هماهنگی گیتار و پیانو در گروه های کوچک Jazz (قسمت سوم)

 در این حالت پیانو ریتم رو نگه میدارد و گیتار در اطراف ریتم به اجرای آکورد میپردازد
در این حالت پیانو ریتم رو نگه میدارد و گیتار در اطراف ریتم به اجرای آکورد میپردازد

روش Freddie Green برای گیتار بسیار خوش صدا است و به قول معروف خوب صدا میده اما اگر پیانو بخواد جای گیتار رو بگیره موضوع عوض میشه چرا که زدن آکورد هایی با نت سیاه درهر میزان با پیانو برخلاف حالتی که گیتار اینکا رو انجام میده، نتیجه جالبی بدست نمیده. دلیل اون میتونه خوش صدا و ظریف بودن صدای گیتار هنگامی که با نت های سیاه همراهی میکنه باشه و برعکس چکشی بودن صدای پیانو باعث میشه این روش برای پیانو بد صدا باشه.

میشه از خاصیت چکشی بودن صدای پیانو استفاده کرد و با استفاده از نت های کم کشش مسئولیت نگه داشتن ریتم رو به پیانو داد و در عوض از گیتار خواست که در اطراف ریتمی که بصورت ثابت پیانو میزنه به زدن آکورد بپردازه. به شکل نگاه کنید و ببینید که چگونه پیانو ریتم ثابتی رو نگه میداره و در عوض گیتار به همراهی اطراف ریتم پیانو میپردازه.

تنها نکته بسیار مهم در این روش این هست که هردو نوازنده پیانو و گیتار تحت این شرایط باید progression آکورد ها رو دقیقا” دنبال کنند چه در اینصورت با زدن اشتباه هر آکورد توسط دیگری موسیقی بد صدا میشه، درست برخلاف روش Freddie Green چون پیانو به زدن نت های آکورد اکتفا میکرد و بندرت voicing های دوصدایی از آکوردها رو در خارج ضربها میزد. بخصوص دو نوازنده باید سعی کنند که در آکوردهای Altered تفافق نظر داشته باشند و هارمونی یکسانی رو بعنوان اون آکورد بشناسند.

 

منبع : گفتگوی هارمونیک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *