ویدیو نصب NODE JS | مبانی NODE JS | یک دوره کامل NODE JS – شماره ۲

دانلود ویدیو


_02 Installing NODE JS _ Fundamentals of NODE JS _ A Complete NODE JS Course.mp4 – 10.5 MB

متن ویدیو

قبل از اینکه بتوانیم مقداری کد node.js بنویسیم، ابتدا باید node.js را بر روی رایانه توسعه محلی خود نصب کنیم، فرآیند دانلود و نصب node.js در واقع برای همه سیستم عامل ها یکسان است. برای این دوره من قصد دارم از سیستم عامل ویندوز استفاده کنم. اما در سیستم عامل های دیگر مانند سیستم عامل مک یا لینوکس، فرآیند دانلود و نصب node.js دقیقاً یکسان است، بنابراین بیایید به node.js.org برویم و از اینجا بیایید node.js را روی دستگاه توسعه محلی خود دانلود و نصب کنیم. در صفحه وب دو دکمه برای دانلود node.js مشاهده خواهید کرد و در اینجا نیز متوجه خواهید شد که سیستم عامل دستگاه من به طور خودکار در اینجا انتخاب شده است. اما اگر در مورد شما سیستم عامل مناسبی را که استفاده می کنید انتخاب نکرده باشد، شما می توانید به صفحه دانلودها بروید و از اینجا می توانید نصب کننده را بر اساس سیستم عامل خود بارگیری کنید.

بیایید به صفحه اصلی برگردیم اکنون در این صفحه اصلی ما دو نسخه از node.js داریم که می توانیم نسخه LTS را دانلود کنیم. برای نسخه پشتیبانی طولانی مدت و نسخه فعلی که اساسا آخرین نسخه است، نسخه LTS کمتر به روز می شود و پایدارتر است، بنابراین اگر از نسخه LTS برای برنامه Enterprise خود استفاده می کنید، برنامه شما پایدارتر است و کمتر مستعد مشکلات ناخواسته است. که ممکن است با آخرین به روز رسانی ها ایجاد شده باشد، از طرف دیگر نسخه فعلی به طور مکرر برای این دوره به روز می شود، من قصد دارم نسخه LTS را دانلود و نصب کنم، اما اگر در حال تماشای این ویدیو هستید، اکنون می توانید نسخه فعلی را نیز نصب کنید. در آینده، در آن زمان ممکن است نسخه دیگری از node.js قبلاً منتشر شده باشد، بنابراین در اینجا ممکن است نسخه دیگری از node.js را ببینید و نه نسخه ای که در حال حاضر در دستگاه من می بینید، بنابراین در اینجا ممکن است این نسخه به 18 یا 20 تغییر کرده باشد و نسخه فعلی ممکن است به 20 یا 22 تغییر کرده باشد.

و ما در واقع می توانیم جدول زمانی انتشار برنامه ریزی شده برای نسخه پشتیبانی طولانی مدت را ببینیم که می توانید اینجا کلیک کنید و نسخه برنامه ریزی شده نسخه پشتیبانی طولانی مدت نسخه LDS را به شما نشان می دهد. به عنوان مثال اگر در حال تماشای این ویدیو در آوریل 2024 هستید در آن زمان نسخه LTS node.js20 خواهد بود و اگر در ژانویه 2023 این ویدیو را تماشا می کنید در آن زمان نسخه LTS node.js 18 و نسخه فعلی node.js19 خواهد بود و در نظر داشته باشید که فقط باید از نسخه زوج node.js برای پروژه های تولیدی برای مثال نسخه 16 18 20 و غیره استفاده کنید. زیرا همانطور که در اینجا می بینید به وضوح ذکر شده است که پس از هر شش ماه نسخه های شماره فرد پشتیبانی نمی شوند، بنابراین برای شش ماه از نسخه های با شماره فرد پشتیبانی می شود و پس از آن پشتیبانی نمی شود. به همین دلیل است که شما باید همیشه از نسخه های زوج node.js برای تولید خود استفاده کنید و اگر نگران هستید که من از نسخه قدیمی در این دوره استفاده می کنم اگر در آینده این سخنرانی را تماشا می کنید، پس اجازه دهید به شما بگویم که نود در واقع آنقدرها تغییر نمی کند. اکثر اوقات نسخه های جدید فقط دارای بهینه سازی پشت صحنه هستند و رفع اشکالات از نظر ویژگی های جدید گره از یک نسخه به نسخه دیگر آنقدر تغییر نمی کند.

پس بیایید ادامه دهید و node.js را برای دستگاه توسعه محلی خود دانلود و نصب کنیم. همانطور که قبلاً اشاره کردم من قصد دارم این نسخه پشتیبانی طولانی مدت را دانلود کنم. بنابراین برای آن روی این دکمه کلیک کنید و از آنجایی که من از ویندوز استفاده می کنم شروع به دانلود نصب کننده می کند. قرار است بسته MSI را پس از دانلود کامل دانلود کنید. روی این نصب کننده این بسته MSI دوبار کلیک کنید و برنامه نصب باز می شود. در اینجا روی این دکمه بعدی کلیک کنید به جز مجوز کاربر نهایی و روی دکمه بعدی کلیک کنید و node.js نصب خواهد شد.

اگر می خواهید دایرکتوری را تغییر دهید، می توانید روی این دکمه تغییر کلیک کنید و می توانید دایرکتوری را که می خواهید node.js را در آن نصب کنید انتخاب کنید. اما در اینجا می خواهم تنظیمات پیش فرض را نگه دارم و روی دکمه next کلیک کنیم. در این صفحه می‌توانید ویژگی‌هایی را که می‌خواهید دوباره نصب شوند انتخاب کنید. من تنظیمات پیش‌فرض را حفظ می‌کنم و روی این دکمه next کلیک می‌کنم و دوباره روی این دکمه next کلیک می‌کنم و روی install کلیک می‌کنم و شروع به نصب node می‌کنم. نصب ماشین محلی من کامل شد. اکنون روی این دکمه پایان کلیک کنید. فقط برای بررسی اینکه آیا node.js به درستی روی دستگاه من نصب شده است یا نه.

در اینجا می خواهم خط فرمان را باز کنم. اگر از سیستم عامل مک استفاده می کنید، می توانید Terminal را باز کنید و در آنجا می توانید این دستور نود خط تیره V را تایپ کنید اگر Enter را فشار دهم باید نسخه node.js نصب شده روی دستگاه من را به ما نشان دهد. همانطور که می بینید این نسخه را نشان می دهد بنابراین در حال حاضر node.js نسخه 16.17 را نصب کرده ایم. همان نسخه را در اینجا خواهیم دید و این به سادگی به این معنی است که node.js به درستی روی دستگاه من نصب شده است. اگر این دستور را تایپ می کنید و هیچ شماره ای در اینجا نمی بینید یا شماره نسخه دیگر و یا پیام خطایی مشاهده کردید یعنی که node.js به درستی بر روی دستگاه شما نصب نشده است.

در این صورت می توانید دوباره node.js را نصب کنید و از آنجایی که node.js روی دستگاه من نصب شده است، اکنون می توانم کد جاوا اسکریپت را خارج از مرورگر اجرا کنم تا تمام کاری که باید انجام دهم انجام دهم. باید node را تایپ کنم و این دستور را اجرا کنم تا بتوانم اینتر را فشار دهم و این دستور یک محیط نود به نام rapple را شروع می کند و در آنجا می توانم مقداری کد جاوا اسکریپت را تایپ کنم و می توانم آن را اجرا کنم. به عنوان مثال اگر ادامه دهم و بگویم. 2 بعلاوه 2 که این یک عبارت جاوا اسکریپت است و اگر enter را فشار دهم و بگویم console.log نتیجه را به ما نشان می دهد. فرض کنید می خواهم وارد کنم hello world و اگر enter را فشار دهم در اینجا یک خطا داریم. که به این دلیل است که من این را اینگونه وارد کردم. برای اینکه رشته را با گیومه های دوبل شروع و آن را با گیومه تکی به پایان رساندم. پس اجازه دهید دوباره این عبارت را بنویسم و اجازه دهید اکنون در این رشته از دو نقل قول استفاده کنم و اگر اینتر را فشار دهم، می توانید ببینید که hello world در اینجا وارد شده است. به همین ترتیب من می توانم یک متغیر ایجاد کنم، اجازه دهید آن را X بنامیم، بیایید آن را با مقدار 30 نسبت دهیم. اگرن ادامه دهم و اگر X را وارد کنم، باید مقدار ذخیره شده در آن متغیر X را بارگذاری کند. بنابراین می بینید که می توانم آن را اجرا کنم. در اینجا من این کد جاوا اسکریپت را در مرورگر اجرا نمی کنم در ویدیو بعدی بیایید در مورد Rebel و آنچه در آن است با جزئیات آموزش خواهم داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *