برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتردانلود و آموزش های بیشتر

آنباکسینگ کیبورد جدید، راه اندازی و مراقبت از سازتون – آموزش کیبورد (اُرگ) 26

کیبورد به کامپیوتر

کیبوردهای دیجیتال مجموعه ای از گزینه ها رو به شما ارائه میدن که بتونید موسیقیتون رو ضبط کنید. می تونید مستقیماً روی کیبوردتون ضبط کنید یا با اتصال کیبورد به کامپیوتر با استفاده از کابل های MIDI این کار رو انجام بدید. اگه از MIDI استفاده می‌ کنید، این امکان رو دارید بدون تجهیزات ضبط فانتزی، دقیقا همون چیزی رو که می ‌نوازید، ضبط کنید. پیام‌ های MIDI که هنگام پخش از صفحه‌کلید ارسال می‌ کنید رو میشه در کامپیوتر یا سکوئنسر ضبط کرد. و بعد، تنها کاری که انجام می‌ دید اینه که دکمه «play» رو روی سکوئنسر فشار بدید و نت به‌ نت، ولوم به ولوم، دقیقاً همون چیزی رو که نواختید بشنوید.

انواع مختلفی از برنامه های نرم افزار ضبط و سکوئنسینگ برای کامپیوتر شما وجود داره که گزینه های ضبط و ادیت که ممکنه در کیبورد شما وجود نداشته باشه رو در اختیارتون قرار میده.

برنامه‌های ضبط دیجیتال و سکوئنسینگ به شما امکان میدن چندین ترک مختلف رو ضبط کنید. بنابراین، شما می تونید خودتون رو با نواختن ملودی یک آهنگ با صدای پیانو در ترک 1، بعد بخش درام رو در ترک 2 و بعد هم بخش گیتار رو در ترک 3 ضبط کنید. اما هرگز از هیچ ساز دیگه ای به جز کیبوردتون و صداهایی که همراهش بود استفاده نمی کنید. وقتی ضبط یا سکوئنس و همچنین هر سه آهنگ رو به طور همزمان بنوازید، شبیه یک گروه چهار نفره به نظر می رسید. بیشتر از این می خواید؟ فقط کافیه در آهنگ 4 چند ویولن اضافه کنید. شاید صدای باران تو آهنگ 5 باشه. خیلی زود تمام فیلارمونیک لندن رو در آهنگ های 6 تا 16 می نوازید.

برنامه‌ های نرم ‌افزاری به شما این امکان رو میدن که اونچه که ضبط کردید رو ادیت، ترنسوپوز، سریع تر یا کند کنید. همچنین می‌تونید سطح صدا رو در هر آهنگ تغییر بدید و افکت های صوتی مثل Reverb رو برای بهتر کردن چیزی که نواختید اضافه کنید. اما صبر کنید! چیزهای بیشتری وجود داره! می‌تونید فایل‌ های MIDI رو بخرید یا حتی دانلود کنید و اونها رو در نرم‌ افزار ضبط خودتون بارگیری کنید تا بتونید همراه با فایل ‌ها بنوازید و آهنگ ‌های جدید رو در بالاترین سطح اضافه کنید.

کیبورد به کیبورد

می‌تونید کیبورد MIDI خودتون رو به کیبورد MIDI دیگه ای وصل کنید یا یک زنجیره از سه ساز یا بیشتر بسازید. هر کیبورد رو با یک پچ صوتی متفاوت تنظیم کنید و همه کیبوردها رو همزمان از کیبورد کنترلر اصلی بنوازید. توجه کنید ترکیب صداهای پیانو و سازهای زهی، برنجی و گیتار الکتریک به چه صورته.

MIDI  و نت نویسی موسیقی

برنامه ‌های نت‌ نویسی موسیقی ابزارهای عالی برای کمک به یادگیری و بهبود مهارت‌ های خواندن و نوشتن نت هستن. وقتی صفحه‌کلید MIDI رو به کامپیوتر وصل و نرم ‌افزار نت ‌نویسی رو باز می ‌کنید، می‌ تونید نت بنویسید، نت بخوانید و هر چیزی رو که روی آن کار می‌کنید پخش کنید. برنامه های آموزشی زیادی برای کمک به شما با اصول اولیه نت نویسی موجود هستن. بعضی از اونها تعاملی هستن و باعث میشن یادگیری سرگرم کننده باشه. و فراموش نکنید که می تونید از برنامه های نت نویسی برای نوشتن آخرین کار خود استفاده کنید که بتونید نت هاتون رو با بقیه نوازنده ها به اشتراک بگذارید.

فصل 4 – راه اندازی و مراقبت از سازتون

در این مطلب این موارد رو می خونیم:

  • خارج کردن کیبورد (و انواع مختلف آن) از بسته بندی و مونتاژ اون
  • پیدا کردن جای مناسب برای  کیبوردتون
  • تمیز کردن  کیبورد
  • متوجه میشید که چه زمانی نمی تونید خودتون تعمیرش کنید
  • ایجاد اتصالات الکتریکی و صوتی
  • نگهداری از کیبورد و رفع مشکلات جزئی اون

بنابراین شما طبق نیازهاتون ساز مناسبی رو انتخاب کردید و اون رو برای شروع نواختن موسیقی به خونه آوردید. کجا می تونید روی نواختن، تمرین و لذت بردن از آهنگسازی بدون حواس پرتی (و بدون پرت کردن حواس دیگران) تمرکز کنید؟

تو این مطلب در مورد نحوه تنظیم پیانو یا کیبورد، جابجایی ایمن اون و نحوه نگه داشتنش در بهترین حالت بحث میشه. همچنین با انواع مختلف اتصالات کیبورد (و کانکتورها) که به شما امکان میده برای شنیدن  کیبورد خود در هوای آزاد به وسایل دیگه متصل بشید، آشنا خواهید شد. این بخش کمی در مورد ایمنی الکتریکی و  بعضی  از بهترین روش ها در زمان استفاده از دنده برقی صحبت می کنه. و یاد می گیرید که در زمان بروز مشکل چطور می تونید کمک بگیرید.

آنباکسینگ کیبورد جدید

در زمانی از خرید کیبوردتون هیجان زده شدید و با عجله بسته بندیش رو باز می کنید، ممکنه به بعضی از وسایل مهم داخل جعبه آسیب بزنید. قطعا آخرین چیزی که می خواید آسیب زدن به سازتون قبل از اینه که حتی یکبار اون رو نواخته باشید. این بخش چند نکته در این مورد رو بیان می کنه.

کیبورد شما در نوعی کیسه پلاستیکی پیچیده شده و برای محافظت از اون و نگه داشتنش در جعبه، دو طرفش درپوش های فوم قالب گیری شده وجود داره. چیزی که اغلب مردم معمولا فراموش می کنن اینه که بعضی از لوازم جانبی مهم نیز ممکنه در انتهای فوم قرار داشته باشن. بنابراین هر دو بخش انتهایی رو با دقت نگاه کنید.

علاوه بر خود کیبورد (مثل نصب پایه، اگه سازتون پیانوی دیجیتال خانگیه)، به موارد زیر هم نگاه کنید (همه این موارد ممکنه در مورد مدل انتخابی شما صدق نکنه؛ برای اطلاعات بیشتر، ابتدای کتابچه راهنمای کمپانی سازنده سازتون رو بررسی کنید):

کابل برق یا منبع تغذیه خارجی: بعضی از این کانکتورها دو قطعه ای هستن، قطعه مستطیلی بزرگتر به اضافه یک کابل دوم که بین به پریز وصل میشه (مثل  بعضی  از لپ تاپ ها).

کتابچه راهنمای مالک یا راهنمای عملکرد: بسته کیبورد شما شامل نوعی راهنما (به طور سنتی یک نسخه چاپی) هستش که به شما در راه اندازیش سازتون کمک می کنه. این دستورالعمل ‌ها ممکنه یک کتابچه راهنمای کامل کمپانی سازنده یا فقط یک راهنمای مختصر برای شروع باشه که به شما در انجام کارهای اولیه کمک کنه. این دفترچه ها معمولا در یک کیسه شفاف قرار دارن که ممکنه شامل یک کارت گارانتی و شاید یک                 CD-ROM هم باشه. این دیسک احتمالا حاوی بیشتر دستورالعمل های مورد نیازتون مثل فترچه راهنمای کمپانی سازنده، راهنمای پارامتری مهمتر (که هر کدوم از فونکسیون ها و پارامترهای محصول رو توضیح میده)، لیست نام صدا/ وویس، و موارد دیگه هستش.

توجه: بسیاری از تولیدکنندگان برای پایین نگه داشتن هزینه ها، به سمت استفاده از مواد چاپی کمتر و ارائه راهنماهای طولانی تر به صورت یک فایل PDF الکترونیکی میرن. اگر برنامه رایگان Adobe Reader  رو ندارید، به www.adobe.com/reader مراجعه کنید.

محصولات معمولا تغییر می کنن، فیچرهای جدید بهشون اضافه میشه و اشتباهات در دستورالعمل ها برطرف میشن. ممکنه نسخه جدیدتری از دستورالعمل (های) کیبورد شما برای دانلود در وب سایت سازنده موجود باشه.

کارت گارانتی: کارت گارانتی مالکیت شما رو بر محصول در کمپانی سازنده ثبت می کنه و تضمین می کنه ساز شما تحت گارانتی تعمیرات/ مشکلات در بازه زمانی معینی که شرکت اعلام کرده  هستش.

در واقع، برای اینکه واجد شرایط پوشش گارانتی باشید، نیازی نیست این نوع کارت رو پر کنید یا برگردانید. گواهی خرید شما (بهترین مورد، رسید فروشگاهه) ضمانت استفاده از هر چیزیه که سازنده ارائه می کنه. اگه برای تکمیل اطلاعات گارانتی خودتون به وب ‌سایت‌ های کمپانی ها برید، بسیاری از اونها دوره‌ های گارانتی طولانی‌ت ری (معمولاً دو برابر زمان معمول) ارائه می‌ دن. این افزونه یک مزیت عالی و رایگانه، بنابراین این امکان رو بررسی کنید و در صورت موجود بودن، ازش اسفاده کنید.

 سخت ‌افزار اضافی: اگه یک پیانوی دیجیتال خانگی با مجموعه استند خریدید، پیچ‌ ها، مهره ‌های بال و سایر اتصالات سخت‌افزاری در یک بسته جداگانه در جایی از جعبه قرار دارن. به دقت به دنبال چنین مواردی در قسمت های فوم یا چسبانده شده به داخل جعبه باشید.

پدال نگهدارنده/ دمپر: اگه قراره کیبورد شما یک پدال داشته باشه، معمولا در یک جعبه مقوایی سفید در جعبه قرار می گیره. گاهی اوقات این پدال‌ های رایگان فقط سوئیچ ‌های تخت کوچیک هستن، بنابراین احتمال اینکه جعبه کوچیک باشه و دیده نشه وجود داره.

کابل ‌های اضافی:  بعضی  از کیبوردها کابل USB برای اتصال دستگاه به کامپیوتر برای عملکرد MIDI و یا صدا دارن. اگرچه ممکنه فورا به این قابلیت نیاز نداشته باشید، اما اگه به شما قول داده شده که ارسال بشه، حتما تو جعبه پیداشون کنید.

✓ کالاهای بسته‌ بندی شده از عمده فروش: بعضی از عمده فروش ‌ها تبلیغات بسته‌ ای ویژه رو جمع ‌آوری می‌کنن، که کالاهای دیگه ای مثل هدفون، کیف حمل و نقل، پایه، کتاب ‌های موسیقی یا نرم‌ افزار و غیره رو به قیمت بسته شما اضافه می‌ کنن. این اقلام همیشه در یک یا چند بسته جداگانه بسته بندی میشن و یا در زمان خرید در اختیار شما قرار می گیرن یا همزمان ارسال میشن. به دقت به علائمی مانند “جعبه 1 از فلان تعداد جعبه، جعبه 2 از فلان تعداد جعبه و غیره توجه کنید.

فراهم کردن یک جای خوب برای قرار دادنش

چه یک کیبورد آکوستیک خریداری کرده باشید چه دیجیتال، اولین کاری که باید در زمان تحویل این عزیز جدیدتون به خونه انجام بدید اینه که جایی برای اون پیدا کنید. این نباید یک جای دائمی باشد و نقطه ایده آل شما باید این ویژگی ها رو داشته باشه:

دور از نور مستقیم خورشید: قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید حتی از پشت پنجره، میتونه به مرور زمان به کیبورد شما آسیب برسونه. نور مستقیم خورشید میتونه باعث تاب برداشتن یا خشک شدن چوب بشه و روی صدا و ظاهر کلی تأثیر بذاره.

آب و هوای کنترل شده: کیبوردتون رو در معرض نوسانات دمایی وسیع قرار ندید. اون رو در ایوانی که در تابستان گرم و در زمستان سرده نذارید. کیبورد رو نزدیک دیوار داخلی قرار بدید و نه دیوار خارجی. چوب به تغییرات رطوبت واکنش نشون میده، بنابراین اگر شما و پیانوی آکوستیکتون در آب و هوای خشک یا مرطوب زندگی می کنید، یک رطوبت ساز یا رطوبت گیر بخرید. (تیونر پیانوتون خوشحال خواهد شد که در مورد رطوبت ساز و رطوبت گیر و کاربردشون به شما توصیه ای داشته باشه). (مجددا هار هار هار)

تهویه خوب: برای پیانوهای آکوستیک، تهویه خوب باعث کاهش تجمع رطوبت اضافی میشه که روی چوب تأثیر می گذاره. برای کیبوردهای دیجیتال، تهویه باعث خنک شدن عملکرد داخلی در زمانی که برق وصله میشه.  اما کیبوردتون رو درست زیر یک دستگاه تهویه مطبوع یا درست روبروی کانال گرمایش قرار ندید.

ایمنی: کیبورد رو در موقعیتی نا پایدار قرار ندید، چون ممکنه ضربه بخوره، بیفته یا چیزی روش بیفته.

آزادی عمل: وقتی غمگین یا ناراحت هستید، به احتمال زیاد حوصله تمرین کردن هم ندارید. تمرین نکردن باعث میشه نوازندگیتون  ضعیف بشه، بنابراین در زمان نواختن به خودتون فضای کافی برای کشش عضلات بدید.

راحتی: مطمئن بشید که اتاق شما پریزهای برق زیادی داره. استفاده از سیم کشی طولانی گران، اعصاب خورد کن و زشته.

نورپردازی: تا زمانی که در یک بار تاریک و پر دود یا در برابر صدها طرفدار عاشقتون قرار نگیرید، همیشه باید با نورپردازی خوب نوازندگی کنید. نه تنها دیدن کلیدها با نور خوب راحت تره، بلکه خواندن نت در تاریکی تقریبا غیرممکنه. می‌تونید یک لامپ رو بالا یا نزدیک کیبوردتون تنظیم کنید، اما نه از نوع گیره ‌ای که باعث آسیب رسوندن به کیبورد میشه.  

همچنین به خاطر داشته باشید که جای پیانو یا کیبورد شما چطور ممکنه بر روابط شما با همسایه هاتون تاثیر بذاره. به عنوان مثال، کیبورد رو تو اتاقی که درست بالای اتاق خواب همسایه طبقه پایینیه قرار ندید. وگرنه تمام اون جلسات تمرینی اواخر شب به  به تاریخ خواهد پیوست.

برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *