برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتردانلود و آموزش های بیشتر

تمیز کردن کیبورد و پیانو و استفاده از افراد متخصص – – آموزش کیبورد (اُرگ) 27

کاری کنید از تمیزی بدرخشه

یک ساز تمیز از یک ساز که نادیده گرفته شده بلندتر و بهتر به نظر می رسه – در صورت نیاز به فروش سازتون این دو مزیت میتونه بر ارزشش تاثیر بذاره. برای تمیز کردن پیانو آکوستیک یا کیبورد دیجیتال لازم نیست زیاده روی کنید، اما تا حد امکان از گرد و غبار و کثیفی دور نگهش دارید.

از وضع قانون در مورد تمیز نگه داشتن ساز خود نترسید و اصرار کنید که هیچ کس (حتی شما دوست عزیز) اطراف کیبوردتان چیزی نخوره یا ننوشه. ریختن نوشیدنی رو صندلی عقب ماشینتون خیلی مهم نیست، اما ریختن نوشیدنی روی کیبورد ممکنه اون رو نابود کنه. و آیا واقعا می خواید هر ماه خرده های کراکر رو از بین کلیدها تمیز کنید؟

علاوه بر دور نگه داشتن غذا و نوشیدنی از کیبورد، نذارید گرد و غبار روی سازتون جمع بشه. تجمع گرد و غبار ممکنه در نهایت مدار رو کوتاه کنه یا باعث چسبیدن کلیدها یا دکمه ها بشه. بهرحال هر دو اتفاق، خبر بدی برای شماس. وقتی که از کیبورد دیجیتالتون استفاده نمی کنید، چه با یک کاور آماده خریداری شده باشه چه یک کاور دست ساز خانگی مثل یک ملافه، اون رو بپوشانید. تجمع گرد و غبار در پیانوهای آکوستیک خیلی مهم نیست، اما باید کنترلش کنید.

دو ابزار پاک کننده مهم که باید در کنار سازتون داشته باشید، یک گردگیر پر و یک قلم موی نقاشی کوچیک با موهای متوسطه. حداقل یک بار در ماه، از گردگیر پر برای گردگیری کلی استفاده کنید، بعد هم با قلم موی رنگ، بین تمام شیارها و کلیدها رو تمیز کنید. هر کلید رو فشار بدید و قبل از رفتن به کلید بعدی، هر دو طرفش رو تمیز کنید. اگر عجله دارید، فقط برس رو بین کلیدها بکشید و بعدا کاملا و بهتر تمزیش کنید. کیبوردهای دیجیتال تعداد زیادی دکمه کوچیک، نمایشگر دیجیتال، دکمه، اسلایدر و ابزارهای دیگه دارن. ساز رو از برق بکشید و هر چند ماه یکبار با یک دستمال خشک، نرم و بدون پرز تمیز کنید.

چیزی که منتظرش بودید: پاک کننده مخصوص پیانو

فروشنده ممکنه به شما پیشنهاد خرید یک پاک کننده مخصوص بسته بندی شده در یک بطری بسیار خوش دست و جذاب رو بده. اینطوری بدون اینکه به هزینه ‌های اضافی اهمیت بدید و با پرداخت یک هزینه بسیار بالا، فرصتی برای محافظت از سرمایه‌ گذاریتون خواهید داشت.

شما به خونه میرید و اسم مواد شیمیایی روی برچسب بطری رو سرچ می کنید و متوجه میشید که مقداری آب و صابون گران قیمت خریدید. بنابراین،برای اجتناب از چنین چیزی از موارد زیر استفاده و پولتون رو پس انداز کنید و خودتون یک محلول بسازید؛ مواد لازم: یک بطری اسپری خالی، یک ماژیک، صابون دست مایع و آب.

بطری اسپری رو بشویید تا از باقی مانده محصولات قبلی پاک بشه. با ماژیک روی بطری بنویسید “پاک کننده پیانو”. چهار یا پنج قطره صابون به بطری اضافه کنید و بعد با آب تمیز پرش کنید. قبل از اسپری کردن مواد روی پارچه بطری رو تکون بدید و بعد سازتون رو پاک کنید.

مراقب باشید که از چه حلال های پاک کننده ای برای صفحه کلیدتون استفاده می کنید. به عنوان مثال، روکش چوبی روی خیلی از پیانوهای گرند، ممکنه با پولیش معمولی مبلمان خراب بشه. کلیدهای عاج رو باید با یک پارچه خشک یا پاک کننده مخصوص خودشون تمیز کنید. (محصولات ساخته شده برای تمیز کردن کیبوردها و کلیدهای پیانو به صورت آنلاین در دسترس هستند). برای اکثر کیبوردها (آکوستیک یا برقی)، از پارچه ای استفاده کنید که با آب و صابون معمولی کمی مرطوب شده باشه. خجالت نکشید و از فروشنده بپرسید چه محصولات پاک کننده ای توصیه میکنه و دقیقاً چطور باید از اونها استفاده کنید.

در زمان استفاده از محلول روی سطح، چه آب و صابون چه پاک کننده پنجره (گاهی توصیه می شود، اما اول بپرسید!)، به جای دستمال کاغذی از یک تی شرت قدیمی یا پارچه بدون پرز استفاده کنید. پارچه‌های سبک در زمان تمیز کردن، اون کُرک های کوچولوی سفید رو باقی نمی‌ گذارن. مایع پاک کننده رو مستقیماً روی ساز  اسپری نکنید. اول روی پارچه یا دستمال اسپری کنید و بعد سازتون رو پاک کنید. این کار رو بارها و بارها ادامه بدید تا ساز  تمیز بشه، اما حتما حواستون باشه که رطوبت اضافی رو پاک کنید.

تماس با یک متخصص برای تیونینگ، بررسی ها و تعمیرات جدی

نواختن کیبورد یک چیزه، دانستن نحوه تعمیر و نگهداری اون یک چیز دیگه. این مسائل رو به یک متخصص واجد شرایط بسپارید. با نواختن، خوندن نت و گردش در سراسر جهان به اندازه کافی مساله برای فکر کردن دارید.

این بخش به شما نکاتی رو در مورد استخدام تیونرهای پیانو، تکنسین ‌های پیانو، افراد پشتیبانی فنی کیبورد و بقیه افرادی که می ‌تونن به شما در نگهداری و افزایش عمر سازتون کمک کنن، یاد میده.

تیونینگ (کوک کردن) پیانو: این کار رو به افراد متخصص بسپارید

خب، پس دوست شما میتونه گیتار، ویولن یا کلارینت خودش رو تیونینگ کنه. ولی به خاطر داشته باشید که پیانوی شما هر چقدر که بزرگتر باشه، تعداد قطعات داخلشم بیشتره و احتمالا خیلی هم بیشتر براش هزینه کردید. غرورتون رو زیر پا بزارید، تلفن رو بردارید و وقتی زمان تیونینگ پیانو رسید، با یک تکنسین پیانو تماس بگیرید.

تکنسین های پیانو افراد متخصص و ماهری هستن که در این زمینه سال ها تحصیل کردن و تجربه دارن. ممکنه به نظر برسه که تکنسین فقط کلیدها رو می نوازه و پیچ ها رو محکم می کنه، اما اگه خودتون سعی کنید این کار رو انجام بدید، حتی نمی دوید از کجا شروع کنید.

فکر نکنید که یک روز به طور ناگهانی می فهمید که پیانو از کوک خارج شده. این اتفاق یک فرآیند تدریجیه. اگه به نقطه ‌ای برسید که یهو بگید “وای! پیانوم کوک نیست”، تیونینگ سازتون خیلی دیر شده. حداقل یک بار در سال و ترجیحا دو بار در سال، برای تیونینگ پیانو برنامه ریزی کنید. به طور کلی، بازدید دو تا سه ساعت طول می کشه و بین 75 تا 150 دلار باید هزینه کنید که البته این هزینه ارزشش رو داره. بعد از تماس با یک تکنسین، احتمالا هر سال با شما تماس خواهد گرفت، بنابراین حتی لازم نیست به یادتون باشه که یک قرار ملاقات برای این کار برنامه ریزی کنید.

سال‌ ها عدم توجه به تیونینگ ساز باعث میشه یک پیانو برای همیشه از کوک خارج بشه. تا حالا صدای پیانوی سالون هونکی تونک قدیمی رو شنیدید؟ شاید این صدا به نوعی سرگرم کننده‌ باشه، ولی نه وقتی که از پیانوی بزرگ 30000 دلاری 9 فوتی شما میاد. تیونینگ منظم و همیشه، عدم افت پیچ پیانوی شما رو ضمانت می کنه (وضعیتی که قابل تعمیره اما گاهی اوقات هم مشکل ساز میشه) و به محض بروز هر نوع مشکل در پین های کوک که در زمان کوک سفت و شل میشن یا بلوک پین که پین ها رو نگه می داره، برطرفشون می کنه.

می تونید از دوستان، معلمان، فروشگاه ها و آموزشگاه های موسیقی برای معرفی یک تکنسین پیانو خوب کمک بگیرید. توصیه‌های مربوط به فهرست اعضای انجمن تکنسین‌های پیانو رو در www.ptg.org بررسی کنید، که افرادی رو معرفی می کنه که امتیاز تکنسین پیانو ثبت شده (RPT) رو کسب کردند. صرفا به صورت تصادفی از دفترچه تلفن انتخاب نکنید. یک تکنسین بد می تونه یک پیانو رو خراب کنه.

از تکنسین بخواهید زیر هود رو نگاه کنه و مطمئن بشه که همه چیز به درستی کار می کنه:

✓ آیا پدال ها کار می کنن؟

✓ آیا جای پایه ها ایمن هستن؟

✓ آیا اکشن مشکلی داه؟

✓ آیا صفحه صدا ترک خورده یا نه؟

خطوط پشتیبانی فنی

هر بار که یک کیبورد جدید می خرید، کارت ثبت خریدی که همراهشه رو پر و ارسال کنید، یا اگه می تونید به صورت آنلاین ثبت نام کنید. از اینکه تو یک لیست پستی قرار بگیرید نترسید. شما فقط قراره به کمپانی سازنده بگید: “فقط به شما اطلاع میدم که محصول بسیار جالب شما رو خریدم. اینجا نام من هستش و اینجا جاییه که من زندگی می کنم”. همش همینه.

بعد هر وقت مشکلی با سازتون داشتید، می تونید با خط پشتیبانی فنی کمپانی تماس بگیرید و با یک متخصص با دانش (شاید حتی کسی که کیبورد شما رو طراحی کرده) در مورد مشکل خاصی که دارید و نحوه برطرف کردنش صحبت کنید. اگه اون کارت کوچیک رو پر کرده باشید و پستش کردید، تماس با پشتیبانی فنی معمولا رایگانه.

به کیبوردهای دیجیتال حسابی برسید

شما به تنظیم کیبورد دیجیتالتون نیازی ندارید، با این حال، هر ار چند گاهی بهش توجه کنید. اگه اون رو تمیز و دور از گرد و غبار نگه دارید، این احتمال وجود داره که برای مدتی طولانی کار کنه و صدای خوبی داشته باشه.

با گذشت زمان، با فشار دادن و کشیدن مداوم، دکمه ‌های کوچیک، نمایشگرهای دیجیتال، دستگیره ‌ها، اسلایدرها و بقیه ابزارهای موجود در کیبورد دیجیتال، این ساز دچار سایش و پارگی طبیعی میشه. اگه به نظر می رسه دکمه ای گیر کرده، سعی نکنید خودتون اون رو با یکی از ابزارهاتون تعمیر کنید. با یک متخصص، شاید فروشنده ای که ابزار رو به شما فروخته است یا سازنده ساز، برای بررسی و تعمیرش تماس بگیرید. با حداقل هزینه، فروشنده می تونه آسیب رو (در صورت وجود) ارزیابی و اون رو برطرف کنه. اگه گارانتی شما هنوز معتبره (معمولا فقط برای یک سال)، ممکنه این کار برای شما رایگان تموم بشه.

هرگز و هرگز و تحت هیچ شرایطی خودتون پیچ کیبورد و بالای اون رو باز نکنید. مطمئنا، با تمام تراشه‌ های کامپیوتری و بوردهای مدار، داخل اون باحال به نظر می‌ رسه. و البته شما فکر می‌کنید که می‌ دونید دارید چه کار می‌کنید و می خواید با رفع مشکل، تو هزینه هاتون صرفه جویی و پولی رو پس انداز کنید. اما باز کردن کیبورد به طور خودکار گارانتی شما رو باطل می کنه و ممکنه به کیبورد شما آسیب جبران ناپذیری وارد کنه.

برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *