آموزش پایتون ۳ – متد upper و lower و استفاده از متغیر تو رشته

🟩 متد upper() و lower()

🔵 فرض کنیم یه متغیر به نام name به صورت زیر تعریف کردیم:

name = “Ali Babazadeh”

🔵 حال از این دو متد استفاده کنیم. چه اتفاقی میفته؟ خروجی برنامه زیر چی میشه؟

print(name.upper())
print(name.lower())

🟢 خروجی print اول و دوم به ترتیب چنین خواهد شد:

ALI BABAZADEH
ali babazadeh

📝 کار این دو متد چیه؟ همونطور که از اسمشون پیداست upper حروف یک رشته رو تماما به حروف بزرگ تبدیل می کنه و lower تمام حروف رو به حروف کوچک تبدیل می کنه.

🔵 ممکنه بپرسید کجا اصلا به کار میان؟ کاربردهای خاص خودشون رو دارن. فرض کنید مثلا برای ذخیره یوزرنیم های کاربران. ممکنه دوست نداشته باشید کلمات با حروف بزرگی که کاربر وارد می کنه رو ذخیره کنید و می خواین حرف کوچیک اونها رو ذخیره کنید. اینجا lower() بسیار کاربردی میشه.

🟩 استفاده از متغیرها تو رشته ها

🔵 بعضی جاها نیاز میشه که از متغیر داخل یه رشته استفاده کنیم. برای مثال فرض کنید یه متغیر داریم به اسم «نام» و یه متغیر داریم به اسم «نام خانوادگی» به صورت زیر:

name = “ali”
last_name = “babazadeh”

🔵 می تونیم با استفاده از f این کار رو انجام بدیم. شیوه این کار به این صورته که ابتدای کار یه f تایپ می کنیم و با ” شروع می کنیم مثل رشته عادی و با ” رشته رو می بندیم. همه چیزش مثل رشته عادیه با این تفاوت که می تونیم متغیر دیگه رو هم توش قرار بدیم. برای قرار دادن متغیر دیگه از {} استفاده می کنیم.

مثلا فرض کنید حالا می خوایم یه متغیر رشته ای بسازیم که هم از نام و هم نام خانوادگی که داشتیم استفاده کنه. با f به صورت زیر انجامش میدیم:

full_name = f”{name} {last_name}”
print(full_name)

🟢 خروجیش این میشه:

ali babazadeh

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *