مثال 42 پایتون – برنامه ای به پایتون بنویسید که مشخص کند آیا shell پایتون در مد 32 بیتی یا 64 بیتی در سیستم عامل در حال اجراست

مثال 42 پایتون – برنامه ای به پایتون بنویسید که مشخص کند آیا shell پایتون در مد 32 بیتی یا 64 بیتی در سیستم عامل در حال اجراست

کد برنامه

توضیح کد برنامه

این کد در واقع اندازه (بیت) اشاره‌گر را به ما نشان می‌دهد. دقیق‌تر بگوییم، تعداد بیت‌های لازم برای نمایش یک اشاره‌گر در محیط مورد استفاده (معمولاً 32 یا 64 بیت) را نمایش می‌دهد.

برای اینکار از ماژول struct در پایتون استفاده می‌شود. struct.calcsize("P") اندازه یک اشاره‌گر به بایت را محاسبه می‌کند. اگر این اندازه را به تعداد بیت تبدیل کنیم، میزان بیت‌های مورد نیاز برای نمایش یک اشاره‌گر در سیستم عاملی که این کد روی آن اجرا می‌شود، به دست می‌آید. از * 8 برای تبدیل بایت به بیت استفاده می‌شود.

یعنی این کد تعداد بیت‌هایی که در سیستم عامل مورد استفاده قرار می‌گیرد را نمایش می‌دهد. این تعداد بیت‌ها به تبع سیستم عامل و معماری سخت‌افزاری استفاده شده در سیستم می‌تواند 32 بیت یا 64 بیت باشد.

کد راه حل دوم

توضیح کد راه حل دوم

این کد پایتون از ماژول platform استفاده می‌کند تا اطلاعاتی در مورد معماری سیستم عامل جاری را به دست آورد و نمایش دهد. کد به صورت زیر عمل می‌کند:

  1. import platform: ابتدا ماژول platform وارد برنامه می‌کنیم. این ماژول اطلاعات متنوعی را از سیستم عامل و پلتفرم جاری ارائه می‌دهد.
  2. platform.architecture(): تابع architecture() معماری سیستم عامل را به شکل یک تاپل بازمی‌گرداند. این تاپل دو عنصر دارد: نوع معماری و نوع پلتفرم. به عبارت دیگر، این تابع اطلاعات مربوط به معماری سیستم عامل (مثلاً “32bit” یا “64bit”) و نوع پلتفرم (مثلاً “WindowsPE” یا “ELF”) را ارائه می‌کند.
  3. [0]: در اینجا ما از [0] برای انتخاب اولین عنصر تاپل که نوع معماری است استفاده می‌کنیم. این کد نوع معماری سیستم عامل را از اطلاعات به دست آمده بازیابی می‌کند و در نهایت آن را نمایش می‌دهد.

به طور خلاصه، این کد نوع معماری سیستم عامل جاری را می‌دهد (مثلاً “32bit” یا “64bit”).

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *