آشنایی با ضرب

آشنایی با ضرب
آشنایی با ضرب

آشنایی با ضرب : ضرب نوعی ضربان است که زمان را به دو قطعات مساوی تقسیم می کند. تیک تاک ساعت مثال خوبی برای آن است. عقربه ی ثانیه شمار هر دقیقه، شصت بار تیک تاک می کند که هرکدام از آن تیک ها یک ضرب است. چنانچه سرعت عقربه ی ثانیه شمار را کم یا فراوان کنیم، سرعت یا تمپوی ضرب را تغییر می دهیم. نت ها در موسیقی به ما می گویند که در طول این تیک تاک ها چه می بایستی نواخته شود. به زبان دیگر، نت ها نشان می دهند یک صدا و یا فرکانس مشخص (یعنی صدای زیر یا بمی که هر نت مشخص دارد) به چه مدت و چندبار برمبنای ضرب نواخته شود.
وقتی در موسیقی کلمه ی نت را می شنوید، شاید به صدای آن نت فکر می کنید. در صورتی که یکی از کاربردهای اصلی نت توضیح این نکته است که دقیقا یک کوک مشخص چه مدت زمانی می بایستی توسط صدای آدمیزاد یا یک ساز کشیده شود. ارزش زمانی نت که با اندازه و شکل ظاهری نت نشان داده می شود، این مقدار کشش را نشان می دهد. همراه با این سه خصوصیت قبلی، ارزش زمانی نت معلوم می کند که قطعه ی موسیقی مورد نظر چه ریتمی داشته باشد. معلوم می کند که آیا قطعه ی موسیقی خیلی تند و سرزنده است یا خیلی محزون و آرام پیش می رود یا هر حالت دیگری دارد.
وقتی یاد بگیریم که چطور ضرب را دنبال کنیم، وسیله ای که بتوانید با آن ضرب بگیرید خیلی به درد می خورد. قادر هستید ادای طبل زدن در بیاورید. چنانچه چوب طبل دارید که چه بهتر، وگرنه قادر هستید دست بزنید یا روی بانگو یا حتی روی میز کارتا بزنید.

در نهایت شنیدن ضرب در ذهن تان (یا حس کردن ضرب در بدن تان) برای نواختن موسیقی ضروری است. چه بخواهید از روی یک نت نوشته شده نت خوانی کنید یا بخواهید با گروهی از نوازندگان ساز بزنید. تنها راه کسب مهارت در این زمینه تمرین، تمرین و تمرین است. به دنبال کردن و فهم ضرب چیزی است که چنانچه می خواهید در موسیقی پیشرفت کنید، می بایستی یاد بگیرید.
شاید ساده ترین روش برای تمرین نگه داشتن یک ضرب منظم، خریدن مترونوم باشد. مترونوم خیلی ارزان است و حتی یک نوع معمولی آن هم سال ها برایتان کار می کند. خوبی مترونوم این نکته است که قادر هستید آن را روی طیف وسیعی از تمپوهای مختلف تنظیم کیند. از خیلی خیلی آهسته تا خیلی خیلی تند. چنانچه از مترونوم برای تمرین کردن استفاده می کنید (مخصوصا چنانچه دارید از روی نت فرا می گیرید یا ساز می زنید) قادر هستید سرعتش را هر اندازه ای که برایتان راحت است تنظیم کنید. کم کم وقتی قطعه را یاد گرفتید سرعت را بالاتر ببرید تا به تمپوی مورد نظر آهنگساز برسید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *