برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتردانلود و آموزش های بیشتر

مراقبت و نگهداری از ساز، استفاده از کاور، پاک کردن کلید و جابجایی ساز – آموزش کیبورد (اُرگ) 30

محافظت از سرمایه گذاری: مراقبت و نگهداری

 کیبورد الکترونیکی شما به نگهداری زیادی نیاز نداره. این یکی از مزایای اصلی این ساز نسبت به سازهای صوتی یا الکترومکانیکی هستش. البته ناگفته نماند که این ساز، فنا ناپذیر و جاودانی نیست.

آب و الکترونیک با هم قاطی نمیشن! در زمان گردگیری و تمیز کردن ساز، اون رو با آب خیس نکنید یا نوشیدنی، گلدان یا آب نمای آرام بخش رو در نزدیکی اون نگه دارید. مواظب کودکان و مهمون های خونه/ مهمانی/ کلوب بیش از حد غیور باشید که با نوشیدنی در نزدیکی دارایی ارزشمند شما جولان میدن. اگه مایعی روی کیبورد ریخت، فورا دستگاه رو خاموش کنید، از برق بکشیدش و با یک پارچه نرم پاکش کنید. اگه می ترسید مایعی داخل کیس رفته باشه، تا زمانی که یک تکنسین ماهر به داخل کیبورد نگاه نکنه و آسیب احتمالی رو ارزیابی نکنه، دیگه از کیبورد استفاده نکنید.

اجتناب از دماهای بسیار زیاد

یک کیبورد در شرایطی که دمای هوا خیلی بالاس به خوبی کار نمی کنه. رایج ترین سناریو اینه که با ماشین شخصی کیبوردتون رو به خونه دوست یا جایی که قراره نوازندگی کنید می برید و اون رو تو ماشین جا میزارید. خودروهای بسته ممکنه در تابستان بسیار گرم و در زمستان بسیار سرد بشن. وقتی به مقصد می رسید، بلافاصله  کیبورد رو از ماشین خارج کنید. هرگز اون رو یک شب در ماشین رها نکنید و همیشه به داخل ساختمون بیارید.

به ویژه مراقب صفحه نمایش و بقیه قطعات پلاستیکی که احتمال داره به راحتی در زیر نور بسیار شدید و مستقیم خورشید از بین برن باشید. اگه در خارج از محیط بسته نوازندگی می کنید، سعی کنید مطمئن بشید که اون بخش از صحنه در سایه قرار داشته باشه.

اگه کیبورد در معرض هوای بسیار سرد قرار گرفته، قبل از روشن کردنش، اجازه بدید به دمای اتاق برگرده. تغییرات دما می تونه باعث ایجاد بخار بشه. حتما هر چی بخار یا شبنم میبینید رو پاک کنید.

با کاور کیبورد علیه گرد و غبار مبارزه کنید

کمی گرد و غبار یا کثیفی در قسمت بیرونی کیس باعث ایجاد شلختگی و یک منظره ناخوش آیند میشه، اما مشکل واقعی زمانی رخ میده که این آلودگی به دکمه ها، سوئیچ ها و اسلایدرها و داخل کیس وارد بشه یا بین کلیدها گیر کنه. همه این موارد می تونن در صورت مسدود شدن توسط این آلاینده ها عملکرد قابل قبولشون رو از دست بدن.  

پیانوهای آکوستیک و بعضی از پیانوهای دیجیتال در تاشو یا کشویی برای پوشاندن کلیدها دارن. برای محافظت از کلیدها در زمانی که نمی نوازید، همیشه این درها رو بسته نگه دارید.

اگه قصد دارید سازتون رو در فضای باز بذارید و کاور داخلی نداره، یک پارچه یا حوله روش بندازید، یا یک کاور ضد گرد و غبار برای کیبوردتون بخرید.

پاک کردن کلید و کیس

هر از گاهی، گرد و غبار روی ساز شما جمع میشه و جای انگشت روش می مونه. کیس، کلیدها و به خصوص صفحه نمایش لمسی باید به طور مرتب تمیز بشن. چنانچه طبق دستورالعمل ها برای این کار نباید از آب استفاده کنید، پس باید چه روشی رو بکار ببرید؟

اکثر کمپانی های سازنده ساز، برای شروع یک پارچه نرم و خشک رو توصیه می کنن. پرهای گردگیری یکبار مصرف رو امتحان کنید و گرد و غبار سبک یا کثیفی رو از بین ببرید. از پشت کلید شروع کنید و به سمت جلو پاک کنید، بنابراین اینطوری ذرات گرد و غبار/ کثیفی رو به سمت لبه کلید میارید تا بتونید پاکشون کنید. اگه گرد و غبار به دستگیره ها یا اسلایدرها نفوذ کرده، می تونید از هوای فشرده برای تمیز کردن اونها استفاده کنید. به دنبال محصولات پاک کننده ای باشید که برای کامپیوتر، دوربین و لوازم الکترونیکی طراحی شدن.

در صورت نیاز و تا وقتی که بیشتر مایع رو خشک کنید می ‌تونید از پارچه‌ ای که کمی مرطوب شده استفاده کنید،. برای لکه های سخت، می تونید از یک پاک کننده ملایم و غیر ساینده استفاده کنید. هرگز از بنزن، تینر، الکل یا حلال روی کلیدها یا کیس استفاده نکنید. این محصولات باعث خراب شدن یا تغییر شکل پلاستیک میشن.

یک پارچه میکرو فیبر خشک، مثل چیزی که برای عینک استفاده می کنید، بهترین راه حل برای کیبورد لمسیه. هر پارچه خشک تمیزی برای پاک کردن عینک بی خطره، اما این برای صفحه های نمایش صدق نمی کنه.  بعضی  از شرکت های معروف محصولات پاک کننده، دستمال های الکترونیکی یا پارچه های پاک کننده الکترونیکی تولید می کنن که برای صفحه نمایش کامپیوتر، کیبورد و موارد مشابه ایمن و بی خطر هستن.

جابجایی از مکانی به مکان دیگه

اگه قصد دارید کیبوردتون رو مدام جابجا کنید، باید روی یک کیس یا کیف حمل اون سرمایه گذاری کنید. این دو مورد از کیبورد در برابر خط و خش محافظت می کنن و در عین حال حمل و نقل اون رو آسان تر می کنن. یک کیف محکم در اکثر مواقع مناسبه، اما اگه قصد دارید چیزهای زیادی رو در ماشین روی هم قرار بدید و می ‌خواید چیزهایی رو روی کیبورد قرار بدید، به دنبال کیف ‌هایی باشید که طراحی دیواره محکم یا تقویت ‌شده دارن و این رو هم در نظر داشته باشید که دست گرفتن و جابجایی یک کیس سخته.

ممکنه فکر کنید که در حین سپری کردن یک سفر کوتاه برای تمرین، جا گذاشتن دستگاه پرتابل کوچیکتر روی صندلی عقب ضرری نداره، اما اصلا نمی دونید چه زمانی ممکنه مجبور بشید ترمز کنید. احتمالاً کسی که باعث شده ترمز کنید اهمیتی نخواهد داد که کیبورد شما ضربه خورده، اما این مساله قطعا برای شما خیلی مهمه. بهتره در زمان سفر و برای راحتی خیال خودتون، اون رو تو صندوق عقب بزارید.

برای کیبوردهای سنگین، به کیس ها یا کیسه‌ های رولی فکر کنید، که در یک طرفشون چرخ‌ های محکمی دارن، و در نتیجه لازم نیست ساز رو در زمان جابجایی فقط در امتداد سطوح صاف حمل کنید. اگه علاوه بر کیبورد باید وسایل دیگه ای رو هم با خودتون داشته باشید، یک چرخ دستی تاشو یا چمدان دستی قابل تبدیل گزینه های خوبی برای شما هستن.

هر کدوم از اینها رو که انتخاب می کنید، در زمان بلند کردن کیبورد بزرگتر روی استند، پایین آوردن مجددش، حمل کیف و بیرون آوردن/ قرار دادن اون تو ماشین، از درخواست کمک نترسید.

حل کردن مشکلات فنی جزئی

مثل هر وسیله الکترونیکی، گاهی اوقات کیبورد هم دچار مشکل میشه. ممکنه نمادهای خنده داری رو روی صفحه نمایش نشون بده، قفل یا فریز بشه یا اصلا صدایی تولید نکنه. شاید هم فقط شما مطمئن نیستید که چطور کاری رو انجام بدید یا اینکه کیبورد شما می تونه چیزی رو که بهش فکر می کنید انجام بده یا نه. چند نکته وجود داره که به شما کمک می کنه بفهمید چه چیزی اشتباهه و چه کاری باید انجام بدید:

✓ اگه صدای خنده ‌داری شنیدید یا دستگاه فریز شد، اولین اقدامی که باید انجام بدید خاموش کردن کیبورده، چند لحظه صبر کنید و بعد دوباره روشنش کنید (فراموش نکنید که صدای همه بلندگوهای دستگاه رو کم کنید). گاهی اوقات کیبورد فقط نیاز به راه اندازی مجدد داره.

✓ اگه راه ‌اندازی مجدد مشکل رو حل نکرد، به کتابچه راهنمای سازتون مراجعه کنید. بیشتر دفترچه‌ های راهنمای مالک شامل یک بخش عیب‌ یابی اصلی در بخش آخر هستش که رایج ‌ترین شرایطی که کاربران با اون مواجه میشن رو بررسی می‌کنه. این بخش ممکنه نحوه تنظیم مجدد ساز رو به شما نشون بده که اون رو به تنظیمات کارخانه (ریست فکتوری) بر می گردونه.

✓ اگه مایعی تو کیبوردتون ریختید یا فکر می کنید چیزی (گرد و غبار، خاک، حشرات، آب نبات های کوچیک یا هر چیز دیگه ای) داخل کیس شده، برای اینکه ببینید چه مشکلی پیش اومده هرگز سعی نکنید خودتون دستگاه رو باز کنید. یادتون باشه حتی اگه دستگاه خاموش باشه و کابل برق به پریز وصل نباشه، باز هم داخلش جای امن و بدون الکتریسیته نیست. با دست زدن به یک چیز نامناسب ممکنه دچار برق گرفتگی بشید یا بیشتر آسیب ببینید، نباید پوشش گارانتی خودتون رو باطل کنید. این قبیل کارها رو به حرفه ای ها بسپارید!

✓ به وب‌ سایت کمپانی سازنده برید و در بخش پشتیبانی، سؤالات متداول (FAQs) مرتبط با ساز خودتون رو جستجو کنید. همونطور که از اسم این بخش پیداس، این سوالات همیشه و مداوم از طرف کاربران مطرح میشن، بنابراین شرکت توضیحات خوبی می‌نویسه تا از پاسخگویی مکرر به سوالات یکسان جلوگیری بشه.

✓ با استفاده از موتور جستجوی مورد علاقتون، مشکل رو در وبسایت ها جستجو کنید. مطمئن بشید که مرتبط ترین کلمات کلیدی مثل اسم برند، اسم مدل و شماره اون، و عبارات موضوع اصلی، در متن جستجوی شما وجود داره.

بسیاری از برندها گروه های آنلاین رو به افزایشی دارن که اغلب توسط خود شرکت اداره نمیشن یا مستقیما به اون وابسته نیستن. این فروشگاه ‌ها نه تنها می ‌تونن مکان ‌های بسیار خوبی برای پیدا کردن پاسخ مشکلات شما باشن، بلکه می ‌تونن با افراد دیگه ای که مشابه ساز شما رو دارن ملاقات کنید و لذت استفاده از ساز و موسیقیتون رو به طور کلی به اشتراک بذارید. قبل از پرسیدن سوال حتما در این سایت ها برای یافتن پاسخ جستجو کنید. اغلب، قبلا این مساله اتفاق افتاده و به اون پرداخته شده. همچنین ممکنه بخواید جستجوی وب برای کلمات کلیدی عمومی مانند “پیانو دیجیتال”، “سینتی سایزر” یا “تنظیم کننده” رو امتحان کنید.

✓ اگه هنوز نتونستید جوابتون رو پیدا کنید، با بخش پشتیبانی محصول یا بخش خدمات مشتری سازنده تماس بگیرید. این بخش ها اغلب ساعات کار و روش های تماس خودشون رو در وب سایت شرکت قرار میدن. ممکنه بتونید به شرکت ایمیل بزنید یا یک فرم آنلاین رو پر کنید، که این می تونه باعث بشه زمانی که شما در صف انتظار تلفن هدر میدید رو صرفه جویی کنید.

چند ساعتی طول میکشه تا جواب سوالات شما داده بشه، بنابراین اگه واقعا مشکل شما اضطراریه فورا در خواست کمک کنید، تماس بگیرید و روی خط بمانید. صبور باشید، درک کنید که سوالاتتون تا به دست کسی برسه زمان می بره، بنابراین فورا نا امید نشید.

برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *