آموزش PHP بخش 3 – استفاده از PHP با سیستم پرونده‌ای

استفاده از PHP با سیستم پرونده‌ای (فایلی)

PHP می‌تواند با سیستم پرونده‌ای شما تعامل داشته باشد – دایرکتوری و فایل‌هایی که روی دیسک سخت محلی شما یا روی کامپیوترهای دیگر در دسترس هستند. PHP می‌تواند در یک فایل در سیستم پرونده‌ای خود بنویسد و فایل را در صورتی وجود ندارد ایجاد کند و می‌تواند محتویات فایل را بخواند. همچنین می‌تواند دایرکتوری ها (پوشه ها)، پرونده‌های کپی، تغییر نام پرونده‌ها، حذف فایل‌ها، تغییر مشخصه‌های فایل، و انجام بسیاری از وظایف سیستم پرونده‌ای دیگر را ایجاد کند. PHP به شما اجازه می‌دهد تا تقریبا هر کار مربوط به سیستم پرونده‌ای خود را انجام دهید.

بسیاری از وب سایت‌ها باید مستقیما با سیستم فایل تعامل داشته باشند. به عنوان مثال، یک برنامه وب می‌تواند اطلاعات را به طور موقت در یک فایل ذخیره کند تا در یک پایگاه‌داده. یا ممکن است نیاز به خواندن اطلاعات از یک فایل داشته باشد.

خطوط تعمیر و نگهداری سیستم اغلب نیاز به تعامل با سیستم فایل دارند. برای مثال، ممکن است بخواهید از یک اسکریپت PHP برای پشتیبان گرفتن پرونده‌ها استفاده کنید، دایرکتوری را تمیز کنید، یا فایل‌های متنی را با دوباره فرمت کردن و الگوسازی محتویات آن‌ها پردازش کنید. PHP می‌تواند این وظایف را به خوبی انجام دهد.

 

استفاده از PHP برای فرمان‌های سیستم

PHP می‌تواند با سیستم‌عامل تعامل داشته باشد تا هر کاری که سیستم‌عامل می‌تواند انجام دهد را انجام دهد. شما می‌توانید یک فرمان سیستمی عملیاتی را اجرا کنید و خروجی را دریافت کنید. برای مثال، می‌توانید یک dir یا دستور ls را اجرا کنید (تا فایل‌های موجود در دایرکتوری را فهرست کنید) و فهرستی از پرونده‌ها را دریافت کنید که دستور ls / dir را تولید می‌کند.

توانایی اجرای دستورهای سیستمی اغلب برای وظایف مدیریتی و نگهداری سیستم مفید است. برای مثال، ممکن است بخواهید با حذف فایل‌ها با یک پسوند خاص یک دایرکتوری را تمیز کنید. شما می‌توانید از یک فرمان سیستمی برای گرفتن فهرستی از فایل‌های موجود در یک دایرکتوری استفاده کنید و سپس فایل‌های با پسوند ناخواسته را شناسایی و حذف کنید.

توانایی اجرای دستورها سیستمی شامل توانایی اجرای هر برنامه دیگر در سیستم است. در نتیجه شما می‌توانید برنامه‌هایی را در زبان‌های دیگر از PHP اجرا کنید و از خروجی استفاده کنید. آیا احساس آسودگی نمی‌کنید که مجبور نیستید همه برنامه‌هایی را که استفاده می‌کنید بازنویسی کنید؟ شما می‌توانید پرل، C، کدنوشته پوسته یا هر برنامه دیگر از زبان دیگر را در PHP اجرا کنید. برنامه‌های جدید PHP می‌توانند قابلیت های زیادی را به ابزارهای سیستم شما اضافه کنند بدون اینکه نیاز به صرف زمان بازنویسی ابزارهای موجود داشته باشید.

 

درک چگونگی کارکرد PHP

PHP یک زبان سطح بالا است که به معنای آن است که این زبان، مانند زبان انگلیسی، دوستانه است. چون کامپیوتر شما انگلیسی را درک نمی‌کند، از PHP استفاده می‌کنید

برای برقراری ارتباط، مفسر زبان PHP از زبان PHP شما استفاده می‌کند. یعنی اسکریپت PHP شما را جوری تفسیر می کند به زبان کامپیوتر که بتواند آن را درک کند. سپس کامپیوتر دستورات شما را دنبال می‌کنند و آن ها را به مفسر می دهد.

مفسر PHP از دو نوع است، یکی برای استفاده با وب سایت‌های وب و یکی که شما از خط فرمان، مستقل از وب راه‌اندازی می‌کنید. شما می‌توانید هر دو را نصب کنید.

 

PHP به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی

وقتی از PHP به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی با هدف کلی استفاده می‌کنید، PHP CLI را نصب کنید.

این نسخه از PHP برای این منظور توسعه‌یافته است. شما به مفسر PHP از خط فرمان برای اجرای اسکریپت PHP دسترسی دارید. این فرآیند مشابه دیگر زبان‌ها مانند پرل یا C است. برای اجرای اسکریپت با خطوط فرمان با استفاده از CLI، در آموزش های آتی صحبت خواهیم کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *