شش سوئیت چلوی باخ (II)

تحقیقات اخیر توسط Martin Jarvis پرفسور دانشگاه موسیقی در داروین استرالیا اشاره به این میکند که این امکان وجود داشته است که Anna Magdalenaخود بعنوان آهنگساز قطعاتی را ساخته باشد که بعلت شهرت همسرش به باخ نسبت داده باشند Martin Jarvis مطرح میکند که این شش سوئیت را در حقیقت Magdalena نوشته است، هر چند بسیاری از موسیقیدانان و نوازندگان بیشتر بسراغ بعد موزیکال این قطعات میرونند و نه مجادلاتی از این قبیل .

بررسی سوئیت ها:

هر یک از سوئیت ها دارای شش موومان میباشند که این ساختار اصلی را دارا میباشند:

۱٫ Prelude

2. Allemande

3. Courante

4. Sarabande

5.Galanteries-Minuets برای سوئیت ۱ و ۲ و Bourrées برای سوئیت ۳ و ۴ و Gavottes برای سوئیت ۵ . ۶

۶٫ Gigue

محققان اعتقاد دارند تفکر باخ از نوشتن این سوئیت ها ارائه مجموعه ای واحد و با نگرشی هدفمند بوده و با مقایسه دیگر مجوعه سوئیتهای باخ متوجه میشویم که این سوئیتها برخلاف سایر سوئیتهای دیگرش یک تقارن و پیوستگی را در ذات خود دارد و در نهایت رسیدن به ساختاری متقارن و هماهنگ و فرا رفتن از چهارچوب های قدیمی و سنتی میباشد.

این نکته را باید عنوان کرد که تنها در چهار موومان ابتدای هر یک از سوئیتها بصورت غیر آکوردی میباشد یعنی تنها شامل خط ملودی میباشند.

در دومین Minuet از اولین سوئیت و دومین Minuet در دومین سوئیت و دومین Bourrée در سومین سوئیت و Sarabandeدر پنجمین سوئیت (در دومین Gavotte از پنجمین سوئیت نیز اینچنین میباشد اما در یک قسمتی از آن یک نت بصورت همزمان بر روی دو سیم اجرا میشود اما درتنظیم با کوک استاندارد اینگونه نمیشود واجرای آن کاملا بدون هیچگونه آکوردی میباشد)

این سوئیت ها از نظر تکنیک و موزیک تفاوتهایی را نیز دارا میباشند بعنوان مثال در

Suite No. 2 in D minor, BWV 1008 قسمت اول از این سوئیت –

audio file
پرلود

– بسیار محبوب است که حتی موسیقی متن بسیاری از فیلم ها و سریالها نیز بوده و اغلب هنرجویان ابتدا این قسمت را اجرا مینمایند چرا که چه از نظر تکنیکی و چه از نظر موزیکالیته نسبت به سایر قسمت ها آسانتر میباشد.

در
audio file
Suite No. 4 in E-flat major, BWV 1010

که از نظر تکنیکی یکی از سخت ترین سوئیت های مورد نظر میباشد سرکلید غیر معمول و انگشت گذاری های خاص خود که مهارت بسیار بالایی از نوازنده میطلبد.

اما جدا از این نظرات شاهد هستیم که در میان علاقمندان و محققان نیز اختلافاتی در زمینه کوک و غیره در مورد این شش سوئیت وجود دارد و هر یک استنادات خاص خود را دارند مثلا در Suite No. 6 in D major, BWV 1012 برخی بر اعتقاد دارند این ششمین سوئیت برای violoncello piccolo پنج سیمه نوشته شده است که یک نوع ویولنسل کوچکتر میباشد.

هرچند بسیاری از نوازندگان معاصر علاقه بسیاری دارند این سوئیت را بر روی ویولنسل های امروزی (۴ سیم ) بنوازند زیرا تکنیک بالایی را می خواهد و این امر اشتیاق نوازندگان تکنیکال را افزایش میدهد اما برخی از نوازندگان مانند Pieter Wispelwey, Anner Bylsma و Jaap ter Lindenاز ویولنسل ۵ سیمه برای اجرا این سوئیت استفاده میکنند.

یویوما نوازنده تسخیر شده توسط باخ

یویوما نوازنده معاصر و برجسته ویولنسل را باید بحق کسی دانست که با این آثار ارتباط عمیقی برقرار کرده است که فیلمهایی از او توسط فیلمسازان کانادایی تهیه شده است.

در این زمینه شش فیلم تهیه شده است که در هر کدام یکی از آثار باخ را از منظره ای خاص به تصویر میکشند و در حقیقت به آن دیدی بصری میدهد مانند سوئیت شماره چهار به کارگردانی Atom Egoyan که داستان خانواده ای را میگوید که روابط میان زن و شوهر در حال نابودست و یا فیلم دیگر از Patricia Rozema که درباره ساخت باغ موسیقی در کانادا میباشد که بر اساس موسیقی باخ میباشد و با اجرای یویوما برای طراحان آن مجموعه.


en.wikipedia.org

منبع : گفتگوی هارمونیک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *