آموزش Hyperledger Fabric – معرفی دیگر اجزاء فابریک

قراردادهای هوشمند

قراردادهای هوشمند Hyperledger Fabric به صورت کد زنجیره ای نوشته می شوند و زمانی که برنامه نیاز به تعامل با دفتر کل داشته باشد، توسط یک برنامه کاربردی خارج از بلاک چین فراخوانی می شود. در بیشتر موارد، کد زنجیره ای فقط با مؤلفه پایگاه داده دفتر کل، وضعیت جهانی (برای مثال جستجوی آن) و نه با گزارش تراکنش، تعامل دارد.

Chaincode را می توان در چندین زبان برنامه نویسی پیاده سازی کرد. در حال حاضر، Go، Node.js و Chaincode جاوا پشتیبانی می شوند.

حریم خصوصی

بسته به نیازهای یک شبکه، شرکت کنندگان در یک شبکه کسب و کار به تجارت (B2B) ممکن است نسبت به میزان اطلاعاتی که به اشتراک می گذارند بسیار حساس باشند. البته برای همه شبکه ها، حفظ حریم خصوصی یک نگرانی اصلی نخواهد بود.

Hyperledger Fabric از شبکه‌هایی پشتیبانی می‌کند که در آن حریم خصوصی (استفاده از کانال‌ها) یک نیاز عملیاتی کلیدی است و همچنین شبکه‌هایی که نسبتاً باز هستند.

اجماع، وفاق

تراکنش ها باید به ترتیبی که انجام می شوند در دفتر کل نوشته شوند، حتی اگر ممکن است بین مجموعه های مختلف شرکت کنندگان در شبکه باشد. برای اینکه این اتفاق بیفتد، باید ترتیب تراکنش ها مشخص شود و روشی برای رد تراکنش های بدی که به اشتباه (یا به طور مخرب) در دفتر کل درج شده اند، در نظر گرفته شود.

این یک حوزه کاملاً تحقیق شده از علوم کامپیوتر است و راه‌های زیادی برای دستیابی به آن وجود دارد که هرکدام دارای معاوضه‌های متفاوتی هستند. برای مثال، PBFT (تحمل خطای عملی بیزانسی) می‌تواند مکانیزمی را برای کپی فایل‌ها فراهم کند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند تا هر کپی را حتی در صورت خرابی ثابت نگه دارد. روش دیگر، در بیت‌کوین، سفارش‌دهی از طریق فرآیندی به نام استخراج اتفاق می‌افتد که در آن رایانه‌های رقیب برای حل یک معمای رمزنگاری که ترتیبی را که تمام فرآیندها متعاقباً بر اساس آن ساخته می‌شوند، به رقابت می‌پردازند.

Hyperledger Fabric به گونه‌ای طراحی شده است که به شروع‌کنندگان شبکه اجازه می‌دهد مکانیزم توافقی را انتخاب کنند که به بهترین شکل روابط موجود بین شرکت‌کنندگان را نشان می‌دهد. همانند حریم خصوصی، طیفی از نیازها وجود دارد. از شبکه هایی که در روابط خود بسیار ساختار یافته اند تا شبکه هایی که بیشتر همتا به همتا هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *