دانلود و آموزش های بیشتر
برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر


×بستن تبلیغ

اجزای آمپلی فایرها

آگاهی از اجزای یک آمپلی فایر و چینش اجزای آن شما را برای عیب یابی و رفع اشکال از دستگاه کمک می کند. ممکن است دستگاه آمپلی فایر در مقابل شما کار نکند، شما اگر ترتیب پروسه کاری آن را بدانید می توانید برای آزمایش آن اقدام کنید و به سرعت عیب کار را پیدا کنید.مونتاربو

گاهی اوقات سیم میکروفن قطع است و شما سرگرم تعمیر سیم باند می شوید! گاهی دستگاه برق ندارد و شما مشغول ور رفتن با کلید میکروفن هستید. گاهی همه چیز درست است و شما احساس می کنید دستگاه سوخته است در حالی که تنها ولوم بسته است! و ….

یک آمپلی فایر از دو بخش کلی: میکسر و پاور تشکیل می یابد. آمپلی فایرهای رایج شامل هر دو بخش هستند، لکن دستگاههای با عنوان میکسر یا پاور، مجزّی از هم نیز در بازار وجود دارند.

no image

کته: دستگاههای میکسر رایج در بازار غالباً دارای پاور و برخی بدون پاور هستند.

میکسر (mixer) وظیفه­ی: دریافت صدا، مخلوط کردن صداهای مختلف، تقویت اوّلیه، تنظیم کیفیّت، و افکت دادن به صدا را عهده دار است. (افکت (efect) هر جلوه صوتی مثل تکرار و پیچش را گویند)

پاور صدا (power) وظیفه­ی: دریافت صدای ضعیف (در حدّ هدفون) و تقویت آن در حد مطلوب را عهده دار است.

در واقع سیم میکروفن و aux ورودی و خروجی به قسمت میکسر دستگاه وصل می شود و سیم باند خروجی به پاور دستگاه.

.

الف) اجزای میکسر:

1. پری اوّلیه (ورودی): تقویت کننده اوّلیه که میکروفن به آن وصل می شود.

یک دستگاه ممکن است دارای یک یا چند ورودی میکروفن (پری) باشد. تعداد بیشتر پری برای کسانی مفید است که می خواهند صداهایی با کیفیّت های مختلف را دریافت کنند، شما می توانید صدای یک نفر را کم کنید و صدای دیگری را زیاد، صدایی یکی از خوانندگان را بم کنید و صدای دیگری را شفاف و زیر، تعداد زیاد میکروفن این امکان را برای شما فراهم می کند.

البته هیچگاه سعی نکنید در یک مجلس معمولی و نیم معمولی بیش از چهار میکروفن استفاده کنید (حتّی برای سرود و تواشیح) زیرا کنترل میکرفن های متعدّد برای تنظیم کننده دستگاه و برای خوانندگان! به مراتب سخت تر است.

دقّت داشته باشید، در دستگاههای جدید فیش میکروفن به صورت مادگی ساده نیست، بلکه یک فیش مخصوص است که سه شاخه آن درون دستگاه فرو می رود (فیش بَنُن؟)

2. اکو یا افکتُر: دستگاههای آمپلی فایر برای دلنشین کردن صدا از یک بخش «جلوه های ویژه» برخوردار هستند. عموم دستگاهها از اکو (تکرار) برای زیبا کردن صدا استفاده می کنند. برخی دستگاهها و عموم میکسرها امکانات بیشتری برای تغییر و تبدیل صدا به همراه دارند. افکترِ صدا می تواند صدای حال یا حمام را برای شما شبیه سازی کند، صدای آدم آهنی را برای شما شبیه سازی کند و حتّی صدای شما را شبیه یک پیر زن یا گاو گرداند!

3. پری اصلی (main): صداها پس از پری اوّل با هم متّحد می شوند و به یک صدا تبدیل می شوند، سپس به آنها افکت داده می شود و سپس برای ورود به پاور قدرت آماده سازی می شوند. پری خروجی وظیفه هدایت صدای تجمیع شده به سمت پاور را به عهده دارد. پری خروجی می تواند صدا را بین دو پاور به صورت گزینشی تقسیم کند و به هر پاور خروجی سهم مجزایی از صدا را بفرستند (البته در دستگاههایی که دو عدد پاور خروجی دارند).

پری خروجی گاهی تنها شامل ولوم تنظیم صدا است و گاهی امکان تنظیم زیر و بم را نیز دارد، نیز ممکن است زیر و بم خروجی های دو کاناله متّحد باشد یا اینکه از هم جدا باشد. بنا بر این در صورتی که دستگاه شما دارای دو عدد پری دوّم برای دو عدد خروجی پاور باشد و این دو پری تنظیم زیر و بم مجزا داشته باشند، خواهید توانست از دو باند خروجی دو نوع صدای متفاوت دریافت کنید و مثلاً کیفیت صدا را در بخشی از مجلس خود شفاف تر یا در بخشی پر حجم تر ارائه دهید.

4. اکولایزر: برخی دستگاهها امکان دستکاری ظرافتهای بیشتری از صدا را در اختیار شما قرار می دهند. اکولایزر امکان کنترل فرکانسهای مختلف صوتی را به شما می دهد و در صورت توان تئوری و عملی تنظیم کننده خواهید توانست صدایی با لطافت بیشتر به دست آورید.

استفاده از اکولایزر هم اصولی دارد که بعدها به آن اشاره خواهیم نمود.

 

ب) اجزای پاور:

1. پاور: پاور قدرت وظیفه­ی تقویت ضریب قدرت به حدّی که پاسخگوی مجلس شما باشد، را بر عهده دارد.

محدودیّت پذیرش باند و محدودیت حجم صدای خروجی وابسته به قدرت و امپدانس پاور خروجی است.

قدرت دستگاه بر معیار قدرت پاور آن تعیین می شود، مثلاً: 100 وات یا 300 وات یا بیشتر…

تعداد باندهایی که به یک پاور می توان وصل کرد بر معیار امپدانس خروجی آن تعیین می شود، معمولاً در پشت دستگاهها در محلّ اتّصال باندها نوشته شده است که امپدانس خروجی چقدر است؟ (در اکثر دستگاهها امپدانس 4 OHM در نظر گرفته شده است و این به معنای امکان وصل 4 عدد باند 16 اهم به این پاور می باشد)

برخي دستگاهها برای فراهم کردن امکان وصل باندهای بیشتر و دریافت توان خروجی بالاتر از دو یا سه پاور خروجی برخوردار هستند. البته گول نخورید! تعداد زیاد سوراخهای فیش باند خروجی به معنای تعداد زیاد پاورها نیست، بلکه این خروجی ها که در پشت دستگاه قرار دارند جفت جفت یا سه تا سه تا یا چهار تا چهار تا به هم متّصل هستند، مهم آن است که ببینید در مقابل دستگاه چند ولوم برای خروجی پاور در نظر گرفته شده است؟ (main)

2. منبع تغذیه: یک دستگاه به دلایلی نمی تواند از برق مستقیم شهری (220 ولت) استفاده کند، بلکه باید این برق را برای مصرف دستگاه محدود کرد. منبع تغذیه که غالباً به صورت یک ترانس کاهنده خود نمایی می کند، نقش اساسی در قدرت دستگاه دارد و علاوه بر تأمین کردن برق مورد نیاز پاورها، برق راه انداز پری ها را هم تأمین می کند. برقی که برای پری و اکو مورد نیاز است زیاد نیست (حدود 12 ولت با آمپر پایین) اما برای پاور قدرت نیازمند یک ترانس نیم کیلویی تا 10 کیلویی هستیم! البته تکنولوژی جدید منابع تغذیه امکان کاهش وزن آن را فراهم نموده است و چه بسا در دستگاهی با قدرت 1000 وات منبع تغذیه 1 کیلویی به کار رفته باشد.

منبع تغذیه در دستگاههای زیرِ 20 وات (مثل اکو همراه ها) برقی برابر با 18 ولتDC تأمین می کند و در دستگاههای بالا تر از آن حدود 42 یا 50 ولت DC (یا بیشتر ….)

3. محافظ: در بسیاری از دستگاهها برای محافظت از دستگاه، محافظی در مسیر خروجی تعبیه دیده شده است که عمده کار آن محافظت از اتّصال خروجی دستگاه است. زیرا اگر سیم خروجی دستگاه اتّصال کند فشار توانی که بر پاور تحمیل می شود به صورت تساعدی بالا می رود و در مدّت کوتاهی آن را تا مرز سوختن می رساند.

کافی است که دستگاه شما محافظ نداشته باشد و شما خروجی را اتّصال بدهید و یک داد در دستگاه بزنید، به احتمال 90 درصد دستگاه شما در عرض چند ثانیه خواهد سوخت!

برخی دستگاههها محافظ دارند، اما محافظ منبع تغذیه. این دستگاهها به اتّصال خروجی حساس هستند و باید مواظب اتّصال خروجی آنها بود.

برخی از دستگاهها هم گرچه محافظ خروجی دارند، اما محافظت آنها با نشتی هایی همراه است که امکان سوختن دستگاه را در صورت تکرار اتّصال بالا می برد.

بسیاری از دستگاهها به فیوز اکتفا می کنند و محافظ دیگری ندارند، توجّه داشته باشید که محافظ بودن فیوز مشروط به رعایت مقرّرات آن است و حتّی چنین نوعی از فیوز نیز با نشتی هایی همراه است که برای دستگاه شما خطرناک است.

no image

منبع : guitaracademy.ir

دانلود و آموزش های بیشتر
برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *