برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتردانلود و آموزش های بیشتر

بررسی نوآنس پدال های پیانو

بررسی نوآنس پدال های پیانو
بررسی نوآنس پدال های پیانو

علامت گذاری های نوآنس بیشتر مربوط به استفاده از سه پدال پایی می شوند که در پایین بدنه ساز پیانو قرار دارند (برخی پیانوها فقط دو پدال دارند). چیدمان پدال پیانوهای استاندارد مدرن، از چپ به راست به این صورت است:
پدال نرم (یا پدال اونا کردا una corda ) : در مدرن ترین پیانوهای دیواری، پدال نرم، چکش های داخل ساز پیانو را به سیم ها نزدیک تر می کند. از آنجا که چکش ها فاصله کمتری برای رسیدن به سیم دارند، سرعتی که با آن به سیم ها ضربه می زنند کم شده و در نتیجه حجم صدای تولید شدهب سیار کمتر و طنین صدا هم کمتر می شود.
بیشتر پیانوهای رویال امروزی برای هر نت سه سیم دارند، یعنی زمانی که کلاویه ای را می زنیم، چکش همزمان به هر سه ضربه می زند. به پدال نرم، اونا کردا una corda (تک سیم) هم می گویند چونکه این پدال همه چکش ها را به سمت راست حرکت می دهد، به طوری که فقط به یک سیم بخورند. این کار حجم صدا را تا دو سوم کاهش می دهد.
پدال وسطی: پدال وسط چنانچه وجود داشته باشد (کثیری از پیانوهای مدرن فقط دو پدال بیرونی دارند)، بسته به نوع ساز پیانو نقش های متنوعی برعهده دارد. در برخی پیانوهای آمریکایی، این پدال به نت ها یک صدای حلبی نظیر پیانوی هانکی – تانک می دهد. برخی دیگر از پیانوها در محل پدال وسط، یک پدال طنین باس دارند که مانند پدال طنین کار می کند ولی فقط برای نیمه کلیدهای بم ساز پیانو . هنوز هم دیگر ساز پیانو ها، به خصوص بسیاری پیانوهای کنسرت – پدال ساستنوتو (sostenuto) به عنوان پدال وسطشان دارند که کارش این نکته است که به یک یا چند نت به طور مستمر و نامحدود طنین بدهد. در حالی که باقی نت ها بدون طنین نواخته می شوند.
پدال دمپر یا صدا خفه کن (یا پدال طنین): پدال صدا خفه کن دقیقا برعکس نامش عمل می کند. زمانی که این پدال فشار داده می شود، دمپر داخل ساز پیانو از بر روی سیم ها برداشته می شود و اجازه می دهد نت ها تا زمانی که صدایشان از بین می رود طنین کنند. این کار یک اثر پژواک دهنده و زنگ دار را برای تک نت ها و آکوردها شکل دهی می کند. مثلا در پایان A Day in the Life اثر بیتل ها دارای این توان هستی این را بشنوید. ایضا چنانچه پدال دمپر بیش از حد پایین نگه داشته شود موجب می شود صداها درهم و مبهم شوند.
در نت نوسی کل جمله موسیقایی ای که لازم است توسط پدال تغییر قرار داده شود داخل یک کروشه افقی قرار می گیرد. نام پدال هم در زیر یا کنار آن نوشته می شود. چنانچه شماره پدال داده نشده باشد، یعنی پدال دمپر یا طنین مد نظر بوده است.
برای مثال Ped به این معنی است که پدال دمپر یا طنین (که معمولا پدال پایی اولی از سمت راست است) لازم است در طول قسمت مورد نظر فشرده شود. فواصل بین کروشه ها (که با نشانه ^ نشان داده شده اند) یعنی که در آن قسمت لازم است برای مدت کوتاهی پایتان را از بر روی پدال بردارید.

 

برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر

1 دیدگاه دربارهٔ «بررسی نوآنس پدال های پیانو»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *