حالات متفاوت 12 میزان بلوز در گام می:
در درس گذشته با ساختمان اصلی 12 میزان بلوز در گام می اشنا شدیم. اما حالتهای مختلفی از این توالی وجود دارد. شما غالبا آکورد چهارم (IV) در میزان دوم را بجای آکورد اول (I) می شنوید. تا زمانیکه در گام می باقی می مانید، آکورد چهارم، لا خواهد بود. این توالی را با عنوان توالی 12 میزان بلوز 2 می نامیم. در گام می این توالی عبارت است از:
این توالی را اگر با اعداد رومی نشان دهیم به شکل زیر خواهد بود:
حالت بعدی این است که آکوردهای V7 را در میزانهای 9 و 10 اجرا کنیم. در گام می ، آکورد V7 عبارت است از B7 پس توالی به شکل زیر خواهد بود:
همچنین می توانید یک آکورد چهارم (IV) در میزان دوم اجرا کنید که به این ترتیب ، توالی جدید بصورت زیر خواهد بود:
در شکل بعدی شما می توانید نمونه دیگری از لیک هوچی کوچی را به همراه آکوردهای مربوط به ان مشاهده نمایید:
مقدمه ای بر بازگشتها (آکورد بازگشت):
حتما کلمه بازگشت را شنیده اید و شاید بارها انواع بازگشت را شنیده باشید. همانطور که قبلا گفتیم یک بازگشت شما را باز می گرداند، یعنی شما را از انتهای یک جمله به ابتدای جمله بعدی می برد. برای ایجاد یک کشش در پایان یک جمله چه باید کرد؟ این مسئله هنگامیکه جمله بعدی را شروع می نمایید حل میشود. شما این کار را بوسیله پایان روی یک آکورد V7 که بوسیله یک آکورد اول (I) در ابتدای جمله بعدی فسخ میشود انجام میدهید. این عمل یک تغییر V7 به I ایجاد می نماید. ساده ترین بازگشت تنها برای پایان روی آکورد V7 می باشدکه به شما آخرین خط که چیزی مانند نمونه پایین است را می دهد:
و در گام می عبارت خواهد بود از:
باید بخاطر داشته باشید که آکورد V7 از ضرب دوم آخرین میزان نواخته میشود. شما ممکن است که آنرا روی هر چهار ضرب آخرین میزان اجرا کنید ولی در اینصورت صدا دهی خوبی نخواهد داشت.
نمی توانید روی آکورد V7 پایان دهید. اگر روی V7 پایان دهید ، احساس می کنید که باید جمله دیگری را در ادامه بنوازید. در آخرین جمله باید روی یک آکورد اول(I) یا اول هفتم(I7) پایان دهید. می توانیم آکورد C7 را در ضرب دوم از آخرین میزان قرار دهیم. می توان C7 را تنها با یک فرت بالا بردن آکورد B7 روی دسته نواخت و سپس با یک فرت پایین آمدن دوباره به B7 بازگشت.
اگر در نواختن این آکورد به سیم آزاد سی اجازه نواخته شدن بدهیم، یک صدای نا هنجار قوی ایجاد می کند. اگر آنرا با تماس انگشت سوم با سیم دوم خفه کنیم، صدای بهتری تولید میشود. برای یک آکورد کوتاه مانند این، اگر اجازه بدهید که یک صدای نا هنجار تولید شود، اگر چه صدای جالبی نیست ولی ممکن است بخوبی یک آکورد سریع گذرا عمل نماید:
پایان لیک هوچی کوچی:
در پایان بحث بازگشت، زمان آن رسیده تا دوباره به لیک هوچی کوچی بازگردیم و ببینیم که چگونه پایان می یابد. همانطور که دیدید ، این یک جابجایی کوچک از نت سی در میزان نهم و یک پایین رفتن ساده کروماتیک به نت لا در میزان دهم است. در میزان 12یک جابجایی کوچک کروماتیک از نت لا به سی وجود دارد و در پایان دوباره به لیک اصلی باز می گردیم و دوباره آماده اجرای 12 میزان بعدی میشویم:
منبع : مرکز موسیقی سدا
مقداد علی بخشی هستم. موسیقی دان، برنامه نویس، متخصص هوش مصنوعی، علم داده، متخصص بلاکچین و توسعه دهنده ربات های هوشمند.
دانش آموخته مقطع ارشد و دکتری دانشکده فنی دانشگاه تهران هستم. با سابقه تدریس درس برنامه نویسی در دانشگاه (پردیس بین الملل کیش دانشگاه تهران)