دانلود و آموزش های بیشتر
برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر


×بستن تبلیغ

حالات متفاوت 12 میزان بلوز در گام می

حالات متفاوت 12 میزان بلوز در گام می:

در درس گذشته با ساختمان اصلی 12 میزان بلوز در گام می اشنا شدیم. اما حالتهای مختلفی از این توالی وجود دارد. شما غالبا آکورد چهارم (IV) در میزان دوم را بجای آکورد اول (I) می شنوید. تا زمانیکه در گام می باقی می مانید، آکورد چهارم، لا خواهد بود. این توالی را با عنوان توالی 12 میزان بلوز 2 می نامیم. در گام می این توالی عبارت است از:

 

b11

 

این توالی را اگر با اعداد رومی نشان دهیم به شکل زیر خواهد بود:

 

b12

 

حالت بعدی این است که آکوردهای V7 را در میزانهای 9 و 10 اجرا کنیم. در گام می ، آکورد  V7 عبارت است از B7 پس توالی به شکل زیر خواهد بود:

 

b13

همچنین می توانید یک آکورد چهارم (IV) در میزان دوم اجرا کنید که به این ترتیب ، توالی جدید بصورت زیر خواهد بود:

 

b14

در شکل بعدی شما می توانید نمونه دیگری از لیک هوچی کوچی را به همراه آکوردهای مربوط به ان مشاهده نمایید:

 

b15

 

مقدمه ای بر بازگشتها (آکورد بازگشت):

حتما کلمه بازگشت را شنیده اید و شاید بارها انواع بازگشت را شنیده باشید. همانطور که قبلا گفتیم یک بازگشت شما را باز می گرداند، یعنی شما را از انتهای یک جمله به ابتدای جمله بعدی می برد. برای ایجاد یک کشش در پایان یک جمله چه باید کرد؟ این مسئله هنگامیکه جمله بعدی را شروع می نمایید حل میشود. شما این کار را بوسیله پایان روی یک آکورد  V7 که بوسیله یک آکورد اول (I) در ابتدای جمله بعدی فسخ میشود انجام میدهید. این عمل یک تغییر  V7 به I ایجاد می نماید. ساده ترین بازگشت تنها برای پایان روی آکورد  V7 می باشدکه به شما آخرین خط که چیزی مانند نمونه پایین است را می دهد:

 

b16

 

و در گام می عبارت خواهد بود از:

 

b17

باید بخاطر داشته باشید که آکورد V7 از ضرب دوم آخرین میزان نواخته میشود. شما ممکن است که آنرا روی هر چهار ضرب آخرین میزان اجرا کنید ولی در اینصورت صدا دهی خوبی نخواهد داشت.

 

b18

 

نمی توانید روی آکورد V7 پایان دهید. اگر روی V7 پایان دهید ، احساس می کنید که باید جمله دیگری را در ادامه بنوازید. در آخرین جمله باید روی یک آکورد اول(I) یا اول هفتم(I7) پایان دهید. می توانیم آکورد C7 را در ضرب دوم از آخرین میزان قرار دهیم. می توان C7 را تنها با یک فرت بالا بردن آکورد B7 روی دسته نواخت و سپس با یک فرت پایین آمدن دوباره به B7 بازگشت.

 

b19

اگر در نواختن این آکورد به سیم آزاد سی اجازه نواخته شدن بدهیم، یک صدای نا هنجار قوی ایجاد می کند. اگر آنرا با تماس انگشت سوم با سیم دوم خفه کنیم، صدای بهتری تولید میشود. برای یک آکورد کوتاه مانند این، اگر اجازه بدهید که یک صدای نا هنجار تولید شود، اگر چه صدای جالبی نیست ولی ممکن است بخوبی یک آکورد سریع گذرا عمل نماید:

 

b20

پایان لیک هوچی کوچی:

در پایان بحث بازگشت، زمان آن رسیده تا دوباره به لیک هوچی کوچی بازگردیم و ببینیم که چگونه پایان می یابد. همانطور که دیدید ، این یک جابجایی کوچک از نت سی در میزان نهم و یک پایین رفتن ساده کروماتیک به نت لا در میزان دهم است. در میزان 12یک جابجایی کوچک کروماتیک از نت لا به سی وجود دارد و در پایان دوباره به لیک اصلی باز می گردیم و دوباره آماده اجرای 12 میزان بعدی میشویم:

 

b21

 

منبع : مرکز موسیقی سدا

دانلود و آموزش های بیشتر
برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *