برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتردانلود و آموزش های بیشتر

نحوه جابجا کردن پیانو، مشکلات جدی و سوختن کیبورد – – آموزش کیبورد (اُرگ) 28

مقابله با مشکلات جدی

متأسفانه، رفع بعضی از مشکلات ایجاد شده برای کیبورد ممکنه نیاز به زمان، تلاش و هزینه زیاد داشته باشه. اگه هر کدوم از مشکلات زیر رو تجربه کردید، قبل از تصمیم گیری در مورد نجات دادن یا ندادن سازتون، باید حداقل با دو تکنسین مجزا مشورت کنید:

صفحه صدا در پیانوی آکوستیک شما ترک می خوره یا می شکنه. صفحه صدا تخته بزرگ و صیقلی زیر سیم ها هستش. این صفحه ممکنه در زمان جابجایی ساز توسط افراد غیرمجاز بشکنه. همچنین ممکنه به دلیل تغییرات مداوم رطوبت که باعث متورم شدن و انقباض چوب می شه، این اتفاق براش بیفته. از تکنسین پیانو بخواید هر بار که برای تیونینگ میاد، صفحه صدا رو برای شما بررسی کنه.

وقتی کلید پیانو آکوستیک رو فشار میدید، فقط صدای ضربه می‌ شنوید. ممکنه متوجه بشید چکش، دمپر یا هر دو به درستی کار نمی کنن. در این صورت احتمالا مجبور بشید مکانیسم اون یک کلید یا کل مجموعه کلیدها و چکش ها رو عوض کنید. امیدوار باشید که مورد اول براتون اتفاق بیفته. البته دلیل این وضعیت ممکنه فقط یک سیم خراب باشه که می تونید با قیمت کمتر از 20 دلار اون رو تعویض کنید.

کیبورد دیجیتال شما روشن نمیشه. کیبورد وقتی به درستی به برق وصل باشه، همیشه روشن میشه. اگه به برق وصله ولی کار نمی کنه، احتمالا خراب شده.

صفحه نمایش LCD شما چیز خوانایی رو نشون نمیده. اگه کلمات و اسم برنامه ‌ها روی صفحه‌ نمایش کیبورد دیجیتال شما ناگهان شبیه تعدادی حروف بی ‌معنی باشه، ممکنه سیستم های بوردتون سوخته باشه.

شما مایعی رو روی کل کیبورد دیجیتالتون می ریزید. احتمالاً کل بورد رو داغون کردید. در این شرایط تعداد کمی از دکمه ‌ها و در صورت وجود، کلیدهای شما، کار می کنن. به همین دلیله که هرگز نباید بالای کیبورد یا نزدیک اون نوشیدنی بنوشید. اولین کاری که باید انجام بدید اینه که برق رو قطع کنید. قبل از اینکه دوباره برق رو وصل کنید، بذارید کاملا خشک بشه (چندین روز).

✓ روی پیانوی آکوستیکتون مایع می‌ریزید. به سرعت یک حوله بردارید و شروع به خشک کردن ساز کنید. چوب، سیم ها، چکش و حتی کلیدها ممکنه آسیب ببینن، اما حداقل هیچ قسمت الکتریکی وجود نداره که مجبور باشید درستش کنید.

نحوه جابجا کردن پیانو

برای انتقال عزیز دلتون به خونه جدیدش باید یک شرکت جابجایی پیانو واجد شرایط استخدام کنید. به دنبال استخدام چنین شرکتی با هزینه ارزان نباشید. شرکت های جابجایی بی تجربه ممکنه پیانوی شما رو خراب کنن. و هرگز سعی نکنید پیانو رو خودتون یا با دوستاتون انتقال بدید.

جابجایی رو تماشا نکنید. در حقیقت باید برای تماشای جابجایی ها حضور داشته باشید و مطمئن بشید که این افراد در زمان جابجایی عزیزدل گرانبهای شما بسیار مراقب هستن. اما قطعا وقتی دیدید که پیانو رو به پهلو برمی‌گردونن، اخم کنید.

جابجایی یک پیانوی بزرگ شامل تجهیزات تخصصی این کار به اسم تخته پیانو هستش.

این تخته بلند و مسطحه و تعداد زیادی بالشتک و چندین دستگیره داره. جابجا کننده ها، پیانو رو به پهلو روی این تخته می ذارن و روی بارکش قرار میدن.

این تخته پیانو عزیزدل شما رو به شکل ایمنی نگه می داره و هرگونه تکان ناخوشایند رو از بین می بره. اگه جابجا کننده های شما بدون صفحه پیانو اومدن، باهاشون خداحافظی کنید و با افراد جدید تماس بگیرید. برای حرکت دادن پیانوهای قائم، این افراد معمولاً پیانو (قائم!) رو روی یک بارکش صاف قرار میدن. فروشنده محلی پیانو می تونه چندین شرکت جابجایی خوب رو که در این کار تخصص دارن، به شما توصیه کنه. شرکت های خوب در واقع از سازندگان پیانو تأییدیه کاری دریافت می کنن.

تنظیم کیبورد

هر پایه ای که با کیبورد استفاده می کنید احتمالا نیاز به مونتاژ و سرهم بندی داره. اما اگه با یک پیانو دیجیتال خونگی یا کیبورد تنظیم کننده بسیار بزرگ کار می کنید که شامل یک استند سفارشی هم در بسته بندی ساز  میشه، ایده خوبیه که قبل از سرهم بندی دستگاه، ساز رو به برق وصل کنید و استند رو سرهم کنید و کیبورد رو روی اون قرار بدید، مطمئن بشید که درست کار می کنه. خیلی بهتره که قبل از اینکه استند رو سرهم کنید، متوجه بشید که یک کیبورد خراب و به دردنخور دارید، مخصوصا یک کیبورد پیچیده با تعداد زیادی خرت و پرت و ابزار.

می تونید به راحتی وزن کیبورد جدیدتون رو بررسی کنید تا مطمئن بشید که پایه می تونه اون رو نگه داره، اما باید میزان نیرو و ارتعاش ثابتی رو که نواختن کیبورد اعمال می کنه هم در نظر بگیرید. یک کودک کوچیک یا نوازنده ظریف نمی‌خواد فشار زیادی بر روی استند اعمال کنه، اما اگه قصد دارید چند قطعه راک اند رول، فانک بسیار ریتمیک یا قطعات کلاسیک دراماتیک رو اجرا کنید، باید استحکام ساز رو جدی بگیرید. ارزان‌ ترین استند ها طرح X هستن که در زیر اون یک مهاربند متقاطع ساده وجود داره. این نوع از استند مشکلی نداره، اما به اندازه طرحی که حداقل چهار پایه واقعی در اون وجود داره، محکم و محکم نیست. بررسی کنید که آیا ترکیب کیبورد/ استند به راحتی به جلو و عقب تکان می‌خوره (که شما اینو نمی خواید) یا نه.

ارتفاع پایه یکی دیگه از نکات مهمی هستش که باید درنظر بگیرید. تکنیک خوب پیانو مستلزم اینه که بازوی شما اساسا از آرنج تا دست هم سطح باشه، بنابراین استند رو بر این اساس قرار بدید (با توجه به ارتفاع خود کیبورد هم). زانو زدن دست به سمت پایین یا بالا باعث استرس میشه و می تونه خستگی و حتی آسیب به ماهیچه های مچ دست شما رو به دنبال داشته باشه. در زمان نشستن، صندلی، چهار پایه یا نیمکتی که استفاده می کنید معمولا ارتفاع استند رو تعیین  می کنه. با این حال، می‌تونید ارتفاع رو بر اساس نیمکت ‌های پیانو و بسیاری از صندلی‌ های میز کامپیوتر تنظیم کنید.

زمان ایستادن، قانون ساعد صاف اعمال میشه، و علاوه بر این، باید این مساله رو در نظر بگیرید که احتمالا با نواختن شدید باعث لرزش یا حتی حرکت کیبورد میشید. مطمئن بشید که استند شما بیش از حد تکان نمی خوره یا حرکت نمی کنه  و تمام اتصالات به طور ایمن با دست محکم شدن.

کمکم کن: اتصالات کیبورد

کیبورد شما الکترونیکیه، بنابراین قبل از اینکه بتونید بنوازید، باید بعضی چیزها رو به هم متصل کنید. حتی با داشتن کمی قابلیت حمل، برای شروع باید باتری ها رو وارد کنید. بخش‌ های زیر رایج‌ ترین اتصالاتی رو که با اونها مواجه میشید، توضیح میده.

ایجاد اتصال الکتریکی

اکثر مردم می دونن که انگشت ها، زبان یا اشیاء نوک تیز رو به داخل پریز فرو نکنن، اما همه افراد زمان وصل کردن کابل های برق یا آداپتورها مراقب نیستن.

همیشه کابل برق یا آداپتور برق رو قبل از زدن به پریز برق، به کیبورد وصل کنید. مراقب باشید در زمان فشار دادن دو شاخه، انگشتتون روی شاخک یا نوک دو شاخه نلغزه. قبل از اتصال به برق، ببینید که آیا یک شاخه دو شاخه بزرگتر از اون یکی هست یا نه (برای اطمینان از اتصال صحیح به زمین).

وصل کردن تعداد زیادی دستگاه به یک پریز ممکنه باعث آتش سوزی بشه. در صورت امکان، بعضی از اونها رو به بقیه پریزهای اتاق یا حتی قسمت های دیگه ای از خونه وصل کنید. یا دو شاخه هایی بخرید که به چند تا پریز وصلن و به جعبه های دو خروجی معمولی موجود در دیوار وصل میشن. اگه می خواید از یکی از اینها استفاده کنید، حتماً اون رو با یک پیچ بلند به پریز دیوار محکم کنید.

خیلی از مردم به جای شلوغ کردن پریز دیواری، از یک سیم با چند خروجی استفاده می کنن که روی زمین قرار می گیره. اگه این کار رو انجام میدید، از رشته خروجی استفاده کنید که ولتاژ رو مهار یا از نوسانات جلوگیری می کنه. این ویژگی از تجهیزات شما در برابر مشکلات ناگهانی برق که ممکنه به کیبورد الکترونیکی شما آسیب برسونه، محافظت می کنه.

با این وجود، اگه به خونه شما صاعقه برخورد کنه، یک محافظ برق رشته ای از شما محافظت نمی کنه. در این سطح ایمنی به تجهیزات بسیار گران ‌تر و پیشرفته‌ تری نیاز دارید. اگه طوفان شدیدی در منطقه شما گزارش شد، وسایل الکترونیکی (و لوازم خانگی) ارزشمندتون رو تا پایان طوفان از برق بکشید.

سوختن کیبورد

تو این مطلب نمیشه درمورد هر کیبورد الکترونیکی و نحوه کار اونها توضیح داد. تنها راهی که دارید خوندن کتابچه راهنمای همراه سازتونه. قبل از راه‌ اندازی رسمی کیبورد، بخش ابتدایی کتابچه راهنما رو در مورد اتصالاتی که برای اولین بار استفاده میشن رو بخونید.

برای راه اندازی ایمن کیبوردتون این مراحل رو دنبال کنید:

  1. هر پدالی که دارید وصل کنید.

بادقت به پنل پشتی نگاه کنید تا مطمئن بشید که پدال رو به جک سمت راست وصل کردید. اطلاعات بیشتر در مورد این اتصال تو در دفترچه راهنمای مالک یا راهنمای شروع محصول بخو.نید.

  • کنترل اصلی صدا رو پیدا کنید و اون رو تا انتها پایین بیارید.

این کنترل ممکنه فقط با برچسب Volume یا Output  مشخص شده باشه.

  • کلید یا دکمه پاور رو پیدا کنید، روشنش کنید و منتظر بمونید تا کیبورد به طور کامل بوت بشه.

کنترل روشن/ خاموش (on/off) ممکنه در پنل جلویی، پشت دستگاه یا حتی در کناره اون قرار گرفته باشه. به یاد داشته باشید، بعضی از یونیت ها چند لحظه طول می کشه تا کاملا روشن بشن و آماده نواختن.

4. در حالی که صدا رو تا سطح دلخواه خود بالا می برید، بارها و بارها یک نت رو بنوازید.

5. اگه کیبورد شما دمو یا آهنگ داخلی داره، یکی رو بنوازید، کمی از اون به عقب برگردید و در حین تنظیم صدا بهش گوش کنید.

این مرحله راه خوبی برای لذت بردن از شنیدن اولین صداهای ساز جدیدتون در محیط خونه هستش. اگه صدا رو خیلی بلند تنظیم کنید، متوجه میشید که شروع به تکان دادن قاب های روی دیوار یا مزاحمت برای بعضی چیزای دیگه کردید. یا جسم مرتعش مزاحم رو محکم کنید یا صدا رو کم کنید.

برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *