آموزش فتوشاپ (88) – راهنمایی هایی برای ماسک گذاری و میانبرها

مهارت در ماسک می تواند به شما کمک کند تا به طور موثرتری با فتوشاپ کار کنید. این راهنمایی ها به شما کمک خواهد کرد تا شروع کنید.
• ماسک ها غیرمخرب هستند، به این معنا که می توانید بعدا ماسک ها را ویرایش کنید بدون آنکه پیکسل هایی که پنهان کرده اند از دست بروند.
• زمانی که یک ماسک را ویرایش می کنید حواستان به رنگی که در پانل ابزار (Tools) انتخاب کرده اید باشد. سیاه پنهان می کند، سفید آشکار می کند و پرده های رنگ خاکستری پنهان یا پیدا می کنند. هر چه خاکستری تیره تر باشد، ماسک بیشتر پنهان می شود.
• برای آشکار کردن محتوای لایه بدون تاثیر ماسک گذاری، ماسک را با Shift و کلیک بر روی تصویر بندانگشتی ماسک لایه، یا با انتخاب مسیر Layer > Layer Mask > Disable خاموش کنید. زمانی که ماسک غیر فعال است، یک X قرمز بر روی تصویر بندانگشتی ماسک در پانل لایه ها ظاهر می شود.
• برای روشن کردن مجدد ماسک لایه، بر روی تصویر بندانگشتی ماسک که دارای X قرمز است، Shift و کلیک کنید یا مسیر Layer > Layer Mask > Enable را انتخاب کنید. اگر ماسک در پانل لایه ها نمایش داده نشده است، مسیر Layer > Layer Mask > Reveal All را انتخاب کنید تا نمایش داده شود.
• یک لایه را از ماسک آن جدا کنید تا آن دو را مستقل از هم حرکت دهید و محدوده ی ماسک را به طور مجزا از لایه تغییر دهید. برای جدا کردن یک لایه یا گروه از ماسک های لایه خود یا ماسک وکتور، بر روی آیکون زنجیر بین تصویر بندانگشتی های آن ها در پانل لایه ها کلیک کنید. برای مرتبط کردن مجدد آن ها، بر روی فضای خالی بین دو تصویر بندانگشتی آن ها کلیک کنید.
• برای تبدیل یک ماسک وکتور (برداری) به یک ماسک لایه، لایه ای را که شامل ماسک وکتوری است که می خواهید تبدیل شود را انتخاب کنید و مسیر Layer > Rasterize > Vector Mask را انتخاب کنید. دقت کنید یک بار که یک ماسک وکتور را به طرح بیتی تبدیل کردید (rasterize) نمی توانید آن را به شی برداری یا وکتور باز گردانید.
• برای اصلاح یک ماسک، از اسلایدرهای Density و Feather در پانل خصوصیات(Properties) استفاده کنید. نوارکشویی (اسلایدر) Density میزان تیرگی یا کدری ماسک را تعیین می کند: بر روی میزان %100، ماسک به طور کامل تاثیر گذار است، در تیرگی پایین، کنتراست کاهش می یابد و در میزان %0 ماسک هیچ تاثیری ندارد. اسلایدر Feather لبه ی ماسک را نرم (صاف) می کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *