برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتردانلود و آموزش های بیشتر

پیانو یا کیبورد آکوستیک یا الکتریکی (یا هر دو)؟ – آموزش کیبورد (اُرگ) 21

فصل 3 – انتخاب و خرید پیانو مدنظرتون

در این مطلب این موارد رو می خونیم:

  • انتخاب بین کیبورد آکوستیک و دیجیتال
  • جستجو و کاوش برای انتخاب بین گزینه های دیجیتال
  • پرسیدن سوالات درست قبل از خرید
  • دانستن نیازهای هر سطح مهارت
  • در نظر گرفتن اینکه قراره چه نوع موسیقی و با کی بنوازید

انتخاب و خرید کیبورد

پیانوی قائم قدیمی مادربزرگتون ممکنه برای مدتی تمایل شما به نواختن کیبورد رو ارضا کنه. با این وجود، بعضی مواقع ممکنه تمایل غیر قابل انکاری برای خرید یا اجاره یک پیانو یا کیبورد شخصی رو تجربه کنید. این تمایل احتمالا درست در همون زمانی هستش که مادربزرگ از شنیدن صدای نواختن شما که برای صدمین بار آهنگ Yankee Doodle رو می زنید خسته شده.

وقتی به خرید پیانو یا کیبورد علاقمند می شید، از همون اون دسته چک یا کارت نقدی رو بیرون نکشید. وقتتون رو صرف تحقیق و گشتن تو مارکت کنید و دقیقا نوع پیانو یا کیبوردی رو که می خواید انتخاب کنید.

اگه تازه شروع به نواختن کردید یا تا حالا زمان خیلی کمی رو به مطالعه اختصاص دادید نیازی به بهترین مدل بازار ندارید. به همین ترتیب، اگه به موفقیت بالایی برسید، ممکنه وسوسه بشید که بخواید گرونترین کیبوردی رو که از پس هزینه ش برمیاید بخرید ، ولی قیمت نباید تنها معیار انتخاب شما باشه.

این مطلب نکات مختلفی رو توضیح میده که باید برای تصمیم گیری در مورد یک انتخاب مناسب در نظر داشته باشید. اولین قدم مناسب در این مسیر، اشاره صادقانه به سطح مهارت و جایگاهی هستش که فکر می کنید می خواید با نوازندگی بهش برسید. لازمه که مطمئن بشید کیبورد انتخابی شما صداها و فیچرهای سبک های موسیقی مورد علاقتون رو ارائه میده.

مهم تر از همه: آکوستیک یا الکتریکی (یا هر دو)؟

اولین چیزی که در زمان انتخاب کیبورد باید تصمیم بگیرید اینه که آیا کیبورد آکوستیک می خواید یا نه. در مطالب قبلی در مورد کیبوردهای صوتی و دیجیتالی توضیح دادیم فقط یک روی سکه رو نبینید. یک لیست از مزایا و معایب تهیه کنید تا به شما در تصمیم گیری در مورد انتخاب بهترین نوع کیبورد برای شما کمک کنه.

بخش ‌های زیر به شما کمک می کنه فهرستی از بعضی مزایا و معایب کیبوردهای آکوستیک و دیجیتال رو داشته باشید. بعد لیست ها رو شخصی سازی کنید، برداشت ها، فاکتورها و نگرانی های خودتون رو به اون اضافه کنید. در هر صورت این کیبورد شماس، تصمیم هم با شماس. تصمیم گیری در مورد خرید یا اجاره رو بر اساس مزایا و معایبی که به ذهنتون می رسه و برای شما در اولویت هستن، انجام بدید.

مزایا و معایب کیبوردهای آکوستیک

Psalteries، Virginals، Clavichords و Harmoniums کیبوردهای آکوستیک هستن. راستش رو بخواید، برای این سازهای بسیار کمیاب نیازی به لیستی از مزایا و معایب ندارید. اگه یکی از اونها رو پیدا کردید و نمی تونید بدون اون زندگی کنید، پس صبر نکنید و بخریدش.

پیانوها، هارپسیکوردها و ارگ های پایپ هم کیبوردهای آکوستیک هستن. تو این بخش، بحث مزایا و معایب روی پیانوهای آکوستیک متمرکزه، چون متداول ترین کیبوردهای آکوستیکی هستن که در بازار به فروش می رسن.

مزایا

ویژگی های زیر امتیاز فروش واقعی پیانو آکوستیکه:

  • کیفیت صدا: مهم نیست که یک کیبورد دیجیتال چقدر خوبه، با صدا و حس یک پیانوی گرند، یا حتی یک پیانوی قائم، قابل مقایسه نیست.
  • ارزش: پیانوهای آکوستیک با کیفیت خوب اگه در شرایط خوب نگهداری بشن، در طول سال ‌ها ارزش بیشتری پیدا می کنن. در اصل، به خریدتون می تونید به عنوان یک سرمایه گذاری نگاه کنید.
  • زیبایی شناسی: هیچ چیزی مثل نواختن پیانو آکوستیک نیست. این ساز احساس واقعی رو منتقل می کنه، عالی به نظر می رسه، و با اون می تونید خودتون رو روی صحنه کنسرت تصور کنید.

معایب

در اینجا نگرانی های بجایی در مورد پیانوهای آکوستیک وجود داره:

  • هزینه: پیانوهای ساده و مسطح، نو و حتی دست دوم معمولا گران تر از کیبوردهای دیجیتال جدید هستن.
  • اندازه و فضا: به این فکر کنید که آیا جایی برای قرار دادن پیانو و نواختن اون دارید یا خیر. شما همچنین باید جای موردنظرتون رو اندازه بگیرید تا مطمئن بشید که می تونید پیانو رو اونجا قرار بدید یا نه.
  • ✓ تعمیر و نگهداری: تیونینگ سالانه یا شش ماه یکبار با هزینه حدود 75 تا 150 دلار برای هر تیونینگ، ارزان نیست، اما ضروریه. (بخش اول آموزش ها فصل 4 اطلاعات بیشتری در مورد نگهداری کیبورد آکوستیک به شما میده.)

مزایا و معایب کیبوردهای دیجیتال

شما می تونید بعضی از کیبوردهای دیجیتال رو اجاره کنید، اما نه همه اونها. بعضی از مدل های فانتزی تر بیشتر فقط برای فروش هستن، هرچند ممکنه یک مورد دست دوم که در شرایط خوبیه، پیدا کنید. از طرف دیگه، فروشگاه ‌های زیادی آپشن اجاره پیانوهای دیجیتال بزرگتر یا ارگ‌ های دیجیتال رو به شما ارائه میدن. خیلی از فروشگاه‌ های آنلاین کیبورد مورد نظرتون رو برای شما می فرستن و کارکنان متخصص اونها از طریق تلفن شما رو راهنمایی می کنن.

جستجوی آنلاین کیبوردهای دست دوم می تونه گزینه های زیادی رو به شما نشون بده، اما حتما قبل از خرید باید بتونید کیبورد رو ببینید و باهاش بنوازید (درمورد خرید آنلاین، بخش «خرید آنلاین» را در ادامه این مطلب ببینید.)

مزایا

کیبوردهای دیجیتال نکات مثبت زیر رو دارن:

  • هزینه: بیشتر کیبوردهای دیجیتال مقرون به صرفه تر از پیانو هستند، مگه اینکه مدل های بسیار پیشرفته مد نظرتون باشه.
  • اندازه: مهم نیست در کجا زندگی می کنید، می تونید جایی برای کیبورد دیجیتال پیدا کنید. به علاوه، جابجایی اونها خیلی خیلی آسون تره.
  • تطبیق پذیری: بیشتر کیبوردهای دیجیتال با صداهای مختلفی بارگذاری میشن و در نتیجه می تونید یک گروه تک نفره رو تشکیل بدید و تقریبا هر صدایی رو که می خواید تولید کنید.
  • تعمیر و نگهداری: کیبوردهای دیجیتال نیازی به تنظیم و اصلاح ندارن – فقط باید اون رو به برق وصل کنید و بنوازید. (و اون رو گردگیری کنید – مطالب بعدی ما رو بخونید.)
  • سکوت: اگر همسایه‌های بداخلاق، بچه‌های کوچیک یا همخونه ای دارید که سکوت رو دوست داره، هدفون واقعا به شما کمک می ‌کنه. می تونید صدای بیرون رو خاموش کنید و همچنان تمرینتون رو بشنوید.

معایب

قبل از خرید به موارد زیر توجه کنید:

  • پیچیدگی: بعضی از کیبوردهای دیجیتال دارای تعداد گیج کننده ای از صداهای سمپل شده، سکوئنسرها، افکت ها، اهرم ها و دکمه ها هستند. فهمیدن نحوه استفاده از این فیچرها مستلزم یک منحنی یادگیری شیب هستش. علاوه بر این، دکمه ها و اهرم ‌ها ممکنه بشکنن، مدارها از بین برن و خیلی اتفاقات این مدلی در طول سال ‌ها بیفته.
  • برق: برای نواختن کیبورد دیجیتال باید اون رو به برق وصل کنید یا حداقل یک دسته کامل باتری با اندازهD داشته باشید.
  • کیفیت صدا: بعضی از صداهای دیجیتالی خارق العاده هستن، اما بعضی دیگه وقتی از صدای یک ساز آکوستیک تقلید می کنن متقاعد کننده نیستن.
  • اکشن کیبورد: بسیاری از کیبوردهای دیجیتال به لمس حساس نیستن، به این معنی که کلید رو چه سخت بنوازید چه نرم ، صدای یکسانی رو می ‌شنوید. مدل ‌هایی که “اکشن وزن دار” دارن سعی می‌ کنن حس یک پیانوی آکوستیک رو به شما بدن؛ بعضی موفق می شن و بعضی شکست می خورن.
  • منسوخ شدن: کیبوردهای امروزی مثل خیلی از دستگاه های الکترونیکی و کامپیوترها، احتمالا چند مدت دیگه از دور خارج میشن. در نهایت شما بعد از مدتی می خواید جدیدترین و بهترین مدل رو جایگزین قبلی کنید و تعداد کمی از کیبوردهای دیجیتال ارزش خودشون رو حفظ می کنن.
  • ✓ اعتیاد: اگر یکی بخرید، به زودی یکی دیگه، یکی دیگه و یکی دیگه می خواید. یا سمپل های صدای بیشتر، آمپلی فایر بهتر، بلندگوی بهتر، پایه جدید یا کیس جدید می خواید. شعار رایج بین نوازندگان کیبورد در دنیای دیجیتال این هستش: “من به تجهیزات بیشتری نیاز دارم!”

کیبوردهای هیبرید

آنچه خوبان کیبورد همه دارن، این کیبوردها یکجا دارن! اینها تطبیق پذیری بی نظیری رو نشون میدن! قیمتشون یک میلیون دلاره! البته، میشه گفت کیبوردهای هیبریدی صوتی/ دیجیتال گران هستن. اگه به این نوع از کیبوردهای هیبریدی علاقمند هستید، دو راه پیش روتون وجود داره: یک پیانوی هیبریدی آکوستیک/دیجیتال بخرید، یا اینکه پیانوی آکوستیکتون رو به سیستم پخش دیجیتال مجهز کنید.

***************************

لیست در حال افزایش کارهایی که این پیانوهای هیبریدی و سیستم های نوازنده پیانو می تونن انجام بدن شامل موارد زیره:

  • ✓ موسیقی رو ضبط، پخش و بی صدا کنید (گزینه بی صدا کردن (mute)، از ضربه زدن چکش ها به سیم ها جلوگیری می کنه، اما می تونید با وصل کردن هدفون صدای خودتون رو بشنوید).
  • ✓ به بقیه ابزارهای MIDI و فایل‌های MIDI متصل میشید (برای دونستن اطلاعات بیشتر در مورد MIDI، بخش “مکان‌های MIDI که می‌تونید برید” رو در ادامه این مطالب ببینید).
  • ✓ به آرشیوهای صدا و آرشیوهای کارائوکه دسترسی دارید، با آهنگ ‌های از پیش ضبط ‌شده همنوازی کنید و با فیدهای MIDI موجود در اینترنت از طریق اتصال USB یا بی‌سیم بنوازید. این گزینه ها درها رو به روی طیف گسترده ای از امکانات آموزشی و سرگرمی باز می کنن.

Yamaha Disklavier با پیانوهای هیبریدی خودش در زمینه فن آوری دیجیتال و آکوستیک پیشگامه. PianoDisc، QRS و Bösendorfer هم سیستم های پیانوی نوازنده رو تولید می کنن که می تونید اونها رو روی پیانوی آکوستیک خودتون نصب کنید.

اگر به فکر تقویت پیانو با سیستم پیانو نوازنده هستید، مراقب باشید. این کار ممکنه تغییرات فیزیکی قابل توجهی در پیانو شما ایجاد کنه و در صورت این اتفاق، شما نمی تونید اون رو به حالت قبلی برگردونید. قبل از اینکار با یک تکنسین پیانو مشورت کنید. بپرسید که چطور صدا، حس و ارزش ساز پیانو تحت تأثیر یک نصب قرار می گیره.

***************************

برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *