برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتردانلود و آموزش های بیشتر

ادامه نوازندگی با دیگران و انتخاب پیانو آکوستیک عالی – آموزش کیبورد (اُرگ) 23

اجرای موسیقی کلاسیک با دیگران

بدیهیه که صدای عالی یک پیانو و شاید ارگ پایپ و هارپسیکورد، انتخاب های اصلی شما در زمان اجرای موسیقی کلاسیک با دیگرانه. اما خیلی از نوازندگان داستان هایی از این قبیل دارن که چطور باید به تقویت یک گروه کلاسیک یا کلیسا کمک کنن تا جای خالی یک عضو از دست رفته یا بیمار رو پر کنن و روزی که کیبوردهاشون تونسته تکنوازی سلزهای زهی، بادی چوبی یا حتی کوبه ای رو که مورد نیاز بود باز آفرینی کنه، شبیه یک قهرمان جلوه کردن. اگه انتخاب های موسیقی شما شامل همه این انواع ساز باشه، این مزیت مطمئناً چیزیه که باید در نظر بگیرید.

بلندگوهای آن­بورد یکی دیگه از فیچرهای خوبه، چون در زمان نواختن آهنگ های کلاسیک نیازی به صدای خیلی خیلی بالا ندارید و دیدن کیبورد الکترونیکی در این نوع مجموعه می تونه باعث نگرانی بشه. یک سیستم آمپلی فایر بلندگو رو با خودتون ببرید تا ببینید چه عکس العملی می بینید!!!!

جمینگ در یک گروه موسیقی پاپ، راک یا جاز

نوازندگی در یک گروه معمولا به این معنیه که شما باید صداهای بسیار بیشتری رو نسبت به صداهای معمولی کیبورد کاور کنید. صداهای سینتی سایزر، زهی، برنجی و ووکال رو به دقت ارزیابی کنید تا مطمئن بشید که می تونید تمام سبک های موسیقی مورد نیاز رو پوشش بدید.

شما اغلب باید بیشتر از یک قسمت رو پوشش بدید، بنابراین فیچرهای اسپلیت و لایه ای مهم هستن. شما باید توانایی ذخیره کردن این قطعات چند صدایی رو داشته باشید و به راحتی اونها رو ریکال کنید. داشتن یک حالت زنده خاص برای اینکه صداها رو به ترتیب تنظیم کنید تا بتونید به راحتی در طول آهنگ تغییرشون بدید هم خیلی مفیده. با این روش، می تونید تک صداها و صداهای چند بخشی رو از یک لیست ساده انتخاب کنید، ترکیب کنید و انطباق بدید. خیلی از نوازندگان برای اینکه دستاشون همیشه روی  کیبورد  بمونه دوست دارن از پدال پا برای جلو رفتن در این لیست ها استفاده کنن.

داشتن توانایی حفظ یک صدا در حینی که صدای بعدی رو می نوازی، داره رایج ‌تر میشه، یا حداقل تقاضا از سمت نوازنده ها برای اون بیشتر شده. با استفاده از این فیچر، در حالی که صدای جدید در پس‌ زمینه بارگذاری میشه، نت های فعلی همچنان نواخته میشن. فقط زمان نواختن نت ‌های جدید، صدای جدید رو می‌شنوید، بنابراین می ‌تونید یک انتقال یکپارچه (نه متلاطم) بین صداها داشته باشید. این فونکسیون که با اسم هایی از قبیل پچ، انتقال نرم صدا، تغییر یکپارچه صدا و غیره نام برده میشه، قطعا ارزش جستجو کردن رو داره.

کار گروهی رایج ترین فضایی هستش که در اون نوازنده ها از بیش از یک کیبورد استفاده می کنن. متداول ترین دلیل این تنظیم، حس کلیدها هستش. نواختن پیانو در یک اکشن سینتی سایزر بدون وزن چندان رضایت بخش نیست. تلاش برای نواختن ارگ tonewheel در یک کیبورد وزن دار به همون اندازه دشواره و زمانی که می ‌خواید با کف دست بالا کلیدها رو بنوازید که در نوازندگی ارگ رایجه، میتونه کاملا دردناک باشه. به همین ترتیب، نواختن قطعات ریتمیک کلاو و سینتی سایزر سریع روی کلیدهای بدون وزن خیلی آسان تر هستش. (قبلا در مورد وزن کلید مورد توضیح دادیم).

مسئله دوم اینه که ممکنه یک کیبورد تکی نتونه رنج کلید کافی در هر بخش رو برای قسمت های تقسیم شده و یا لایه ای که باید کاور کنید فراهم کنه. راه حل درست رویکرد دو کیبوردی هستش. روش انتخاب نوع کیبورد به این بستگی داره که آیا شما در درجه اول یک پیانیست هستید که به صداهای اضافی نیاز داره، یک نوازنده ارگ هستید که به صداهای اضافی نیاز داره یا یک نوازنده موسیقی الکترونیک هستید که به سازهای مختلف نیاز داره. در اینجا بعضی از رایج ترین رویکردها/ ترکیبات توضیح داده شده:

✓ پیانو/ پیانوی استیج در پایین با یک سینتی سایزر/ استودیوی خانگی همه منظوره در بالا

✓ پیانو/ پیانو استیج در پایین با یک ارگ در بالا

✓ استودیوی خانگی اکشن وزن دار در پایین با اکشن سینتی سایزر/ استودیوی خانگی در بالا

✓ استودیوی خانگی عمل وزنی در پایین با ارگ در بالا

✓ ارگ در پایین (گاهی اوقات ارگ دستی دوگانه) با پیانوی صحنه در بالا

✓ ارگ در پایین (گاهی اوقات ارگ دستی دوگانه) با سینتی سایزر/ استودیوی خانگی همه منظوره در بالا.

انتخاب پیانوی آکوستیک عالی

اگه لیست مزایا و معایب شما نشون میده که یک پیانو آکوستیک به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت داره، از این بخش برای کمک به انتخاب مدل مناسب پیانو برای خودتون استفاده کنید.

در نظر گرفتن موقعیت مکانی

اغلب پیانوهای قدیمی با در نظر گرفتن آب و هوای خاصی تولید می شدند. چوب مورد استفاده برای ساخت آنها برای آب و هوایی که محصول نهایی در اونجا استفاده میشه، هوازدگی می شدند. به عنوان مثال، ژاپن آب و هوای مرطوب تری نسبت به بسیاری از مناطق در ایالات متحده داره. بنابراین، چوب بسیاری از پیانوهایی که برای استفاده در ژاپن تولید میشن، بیشتر از چوب ‌هایی که برای ساخت پیانو برای استفاده در ایالات متحده استفاده میشه، خشک شده. اگه در ایالات متحده زندگی می کنید و پیانویی رو که برای استفاده در ژاپن ساخته شده خریداری کنید، ممکنه با مشکلات جدی ناشی از خشک شدن قطعات چوبی پیانو مواجه بشید.

خیلی از وب ‌سایت ‌های سازنده این امکان رو برای شما فراهم می کنن که شماره سریال پیانوی خودتون رو رهگیری کنید، بنابراین می‌ تونید محصول و کشور محل تولید پیانوی مورد نظر خودتون رو بررسی کنید.

رسیدن به تمام پدال هایی که لیاقتش رو دارید

بعضی از دلال ‌های خرده پا  ادعا می ‌کنن که می‌ تونن با یک پیانوی بدون پدال وسط، در هزینه ‌های شما صرفه‌جویی کنن. این مزخرفه! شما ممکنه هرگز از پدال وسط استفاده نکنید، اما در صورتی که لنگ لنگ (پیانیست چینی) برای ناهار به خونتون بیاد، باید یکی از اونها داشته باشید.

داشتن یک پدال وسط مثل اضافه کردن یک سانروف به یک ماشین جدید نیست. سه پدال پیانو نباید اختیاری یا بخشی از یک بسته خاص باشه که هزینه بیشتری داره. سه پدال بخشی از خرید کلی هستش. اگه سه پدال می خواید، مدل های پیانو با سه پدال رو حتما ببینید.

خیلی از پیانوهای قائم فقط پدال وسط ندارن. بنابراین، اگه پیانویی که می‌خواید فقط دو پدال عمودی داشته باشه، احتمالاً کاملا خوبه. فقط در مورد پدال سوم مراقب باشید که در سمت ایمن باشه.

پیدا کردن موارد خوب برای خرید کیبورد و جلوگیری از کلاهبرداری

اگه در بازار گشتی زدید و پیانویی رو با قیمت خیلی پایین پیدا کردید – خیلی پایین‌تر از همون مدل در هر جای دیگه شهر – این پیانو یا دست دومه، یا شکسته یا به مناسبت “روز یادبود” (بزرگداشت سربازان تو آمریکا) فروخته میشه.

اگه تصمیم دارید که یک پیانوی آکوستیک دست دوم بخرید، صبور باشید و نگاهی به سازهای مختلف بندازید. پیانوهای بسیار خوب زیادی وجود داره و گاهی اوقات مردم مجبورن که اونها رو بفروشن، چون دیگه نوازندگی نمی کنن، در حال جابجایی هستن، یا باید فضایی رو برای قرار دادن تلویزیونHD  هفتاد اینچی جدیدشون باز کنن. و البته اگه پیانوی رویاییتون رو در یک گاراژ فروش وسایل حراجی پیدا کردید، قیمت خیلی پایین لزوما نشونه این نیست که چیزی این وسط اشتباهه. این یک گاراژ حراجیه! فقط شما ممکنه یک پیانوی کاملا خوب رو پیدا کرده باشید که سال‌های بسیار باشکوهی رو سپری کرده و قیمت کمتری از یک پیانوی جدید داره.

در مورد هر معامله ای که به نظر می رسه بیش از حد خوب و درست باشه، حواستون رو جمع کنید. اگه اکثر فروشگاه ها مدل خاصی رو با قیمت 20000 دلار عرضه می کنن و ناگهان در PianoMax چشمتون به همون مدل ولی با قیمت 5000 دلار می خوره، قطعا مشکلی وجود داره. صفحه صدا ممکنه ترک خورده باشه یا ممکنه سیم هاش از بین رفته باشه. کی می دونه؟ قبل از خرید پیانو، یک متخصص رو استخدام کنید تا پیانو رو بررسی کنه. (برای اطلاعات بیشتر در مورد پیدا کردن تکنسین های پیانو، به مطالب بعدی مراجعه کنید).

مدل های دمو هم خریدهای خوبی هستن. فروشگاه‌ ها اغلب پیانو رو برای استفاده دانشجوها، مسابقات و هنرمندان مهمان به دانشگاه ‌ها یا سالن‌ های کنسرت محلی قرض میدن. حتی اگه فقط یک بار استفاده شده باشه، دیگه نمیشه پیانو رو به عنوان نو فروخت. البته، پیانوها کیلومترشمار ندارند، بنابراین باید ادعای فروشنده رو در مورد میزان استفاده از پیانو بپذیرید، اما نگران نباشید، اکثر فروشندگان در این مورد صادق خواهند بود.

صدای هیچ پیانویی شبیه به بقیه نیست

نه تنها برندهای مختلف صدای کاملا متفاوتی دارن، بلکه صدای دو پیانو ساخته شده توسط یک شرکت هم ممکنه متفاوت باشه. به همین دلیله که باید، باید، باید دست و گوشتون رو روی هر پیانویی که مد نظرتونه قرار بدید. هر کلید لعنتی رو در تمام ولوم ها بنوازید. بسیاری از پیانوها به جز یک کلیدشون، کاملا سالم به نظر می رسن. اگه هر کدوم از کلیدهای پیانو رو تو فروشگاه امتحان نکنید، ممکنه بعد از اینکه اون رو به خونه آوردید متوجه کلید خرابش بشید.

بارها و بارها کلیدها رو بنوازید و گوش بدید. به غرایزتون اعتماد کنید. عجله نکنید، فقط خود شما میدونید چی دوست دارید؛ بعضی از مردم صدای Steinway و بعضی ها بالدوین دوست ندارند. شما حق دارید طبق سلیقه خودتون پیانو بخرید.

نگاهی به برندهای خاص پیانو

در زیر بعضی از برندهای خوب پیانو از سراسر جهان نام برده شده. اگه می خواید پیانو بخرید، مستقیما با این کمپانی ها تماس بگیرید و بپرسید که چطور می توانید در منطقه خودتان

✓ کمپانی پیانو و ارگ بالدوین: پیانوهای Baldwin، Wurlitzer، Chickering و Concertmaster رو می سازه.

www.gibson.com/en-us/ divisions/Baldwin

✓ کمپانی:Kawai America  انواعKawai  رو در هر جاااای جهان عرضه می کنه.

 www.kawaius.com

L. Bösendorfer Klavier ✓: همه مدل های Bösendorfer رو تولید می کنه. www.boesendorfer.com

 ✓مراکز اصلی Mason & Hamlin: پیانوهای گرند و قائم تولید می کنه.

www.masonhamlin.com

✓ Pearl River Piano Group America Ltd: پیانوهای Pearl River و Ritmüller رو می سازه. www.pearlriverusa.com

✓ Steinway & Sons: از سال 1853 پیانوهای Steinway و همچنین پیانوهای بوستون و اسکس رو عرضه می کنه. 

 www.steinway.com

✓ Story & Clark: حالا پیانوهای هیبریدی رو با حسگر نوری، پورت‌های USB و پورت‌های MIDI استاندارد در همه مدل‌ها می‌سازه.

www.qrsmusic.com

✓ شرکت یاماها آمریکا: انواع پیانوهای یاماها رو می سازه.

www.yamaha.com

برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *