برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتردانلود و آموزش های بیشتر

آموزش کیبورد (اُرگ) 16 – کیبوردهای پرتابل و استودیوهای خانگی

کیبوردهای پرتابل

کیبوردهای پرتابل معمولا در رنج سازهای سطح ابتدایی تا کمی پیشرفته ‌تر قرار دارن که صداهای اولیه رو با بعضی فیچر‌های سرگرم‌کننده و یا یادگیری ساده و همنوازی درون‌برد ترکیب می‌ کنند. اونها بیشتر برای افراد مبتدی طراحی شدن و بسیار مقرون به صرفه هستن. کیبوردهای الکترونیکی پرتابل اولین بار در دهه 1980 مورد توجه قرار گرفتن و مثل امروز کمپانی های کاسیو و یاماها پیشگام تولید اونها شدن. این دسته از کیبوردها در سال های اخیر توسعه پیدا کردن و حالا تعداد شگفت انگیزی از فیچرها رو ارائه میدن و ارزش پولی بالایی دارن.

اغلب کیبوردهای پرتابل به جای کلیدهای وزن دار مثل پیانو، از کلیدهای اکشن سینتی سایزر با اندازه معمولی و بدون وزن استفاده می کنن. محدوده کلیدهاشون 49 و 61 هستن که گاهی اوقات تا 88 کلید نیمه وزن دار رو ارائه میدن.

صداها توسط فن آوری سمپل پلی بک تولید می‌شن و معمولا مناسب اما بسیار ابتدایی هستن. کیبوردهای پرتابل حافظه زیادی برای سمپل ها ندارن، بنابراین انتظار کیفیت حرفه ای رو از اونها نداشته باشید. با این وجود، نسبت به هزینه ­ای که پرداختید به طرز شگفت انگیزی مناسب هستن. ممکنه چیزی که تولید میکنه از نظر کیفیت پایین باشه، اما قطعاً کمیت بالایی داره. این کیبوردها معمولا بین 400 تا 800 صدا تولید می کنن! اینها علاوه بر داشتن صداهای ساز واقعی و بعضی صداهای سینتی سایزر همه منظوره، اکثرا افکت‌های صوتی و نویزهای سرگرم کننده دیگه ای دارن که نوازندگی با اونها میتونه برای بچه ها سرگرم کننده باشه.

استودیوهای خانگی

استودیوی خانگی یک سینتی سایزره که نوعی ضبط داخلی داره. بنابراین یک استودیوی خانگی همیشه یک سینتی سایزره (چون به شما امکان میده صداهای جدید تولید کنید)، اما یک سینتی سایزر لزوما یک استودیوی خانگی نیست (چون لزوما یک سکوئنسر (sequencer) آن‌بورد داخلی یا فونکسیون ضبط نداره).

استودیوهای خانگی سینتی سایزر از فرم های دیجیتالی تولید صدا استفاده می کنن، چه سمپل پلی بک، چه سنتز دیجیتال، چه فن آوری مدل سازی، چه ترکیبی از همه اینها باشه. بعضی اوقات سمپلینگ کاربر در اونها قرار داده میشه، در نتیجه می تونید صداها و افکت های صوتی خودتون رو ضبط کنید یا صداهایی رو که دیگران می‌ سازن بارگذاری کنید.

استودیوی خانگی به دلیل اینکه تولید صدا، ضبط موسیقی، و فیچرهای اجرای زنده رو در یک دستگاه ترکیب می کنه، داره به یک تجارت همه فن حریف تبدیل میشه. بسیاری از نوازندگان صرف نظر از اینکه به تمام فیچرهای دیگه نیاز دارن یا نه، یکی از این دستگاه ها رو برای تولید صدا می خرن، چون اغلب بهترین مدل تولیدی کمپانی سازنده، یک استودیوی خانگیه. استودیوهای خانگی معمولاً 61 کلید اکشن سینتی سایزر و 88 کلید اکشن وزن دار دارن و مدل ‌های سطح بالایی اغلب به صورت افترتاچ (پس نواخت) ارائه میشن. بعضی از برندها نسخه های 73 یا 76 کلیدی رو عرضه می کنن.

بعضی از گروه های موسیقی به استودیو خانگی به عنوان یک پلتفرم ضبط انتقادات تندی دارن، چون سیستم ‌های ضبط صوتی/MIDI کامپیوتری به مراتب قابلیت ‌های بسیار بهتری از اون دارن. اما گاهی اوقات فقط روشن کردن یک سیستم اختصاصی برای گرفتن یک ایده سریع، آسان تر و ملموس تره. یک استودیو خانگی یکپارچه‌س، در نتیجه حمل و نقلش با خودتون بسیار راحت تره. به لطف جهانی بودن MIDI، شما مجبور نیستید یکی رو انتخاب کنید و می تونید از استودیو خانگی به تنهایی استفاده کنید یا اون رو به کامپیوترتون وصل کنید و از این ابزارها هم استفاده کنید.

برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *