نگاهی دقیق به مبانی تئوری موسیقی

نگاهی دقیق به مبانی تئوری موسیقی

 

نگاهی دقیق به مبانی تئوری موسیقی
نگاهی دقیق به مبانی تئوری موسیقی

خیلی خوب می شد چنانچه هر کس که می خواست، می توانست هر سازی را دست بگیرد و بدون هیچ گونه آموزشی با آن موسیقی زیبایی بنوازد. اما واقعیت این نکته است که اکثر افراد به آموزش ساختار یافته ای برای این کار احتیاج دارند. این آموزش دارای این قدرست از طریق معلم یا کتاب های آموزشی باشد. در این قسمت از آموزش ها می خواهیم به اطلاعات اولیه ای بپردازیم که برای یادگرفتن نت خوانی، نواختن گام، شناخت علامت سرکلید و ساختن آکورد لازم است.

یادگیری اصول: نت، سکوت و ضرب

بلد بدن نت خوانی برای یک موسیقی دان ضروری است. مخصوصا برای کسی که می خواهد اثرش را برای اجرا در اختیار موسیقی دان های دیگر هم بگذارد یا ببیند موسیقی دان های دیگر چه می نوازند. با فهمیدن عناصر اولیه ی موسیقی مانند ارزش زمانی، اولین قدم را در راه رسیدن به مهارت و استادی در موسیقی بر می دارید. همه ی این عناصر در کنار هم اصولی را می سازند که به کمک آن ها قادر هستید موسیقی آموزش ببینید، بنوازید و مطالعه کنید.

 

استفاده از نت ها و ترکیب کردن شان با هم

خواندن نت های موسیقی در هر دو کلید سل و فا و پیدا کردن نت ها روی ساز پیانو و گیتار (دو تا از معمول ترین سازهایی که افراد برای شروع موسیقی انتخاب می کنند) برای آهنگ سازی و فراگیری موسیقی ضروری است.
وقتی بتوانید نت ها را روی خطوط حامل آموزش ببینید، قادر هستید علامت سرکلید یک قطعه ی موسیقی را تشخیص بدهید. علامت سرکلید مجموعه ای از نمادهاست که به شما نشان می دهد که موسیقی در چه گامی نوشته شده است. قادر هستید از چرخه ی پنجم ها برای تمرین استفاده کنید تا بتوانید با دیدن علامت سر کلید و شمردن تعداد دیز و شمردن تعداد دیز و بمل ها، گام آن قطعه ی موسیقی را تشخیص دهید. در آموزش های بعدی به طور مفصل درباره ی علامت سرکلید و چره ی پنجم ها فرا می گیرید .

وقتی با علامت های سرکلید آشنا شدید قادر هستید بروید سر وقت فاصله ها، آکوردها و توالی آکوردها، که پیچیدگی نواهای موسیقایی را به وجود می آورند. برای نمونه اینکه موسیقی، مطبوع و آرام بخش است یا پرتنش یا اینکه احتیاج به پایان و نتیجه گیری دارد. همان طور که توضیح خواهیم داد، گام ها و فاصله ها را با استفاده از یکی از این دو فاصله می سازیم، فواصل ملودیک و هارمونیک ، همه پدیده هایی را که برای ساختن آکورد و توالی آکوردی لازم دارید به شما نشان می دهد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *