از رنجی که در فضای اینترنت فارسی می بریم!

پاپ آپ و تبلیغات های طولانی بالای صفحه

 

دردسرهای فضای مجازی فارسی
دردسرهای فضای مجازی فارسی حتی بندر را نیز دیوانه می کند.

فضای نت مجازی ایرانی پدیده مطلقا منفی یا مثبت نیست. با اینکه تو این پست قصد دارم کمی از این فضا انتقاد کنم ولی ابدا به این معنا نیست که پیشرفت های قابل توجه این فضا رو نادیده بگیریم. تعداد مقاله های ویکی پدیای فارسی برای مثال از ویکی پدیای عربی با وجود همه ملل عرب زبان به طرز قابل توجهی بیشتره. این بدین معنیه ما داوطلبانی داریم که دلسوزانه به فکر توسعه فضای مجازی هستند. (بماند که خیلی وقت ها غرض ورزانه در ویکی پدیا مطالب ویرایش و اضافه می شوند که از حوصله بحث فعلی این پست خارجه) با تمام جوانب مثبت در این فضا با پدیده هایی روبرو هستیم که هیچ توجیه منطقی برای این قضیه نمیشه تراشید.

 

POPUP

پاپ آپ از سالها پیش و نه فقط ایران وجود داشته و ادامه هم پیدا میکنه. پاپ آپ، صفحه جدید ناخواسته باز شوندست که محتوای معمولا تبلیغاتی داره. پاپ آپ بصورت پیش فرض مشکلی نداره. popup اگه بصورت فرضا jquery و داخل خود صفحه باشه هم سایت رو زیباتر میکنه و هم روی اعصاب نیست. بخصوص اگه در مورد صفحه ای کاملا مشابه با صفحه فعلی یا درخواست عضویت در خبرنامه برای بازدید کنندگان باشه. نمونه دیگه از popup به نسبت معقول می تونه برای هاست های دانلود باشه. شخصی که لینکی رو بصورت رایگان برای شما فراهم کرده در کنار باز شدن لینک توسط دکمه دانلود، پاپ آپ باز می کنه (البته اگر بیش از یکی باز نکنه)

خب هاست دانلود هزینه های خودش رو داره و میشه این نوع پاپ آپ را تا حدودی معقول و جبران این هزینه ها در نظر بگیریم. ولی در عمل بسیاری از صفحات فارسی با هر رفرش برای خدماتی که هرگز ارائه نکرده اند، پاپ های دوتایی باز می کنند. معمولا با جعل صفحاتی در مورد موضوع خاصی بخصوص دانلود که هیچوقت فایل مربوطه در اون صفحه وجود نداشته و چنین قصدی هم در آینده نخواهند داشت. دسته دیگه کسانی هستند که با استفاده از بات های اتوماتیک صفحاتی از مطالب دیگران ساختند و یک شبه و سریعا تو جستجوگرها با حقه و کلک بالا اومدند و تمام هدفشون درآمد از پاپ آپ شده. در این مواقع با این پیغام تماما چرند روبرو میشیم که : “شما برنده شدید”. برنده شدن هایی از جنس ناب چاپیده شدن!

 

Above the fold

از زمان روزنامه نگاری روش تبلیغات یا مطالب مهم بالای صفحه روش مرسومی بوده. مشکلی در نفس این کار ابدا نبوده و نیست. مشکل وقتیه که مطلبی رو جستجو می کنید و صفحه مورد نظر حاوی چندین پست با جزئیات دقیق و طولانی از چند محصول مانند “حشره کش بی خاصیت نفتی” بالای پست مورد نظر و اصلیه و شما باید اسکرول رو پایین و پایین تر ببرید تا به مطلب مورد نظر شما که برخلاف پست های تبلیغاتی معمولا چندان هم طولانی نیست، برسید. تبلیغ یا اعلان بالای پست نباید بیش از حد مجاز باشه و کاربر باید سریعا پستی که جستجو کرده رو ببینه. سایت ها می تونن اینجور پست های طولانی تبلیغاتی رو زیر پست اصلی بگذارند. (به هر تعداد که خواستند تا جایی که سرعت و زیبایی رو برای کاربر ارائه کنند) متاسفانه این شیوه در بین محبوبترین سایت های ایرانی هم به شدت رایج شده. خوشبختانه گوگل اعلام کرده به سراغ این گونه تبلیغات میره و متاسفانه در عمل نشانه ای از موثر واقع شدن این اقدامات گوگل تا این لحظه در فضای فارسی دیده نشده!

این دو سبک از نوع افراطیش در حال حاضر روی اعصاب ترین معضلات سایت های ایرانی هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *