شافل تریبل، حالت دیگری از ریتم شافل است. حالا جابجایی، بین آکوردهای E-E6-E7 روی سیمهای تریبل اجرا میشود. فکر می کنم این نوع را می توان به عنوان شاخص سبک برونی مگ گی (Brownie Mcghee) در نظر گرفت. البته او به همراه باس مونوتون (تک صدا) می نواخت.
با یک آکورد می(E) شروع می کنیم. قبلا در درس اول بلوز، انگشت گذاری 12 میزان بلوز در گام می بیان شده است. انگشت گذاری که انگشت چهارم شما را آزاد می گذارد. برای گرفتن E6 دومین فرت سیم دوم و برای گرفتن E7 سومین فرت از سیم دوم را می گیریم. بیاد داشته باشید که این به شما صدای متفاوتی از آکورد E7 نسبت به آن چیزی که قبلا بیان شد، می دهد. به شخصه من این صدا را بیشتر دوست دارم البته این به معنای آهنگ و سلیقه شما باز می گردد. شما باید هر دو روش را بدانید.
من غالبا با سیم سوم آزاد به عنوان نت پیک آپ شروع می کنم به همراه یک ضربه لگاتو(چکشی) روی فرت اول. برای دیدن این حالت به تبلچر نگاه کنید. این یک جابجایی از Em به E به شما می دهد. روی آکورد لا، یک جابجایی مشابه داریم، دوباره با انگشت چهارم همه کار را روی سیم اول انجام می دهیم. شما ممکن است حالات مشابه در تغییرات مینور- ماژور داشته باشید اما نحوه انگشت گذاری مشکل تر می باشد. بنابراین بهتر آن است که یک آکورد را از اولین فرت به دومین فرت بطور کامل بالا بکشید.
منبع : مرکز موسیقی سدا
مقداد علی بخشی هستم. موسیقی دان، برنامه نویس، متخصص هوش مصنوعی، علم داده، متخصص بلاکچین و توسعه دهنده ربات های هوشمند.
دانش آموخته مقطع ارشد و دکتری دانشکده فنی دانشگاه تهران هستم. با سابقه تدریس درس برنامه نویسی در دانشگاه (پردیس بین الملل کیش دانشگاه تهران)