برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتردانلود و آموزش های بیشتر

آموزش کیبورد (اُرگ) 18 – کیبوردهای دیجیتال چگونه انواع صداها رو تولید می کنند

فهمیدن اینکه کیبوردهای دیجیتال چطور صداهای زیادی تولید می کنن

کیبوردهای امروزی بسیار شگفت انگیزن، فقط کافیه یک دکمه رو فشار بدید و هر صدایی رو می تونید بشنوید. پیانو آکوستیک، پیانو الکتریک و ارگ؟ امتحانش کن. ساکسیفون، فلوت، ترومپت، ترومبون، ویولن و ویولن سل؟ امتحانش کن. گیتار راک، بیس، درام، و حتی تشویق جمعیت؟ امتحانش کن. لیدهای سینتی سایزر اوج گرفته، بلیپ های الکترونیکی و افکت های صوتی خش خش و …؟ همه اینها و بیشتر از اینها رو می تونید داشته باشید.

آیا تا حالا به این فکر کردید که چطور این همه صداهای مختلف رو تولید می کنن؟ کیبوردهای دیجیتال همه مثل هم نیستن و صداها رو به روش های مختلف تولید می کنن. ما روش ‌های اصلی اونها رو توضیح میدیم:

سنتز دیجیتال: سنتز دیجیتال دسته بندی گسترده ایه که نشون میده سازنده با استفاده از یک تراشه کامپیوتری روش خاصی برای تولید تن ‌های مصنوعی که می تونن تغییر کنن و به صورت صداهای مختلف دستکاری بشن طراحی کرده. مدولاسیون فرکانس (FM) شکلی از سنتز الگوریتمیه که یاماها از اون برای تولید سینتی سایزر های بسیار موفقی مثل DX7 استفاده می کرد و امروزه هم از اون در بعضی از محصولات استفاده میشه. کاسیو چیزی که اعوجاج فاز (PD) گفته میشه رو در رنج سینتی سایزرهای CZ خودش داشت و Kawai در ترکیب‌های سری K خودش از فن آوری دیجیتالی به نام سنتز افزودنی استفاده کرد.

سمپل پلی بک: سمپلینگ فرآیند ضبط دیجیتالی صدای یک شیء در دنیای واقعی و امکان پخش اون و دستکاری بیشتر در ضبط هستش. سمپل پلی بک میتونه بسیار واقعی‌ تر از فرم های دیگه سنتز به نظر برسه، چون بجای بازسازی یا تقلید صدای ساز از صدای واقعی استفاده می ‌کنه. سمپلینگ برای اولین بار در دهه 1980 در کیبوردها استفاده شد و سازهایی مثل E-mu Emulator، Ensoniq Mirage، Fairlight CMI و سمپلرهای Akai بسیار محبوب شدند. از اونجایی که اون روزها حافظه دیجیتال بسیار گران بود، صداها خوب بودند اما هنوز عالی نبودن. هزینه ‌ها با گذشت زمان کاهش پیدا کرده، و امروزه کیبوردهای سمپلینگ (و نرم‌افزار کامپیوتر) صداهای بسیار ظریف و بسیار واقعی رو تولید می‌ کنن.

مدل ‌سازی فیزیکی: مدل ‌سازی فیزیکی فرم دیگه ای از سنتز دیجیتالیه، اما به طور خاص بر مطالعه نحوه ایجاد صدای خودش توسط یک ساز واقعی متمرکزه و بعد هر قطعه یا جزء دستگاه اصلی رو تا متریال، رفتارها و پاسخ‌های اون بازسازی می‌کنه. به عنوان مثال، برای تکرار صدای طبل، شما باید به متریالی که سر و بدنه از اون ساخته شده، اندازه بدن یا پوسته و غیره توجه کنید و اینکه چطور اون قسمت از ساز در طول زمان پس از فعال شدن تغییر می کنه یا با توجه به نحوه ضربه زدن به اون واکنش نشون میده. سازهای زهی، بادی چوبی و برنجی، درام ها و سازهای کوبه ای همگی حوزه هایی هستن که با استفاده از این رویکرد بررسی شدن.

در دنیای کیبوردها، متداول ‌ترین سازهایی که به این روش مدل سازی میشن پیانوهای الکتریک کلاو، رودز و ورلیتزر و به ویژه ارگ هاموند هستن. این شکل از سنتز به شما توانایی کنترل بسیار دقیقی بر تمام جنبه های صدا میده و در بعضی سازها می تونید طرح‌ های جدیدی ایجاد کنید که در زندگی واقعی وجود ندارن. رولند کارهای بسیار جالبی در این زمینه برای پیانو آکوستیک (در V-Piano) انجام داده که به شما امکان میده از تغییر متریال و طول سیم ها، اندازه و متریال چکش و سایر دستکاری های آینده نگرانه تقلید کنید. در نرم افزار، شرکتی به نام Modartt کارهای مشابهی را با مجموعه عناوین Pianoteq خود انجام میده.

آنالوگ مجازی: آنالوگ مجازی شبیه به مدلسازی فیزیکیه اما به یک دسته بندی مختص به خود تبدیل شده. هدف اولیه، ایجاد مجدد طرح و کاراکتر کامل یک سینتی سایزر موجود (معمولا آنالوگ) بود. آنالوگ مجازی بخش بسیار محبوبیه و مدل ها به دو شکل سخت افزاری و نرم افزاری کامپیوتری وجود دارن. طراح، هر عنصر رو در سطح مولفه مطالعه میکنه و اکثرا دوباره اون رو ایجاد کرده و سعی می کنه صدا، پاسخ و مجموعه فیچرهای کامل یک سینتی سایزر کلاسیک رو دوباره تولید کنه. طراح از اونجا اغلب فیچرهای جدیدی رو اضافه می‌کنه و قابلیت‌های سینتی سایزر رو گسترش میده تا اون رو وارد عصر مدرن کنه. خیلی از شرکت‌ ها با این روش سینتی سایزر های جدید و خلاقانه می ‌سازن و سازی با انواع پارامترها و قابلیت‌ های کلاسیک به همراه ایده ‌های خودشون تولید میکنن و اغلب فرم های سنتز دیجیتال را با سنتز آنالوگ مدل‌ سازی شده در کنار هم قرار میدن. به عنوان مثال Nord Lead 4، Access Virus TI2، Korg KingKORG و Roland GAIA SH-01 از این دسته هستن.

برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *