آموزش Hyperledger Fabric – هایپرلجر فابریک چیست؟

 هایپرلجر فابریک چیست؟

بنیاد لینوکس پروژه Hyperledger را در سال 2015 برای پیشبرد فناوری‌های بلاک چین بین‌صنعتی تأسیس کرد. به‌جای اعلام یک استاندارد بلاک‌چین واحد، رویکردی مشترک برای توسعه فناوری‌های بلاک چین از طریق یک فرآیند اجتماعی، با حقوق مالکیت معنوی که توسعه باز و پذیرش استانداردهای کلیدی را در طول زمان تشویق می‌کند.

Hyperledger Fabric یکی از پروژه های بلاک چین در Hyperledger است. مانند سایر فناوری های بلاک چین، دارای دفتر کل است، از قراردادهای هوشمند استفاده می کند و سیستمی است که شرکت کنندگان تراکنش های خود را توسط آن مدیریت می کنند.

جایی که Hyperledger Fabric از برخی دیگر از سیستم‌های بلاک چین جدا می‌شود این است که خصوصی و مجاز است. اعضای یک شبکه Hyperledger Fabric به جای یک سیستم باز بدون مجوز که به افراد ناشناس اجازه می دهد در شبکه شرکت کنند (نیاز به پروتکل هایی مانند “اثبات کار” برای تأیید معاملات و ایمن سازی شبکه دارد)، از طریق ارائه دهنده خدمات عضویت (MSP) معتبر ثبت نام می کنند.

Hyperledger Fabric همچنین چندین گزینه های قابل اتصال را ارائه می دهد. داده‌های Ledger را می‌توان در قالب‌های متعدد ذخیره کرد، مکانیسم‌های اجماع را می‌توان در داخل و خارج تعویض کرد، و MSP‌های مختلف پشتیبانی می‌شوند.

Hyperledger Fabric همچنین توانایی ایجاد کانال‌ها را ارائه می‌دهد و به گروهی از شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهد تا یک دفتر کل معاملات جداگانه ایجاد کنند. این گزینه بسیار مهمی برای شبکه‌هایی است که ممکن است برخی از شرکت‌کنندگان رقیب باشند. و این رقبا هر معامله‌ای را که انجام می‌دهند نمی‌خواهند قیمت ویژه‌ای که به برخی از شرکت‌کنندگان ارائه می‌دهند را همه ببینند. برای مثال اگر دو شرکت‌کننده یک کانال را تشکیل دهند، آن شرکت‌کنندگان فقط کپی‌هایی از دفتر کل آن کانال را دارند.

 

دفتر کل مشترک

Hyperledger Fabric دارای یک زیر سیستم دفتر کل است که از دو جزء تشکیل شده است: حالت جهانی و گزارش تراکنش. هر شرکت کننده یک کپی از دفتر کل هر شبکه Hyperledger Fabric که به آن تعلق دارد را دارد.

مولفه حالت جهانی وضعیت دفتر کل را در یک مقطع زمانی معین توصیف می کند. این پایگاه داده دفتر کل است. مولفه گزارش تراکنش ها تمام معاملاتی را که منجر به ارزش فعلی وضعیت جهانی شده است ، ثبت می کند. این تاریخچه به روز رسانی برای حالت جهانی است. بنابراین، دفتر کل ترکیبی از پایگاه داده وضعیت جهانی و تاریخچه ثبت تراکنش است.

دفتر کل دارای یک انبار داده قابل تعویض برای دولت جهانی است. به‌طور پیش‌فرض، این یک پایگاه داده  با ارزش کلید مقداری LevelDB است. گزارش تراکنش نیازی به افزونه ندارد و به سادگی مقادیر قبل و بعد از پایگاه داده لجر را که توسط شبکه بلاک چین استفاده می شود، ثبت می کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *