دانلود و آموزش های بیشتر
برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر


×بستن تبلیغ

آشنایی با تیوب ها (لامپ های آمپ)

تفاوت بین تیوب ها

no image

اگر ترانسفورماتورها قلب آمپ شما باشند، پری آمپ مغز آن است و تیوب روح آن می باشد. اما مسئله اینجاست که تعداد زیادی تیوب مورد استفاده قرار میگیرد. ما چطور تفاوت ها را حس کنیم؟ این شکل نشان دهنده اجزا ابتدایی تیوب می باشد.

no image

تیوب چیست؟ ( بعضی ها آنرا به اسم لامپ معرفی میکنند) . . فکر شما از تیوب یک لامپ نصب شده خیلی روشن میباشد. از طریق جریان جاری در آن توسط یکسری صفحات نمایش ، جریان شروع به تقویت میگردد.شما میتوانید بگویید تیوب ها شکننده هستند، تیوب های شیشه ای که اجازه میدهند جریان مشخصی از آن بگذرد که چیز بسیار جالبی برای ما به عنوان نوازنده گیتار است که آن تفاوت بین انواع صدای تن تیوب هاست که ما آنها را انتخاب میکنیم. مکیدا توصیه میگردد که تیوبهای نصب شده روی آمپتان را خودتان عوض نکنید.

اکنون نگاهی میندازیم به تفاوت بین تیوبها از لحاظ قدرت آنها. تعداد زیادی از تیوبهای پری آمپ وجود دارد اما همه آنها در یک خانواده قرار میگیرند.

EL34 یک طراحی کلاسیک است که به سال 1953 برمیگردد. این یک طراحی 5 قطبی است بدین معنی که دارای 5 قسمت است.( کاتد-آند و سه شبکه). طراحی داخلی این تیوب کمی متفاوت تر است از رقیب اصلیش 6L6. از آنجا که EL34 طراحی اروپاست، بسیاری از آمپلیفایرهای اروپایی مثل مارشال و هایوات از EL34 استفاده میکردند در آمپلی فایرهایشان. این تیوب به ایجاد صدای تن بریتیش کمک کرد. (تن های آمریکایی توسط تیوب 6L6 ایجاد شده بود) . EL34 برای صدای قوی میانیش مورد ستایش قرار گرفت. عموما صدای EL34 کمی کثیفتر از 6550 و یا 6L6 است. صدای تهاجمی بیشتری دارد.

no image

6L6 یک طراحی کاملا متفاوت از EL34 است. EL34 یک 5 قطبی درست است ولی 6L6 یک چهار قطبی است .یعنی دارای 4 قسمت است. تفاوت اصلی صدای تن این تیوب نسبت به 5 قطبی ها دیستورشن کمتر آن است که صدای کلین شفافتری دارد. 6L6 یک تیوب طراحی شده آمریکایی است برای رودررویی 5 قطبی های طراحی شده . به دلیل در دسترس بودن این تیوب در آمریکا بسیاری از آمپ های آمریکایی از این تیوب استفاده میکنند. 6L6صدای تمیزتری نسبت به تیوب EL34 دارد. صدای وسطش قدرت کمتری دارد و یه طور کلی دارای تن صدای نرم تری است.

no image

6550 تیوب چهار قطبی که در آمپ مارشال AFD100 قرار دارد. شبیه به 6L6 است ودر سال 1955 تولید شد. تیوب 6550 وقتی استفاده میشود که صدایی یکم قدرتمندتر از 6L6 یا EL34 در آمپ بخواهیم. صدای تنش مثل 6L6 شفاف، دیستورشن کمتر و دارای حسی شیشه ای. توضیح صدای این تیوب بسیار سخت است و باید آنرا احساس کنید. یک حس روان در لید.

no image

K788 دقیقا بر پایه 6550 ساخته شده است ولی با قدرت افزاینده خاصی. این تیوب دیستورشن کمتر و حتی تن شفافتری از 6L6 و یا حتی از 6550 دارد. KT88 در آمپ با قدرت زیاد کلین برای شفافست زیاد استفاده میشود. بسیاری ترجیح میدهند از این تیوب به جای 6550 استفاده کنند.

no image

KT66 مثل تیوب 6L6 میباشد ولی تفاوتهای صدای تن بین 6L6 و KT66 مبهم است. بعضی ها میگویند KT66 بسیار شبیه به 6L6 با تفاوت های اندک ولی برخی دیگر میگویند تفاوتهای زیادی وجود دارد مثل : نرم تر بودن در صدای تیز- نرم تر در صدای میانی، صدای بازتر،جوابگویی دینامیکی بهتر و …

no image

صدای تیوب KT77 توصسف کننده جایی بین EL34 و 6L6 است. صدایش کمی فشرده تر از 6L6 است اما نه به اندازه EL34. KT77 معمولا یک چهارقطبی را نشان میدهد چون سهم یکسانی در پیکربندی دارد وتعصبی شبیه EL34، اما این نادرست است. در حقیقت تیوب KT77 یک چهار قطبی است اما با پایه و تاثیرگذاری شبیه تیوب EL34 به ط.ری که آنها میتوانند جایگزین تیوب EL34 در هر آمپی شوند.

no image

EL84 توسعه داده شده است برای کار کردن در یک مدار بدون تیوب که قدرت 5 قطبی می دهد با کمی حساسیت بیشتر از طرح های قابل مقایسه. به عبارت دیگر آن میتواند سیگنال های کوچک را تقویت کند حتی بیشتر از 5 قطبی های ساده. تیوب EL84 حساسیت بیشتری نسبت به 6V6 دارد، یک تیوب قدرتمند کوچک دیگر. صدای تن تیوب EL84 یک پوسته صدای میانی و نیازمند ولتاژ کم برای کار کردن. اگر برای صدای گیتار کلین استفاده کنید خواهید دید که صدایی کثیفتر از بقیه تیوب ها خواهد داشت.

no image

تیوب 6V6 و تیوب EL84 هر دو تیوب های کوچکی هستند ولی 6V6 تن صدای کاملا متفاوتی نسبت به EL84 دارد. EL84 صدایی خشن تر، حساس تر و ساختار به تن در حالی که تیوب 6V6 در انتهای بالا درخششی دارد و در انتهای پایین محکم تر. تیوب 6V6 در امپ های فندر مثل Deluxe Reverb و Princeton استفاده شده است. اگر EL84 صدای پوسته ای دارد تیوب 6V6 وقتی از اوردرایو استفاده میکنید صدایی غرش انگیز تر خواهید شنید.

no image

تفاوت های بین تیوب ها بسیار لطیف است که باید حتما دقت کنید در شنیدن صدای تن آنها.

منبع : guitaracademy.ir

دانلود و آموزش های بیشتر
برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *