بازگشت به رفتار قدیمی نشانه شکست نیست

بازگشت به رفتار قدیمی نشانه شکست نیست، بلکه نشانه نقص کار است. و لازم است به عقب برگردی و آن را اصلاح کنی. تغییر ذهنیت در هر شرایطی موثر است. من تضمین می کنم که رفتار او تغییر خواهد کرد. چنانچه رفتار او باز به حالت اول برگشت، نشانه آن است که رفتارهای جدید برای او به اندازه الگوی تکرار شونده قدیمی

بازگشت به رفتار قدیمی نشانه شکست نیست
بازگشت به رفتار قدیمی نشانه شکست نیست

موثر نبوده اند. پس او باز به سراغ همان فرآیند می رود و دستاورد جنبی دیگری را که در این قضیه دخالت دارد پیدا می کند و روشهای جدیدی را خلق می کند تا از عهده آن کار به طرز مطلوبی برآید.
شما ضروری است این افت رفتاری را به عنوان نشانه ای برای مذاکره مجدد به بیمارتان معرفی کنید، در غیر این صورت او آن افت را شکست خواهد نامید. وقتی آن افت رفتاری به عنوان یک نشانه شناخته شود، بیمار نیز آن را یک پیغام در نظر می گیرد. آن علامت محتملا همیشه یک پیغام بوده، ولی او هرگز درباره اش این گونه فکر نکرده است. بدین ترتیب او دست به انجام یک مکانیزم بازگشتی می زند. او پی می برد که فقط در زمانهای خاصی نشانه را دریافت می کند.
به عنوان مثال، شخصی به نزد من می آید که دچار سردردهای میگرنی است و من در او تغییر ذهنیت ایجاد می کنم و آن وقت تمام بخشهای ذهنی او خشنود می شوند. آن شخص می رود و تا دوهفته همه چیز به طرز مطلوبی و خوشی می گذرد. بعد در شرایط خاصی قرار می گیرد و ناگهان سر درد به سراغش می آید. در واقع آن سردرد دارد به او هشدار می دهد که مذاکرات کافی نبوده اند. او دارای این توان است به درون خودش برود و سوال کند “چه کسی ناراحت است؟ این کار چه معنی دارد؟”. چنانچه یک بخش ذهنی بگوید “تو بر سر قولت نایستاده ای”، در آن صورت هر دو طرف در شرایط سردرد میگرنی با هم رو در رو و یا دست به یقه می شوند.

منبع : درس های رواندرمانی گریندر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *