صدها نام اختصاری ظاهرا بی‌معنی رایج می کنن.

لمس وزن کلید

این کلیدهای سیاه و سفید ممکنه در نگاه اول یکسان به نظر برسن، اما در واقع کلیدها (یا مکانیسم کلید) از سازی به ساز دیگه ممکنه خیلی متفاوت باشن. اولین تمایز اصلی اینه که آیا کلیدها وزن دارن یا خیر. کلیدهای وزن دار احساس نواختن پیانوی آکوستیک رو به شما القا می کنن. این کلیدها ممکنه سخت‌تر به نظر برسن، اما کنترل بسیار بیشتری بر روی دینامیک خودشون یا توانایی نواختن نرمتر و بلندتر رو به شما ارائه میدن.

به کلیدهای غیر وزنی اغلب synth-action گفته میشه. لمس اینها سبک تره و سریعتر میشه اونها رو نواخت. نوع بعدی کلیدهای نیمه وزنی هستش که محکم ترن و لمس سبک یکدست تری دارن. کیفیت از یک مدل به مدل دیگه و از یک برند به برند دیگه ممکنه متفاوت باشه، بنابراین یکی از مسائل مهمی که موقع خرید کیبورد باید در نظر بگیرید همین مساله‌س.

برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *