آموزش آهنگسازی و کتاب های آهنگسازی

مقاله های در مورد آهنگسازی

میکس و مسترینگ

نحوه ضبط صدا و موسیقی

آهنگسازی با کامپیوتر

آهنگسازی با نرم افزار ریزن (Reason)

 

 

گالری

 

توضیحات مقاله های آهنگسازی

آموزش آهنگسازی

استفاده از Arpegiation برای تهیه ملودی های تنال برای تهیه یک موسیقی تنال و تحمیل تنالیته به گوش شنونده می توان با رعایت مواردی در نوشتن ملودی حتی بدون وجود هارمونی تنالیته را بوضوح در ملودی احساس کرد. توجه داشته باشید که هرگز صرف استفاده از نت های یک گام نمی تواند به تنهایی به ملودی شما تنالیته مشخصی را القا کند. همانطور که می دانید برخی درجات گام ارزش خاصی دارند و استفاده بیشتر از این در جات در ملودی می تواند عاملی باشد که یک شنونده درک تنال بودن از موسیقی را بدست می آورد. در یک روش

[ادامه متن...]
استودیو آهنگسازی

در دو نوشته قبل راجع به نحوه همراهی پیانو (یا گیتار و …) با یک ملودی نوشتیم و توضیح دادیم که چگونه بهتر است در موسیقی Jazz، در لحظاتی که شنونده انتظار شنیدن آنرا ندارد، اقدام به اجرای آکورد ها نماییم. در این مطلب، مشابه مطلب قبل ملودی ای را انتخاب کرده ایم و سعی می کنیم نحوه تنظیم ساده آن برای اجرای سه ساز پیانو یا گیتار، درامز و بیس را توضیح دهیم. ابتدا به ملودی نگاه کنید، که تم بسیار زیبا و در عین حال عجیبی از تلونیوس مانک (Thelonious Monk) است. از لحاظ هارمونی ساده ترین هارمونی

[ادامه متن...]
آموزش آهنگسازی و تنظیم

در ادامه مطلب قبل راجع به همراهی جلوتر از هارمونی در این نوشته سعی می کنیم با ذکر یک مثال موضوع را بیشتر روشن کنیم. هر چند در آینده روشهای بهتر و حرفه ای تری را   برای همراهی و اجرای یک ملودی معرفی خواهیم کنیم. برای نمونه ملودی زیبای Dark Eyes که بصورت ۴/۴ تنظیم شده است را در نظر می گیرم. چند میزان اول این ملودی برای یادآوری در اینجا نمایش داده شده است. لازم است توجه داشته باشیم که یک نوازنده خوب باید با تمامی قسمتهای ملودی، فراز و نشیبها و … آن آشنا باشد و بتواند

[ادامه متن...]
آهنگ سازی

در نوشته های اول و دوم به ترتیب ابتدا هشت میزان ایده موسیقی مطرح کردیم، سپس در چهار میزان مدولاسیون انجام دادیم و بالآخره در نوشته سوم مجددآ هشت میزان در تنالیته جدید ملودی تهیه کردیم. اینک با توجه به مهیا بودن فضا برای ادامه کار در تنالیته مبداء، می خواهیم در هشت میزان دیگر قطعه موسیقی خود را به پایان ببریم. سعی می کنیم فضایی را که برای این قسمت انتخاب می کنیم با سایر قسمت ها متفاوت باشد. باید دقت کرد که انتخاب نحوه نگارش موسیقی و فضا سازی کاملآ سلیقه ای و به میزان تجربه شما بستگی

[ادامه متن...]
آموزش آهنگسازی

در دو نوشته قبل مشاهده کردیم که چگونه می توان با ارائه طرح هارمونی در قالب بلوک های چهارتایی قدمهایی برای آهنگسازی برداشت، همچنین دیدم که چگونه از همین روش می توان برای انجام مدولاسیون استفاده کرد. در این نوشته قصد داریم ۸ میزان دیگر در گام جدید بنویسیم، سپس به گام اولیه – سل ماژور – بازگردیم. یادآوری در نوشته اول ۸ میزان با هارمونی ساده ای که فقط از آکوردهای G و D7 تشکیل شده بود نوشتیم و میزان هشتم را روی G تمام کردیم. در نوشته دوم برای انجام مدولاسیون چهار میزان به ۸ میزان قبلی افزودیم

[ادامه متن...]
آهنگ سازی

در نوشته قبل مشاهده کردید که چگونه بسادگی می توان با تشکیل بلوکهای چهارتایی و انتخاب هارمونی برای آنها موسیقی ساده ای را تهیه کرد. در این قسمت سعی می کنیم برخی تکنیک های دیگر از جمله استفاده از مدولاسیون را برای توسعه و گسترش طرح موسیقی خود ارائه دهیم. هرچند یک تم را بسادگی می توان طی میزانهای طولانی گسترش داد و در بیش از هشت میزان از آن استفاده کرد، اما فرض کنید که می خواهید در موسیقی نوشته شده قبلی، مدولاسیون انجام دهید و فضا را تغییر دهید. اولین چیزی که به ذهن خطور می کند انتخاب

[ادامه متن...]
آهنگسازی

بسیاری از دوستان بارها طی ارسال نامه راجع به روشهای ساده برای آهنگسازی سئوالاتی را مطرح کرده اند، سعی می کنیم طی چند نوشته بدون آنکه خود را درگیر مسائل پیچیده تئوری نماییم، با حداقل معلومات تئوری روشی را برای اینکار ارائه کنیم. در این نوشته با ذکر یک مثال کوچک به بیان ایده کلی می پردازیم و در نوشته های آینده سعی در تهیه قطعات بلند موسیقی خواهیم کرد. استفاد از هارمونی یکی از متداول ترین روشها برای ساخت موسیقی است. حتی اگر هیچ ملودی یا موتیف خاصی در ذهن شما نباشد می توانید از این روش برای ساخت

[ادامه متن...]
آهنگ سازی

هر نوازنده اي بخصوص در Jazz علاقمند که هر چيزي رو که ميشنوه بتونه با سازش بزنه. شايد باورتون نشه که تنها روشي رو که بزرگاي موسيقي بيان ميکنند چيز خارق العاده اي نيست که من و شما ندونيم. ميدونيد اون چيه داشتن نظم و بقول خارجيها discipline در تمرينه که اينطوري شروع ميشه. خب حتما” يه ملودي يا آهنگي هست که به اون علاقه داريد و توانايي اونو داريد که با دهان زمزمش کنيد يا تو ذهنتون اونو بخونيد. اينکه آيا دقيقا” آنچه شما ميخونيد همون هست که از راديو يا CD گوش ميدي يه بحث ديگه است در

[ادامه متن...]

Thomaskirche، کلیسایی در شهر لایپزیگ که باخ در آن کار می کرد. باخ از آزمایش گذشت زمان سربلند بیرون آمده و همین امر می تواند دلیل محکمی بر توانایی های او باشد. با دقت در دلایلی که سبب بقای شهرت و جاودانگی آثار باخ شده می توان وجه تمایز او را با دیگر آهنگسازان هم ردیفش به وضوح دریافت. شش دلیل اصلی در پاسخ به این سئوال که چرا باخ بزرگترین آهنگسازی است که تا کنون پا به عرصه موسیقی گذاشته است، در زیر آورده شده است: ۱- مخترع یا مبتکر هرچند یوهان سباستین باخ خود را به ژانرهای شناخته

[ادامه متن...]
استودیو آهنگسازی

مجسمه ای از باخ در لایپزیگ فروتنی و سخت کوشی به منظور بررسی آثار هنرمندان دیگر و دستیابی به موفقیت و پیشرفت، هر شخصی علاوه بر فروتنی و سخت کوشی نیاز دارد تا خود را مورد انتقاد قرار دهد. این ویژگی ها در شخصیت باخ به وضوح وجود داشته است. او خود در این باره اظهار گفته است: “من تلاش و کوشش بسیاری کرده ام، زیرا معتقدم میزان پیشرفت هر شخص مستقیما به سخت کوشی او مربوط است.” یوهان سباستین باخ در سال ۱۷۰۴ این تلاش را اولین بار با پیمودن مسافتی بیش از پانصد مایل برای شنیدن Abendmusik (کنسرتهای

[ادامه متن...]
آموزش آهنگسازی

تصویر نقاشی شده از باخ در سال 1748 آیا باخ بزرگترین آهنگساز جهان است؟ برای اغلب هنرجویان موسیقی اثبات این موضوع که یوهان سباستین باخ بزرگترین آهنگساز تاریخ موسیقی است، همواره جذاب بوده و هرگز خالی از لطف نخواهد بود. با این وجود حتی اگر نخواهیم به مباحث تاریخی و مقایسه آثار و فعالیت آهنگسازان و موسیقی دانان به دقت بپردازیم، باید اذعان کنیم که اگر یوهان سباستین باخ بزرگترین آهنگساز تاریخ موسیقی نباشد، در زمره بهترین هاست و اگر توجه داشته باشیم که معیار ارزیابی یک هنرمند از دیدگاههای متفاوت، از جمله میزان تاثیرگذاری او بر دیگر شخصیت های

[ادامه متن...]
آموزش آهنگسازی

آرنولد شوئنبرگ (1874-1951) شونبرگ که در ابتدا موسیقی مالر را خوار می شمرد، با “سمفونی سوم” مالر که آن را اثری از یک نابغه می دانست، تغییر یافت و از آن پس، از مالر به عنوان یک مرد مقدس سخن می گفت. در سال ۱۸۹۸ دین خود را به پروتستان-لوترانیزم تغییر داد و تا سال ۱۹۳۳ در آن دین باقی ماند. در سال ۱۹۰۴ آغاز به تدریس هارمونی، کنترپوان و ترکیب بندی و آهنگسازی نمود. اولین هنرجویانش پال پیسک (Paul Pisk)، آنتون وبرن (Anton Webern) و آلبان برگ (Alban Berg) بودند. وبرن و برگ در بین هنرجویان فراوانی که داشته،

[ادامه متن...]
آموزش آهنگسازی

آرنولد شوئنبرگ (1874-1951) آرنولد شونبرگ (Arnold Schoenberg) آهنگساز اتریشی (بعدها آمریکایی)، دارای سبک اکسپرسیونیست شعر و هنر آلمان و سرپرست دومین مدرسه موسیقی وین است. دست آوردهای شونبرگ بیشتر در زمینه هارمونی بوده، اندیشه وی دست کم در سه نسل آهنگسازان بعد از خود، چه در آمریکا و چه در اروپا به طور وسیعی ریشه دوانده است. در زمان حزب نازی در اتریش، موسیقی اش در کنار موسیقی جاز به عنوان “هنر فاسد” شناخته شد! شونبرگ به سرعت در همان ابتدای حرفه خود، موج متضاد در عین حال موفقی را با سبک رومانتیک آلمانی برامس و واگنر به وجود آورد.

[ادامه متن...]
آموزش آهنگسازی و تنظیم

شماتیک مدار تهیه خروجی aux در میکسرها اغلب میکسرها برای کانالهای مجزا دارای اکوالایزر هستند. کنترل اکوالایزرها بر خلاف کنترلهای حجم صدا که بصورت کشویی (Slider) هستند، حالت تکمه (Knob) های گردشی دارند. بسته به میزان   کیفیت میکسر اکوالایزر می تواند از یک کنترل تن (Tone) ساده شروع شود و یا دارای چندین باند کنترل حجم بازه های فرکانسی باشد. اکوالایزرها برای تقویقت یا تضعیف محدوده فرکانسی خاص بکار برده می شوند. هرچه کیفیت اکوالایزر بهتر باشد شما امکان این را خواهید داشت که محدوده کوچکتری از بازه فرکانسی را تقویت یا تضعیف نمایید. علت اصلی استفاده از اکوالایزرها

[ادامه متن...]
آهنگسازی

شماتیک عملکرد یک میکسر صدا در سیستم های صدا برداری یا ضبط صدای حرفه ای عموماً از دستگاهی برای مخلوط کردن کانالهای مختلف صوتی استفاده می شود که به آن میز صدا، sound board، sound desks، کنسول میکس و یا audio mixer و … نیز گفته می شود. این میز در واقع قابلیت دریافت ورودی های مختلف از تعداد زیادی میکروفن یا خروجی سازهای برقی را دارد و می تواند با امکاناتی که در اختیار دارد خروجی – یا خروجی های مختلف – میکس شده مورد نظر را برای ضبط یا پخش تهیه نماید. میزهای میکس امروزی قابلیت دریافت سیگنالهای

[ادامه متن...]
کتاب آموزش آهنگسازی

او در انجام این کار با بوجود آوردن سریالیسم موفق شد و این افتخار بزرگی برای او در تاریخ موسیقی محسوب می‌شود. اما او خیلی سخت به ساختار داخلی موسیقیش وفادار ماند. سریالیسم به عنوان روشی منظم برای تهیه سری‌ها، منظره صوتی موجود را درهم ریخت و شنوندگان را با دنیای صوتی نو آفریده‌اش بیگانه کرد. در حقیقت موسیقی شوئنبرگ علی‌رغم اینکه برای تکوین یافتن نیازمند ساختار بود همین ساختار موجب تیرگی و ابهامش می‌شد. در نتیجه سریالیسم منجر به یک زیباشناسی جهانی نشد. جان کیج –دیگر پیشگام موسیقی در نیمه قرن بیستم- نیز عمرش را بر سر یافتن این

[ادامه متن...]
کتاب آهنگسازی

توضیحات «مایک اندروز» درباره‌ی استفاده از حساسیت به شرایط اولیه در قطعه‌ی «It Ain’t My Responsibility» می‌تواند به روشن‌تر شدن این موضوع کمک کند: «من می‌توانستم دو خط ملودیک که در ابتدا یکدیگر را دنبال می‌کردند بوجود بیاورم و شرایط اولیه را براساس وابستگی به حساسیت به گونه ای تقلیل دهم که در پایان هیچ ارتباطی میان دو ملودی باقی نماند». حساسیت به شرایط اولیه به طور معنی‌داری در قطعه «the Voyage of the Golah Iota» اثر نلسون نیزوجود دارد منتها نلسون از روش دیگری استفاده کرده است. در این روش او با تغییرات کوچک مقدار P در معادله‌ی ورهولست

[ادامه متن...]
کتاب آهنگسازی

زمانی که سیستم در حالت رفتار آشوبی است به طور شگفت‌آوری در حالتی محدود اما بسیار پیچیده باقی می‌ماند (ممکن است به سادگی محدود بودن حالت‌های ممکن برای سیستم برای مشاهده‌گر عادی قابل تشخیص نباشد). یک نمونه از طرح‌های تهیه شده از چنین حالتی مربوط به مسئله‌ی تغییر فاز فضای سه بعدی است که به نام پروانه شهرت دارد (Lorenz 188). شکل ۱- اثر پروانه‌ای شکل ۲- نمودار تابع لورنس بیدلک در قطعه Dodecanon I از مقادیر تابع لورنس در زمان رفتار آشوبی برای جاگذاری اندازه‌های فرکانس، کشش‌ها و ارتفاع استفاده کرد. این موضوع همانطور که از شکل های ۱

[ادامه متن...]
کلاس آهنگسازی

دراین حال کیج آنقدر به عملکرد طبیعت نزدیک شده بود که موسیقی‌اش تنها یک گام دیگر با استفاده آگاهانه از نظریه آشوب فاصله داشت و آن گام این بود که عامل پیش برنده موسیقی بر پایه معادلاتی که با آنها جریان‌های طبیعی را مدل‌سازی می‌کنیم استوار شود. تاثیر گذاری نظریه آشوب بر فرآیند آهنگسازی تا اینجا هر چند که موسیقی‌هایی در آثار آهنگسازان ظاهر شده بود که رفتاری شبیه رفتار سیستم‌های آشوبی داشتند، اما هنوز استفاده آگاهانه از نظریه‌ی آشوب به عنوان یک روش آهنگسازی شکل نگرفته بود. با نزدیک شدن به دهه‌های پایانی قرن بیستم و تکامل نظریه آشوب

[ادامه متن...]
مراحل یادگیری آهنگسازی

جان کیج پیشروترین آهنگساز دهه‌های ۵۰ و ۶۰ میلادی تقریبا استفاده از تمامی فرم‌های شناخته شده‌ی موسیقی را ترک کرد و به گونه‌ای آگاهانه با مطرح کردن مفهوم جدید «ابهام» به سمت فرآیندهای تصادفی در آهنگسازی رفت (Grout 794). کیج زیباشناسی نوساخته‌اش را در جریان دیدارش از دانشگاه هاروارد در اتاق سکوت (۴) آن دانشگاه به شنوندگان گوشزد کرد و پس از آن سکوت در موسیقی دیگر نبودن صدا نبود بلکه کارکرد دستگاه عصبی و صدای گردش خون بود (Whittall 124). در زیر ظاهر سکوت، در این قطعه، کیج صدای جریان زیست‌شناختی موجود را که او به وضوح آنها را

[ادامه متن...]
یاد گرفتن آهنگسازی

همچنین وبرن ایده‌هایش را بر سریالی کردن همه جنبه‌‌‌های موسیقی استوار کرد. او این کار را در قطعه ۲۴op. به انجام رسانده است (‌Peyser 64). این تکنیک که با عنوان سریالیزم کلی شناخته می‌شود توسط پیر بولز کامل شد. در قطعه‌ی ساختارها شماره ۱، بولز نه تنها سریالی کردن ریتم را به کار برد بلکه در یک فرآیند آهنگسازی شبه سریالی از سری ۱۲ تایی علامات دینامیک (شدت) و همچنین سری ۱۲ تایی از نشانه‌های attack (مانند آنچه در مثال‌های قبلی دیدیم) استفاده کرد (Griffiths 168). با عمیق‌تر شدن این جریان در آهنگسازی معاصر گرایش به سمت کنترل سریالی و

[ادامه متن...]
یادگیری آهنگسازی

در این روش آهنگساز برای ساختن قطعه از بعضی عبارت‌های ایجاد شده (نه همه آن شکل‌ها) استفاده می‌کند. به بیان دیگر ممکن است این روش تدارک دیدن شکل‌های متفاوت «سری» به صورت هرج و مرج یا آشوبی به نظر برسد اما فرآیند آماده‌سازی پیش- آهنگسازانه‌ای که در سریالیسم اتفاق می‌افتد (تدارک تن های سری‌) عمیقا ریشه در نظم دارد. یک مثال ساده می‌تواند نشان دهد که چگونه نظم جبری به طور سیستماتیک در پشت این سیستم مخفی است و آنرا پشتیبانی می‌کند: فرض کنید چهار تن اول یک سری لا، فا دیز، دو و سی باشند. در اینجا آهنگساز از

[ادامه متن...]
آموزش آهنگسازی و تنظیم

در سپیده دم قرن بیستم آرنولد شوئنبرگ روشی را برای آهنگسازی بوجود آورد که از دیدگاه زیباشناسی تقریبا به هیچ چیز پیش از خودش شبیه نبود. روشی نو که بعدا به سریالیسم شهرت یافت. به دلیل همین ساختمان ناآشنا، تعداد زیادی از شنوندگان نحوه آهنگسازی او را تصادفی می‌پنداشتند اما در حقیقت چنین نبود. اگر به جریان موسیقی در قرن بیستم نگاهی کلی بیافکنیم بدرستی متوجه می‌شویم تا پیش از جان کیج هیچ موسیقی دیگری را نمی‌توان به طور جدی دارای ویژگی‌های تصادفی دانست. کیج به عنوان یک پیشگام سال‌ها بعد و در میانه قرن بیستم (دهه‌های ۵۰ و ۶۰

[ادامه متن...]
کتاب آموزش آهنگسازی

تعریف «آشوب عبارت است از تحول نادوره‌ای (غیر تناوبی) پیچیده‌ی یک سیستم دینامیکی غیر خطی در طول زمان که باعث می‌شود سیستم غیر قابل پیش‌بینی و معادل یک فرآیند کتره‌ای (۱) شود. این طرز رفتار نتیجه حساسیتِ نمایی (۲) سیستم‌های دینامیکی نسبت به شرایط اولیه است» (ریگدن ۱۸). واژه‌ی آشوب را در کاربرد امروزینش اولین بار در سال ۱۹۷۵ تییان – ییان لی و جیمز یورکی برای رفتار پیچیده و نادوره‌ای سیستم‌های دینامیکی غیر خطی به کار بردند، ولی اساس این پدیده را هانری پوانکاره در تلاش‌هایی که برای حل مسئله سه جرمی سیاره‌ها به عمل آورد درک کرده بود

[ادامه متن...]
کتاب آهنگسازی

در جواب سئوال حميد رضا: همه ما ميتونيم آهنگ ساز باشيم و هستيم. اگر بتونيم يه ملودي جديد رو زمزمه کنيم که دوستان و آشنايان نشنيده باشندش (کپي هم نباشه) ميشه گفت که ما يه آهنگ ساختيم. يا حتي يه شعر رو با دهن با آهنگ خودمون بخونيم. اون موقع اگه پول داشته باشيم ميتونيم به يه تنظيم کننده بگيم بياد اونو تنظيم کنه و بريم دنبال مجوز, کاست بديم و پولدار و معروف بشيم!! تازه روي کاست مينويسند آهنگ از شما. البته به اين سادگيها هم نيست, راستش آهنگ بايد فرم داشته باشه و آهنگ ساز بايد يه اطلاعاتي

[ادامه متن...]
کلاس آهنگسازی

حواس وسيله ارتباط آدمي با عالم خارج است. تحريکات محيط توسط گيرنده هاي حسي بصورت پيام هاي الکترومغناطيسي به مرکز عصبي انتقال مي يابد. پيام عصبي وقتي از گيرنده هاي حسي مانند چشم، گوش و پوست به مرکز عصبي يعني «کورتکس» مغز منتقل مي شود، فرآيند احساس شکل مي گيرد.اصوات موسيقي از طريق گوش به مغز مي رسد و حواس و عواطف را تحريک مي کند و با ايجاد انرژي موجب انگيزه و فعاليت مي شوند. نغمه هاي موسيقي برحسب ترکيب فواصل و ريتم داراي ارتعاشات خاصي هستند که با تحريک ارتعاشات سلول هاي عصبي، احساس و انگيزه اي را

[ادامه متن...]
مراحل یادگیری آهنگسازی

اگر موزیک شما شامل سازهای اکوستیکی و صدای خواننده است، کیفیت نهایی ضبط شما ، کاملا به میکروفون ها و چگونگی استفاده شما از آنها بستگی دارد . قرار گرفتن یک میکروفون معمولی در مکانی مناسب نتیجه ای بسیار بهتر از یک میکروفون گرانقیمت در در نقطه ای نامناسب خواهد داشت. در نهایت می توان گفت مراقبت صحیح از میکروفون ها و جایگذاری با دقت و صحیح آنها رمز برداشت صدای خوب است. 1) بعضی از میکروفون ها صدایی ویژه باز تولید میکنند ، مثلا تقویت فرکانس های های بالا ( که حضور ساز را آشکار تر می سازند) یا

[ادامه متن...]
یاد گرفتن آهنگسازی

*** حتما شنیده‌اید که بعضی‌ها می‌گویند راک گوش نکنید چون خشن می‌شوید! تاکنون تحقیقات بی‌شماری در مورد رابطه خشونت و برخی موسیقی‌ها به انجام رسیده است. طبق این تحقیقات موسیقی راک، رپ وتکنو معمولا متهم می‌شوند که سبب بروز رفتارهای خشونت‌آمیز در نوجوانان هستند. اما به گفته محققان آمریکایی آنچه که سبب بروز خشونت در پی گوش دادن به برخی موسیقی‌ها می‌شود، آهنگ نیست بلکه بار معنایی کلمات استفاده شده است. بار منفی کلمات گاهی می‌تواند سبب افزایش احساسات منفی و رفتارهای خشونت‌آمیز شود. کلمات حتی می‌تواند بر نوع نگاه به جامعه نیز تاثیر بگذارد. این موضوع به ویژه وقتی

[ادامه متن...]
یادگیری آهنگسازی

*** مهندسی صدا یا بهتر بگوییم مهندسی صوت (Audio engineering) یک حرفه کاملا تخصصی و علمی است که با تجهیزات و ابزارهای لازم جهت ضبط ،ویرایش ، میکس ، مسترینگ و باز تولید صدا سر و کار دارد . مهندسی صوت از علوم مختلفی از جمله : مهندسی الکترونیک، صوت شناسی(Acoustic)، سایکو اکوستیک (psychoacoustics) و موسیقی بهره می‌برد . مهندس صدا شخصی دوره دیده و با تجربه است که با اشراف به علوم یاد شده به ضبط ، باز تولید ، ترکیب ونهایی سازی صوت با استفاده از تجهیزات آنالوگ و دیجیتال(سخت افزار و نرم افزار) بپردازد. ضبط و تولید

[ادامه متن...]
استودیو آهنگسازی

کریستین فردریش دانیل شوبارت ادیب و شاعر آلمانی است که به دلیل علاقه زیاد و همکاری با موسیقیدانان به دانش موسیقی زیادی دست پیدا نمود. او مدتها مسئولیت مدیریت و کارگردانی موسیقی تاترهای نمایشی در آلمان را بر عهده داشت و تالیفات زیادی در زمینه ارتباط میان موسیقی و ادبیات دارد. مواردی که در زیر مطرح می شود بر داشت های شوبارت در رابطه با ویژگیهای احساسی گام های مختلف موسیقی است که دانستن آنها در برداشت شما از موسیقی و یا به هنگام آهنگسازی، بطور قطع می تواند مفید واقع شود. C Major : خلوص کامل، پاکی، سادگی، بی

[ادامه متن...]
آموزش آهنگسازی و تنظیم

كارت صدا يكي از عناصر سخت افزاري استفاده شده در كامپيوتر است كه باعث پخش و ضبط صدا( صوت) مي گردد. قبل از مطرح شدن كارت هاي صدا ، كامپيوترهاي شخصي براي پخش صدا ، صرفا” قادر به استفاده از يك بلندگوي داخلي بودند كه از برد اصلي توان خود را مي گرفت . در اواخر سال 1980 استفاده از كارت صدا در كامپيوتر شروع و همزمان با آن تحولات گسترده اي در زمينه كامپيوترهاي چند رسانه اي ايجاد گرديد. در سال 1989 شركت Creative labs كارت صداي خود را با نام Creative Labs soundBlaster Card عرضه نمود. در ادامه

[ادامه متن...]
آموزش آهنگسازی

* سالها تمرین شدید و مداوم، ترس از صحنه، تمایل به اجرایی دقیق و قابل قبول در جمع، التزام به بینقص و کامل بودن، فشارهای روانی ناشی از رقابت بین موزیسینها و دورنمای شغلی مبهم و نامشخص به عنوان علل پیدایش این بیماریها درنظر گرفته میشود. music music به دلیل مواجهه و رویارویی روز افزون با چنین عوامل باز دارندهای نزد موزیسینها و دانشجویان موسیقی بررسیای تطبیقی در دانشکده موسیقی فرانتس لیست در وایمار انجام دادیم. در این طرح پژوهشی هر بار ۱۰۰ نفر از نوازندگان حرفهای و دانشجویان شرکت کرده، پرسشنامهای معتبر و استاندارد را پر نمودند؛ ترکیب سازهای

[ادامه متن...]
آهنگ سازی

بررسی میکروفن SM 57 ساخت کمپانی Shure SM57 شور، میکروفن امپدانس پایین، یک جهته و داینامیک ساخته شده توسط کمپانی SHURE امریکا، مورد استفاده در تقویت صدای زنده و ضبط استودیو، یکی از پرفروش ترین میکروفن ها در جهان است. این میکروفن در برنامه های موسیقی بشدت استفاده می شود و توسط تک تک رئیس جمهورهای آمریکا از زمان معرفی آن در سال ۱۹۶۵ تا کنون استفاده شده است. در سال ۲۰۰۴، به پاس ارج نهادن به چهار دهه، کارایی و قابل اعتماد بودن ، جایزه TEC از جوایز تالار مشاهیر TECnology را بدست آورد. منشاء شکل گیری SM57 ممکن

[ادامه متن...]
آهنگسازی

اصل یا تقلبی!SM58 میکروفن افسانه ای SHURE مدل SM58 یک میکروفون حرفه ای داینامیک کاردیوئید می باشد، به طور معمول در برنامه های زنده استفاده می شود. این میکروفن از سال ۱۹۶۶ توسط کمپانی امریکایی شور تولید می شود. شهرت این میکروفن در میان نوازندگان و خوانندگان بسیار زیاد است و دلیل آن استحکام وعملکرد فنی عالی آن و قیمت پائین می باشد، بیش از چهار دهه از تولید این میکروفن می گذرد و هنوز هم جزء استانداردترین میکروفن های مورد استفاده در برنامه های زنده و استودیویی بشمار می آید. SM58 جزء پر فروش ترین میکروفن های جهان تا

[ادامه متن...]
کتاب آموزش آهنگسازی

گذشته از صدابرداری نادرست، اشکالات دیگری که در صداهای ضبط شده رایج است از این قرارند: 1. نویز: صدای ویز ویز در صداهای ضبط شده زیاد شنیده می شود. علّت آن هم عمدتاً اتّصال نا صحیح سیم دستگاه به ضبط است. سعی کنید از سیم سالم و استاندارد، و فیشهای نو و دست نخورده استفاده کنید و در حدّ امکان وسائط را کم کنید. برخی از برق کش ها را دیده ام که سیم شیلد را برعکس وصل می کنند و مثبت و منفی آن را اصلاً ملاحظه نمی کنند. 2. دیستور: اگر صدا با حجم بالا ضبط شده باشد،

[ادامه متن...]
کتاب آهنگسازی

از چه میکروفونی استفاده کنیم؟ میکروفونها در گیرایی صداهای دور و نزدیک متفاوت هستند. میکروفونی که برای ضبط صدای مجلس به کار می رود، باید گیرایی بالایی داشته باشد و صداهای دور را بهتر بگیرد. چنین میکروفونی صداهای دور را با همهمه کمتر و با صدای بلندتر ضبط می کند. استفاده از میکروفونهای استاتیک نیز این حسن را دارد که صدا را طبیعی تر از میکروفونهای دینامیک، ضبط می کنند. میکروفون یقه ای در خانواده میکروفونهای استاتیک است و به همین خاطر در همه وسایلی که سر خود صدا را ضبط می کنند از این میکروفون استفاده شده است (حتّی

[ادامه متن...]
کلاس آهنگسازی

موسيقي: حوزه فركانس و شدت صوت در موسيقي بسيار وسيع تر از گفتار است. سيستمهاي پخش صوتي با وفاداري بالا ( HI – FI ) حوزه فركانس 30 تا 150000 هرتز را بخوبي پخش میكنند. * فيزيولوژي گوش: گوش انسان از سه قسمت به شرح زيرتشكيل شده است: 1) گوش بيروني: لاله ـ مجرا ـ پرده گوش 2) گوش میاني: استخوان هاي چكشي ، سنداني ، ركابي ـ شيپور استاش 3) گوش دروني: ممبران بازيلار ـ حلزون ـ اعصاب صدا پس از برهم زدن تعادل مولكولهاي هوا بوسيله لاله گوش جهت يابي شده واز طريق مجراي شنوائي پرده سماخ را

[ادامه متن...]
مراحل یادگیری آهنگسازی

http://www.independentrecording.net/irn/resources/freqchart/main_display.htm بازه فرکانس صدای سازها نشانگر ماوس رو روی هر کدوم از سازها ببرید تو یک پنجره سمت راست صفحه مشخصات فرکانسیشو خواهید دید. منبع : guitaracademy.ir

[ادامه متن...]
یاد گرفتن آهنگسازی

میکس و مستر به زبان ساده: شاید شما بارها در طول پروژه های کاری کلمه میکس و مسترینگ را شنیده باشید.اما منظور از میکس و مسترینگ چیست. یک مثال ساده.زمانی که شما در نظر دارید یک رایانه را اسمبل یا به زبان ساده سر هم کنید ابتدا با توجه به نیازتان قطعات خود را خریداری میکنید.سپس بعد از مشخص شدن قطعات شروع به سر هم کردن قطعات میکنید.و بعد از آن اسمبل نرم افزاری و نهایتا نصب سیستم عامل و در انتها نصب نرم افزاررهای مورد نیاز. در یک پروژه یا یک آهنگ انتخاب سازها و صداها همان انتخاب قطعات

[ادامه متن...]
یادگیری آهنگسازی

کمپرس کردن صدا مهمترین پروسسی هست که روی صدا انجام میشه.(خیلی خیلی مهم) یکی از اصلی ترین تنظیماتی که در میکس و مسترینگ انجام میشه!پس لطفا این مطلبو حتما بخونین و درک کنین.حالا اصلا کمپرسور چه کار میکنه؟!؟ کمپرسرور یک پروسسر دینامیکیه که روی دامنه صدا تاثیر خودشو میزاره و اگه به زبون خیلی ساده و روون بخوایم بگیم با کمپرسور میشه صداهای بلند رو پایین تر آورد و صداهای ضعیف رو تقویت کرد که این تضعیف و تقویت کردن تناسب ها و قواعدی داره که در ادامه میگم.یکی از جاهایی که کمپرسور حضورش احساس میشه, تقویت کردن صدای به

[ادامه متن...]
آهنگ سازی

چگونه میتوانید به حداکثر درجه صدا در میکس ، قبل از مرحله مسترینگ برسید، در حالیکه اطمینان دارید خروجی اصلیتان برش نخورده است ؟ در هنگام کار در DAW ها (Digital Analog Work Station ) تعیین کننده ترین ( مهمترین ) عامل ، جلوگیری از رسیدن درجه نهایی به نقطه قرمز میباشد ولی آسان ترین پاسخ ، پایین کشیدن درجه نهایی ( Master ) به ناچار است، لیکن این امر بر روی کل بلندی صدای میکس تاثیر گذاشته و مرحله مسترینگ را ، بخصوص در مهمترین قسمت آن یعنی عامل بلندی صدا Loudness Factor را سخت تر میکنید. فرض میکنیم

[ادامه متن...]
آهنگ سازی

آشنایی مختصری با DAW ها و نرم افزارهای آهنگسازی یاDAW Digital Audio Workstation در واقع محیط کار یک آهنگساز در عصر دیجیتال است. هر کامپیوتر خانگی با نرم افزاری که قابلیت رکورد همزمان چند track رو داشته باشد به نوعی DAW محسوب میشود ولی عموما منظور از این عبارت سیستمی است که دارای سخت افزار ADC – DAC* با کیفیت بالا و نرم افزار های مخصوص آهنگسازی و مقدار بالایی از ram و cpu باشند. شما در این محیط تمام نیاز های کاری خود رو میتوانید تامین کنید , نیاز های مانند: ضبط یک و یا چندین Track بطور همزمان

[ادامه متن...]
آهنگ سازی

همانطور که می دانید MIDI استانداردی صنعتی برای برقراری ارتباط میان دستگاه های مختلف موسیقی با یکدیگر و کامپیوتر است. مهمترین ویژگی MIDI که باعث موفقیت آن نیز شده است عدم ارسال محتویات صدا بصورت آنالوگ بین دستگاه های موسیقی است. در واقع در این استاندارد برای اجرای هر نت پارامترهای لازم کیفی و کمی، تهیه و بصورت دیجیتال به دستگاه های موسیقی ارسال می شود. هرچند نیاز به بوجود آمدن چنین استانداردی به زمانی دهه های 70 و 80 برمیگردد که نوازندگان کیبرد مجبور بودند برای اجرای کنسرت تعداد زیادی کیبرد اطراف خود داشته باشند، اما امروزه کاربرد MIDI

[ادامه متن...]
استودیو آهنگسازی

در ابتدا به زبان ساده باید بدانیم میکس چیست.میکس ارتباط برقرار کردن بین تنکولوزی و تجهیزات با هنر موسیقی است.شاید تا به حال شده باشد که اهنگی بسازید و در ان از تمام الات موسیقی که همه از ان استفاده می کنند استفاده کرده باشید اما کیفیت صدای اهنگ شما چه به صورت کلی چه به صورت تک به تک به هیچ وجه به دل شما نمی نشیند و ان طور که اهنگهای افراد حرفه ای به گوش می رسد اهنگ شما نیست یا به عبارت دیگر صداها در اهنگ شما واضح نیستند یا بیش از حد تیره یا روشن

[ادامه متن...]
آموزش آهنگسازی و تنظیم

کارت صدا یکی از عناصر سخت افزاری استفاده شده در کامپیوتر است که باعث پخش و ضبط صدا( صوت) می گردد. قبل از مطرح شدن کارت های صدا ، کامپیوترهای شخصی برای پخش صدا ، صرفا” قادر به استفاده از یک بلندگوی داخلی بودند که از برد اصلی توان خود را می گرفت . در اواخر سال 1980 استفاده از کارت صدا در کامپیوتر شروع و همزمان با آن تحولات گسترده ای در زمینه کامپیوترهای چند رسانه ای ایجاد گردید. در سال 1989 شرکت Creative labs کارت صدای خود را با نام Creative Labs soundBlaster Card عرضه نمود. در ادامه

[ادامه متن...]
آموزش آهنگسازی

بسیاری از مواقع موسیقی را در داخل اتاق یا سالن گوش می دهیم تا در محیط باز، بنابراین آشنایی با قوانین آکوستیک و نحوه انعکاس صوت در محیط بسته می تواند تاثیر بسیار زیادی در نحوه استفاده صحیح از امکانات اطاق یا سالن برای بدست آوردن بهترین کیفیت داشته باشد. در نظر داریم طی چند نوشته به موضوع آکوستیک اتاق بپردازیم، هر چند این مباحث ممکن است بیشتر جنبه فیزیکی داشته باشد اما یقینآ برای علاقمندان به موسیقی می تواند مفید باشد انعکاسهای یک منبع نقطه ای صوت در اتاق شاید فکر کنید برای اجرای موفق یک موسیقی تنها نیاز

[ادامه متن...]
آهنگ سازی

*   میکروفونها یا مبدلهای الکتروآکوستیکی، دستگاههایی هستند که تغییرات انرژی آکوستیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند. (ضمناً عکس این مطلب نیز در مورد بلندگوها صادق است). همانطور که می دانیم انرژی صوتی از نوع انرژی مکانیکی است و با جرم، محیط الاستیک و نیرو سر و کار دارد. بنابراین حفظ و انتقال انرژی صوتی (آکوستیکی) در برد زیاد امکان پذیر نیست. فرض کنید انرژی صدای گفتگوی انسان به میزان انرژی رعد و برق (مثلاً db130) باشد، البته می دانیم که برد انتقال این انرژی محدود است، در صورتیکه اگر این انرژی (صوتی) به انرژی الکتریکی تبدیل شود

[ادامه متن...]
آهنگسازی

استودیو های ضبط در دنیای مجازی کامپیوتر، به اندازه ی کافی واقعی هست و با آن آشنایی داریم، ولی باید با اطلاعات کافی به سراغ آنها رفت تا بتوان بهترین نتیجه را از آن ها گرفت. پل وایت در این باره به چند نکته اشاره می کند: کامپیوتر ها به ما امکان استفاده از میدی، ضبط صدا، میکس، افکت های مجازی ،سینت های مجازی و… را می دهند. در ادامه به چند نکته اشاره می کنیم که به ما کمک می کند تا بهترین استفاده را از سیستم هایمان داشته باشیم و فرقی ندارد که شما صاحب مکینتاش هستید یا

[ادامه متن...]

 


Only 1 comment left Go To Comment

  1. عطا /

    سلام وقت بخیر … خواستم یه تشکری کنم ازتون که آموزشهای واقعا محشری رو در اختیارمون گذاشتین و مطمعنم تو کیفیت و سطح کاریم تاثیر بسیاری میذاری….هر چیزی که میخواستم رو پیدا کردم و از سایت خوبتون تشکر میکنم… یا علی

Leave a Reply

به ما امتیاز دهید:
به این صفحه

به این سایت