مثال 14 پایتون – برنامه ای به پایتون بنویسید که روزهای بین دو تاریخ را محاسبه کند

مثال 14 پایتون – برنامه ای به پایتون بنویسید که روزهای بین دو تاریخ را محاسبه کند

کد برنامه

توضیح برنامه

در این برنامه پایتون، از ماژول datetime تاریخ را وارده کرده، تفاوت بین دو تاریخ را محاسبه و تعداد روزهای اختلاف آن را در خروجی نمایش می‌دهد. در اینجا دو تاریخ date1 و date2 هر دو در سال 2023 و در ماه سپتامبر (9) قرار دارند ولی با تفاوت در روزها. حال به توضیح دقیق‌تر هر بخش از برنامه می‌پردازم:

from datetime import date

این دستور کلاس date از ماژول datetime را وارد فضای‌نام (namespace) فعلی می‌کند. این کلاس برای کار با تاریخ‌ها در پایتون استفاده می‌شود.

date1 = date(2023, 9, 3)

در این خط، یک نمونه از کلاس date ایجاد می‌شود که تاریخ 2023-09-03 را نمایان می‌کند. این تاریخ در متغیر date1 ذخیره می‌شود.

date2 = date(2023, 9, 21)

در این خط، نمونه دیگری از کلاس date ایجاد می‌شود که تاریخ 2023-09-21 را نمایان می‌کند. این تاریخ در متغیر date2 ذخیره می‌شود.

delta = date2 - date1

در این خط، تفاوت بین دو تاریخ date2 و date1 محاسبه می‌شود. این تفاوت در متغیر delta ذخیره می‌شود. در این متغیر تفاوت بین دو تاریخ از لحاظ روزها محاسبه می‌شود.

print(delta.days)

این دستور تعداد روزهای اختلاف دو تاریخ را که در متغیر delta ذخیره شده است، در خروجی نمایش می‌دهد. از ویژگی days برای دسترسی به تعداد روزهای اختلاف استفاده می‌شود.

با اجرای این برنامه، تعداد روزهای اختلاف بین دو تاریخ در خروجی نمایش داده می‌شود. در اینجا تفاوت بین تاریخ‌ها 18 روز است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *