آموزش پایتون 2 – رشته ها یا Strings

🟩 رشته ها

🔵 رشته ها یا string ها یکی از داده های پرکاربرد در زبان های برنامه نویسی هستند. پایتون نیز از رشته ها پشتیبانی می کند.

🔵 رشته ها چه هستند؟ رشته ها یک سری از کاراکترها هستند.

🔵 رشته ها را یا می توانید در درون ‘ ‘ قرار دهید یا در درون ” “

🟢 برای مثال این دو رشته یکسان هستند:

“Hello”
‘Hello’

🔵 کی از کدام استفاده کنیم؟ بستگی به خود شما دارد ولی حواستان باشد وقتی از یکی استفاده می کنید باید شروع و پایان رشته با همان باشد. وجود دو گزینه ‘ یا ” در پایتون این امکان را به ما می دهد که اگر برای مثال خواستیم در وسط رشته مثلا نامی را داخل “” قرار دهیم از گزینه دیگر برای باز و بسته کردن رشته (اعلام شروع و پایان رشته به پایتون) استفاده کنیم. یعنی چطور؟

به این صورت:

‘Salam “Ali”, khobi? ‘

📝 چه کار کردیم؟ اگر می خواستیم در حالت عادی نام Ali را داخل “” بگذاریم با خطا در پایتون روبرو می شدیم. چرا؟ چون گفتیم حتما باید شروع و پایان ” باشد. با وجود دو گزینه ‘ و ” حالا ما انعطاف بیشتری برای انجام این دست کارها داریم.

🟢 حالا فرض کنید می خواستیم این بار Ali رو داخل ‘ ‘ قرار دهیم. باید چگونه عمل کنیم؟ حدستان درست است مثل سری قبلی ولی این بار به این صورت:

“Salam ‘Ali’, khoobi? “

🟩 استفاده از متد های رشته ای پایتون

🔵 پایتون یک سری کارهای جالب روی رشته ها انجام می دهد. به این کارها متد می گوییم. بعدا سر شی گرایی بهتون میگم چطور خودتون متد درست کنید. ولی بهرحال پایتون پر از متدها هست که هر کدوم کار خاصی رو انجام می دهند.

🔵 برای استفاده از متدهای یک رشته تو پایتون فقط کافیه یک نقطه جلوی اون متغیر رشته ای بگذارید.

🟩 متد Title

🔵 کار این متد چیه؟ بر میداره اولین حرف (حرف انگلیسی) کلمات رو با حرف بزرگ می کنه. مثلا چطوری؟ فرض کنیم من اسم یکی رو به این صورت داخل متغیر رشته ای به اسم name گذاشتم:

name = “aida tavakoli”

print(name.title())

🟢 خروجی دستورات بالا چه چیزی میشه؟

Aida Tavakoli

📝 چه کار کردیم؟ یه رشته تعریف کردیم که شامل aida tavakoli بود. این رو داخل “” گذاشتیم تا به پایتون بگیم رشته هست. بعد اومدیم این رو به متغیری به نام name دادیم. در نهایت اومدیم name رو تو خروجی با دستور print چاپ کردیم ولی یک کار اضافی هم کردیم. اومدیم جلوی name یک نقطه گذاشتیم و متد title رو با پرانتز باز و بسته فراخوانی کردیم. در نتیجه حرف اول هر کدوم از کلمات به صورت حرف بزرگ انگلیسی تو خروجی چاپ شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *