برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتردانلود و آموزش های بیشتر

آموزش کیبورد (اُرگ) 13 – توضیحاتی در مورد پیانو گرند

در ها

پیانوی گرند در بزرگی داره که با چوبی که همراهشه می تونید اون رو باز کنید. با باز کردن این در، می تونید سیم های فلزی و بقیه اجزای مکانیکی و شاید حتی سوییچ اتوموبیلتون که ماه گذشته به اشتباه اونجا انداختید رو ببینید! (هار هار هار، چه خنک (از طرف مترجم)) از اونجایی که صدای پیانو با سیم‌های داخل ساز تولید میشه، وقتی که درش رو باز می‌گذارید صدای بلندتر و طنین‌دارتری می شنوید که باعث میشه صدا از صفحه صوتی چوبی پخش شود.

پیانوی ایستاده هم یک در داره و حتی ممکنه از یک چوب برای باز نگهداشتن اون استفاده شه، اما در واقع فقط تیونرهای پیانو از چوب استفاده می‌کنن تا در زمان کوک کردن سیم‌ها، در رو باز نگه دارن. صدای کمی خفه‌شده یک پیانوی ایستاده با باز کردن در افزایش چشمگیری نخواهد داشت، اما برای بلند تر کردن صداش می‌تونید پیانو رو از دیوار فاصله بدید.

چیدمان سیم

سیم ها در پیانوی گرند افقی هستن. در حالت عمودی، سیم‌ها عمودی قرار دارن و برای قرار گرفتن در جعبه عمودی کوچیکتر به صورت مورب تنظیم میشن، یعنی سیم‌های تربل از سیم‌های باس عبور میکنن.

تفاوت در چیدمان سیم روی صدای حاصل از دو پیانو تأثیر می گذاره. سیم ها در یک حالت قائم و عمودی هستن، بنابراین صدا به اطراف و نزدیک به زمین حرکت میره. در مقابل، سیم‌های یک پیانوی بزرگ افقی هستن و در نتیجه، صدا به سمت بالا میره و اتاق رو پر می‌کنه.

کلید، چکش و سیم ها

اکثر پیانوهای آکوستیک امروزی یک ردیف از 88 کلید سیاه و سفید دارن. اگه پیانوی 87، 89 یا 32 کلیدی دارید، ممکنه فریب خورده باشید! هر کدوم از 88 کلید به یک چکش کوچیک با پوشش نمدی متصله (شکل 2-3 رو ببینید). وقتی کلیدی رو فشار میدید، چکشش به سیم یا مجموعه‌ای از سیم‌ها که با نت موزیکال مناسب کوک شدن، برخورد می‌کنه. سیم شروع به لرزیدن می کنه، گوش شما این لرزش رو می گیره و موسیقی رو می شنوید. کل فرآیند لرزش در یک ثانیه اتفاق می افته.

هر کدوم از 88 کلید به یک چکش کوچیک با پوشش نمدی متصله
شکل 2-3 : هر کدوم از 88 کلید به یک چکش کوچیک با پوشش نمدی متصله

برای جلوگیری از لرزش سیم‌ها، مکانیسم دیگری به نام دمپر روی سیم‌های داخل کیبورد قرار می‌گیرد. دمپرها از پارچه یا نمد ساخته شدن و با جلوگیری از هر گونه لرزشی سیم ها رو قطع میکنه. وقتی که کلیدی رو فشار میدید، علاوه بر فعال کردن مکانیزمی که سیم رو می لرزونه، یک کلید پیانو هم دمپر رو بلند می کنه. وقتی که کلید رو رها می کنید (به شرط نگه نداشتن پدال)، دمپر برمیگرده تا صدای سیم رو قطع کنه.

برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *