برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتردانلود و آموزش های بیشتر

آموزش کیبورد (اُرگ) 12 – نگاهی به آپشن های مختلف کیبورد

نگاهی به آپشن های مختلف کیبورد

در این مطلب

  • کشف آنچه با فشار دادن یک کلید اتفاق می افتد
  • مقایسه کیبورد آکوستیک و دیجیتال
  • ملاقات با بسیاری از انواع کیبورد الکترونیکی موجود
  • توصیف حس کلید و چند صدایی

با توجه به استفاده از کیبوردها در پیانو، ارگ یا کیبورد دیجیتال، این ساز در اشکال و اندازه‌های مختلف وجود داره. تعداد کلیدهای این کیبوردها ممکنه زیاد یا کم باشه و ابعاد بسیار بزرگ و حجیم و یا کوچک داشته باشن.

با این وجود، در نگاه اول، به نظر می رسه که همه کیبوردها باید یکسان باشن. و اینکه هر کدام ترکیب آشنایی از کلیدهای سیاه و سفید داشته باشن، درسته؟ در واقع، به غیر از این حقیقت که برای تولید نت های یکسان انگشتهاتون روی کلیدهای یکسانی ضربه میزنه، کیبوردها دنیای بسیار وسیعی دارن و هر ساز تا حدودی متفاوت از سایر سازها نواخته میشه. اونها احساس متفاوتی ایجاد می کنن، اندازه و وزن متفاوتی دارن و می تونن قیمتهای بسیار متفاوتی داشته باشن. بعضی از کیبوردها یک صدا و بعضی دیگه چند صدا و بعضی دیگه ممکنه هزاران صدای مختلف تولید کنن.

این مطلب توضیحات زیادی درمورد طیف گسترده‌ای از کیبوردهای موجود ارائه میده. هدف ما این هستش که به شما کمک کنیم تکنولوژی اولیه نحوه تولید صدا(های) اونها و چیزی که هر کدوم رو خاص میکنه رو بشناسید و اینکه هر کدوم برای چه چیزی بهترینه رو بدونید. ما توضیح میدیم که چطور پیانوهای دیجیتال آکوستیک رو با هزینه بسیار کمتر، اندازه کوچکتر و نگهداری راحت تر تولید می کنن. متوجه میشید که حساسیت لمس چیه و چطور کنترل دینامیک روی میزان صدا در انواع مختلف کیبورد رفتار متفاوتی داره و یاد میگیرید که تشخیص بدید چه زمانی فقط ساز آکوستیک واقعی این کار رو انجام میده.

اگه هنوز کیبورد نخریدید، این مطلب رو بخونید تا انتخابهای موردنظرتون رو بشناسید و تصمیم بگیرید که چه نوع کیبوردی مورد علاقه شماس.

پیانوهای آکوستیک

آکوستیک به معنای “الکتریکی نیست”. در نتیجه، پیانوهای آکوستیک برای نوازندگان مشتاق عالین، چون حتی زمانی که برق قطع شده، کار می‌کنن.

پیانوها قطعا محبوب ترین کیبوردهای آکوستیک هستن (همچنین هارپسیکوردها ارگ های پایپ وجود دارن، اما در این مطلب بهشون پرداخته نمیشه). پیانوها یک تاریخچه ضبط آهنگ 300 ساله، یک پرده غیرقابل مقایسه و یک مکانیزم تولید صدا دارن که برای هر نوع تغییر ظریف در لمس شما اصلاح شدن. این سازها در دو طراحی که به خوبی نامگذاری شدن عرضه میشن:

✓ پیانو گرند: شما برای نگهداری از یک پیانوی گرند کنسرت 9 فوتی ممکنه به یک اتاق نشیمن که به اندازه یک سالن بزرگه نیاز داشته باشید. ممکن هم هست که سایزهای دیگه ای رو در نظر داشته باشید، از گراند بیبی (حدود 5 فوت) تا سایزهای 7 فوتی. می تونید یک پیانوی بزرگ رو در شکل زیر ببینید.

پیانو گرند

شکل 2-1 : پیانو گرند

✓ پیانوی ایستاده (آپرایت): این سازهای نسبتاً کوچک که دیواری هم گفته میشن، به صورت عمودی به دیوار تکیه داده میشن و می تونن از نظر ارتفاع از اسپینت تا پیانوهای ایستاده با اندازه کامل (فول سایز) متفاوت باشن. شکل زیر یک پیانوی ایستاده رو نشون میده.

پیانوی ایستاده (آپرایت)

شکل 2-2 : پیانوی ایستاده (آپرایت)

برای یک سمپلینگ از سبک‌های مختلف پیانو، موسیقی های زیر رو امتحان کنید:

A ✓تا Z پیانیست ها (نکسوس)

✓ در حال نواختن: تم های فیلم – پیانو سولو، دیو گروسین (GRP Records)

✓ آلفرد برندل شوبرت رو می نوازه(فیلیپس)

✓ پیانو از اینجا شروع می شود،  Art Tatum (سونی)

برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *