آموزش PHP بخش 2 – استفاده از PHP برای برنامه‌های وب

استفاده از PHP برای برنامه‌های وب

در ابتدا صفحات وب ایستا بودند – آن‌ها فقط اسناد را ارائه می کردند.

کاربران به وب سایت‌های وب رفتند تا اطلاعات را بخوانند. اسناد به هم متصل شدند تا کاربران بتوانند به راحتی اطلاعاتی را که جستجو می‌کردند پیدا کنند، اما صفحات وب تغییر نکردند. هر کاربری که به صفحه وب رسید، همان چیز را دید.

خیلی زود سازندگان صفحات خواستند کار بیشتری انجام دهند. آن‌ها می‌خواستند با بازدید کنندگان ارتباط برقرار کنند، اطلاعات را از کاربران جمع‌آوری کنند، و صفحات وب را که برای افراد سفارشی بودند فراهم کنند. چندین زبان توسعه‌یافته اند که می توان از آن‌ها برای ایجاد پویایی وب استفاده کرد. PHP یکی از موفق‌ترین زبان‌ها است که به سرعت در حال رشد است و به سرعت محبوبیت پیدا کرد.

PHP یک زبان برنامه‌نویسی سمت سرور است که به این معنی است که خطوط روی سرور (کامپیوتری که در آن وب سایت قرار دارد) اجرا می‌شوند. این زبان متفاوت از جاوا اسکریپت است، یک زبان محبوب دیگر برای وب سایت‌های پویا. جاوا اسکریپت توسط مرورگر، روی کامپیوتر کاربر اجرا می‌شود. در نتیجه جاوا اسکریپت یک زبان سمت مشتری است. سرورهای وب و تعامل بین سرورها و مشتری‌ها در بخش “PHP برای وب” در آموزش های آتی مورد بحث قرار گرفته‌اند.

از آنجا که اسکریپت ها روی سرور اجرا می‌شودن، PHP می‌تواند به طور پویا کد HTML ای را ایجاد کند که صفحه وب را ایجاد می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد صفحات وب سفارشی را ببینند. بازدید کنندگان صفحه وب، خروجی را از متن این زبان را می‌بینند، اما خود متن زبان نیستند.

 

PHP ویژگی‌های زیادی دارد که به طور خاص برای استفاده در وب سایت‌ها طراحی شده‌است، از جمله موارد زیر:

  • ߜ تعامل با فرم های اچ تی ام ال: PHP می‌تواند شکل HTML را نمایش داده و اطلاعات مربوط به انواع کاربر را پردازش کند.
  • ߜ با پایگاه‌داده ارتباط برقرار می‌کند: PHP می‌تواند با پایگاه‌های اطلاعاتی تعامل داشته باشد تا اطلاعات را از کاربر ذخیره کند یا اطلاعاتی که برای کاربر نمایش داده می‌شود را بازیابی کند.
  • ߜ صفحات وب امن را تولید می‌کند: PHP به توسعه دهنده اجازه می‌دهد تا صفحات وب امن ایجاد کند که نیاز دارند کاربران قبل از دیدن محتوای صفحه وب، نام کاربری و رمز عبور را وارد کنند.

ویژگی‌های PHP این موارد و بسیاری از وظایف صفحه وب را آسان می‌سازد.

PHP تنها سمت سرور است، به این معنی که نمی‌تواند مستقیما با کامپیوتر کاربر تعامل داشته باشد. این به این معنی است که PHP نمی‌تواند اقدامات مبتنی بر وضعیت کامپیوتر کاربر مانند اعمال موس یا اندازه صفحه نمایش را آغاز کند. بنابراین، PHP تنها نمی‌تواند برخی اثرات محبوب را تولید کند، مانند منوهای جهت‌یابی که به پایین می‌ روند یا تغییر رنگ می‌دهند.

 

از طرف دیگر، جاوا اسکریپت که یک زبان برنامه‌نویسی سمت خدمت گیرنده است نمی‌تواند به سرور دسترسی داشته باشد و امکانات آن را محدود کند. برای مثال، شما نمی‌توانید از جاوا اسکریپت برای ذخیره داده روی سرور استفاده کنید و یا داده‌های سرور را بازیابی کنید. اما صبر کنید! مجبور نیستی انتخاب کنید. می‌توانید از جاوا اسکریپت و PHP برای تولید صفحات وب استفاده کنید که هیچ یک از آن‌ها تنها تولید نمی‌کنند. برای جزییات استفاده از جاوا اسکریپت و PHP به آموزش های آتی ما مراجعه کنید.

 

استفاده از PHP برای برنامه‌های پایگاه‌داده

PHP به طور خاص در توانایی خود برای تعامل با پایگاه‌های داده قوی است. PHP از هر پایگاه اطلاعاتی که تا به حال شنیده‌اید پشتیبانی می‌کند و حتی برخی از آنهایی که با آن کار نکرده‌اید.

PHP مجهز به اتصال به پایگاه‌داده و ارتباط با آن است، بنابراین نیازی نیست جزئیات فنی مربوط به اتصال به یک پایگاه‌داده یا تبادل پیام‌ها با آن را بدانید. شما نام پایگاه‌داده را به PHP می‌گویید و در کجا است، و PHP جزییات را کنترل می‌کند. خود آن به پایگاه‌داده متصل می‌شود، دستورها شما را به پایگاه‌داده ارسال می‌کند، و پاسخ پایگاه‌داده را به شما باز می‌گرداند.

پایگاه‌های داده اصلی که در حال حاضر توسط PHP پشتیبانی می‌شوند عبارتند از:

  • ߜ dBASE
  • ߜ Informix
  • ߜ Ingres
  • ߜ Microsoft SQL Server
  • ߜ mSQL
  • ߜ MySQL
  • ߜ اوراکل
  • ߜ PostgreSQL
  • ߜ Sybase

 

PHP از پایگاه‌های دیگر همانند FrontBase و InterBase و filePro نیز پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، PHP از ODBC (پایگاه‌داده باز اتصال) پشتیبانی می‌کند، استانداردی که به شما اجازه می‌دهد تا با پایگاه‌های اطلاعاتی بیشتری مثل اکسس و IBM DB۲ ارتباط برقرار کنید.

PHP بسیار خوب برای یک وب سایت دیتابیسی کار می‌کند. اسکریپت های PHP در وب سایت ها می‌توانند داده‌ها را ذخیره کرده و داده‌ها را از هر پایگاه‌داده پشتیبانی شده بازیابی کنند. همچنین PHP می‌تواند با پایگاه‌های داده پشتیبانی شده در خارج از یک محیط وب تعامل داشته باشد. استفاده از پایگاه‌داده یکی از بهترین ویژگی‌های PHP است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *