مثال 43 پایتون – برنامه ای به پایتون بنویسید که نام سیستم عامل، پلتفرم و اطلاعات انتشار را بازگرداند.

مثال 43 پایتون – برنامه ای به پایتون بنویسید که نام سیستم عامل، پلتفرم و اطلاعات انتشار را بازگرداند.

کد برنامه

خروجی کد

توضیح کد

این کد پایتون اطلاعات مرتبط با سیستم عامل را دریافت و نمایش می‌دهد. الگوریتم آن به شرح زیر است:

  1. import platform و import os: با این دستورات ماژول‌های platform و os را وارد می‌کنیم تا از ویژگی‌ها و توابع آن‌ها استفاده کنیم.
  2. os.name: این متغیر نام سیستم عامل را از طریق ماژول os دریافت می‌کند و نمایش می‌دهد.
  3. platform.system(): این متغیر نام سیستم عامل را از طریق ماژول platform دریافت می‌کند و نمایش می‌دهد. مقدار معمولاً نامی مانند “Windows”، “Linux” یا “Darwin” (برای macOS) را برمی‌گرداند.
  4. platform.release(): این متغیر نسخه سیستم عامل را از طریق ماژول platform دریافت می‌کند و نمایش می‌دهد. مقدار آن ممکن است نسخه‌ای مثل “10.0.19043” برای ویندوز یا “5.4.0-81-generic” برای لینوکس باشد.

به عنوان مثال، اگر سیستم عامل ویندوز باشد، خروجی ممکن است به شکل زیر باشد:

اگر سیستم عامل لینوکس باشد، خروجی ممکن است به شکل زیر باشد:

کد راه حل دوم

توضیح کد راه حل دوم

این کد پایتون مختصراً اطلاعات مرتبط با سیستم عامل و سخت‌افزار را از ماژول‌های مختلف استخراج کرده و نمایش می‌دهد. این اطلاعات ممکن است در توسعه برنامه‌ها یا دیباگ کردن مفید باشند. در زیر توضیحاتی در مورد هر یک از دستورات و نتایج گرفته شده آورده شده است:

  1. os.name: این متغیر نام سیستم عامل را از طریق ماژول os دریافت می‌کند و نمایش می‌دهد. ممکن است مقدار‌های مختلفی مانند “posix” برای لینوکس یا “nt” برای ویندوز را نمایش دهد.
  2. sys.platform: این متغیر نیز نام سیستم عامل را برمی‌گرداند، اما به شکل پلتفرم مستقل از نسخه سیستم عامل، مثل “linux” یا “win32”.
  3. platform.system(): این متغیر همچنان نام سیستم عامل را از طریق ماژول platform برمی‌گرداند. معمولاً نامی مانند “Windows” یا “Linux” را برمی‌گرداند.
  4. sysconfig.get_platform(): این تابع معمولاً نام پلتفرم را برمی‌گرداند. با این تابع از جزئیات مربوط به نسخه و نوع پلتفرم (مثلاً “linux-x86_64” یا “win-amd64”) می توانیم باخبر شویم.
  5. platform.machine(): این متغیر نوع سخت‌افزار سیستم را نمایش می‌دهد. ممکن است نتیجه‌ای مانند “x86_64” (برای معماری 64 بیتی) یا “i386” (برای معماری 32 بیتی) داشته باشد.
  6. platform.architecture(): این متغیر نسخه معماری پلتفرم را نمایش می‌دهد. این اطلاعات ممکن است نشان دهنده معماری 32 بیتی یا 64 بیتی سیستم باشد.

نتایج این دستورات وابسته به سیستم و محیط اجرایی شما خواهد بود و می‌تواند در هر سیستم متفاوت باشد.

کد راه حل سوم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *