تاریخچه آکاردئون

آکاردئون یک ساز بدون قمیش در خانواده یکسان مانند شنگ و کائن است. شنگ و کائن هر دو قدیمی تر از آکاردئون هستند و این نوع از سازهای بدون رید و قمیش روی ساز آکاردئون در طراحی تاثیر گذاشتند که امروزه ما آنرا می شناسیم.
برخی بر این باورند که فرم بنیادی آکاردئون در برلین در سال 1822 توسط کریستین فردریک لودویگ باشمن ابداع شده است، اگرچه اخیرا یک ساز که قدمتی قدیمی تر دارد هم کشف شده است.

قدیمی ترین تاریخ آکاردئون در روسیه به صورت مبهم مستند شده است. اگرچه با توجه به محققین روسی، اولین نوع ساده شناخته شده آکوردئون در تولا، روسیه توسط تیموفی ورونتسوف در سال 1820 و ایوان سایزوف در 1830 ساخته شده است. در اواخر دهه 1840 این ساز بسیار همه گیر شده بود. دو کارخانه متعلق به دو استاد 10 هزار ساز آکاردئون در سال تولید می کردند. در سال 1866 بالای پنجاه هزار آکاردئون سالانه توسط تولا و دهکده های همسایه تولید می شد و در 1874 تولید سالانه به بالای 700 هزار رسیده بود. در سال 1860 ناوگورود ویاتکا و ساراتوف گاورنورتیس تولیدات مهم آکوردئون را داشتند. در سال 1880 لیست شامل اریول، ریازان، موسکو، تیور، ولوگدا، کوستروما، نیژنی ناوگورود، سیمبیرسک و دیگر نقاط شده بود و بسیاری از این مناطق انواع خاص آکاردئون خود را می ساختند.

 

منبع : آموزش آکاردئون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *