آموزش Hyperledger Fabric – معرفی پلتفرم

Hyperledger Fabric یک پلتفرم متن باز با مجوز از نوع سازمانی (DLT) است که برای استفاده در زمینه های سازمانی طراحی شده است و برخی از قابلیت های تمایز کلیدی را نسبت به سایر پلتفرم های توزیع شده یا بلاک چین های محبوب موجود ارائه می دهد.

یکی از نکات کلیدی تمایز ان این است که Hyperledger تحت بنیاد لینوکس تأسیس شده است که خود سابقه طولانی و بسیار موفقی در پرورش پروژه های منبع باز تحت حکمرانی باز دارد که جوامع پایدار قوی و اکوسیستم های پررونق را رشد می دهد. Hyperledger توسط یک کمیته فنی مختلف ایجاد شده است. پروژه Hyperledger Fabric توسط مجموعه ای متنوع از نگهدارندگان از سازمان های مختلف اداره می شود. دارای یک جامعه توسعه ای است که از اولین فعالیت های خود تا کنون به بیش از 35 سازمان و نزدیک به 200 توسعه دهنده افزایش یافته است.

فبریک دارای معماری بسیار مدولار و قابل تنظیم است که امکان نوآوری ، تطبیق پذیری و بهینه سازی را برای طیف وسیعی از موارد استفاده از صنعت از جمله بانک ، امور مالی ، بیمه ، مراقبت های بهداشتی ، منابع انسانی ، زنجیره تامین و حتی ارائه موسیقی دیجیتالی فراهم می کند.

 

عدم نیاز به زبان های DSL

Fabric اولین پلت فرم دفتر توزیع شده است که از قراردادهای هوشمند تألیف شده در زبانهای برنامه نویسی عمومی مانند Java ، Go و Node.js پشتیبانی می کند و نه زبانهای محدود دامنه (DSL). این بدان معناست که اکثر شرکت ها در حال حاضر مجموعه مهارت های مورد نیاز برای توسعه قراردادهای هوشمند را دارند و هیچ آموزش اضافی برای یادگیری زبان جدید یا DSL مورد نیاز نیست.

پلتفرم فبریک از نوع مجوزدار است ، بدین معنا که برخلاف یک شبکه عمومی بدون مجوز ، شرکت کنندگان به جای ناشناس بودن به یکدیگر شناخته می شوند و بنابراین کاملاً قابل اعتماد نباشند. این بدان معناست که در حالی که شرکت کنندگان ممکن است به یکدیگر اعتماد کامل نداشته باشند (مثلاً ممکن است در صنعت مشابهی رقیب باشند) ، یک شبکه می تواند تحت یک مدل حکمرانی اداره شود که بر اساس اعتماد بین شرکت کنندگان ایجاد شده است ، مانند توافقنامه یا چارچوبی قانونی برای رسیدگی به اختلافات.

 

پروتکل های اجماع متفاوت

یکی از مهمترین تمایزهای این پلتفرم ، پشتیبانی آن از پروتکل های اجرایی قابل اتصال است که به پلت فرم امکان می دهد تا به طور موثرتری متناسب با موارد استفاده خاص و مدلهای اعتماد سفارشی شود. به عنوان مثال ، وقتی در یک شرکت واحد مستقر می کنیم ، یا توسط یک مرجعیت معتمد اداره می شود ، اجماع کاملاً تحمل پذیر خطای بیزانسی ممکن است غیر ضروری و یک فشار مضاعف در عملکرد و توان عملیاتی تلقی شود. در شرایطی مانند آن ، یک پروتکل اجماع مقاوم در برابر خرابی (CFT) ممکن است بیش از حد کافی باشد ، در حالی که در مورد استفاده چند گروهی و غیر متمرکز ، ممکن است یک پروتکل اجماع سنتی تر از تحمل خطای بیزانسی (BFT) مورد نیاز باشد.

 

فبریک می تواند از پروتکل های اجماعی که نیازی به رمزنگاری بومی ندارند بجای استخراج گران قیمت و یا تقویت قرارداد هوشمند استفاده کند. اجتناب از یک ارز رمزنگاری شده برخی از بردارهای خطر/حمله را کاهش می دهد و عدم وجود عملیات استخراج رمزنگاری به این معنی است که این پلتفرم می تواند تقریباً با هزینه عملیاتی مشابه سایر سیستم های توزیع شده مستقر شود.

ترکیبی از این ویژگی های متمایز طراحی ، فبریک  را از نظر عملکرد تراکنش و تأخیر تأیید معامله به یکی از پلتفرم های با عملکرد بهتر تبدیل می کند و حفظ حریم خصوصی و محرمانه بودن معاملات و قراردادهای هوشمند (که فابریک آن را “زنجیره کد” می نامد) را اجرا می کند.

این ویژگی های متمایز را با جزئیات بیشتری بررسی می کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *