واکنش مثبت و منفی در بخش ذهنی خلاق

زمانی در میشیگان بر روی فوبیای یک زن کار می کردم. آن موقع نمی دانستم که مضمون آن فوبیا چیست، ولی معلوم شد که او نسبت به سگها دچار فوبیاست. پس از آن که بر روی فوبیای او کار کردم، او به ملاقات دوستی رفت که یک سگ داشت. وقتی وارد خانه او شد و چشمش به سگ افتاد، چیزی که واقعا او را متحیر ساخت این بود که که آن سگ، بسیار کوچکتر از گذشته به نظر می رسید. او به دوستش گفت “خدای من! چه اتفاقی برای سگت افتاده؟ او آب رفته است!”

 واکنش مثبت و منفی در بخش ذهنی خلاق
واکنش مثبت و منفی در بخش ذهنی خلاق

سوال: نظام علامت دهنده دیک یک علامت واکنش مثبت نشان داد، مبنی بر این که سه موقعیت جدید را از ذهنیت خلاق دریافت کرده است. چنانچه یک واکنش منفی نشان می داد، آن وقت چه؟
مهم نیست که شما بله دریافت کنید یا خیر. تنها چیزی که اهمیت دارد چنین است که در هر صورت یکی از آنان را دریافت کنید، علائم بله/ خیر فقط برای منحرف کردن ذهن خودآگاه کسی است که دارید بر روی او کار می کنید. چنانچه پاسخ خیر دریافت کردید، آن وقت از در دیگری وارد شوید: “در این صورت به سراغ بخش ذهنی حقه بازت برو و به او بگو که خودش را به ذهنیت خلاق تو نزدیک سازد و برای گرفتن موقعیت های جدید، به او حقه بزند”. مهم نیست که از چه طریقی این کار را می کنید.

شاید می بایست او را مجبور می کردم که یک بخش ذهنی خلاق در خودش ایجاد کند. نبایستی قانع می شد که او به خلاقیت خودش دست یافته است. می دانم که برای انجام چنین کاری راههای فراوانی وجود دارد. می توان گفت “آیا کس دیگری را می شناسی که بتواند این کار را انجام دهد؟

می خواهم جزئیات تصویر، صدا و حس آن کاری که او انجام می دهد را به دقت مورد بررسی قرار دهی، و سپس بخش ذهنی ات را وادار کنی که آن امکانات را مد نظر قرار دهد”. این روشی است که ما آن را تغییر نشانی مرجع می نامیم.

منبع : جلسات رواندرمانی گریندر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *