میزان سرعت ضربان قلب با میزان ترس و اضطراب

داشتن تنش در این شرایط کمی غیرعادی است. از نظر رفتارشناسی، نوعا در این جور مواقع تقریبا در همه افراد ضربان قلب تسریع می گردد. میزان سرعت ضربان قلب در اکثر ملت به میزان ترس و اضطرابشان بستگی دارد. وقتی من از آنان می خواهم که دست از خیال پردازی بردارند و فقط یک پاسخ افزایشی برای بله، و یک پاسخ کاهشی برای نه درخواست کنند، معمولا سرعت ضربان قلب پایین می آید. از نظر من این علامت بدان معنی است که یک بخش ذهنی در آنان هست که نسبت به رویدادهای اطراف، کاملا تحریک پذیر است.
دیک: من از ضربان نبض در دستهایم نیز آگاه بودم، ولی به نظر می رسید که تنش چشم، بیشتر از حس دست بود، و به همین خاطر بود که من به تنش چشم اشاره کردم.

میزان سرعت ضربان قلب با میزان ترس و اضطراب
میزان سرعت ضربان قلب با میزان ترس و اضطراب

بسیار خوب. بیا این موضوع را هم مورد بررسی قرار دهیم. در این لحظه به درون خودت برو و از آن بخش ذهنی که علامتهای دست را بروز داد تشکر کن. سپس همان سوال را بپرس “آیا مخالفتی داری؟” و از او بخواه که برای بله پاسخی افزایشی و برای خیر پاسخی کاهشی بدهد.
دیک: کاهشی در تحریک ایجاد شد.

کاهش، پس این بخش ذهنی هم مخالفتی ندارد. چنانچه در این شرایط مخالفتی انجام می شد، تو می بایست به مرحله سوم بر می گشتی. تو دارای یک علامت بل / خیر جدید هستی که همان ضربان نبض دستت میب اشد. در صورت مخالفت می بایست نیبت آن بخش ذهنی را جویا می شدی و آن قدر این چرخه فرآیند را ادامه می دادی تا همه مخالفتها برطرف شوند.

ما معمولا اولین سری سه تایی موقعیت ها را ثابت نگه می داریم و سپس از هر ذهنیتی که با آنان مخالفت می کنیم که بدون دخالت دادن این سری سه تایی، روشهای دیگری را برای رفع نیازهایش پیدا کند. ولی تو نیز می قادر شدی از هر دو ذهنیت تفاضا کنی که یک جلسه مشورتی برگزار کنند و به سراغ ذهنیت خلاق بروند و راههای چاره جدیدی بیابند که برای هر دوتایشان قابل قبول باشد.

 

منبع : درس های رواندرمانی گریندر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *