مثال 49 پایتون – برنامه ای به پایتون بنویسید که تمام فایل های در یک دایرکتوری را لیست کند

مثال 49 پایتون – برنامه ای به پایتون بنویسید که تمام فایل های در یک دایرکتوری را لیست کند.

کد برنامه

فرض کنیم دایرکتوری pythonProject1 در مسیر /home/alibakhshi/PycharmProjects/ در سیستم عامل لینوکس رو لیست فایل هاش رو بخوایم ببینیم. کد به این صورت میشه:

خروجی کد

توجه کنید این خروجی برای سیستم عامل و دایرکتوری مشخص شده من است.

توضیح کد برنامه

این کد پایتون برای دریافت لیست فایل‌ها در یک دایرکتوری خاص و چاپ آنها استفاده می‌شود. در ادامه هر قسمت از کد توضیح داده شده است:

  1. from os import listdir: این دستور، تابع listdir را از ماژول os فراخوانی می‌کند. این تابع برای گرفتن لیست تمام فایل‌ها و دایرکتوری‌ها در مسیر مشخص شده استفاده می‌شود.
  2. from os.path import isfile, join: این دستور، توابع isfile و join را از ماژول os.path فراخوانی می‌کند. isfile برای بررسی اینکه آیا یک مسیر مشخص به یک فایل اشاره دارد یا نه و join برای اتصال مسیر دایرکتوری و نام فایل استفاده می‌شود.
  3. directory_path = '/home/alibakhshi/PycharmProjects/pythonProject1': این خط، مسیر دایرکتوری مورد نظر را که می‌خواهیم لیست فایل‌های آن را دریافت کنیم، تعیین می‌کند.
  4. file_list = [i for i in listdir(directory_path) if isfile(join(directory_path, i))]: این خط کد یک لیست تشکیل می‌دهد که تمام فایل‌های موجود در دایرکتوری مشخص شده (directory_path) را شامل می‌شود. برای هر مورد در listdir(directory_path)، کد از تابع isfile برای اطمینان از اینکه مورد مورد نظر یک فایل است استفاده می‌کند. سپس نام فایل با استفاده از join به مسیر دایرکتوری اصلی اضافه می‌شود و در لیست file_list قرار می‌گیرد.
  5. print(file_list): در نهایت، لیست file_list که حاوی نام‌های تمام فایل‌های موجود در دایرکتوری مشخص شده است چاپ می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *