در درس 28 با سيستم ” پنج روي سه ” آشنا مي شويد.
در يک ميزان 4/4 ما چهار ضرب داريم که هر ضرب ما در تريوله به 3 قسمت تقسيم مي شود. حال با گذاشتن آکسان بر بروي ضرب اول و انتقال آکسان هاي بعدي بروي تريوله ششم و يازدهم به ملودي ريتميک ” 5 روي 3 ” مي رسيم.
اين ملودي ريتميک پنج پوزيسيون دارد که هر کدام از آنها با انتقال تاکيد به يک تريوله جلوتر بدست مي آيد.
طبق معمول اين تمرينها توسط پا بصورت Quarter Note همراهي مي شود و يکي از فرم هاي آن اجراي آکسان ها توسط BassDrum با همراهي دستها و پاي چپ (Hi-Hat) ميباشد.
نکته قابل توجه در اين ملودي ريتميک اين است که دو پوزيسيون اول داراي سه آکسان مي باشند و از پوزيسيون سوم به بعد آکسان آخري از گنجايش ميزان ما خارج مي شود و سه پوزيسيون آخر فقط داراي دو آکسان هستند.
خلاقيت در نواختن و استفاده اين سيستم ها بي انتهاست و سليقه نوازنده را مي طلبد.
در آخر يکي از کاربردي ترين حالتهاي تمرين نوازندگي ناوابسته را پيشنهاد مي کنيم.
يکي از پترنهاي پاي معرفي شده در درس 24 را انتخاب کنيد. به طور مثال “Samba Foot” و اين پترن را به فرم تريوله منتقل و اجرا کنيد. حال با نواختن هر يک از سيستمهاي “4 روي 3 ” يا ” 5 روي 3 ” بروي آن و با پخش کردن آکسان ها به سليقه شخصي بر روي قسمتهاي مختلف درامز ( تام تام ها و يا سنجها ) به يک سولو درامز زيبا دست خواهيد يافت.
بنوازيد و لذت ببريد …
نت اين تمرين
منبع : مرکز موسیقی سدا
مقداد علی بخشی هستم. موسیقی دان، برنامه نویس، متخصص هوش مصنوعی، علم داده، متخصص بلاکچین و توسعه دهنده ربات های هوشمند.
دانش آموخته مقطع ارشد و دکتری دانشکده فنی دانشگاه تهران هستم. با سابقه تدریس درس برنامه نویسی در دانشگاه (پردیس بین الملل کیش دانشگاه تهران)
سلام.خیلی متشکر و سپاس گزارم بابت سایت خوبی ک داری .منتها رویه گوشی من صفحه های نت ها باز نمیشه میتونید از این بابت ب من کمک کنید؟؟
ممنون میشم