مثال 41 پایتون – برنامه ای به پایتون بنویسید که بررسی کند آیا فایل خاصی وجود دارد یا نه

مثال 41 پایتون – برنامه ای به پایتون بنویسید که بررسی کند آیا فایل خاصی وجود دارد یا نه.

کد برنامه

توضیح برنامه

این کد پایتون برای بررسی وجود یک فایل در سیستم فایل استفاده می‌شود و از ماژول os.path برای انجام این کار استفاده می‌کند.

  1. در ابتدا، ما یک فایل به نام tu24.txt و یک فایل دیگر به نام tu24.py را بررسی می کنیم.
  2. سپس با استفاده از تابع os.path.isfile()، بررسی می‌کنیم که آیا فایل tu24.txt در سیستم فایل موجود است یا خیر. این تابع یک مسیر (نام و مسیر فایل) را به عنوان ورودی می‌پذیرد و برای چک کردن وجود فایل مورد استفاده قرار می‌دهد. اگر فایل وجود داشته باشد، تابع True را برمی‌گرداند و در غیر این صورت False.
  3. در نهایت، ما فراخوانی تابع os.path.isfile() دیگری برای فایل‌ tu24.py انجام داده و نتایج این فراخوانی فایل ها را چاپ می‌کنیم.

کد راه حل دوم

توضیح راه حل دوم

این کد نیز برای بررسی وجود مسیر یا فایل در سیستم فایل استفاده می‌شود. از ماژول os.path برای انجام این کار استفاده می‌کند.

این بار با استفاده از تابع os.path.exists()، بررسی می‌کنیم که آیا مسیر یا فایل مورد نظر وجود دارد یا خیر. این تابع یک مسیر (نام و مسیر فایل یا پوشه) را به عنوان ورودی می‌پذیرد و برای چک کردن وجود آن مسیر یا فایل مورد استفاده قرار می‌دهد. اگر مسیر یا فایل وجود داشته باشد، تابع True را برمی‌گرداند و در غیر این صورت False.

کد راه حل سوم

توضیح کد راه حل سوم

این کد یک بلاک try...except دارد که برای باز کردن یک فایل به نام “tu.py” از آن استفاده می‌کند و در صورت وجود فایل، پیام “File found!” را چاپ می‌کند. اگر فایل پیدا نشود و خطای FileNotFoundError رخ دهد، پیام “File not found!” را چاپ می‌کند.

در اینجا چند نکته مهم وجود دارد:

  1. درون بلاک try یک عملیات باز کردن فایل دارد. open('tu.py') این عملیات را انجام می‌دهد. اگر فایل مورد نظر وجود داشته باشد، این کد ادامه می‌یابد. اگر فایل وجود نداشته باشد، اجرای برنامه به بلاک except منتقل می‌شود.
  2. بلاک except حاوی یک استثناء خاص به نام FileNotFoundError است. این استثناء در صورتی رخ می‌دهد که فایل مورد نظر وجود نداشته باشد.
  3. در صورتی که فایل پیدا شود، file_to_open.close() فایل را می‌بندد تا منابع سیستم را آزاد کند. این مرحله کار مهمی است تا منابع سیستم به درستی مدیریت شوند.
  4. در نهایت، پیام متنی که بسته به شرایط (یعنی وجود یا عدم وجود فایل) چاپ می‌شود را نمایش می‌دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *