در نظر گرفتن حس و پاسخ کلید
طراحی، حس و لمس مکانیزم کلید (که معمولاً به آن اکشن کلید گفته میشه) که در کیبوردهای مدرن استفاده میشه میتونه بسیار متفاوت باشه. درک نحوه اکشن های کلید و چیزی که هر کدوم ارائه میدن میتونه به شما کمک کنه تا بین انواع مختلف کیبورد و مدل های ارائه شده تمایز قائل بشید. بخش های بعدی چند ویژگی مهم کلید رو معرفی میکنن.
حساسیت به لمس
اکشن های کلید در دو کلاس اصلی وجود دارن: دینامیک (حساسیت به لمس یا حساس به سرعت) و غیر دینامیک. اصطلاح دینامیک در موسیقی به تغییرات در بلندی یا حجم صدا اشاره داره.
یک اکشن حساس به سرعت کلید به میزان محکم یا ملایم نواختن کلید پاسخ میده و این انرژی رو به مکانیزم تولید صدا منتقل می کنه تا شما بتونید سطوح مختلف صدا را از نرم تا بلند بنوازید. کیبوردهای غیر دینامیک کلیدهای روشن/ خاموش ساده ای دارن که باعث میشن صدا نواخته بشه. شما با استفاده از پدال پا، دینامیک ایجاد می کنید، نه با تغییر دادن لمس انگشت ها روی کلیدها.
پیانو آکوستیک حساس به سرعته و میتونه دینامیک فوق العاده وسیعی ایجاد کنه. اگرچه پیانوهای الکتریک رودز و ورلیتزر و کلاو دامنه دینامیکی کوچیکتری دارن، اما حساس به سرعت هستن. از طرف دیگه، ارگ پایپ، همه ارگ های ترکیبی/ کنسول/ تئاتر و هارپسیکورد به سرعت حساس نیستن. مثلا مضراب هارپسیکورد همیشه سیم رو به همین صورت میکشه، در نتیجه دینامیک تغییر نمیکنه. سینتی سایزرهای اولیه آنالوگ از کیبوردهای ارگ استفاده می کردن، بنابراین اونها هم غیر دینامیک بودن.
بعدا به مدلهای سینتیسایزر آنالوگ پیشرفته مثل Yamaha CS-80، Sequential Circuits Prophet T8 و Moog Polymoog هم حساسیت لمسی اضافه شد. اما ظهور سنتز دیجیتال و MIDI سینتی سایزرها و کیبوردهای حساس به سرعت رو بسیار رایج تر کرد.
همونطور که در شکل 2-11 نشان داده شده، سینتی سایزرهای حساس به سرعت دو حسگر دارن. اولی در بالای کلید، جایی که کلید در حالت استراحت قرار می گیره، وجود داره. دومی در پایین اکشن کلید، جایی که با فشار دادن کامل کلید به اون میرسه قرار داره. این سیستم از این حسگرها برای اندازه گیری سرعت حرکت کلید از بالا به پایین استفاده می کنه و بعد، اون سرعت یا مقدار رو به یک سطح دینامیک تبدیل می کنه. در حقیقت این یعنی هر چی که یک کلید رو با شدت بیشتری فشار بدید، در واقع سریعتر به سمت پایین حرکت می کنه. بنابراین لمس نرم در حقیقت ضربه آهسته به کلید و لمس سخت یک حرکت سریعتره.
واژههای “حساس به سرعت” و “حساس به لمس” اغلب اوقات به جای یکدیگر استفاده میشن، اما حساس به سرعت واژه کاملا درستی برای کیبوردهای الکترونیکی امروزیه، چون MIDI به این صورت نیروی نواختن را به حجم های مختلف تبدیل میکنه.
مقداد علی بخشی هستم. موسیقی دان، برنامه نویس، متخصص هوش مصنوعی، علم داده، متخصص بلاکچین و توسعه دهنده ربات های هوشمند.
دانش آموخته مقطع ارشد و دکتری دانشکده فنی دانشگاه تهران هستم. با سابقه تدریس درس برنامه نویسی در دانشگاه (پردیس بین الملل کیش دانشگاه تهران)