آموزش فتوشاپ (100) – درباره ی مسیر ها و ابزار قلم (Pen)

در فتوشاپ طرح کلی یک شکل وکتوری یک مسیر است. یک مسیر  یک قطعه خط مستقیم یا منحنی است که با استفاده از ابزار قلم(Pen) ، ابزار قلم دست آزاد (Freeform Pen) یا ابزار رسم شکل ترسیم می کنید. ابزار قلم مسیرها را با دقت فوق العاده ای ترسیم می کند، ابزار رسم شکل، مسیرهای مستطیلی، بیضوی و سایر  شکل ها را ترسیم می کند، ابزار قلم دست آزاد مسیرهایی مانند آنچه با مداد بر روی کاغذ رسم می کنید ترسیم می کند.

درباره ی مسیرها و ابزار قلم (Pen) 

هر ابزاری در پانل ابزار یک کلید میانبر تک حرفی دارد. حرف را تایپ کنید و ابزار را انتخاب کنید. همراه با کلید میانبر، کلید Shift را فشار دهید تا بین ابزارهای که در یک گروه جای گرفته اند گردش کنید. به عنوان مثال کلید P را فشار دهید تا ابزار قلم انتخاب شود و  Shift+P را فشار دهید تا ابزار قلم را به قلم دست آزاد و بالعکس تغییر دهید.

مسیرها می توانند باز یا بسته باشند. مسیر باز (مانند یک خط موجدار) دارای دو نقطه ی پایانی است. مسیر بسته (مانند دایره) پیوسته است. نوع مسیری که ترسیم می کنید بر روی چگونگی انتخاب و تنظیم آنها تاثیر می گذارد.

مسیرهایی که پر نیستند یا خط حاشیه ندارند هنگام چاپ کار شما، چاپ نمی شوند زیرا مسیرها برخلاف شکل های بیت مپی که توسط ابزار مداد(Pencil) و ابزارهای نقاشی دیگر کشیده می شوند، موضوعات برداری (وکتوری) هستند که دارای پیکسل نیستند.

می توانید با استفاده از ابزار قلم (Pen) مسیرهایی ایجاد کنید که مستقیم یا منحنی، باز یا بسته هستند. اگر با ابزار قلم آشنا نیستید، انجام این کار برای اولین بار می تواند گیج کننده باشد. درک عناصر یک مسیر و چگونگی ایجاد آنها به وسیله ی ابزار قلم، ترسیم مسیرها را به مراتب آسان تر می سازد.

برای ایجاد یک مسیر مستقیم، بر روی دکمه ی موس کلیک کنید. بار اول که کلیک می کنید، نقطه ی ابتدایی را تعیین می کنید. هر بار که پس از آن کلیک می کنید یک خط مستقیم بین نقطه ی قبلی و نقطه ی جدید رسم می شود. برای ترسیم مسیرهای دارای قسمت های مستقیم پیچیده با ابزار قلم، به راحتی به اضافه کردن نقاط ادامه دهید.

درباره ی مسیرها و ابزار قلم 2 (Pen)  ایجاد یک خط مستقیم

 برای رسم یک مسیر منحنی، یک نقطه ی مربعی را قرار دهید، موس را بکشید تا یک خط امتداد برای آن نقطه ایجاد شود و سپس کلیک کنید تا نقطه ی مربع شکل بعدی گذاشته شود. هر خط امتداد به دو نقطه ی امتداد ختم می شود; موقعیت خطوط و نقاط امتداد، اندازه و شکل قسمت منحنی شکل را مشخص می کند. جابجایی خطوط و نقاط امتداد شکل منحنی در یک مسیر را تغییر می دهد.

درباره ی مسیرها و ابزار قلم 3 (Pen)

A.قسمت خط منحنی شکل

B.نقطه ی امتداد(Direction point)

C.خط امتداد (Direction line)

D. نقطه ی مربع شکل(anchor point) انتخاب شده

E.نقطه ی مربع شکل انتخاب نشده

منحنی های نرم توسط نقاط مربع شکلی که نقاط نرم (smooth points) نامیده می شوند متصل می شوند. مسیرهای منحنی شکل تند به وسیله ی نقاط گوشه (corner points) متصل می شوند. زمانی که یک خط امتداد روی نقطه ی نرم را جابجا می کنید، قسمت های منحنی در دو طرف آن نقطه به طور همزمان تنظیم می شوند، اما زمانی که خط امتداد روی یک نقطه ی گوشه را جابجا می کنید تنها منحنی همان طرف نقطه مانند خط امتداد تنظیم می شود.

قسمت های مسیر و نقطه های مربع شکل می توانند پس از ترسیم، به صورت تکی یا به صورت گروهی جابجا شوند. زمانی که یک مسیر دارای بیش از یک قسمت باشد، می توانید نقاط مربعی را به صورت تکی جابجا کنید تا قسمت های منفرد آن مسیر را تنظیم کنید، یا به منظور ویرایش کل مسیر تمام نقاط مربعی درون یک مسیر را انتخاب کنید. از ابزار انتخاب مستقیم (Direct Selection) برای انتخاب و تنظیم یک نقطه ی مربعی، یک قسمت مسیر یا کل یک مسیر استفاده کنید.

تفاوت ایجاد یک مسیر بسته و باز در روش به پایان رساندن آن ها است. برای خاتمه دادن به یک مسیر باز، بر روی ابزار قلم در پانل ابزار کلیک کنید. برای ایجاد یک مسیر بسته، نشانه گر ابزار قلم را بر روی نقطه ی آغازین قرار دهید و کلیک کنید. بستن یک مسیر به طور خودکار به مسیر خاتمه می دهد. پس از آنکه مسیر بسته شد، نشانه گر ابزار قلم به صورت یک x کوچک ظاهر می شود و نشان می دهد که کلیک بعدی یک مسیر جدید را آغاز خواهد کرد.

درباره ی مسیرها و ابزار قلم 4 (Pen)  ایجاد یک مسیر بسته

 هنگام ترسیم مسیرها، یک فضای ذخیره سازی به نام Work Path در پانل Paths ظاهر می شود. این امر برای ذخیره کردن مسیرهای کاری ایده ی خوبی است و اگر از مسیرهای چندگانه ی مجزا در یک فایل یکسان استفاده می کنید، ضروری است. اگر Work Path موجود در پانل Paths را از انتخاب خارج کنید و سپس مجددا شروع به ترسیم نمایید، یک مسیر کاری جدید جایگزین مورد ابتدایی می شود و آن مسیر از دست خواهد رفت. برای ذخیره کردن یک مسیر کاری، در پانل Paths بر روی آن دوبار کلیک کنید، در کادر محاوره ای Save Path یک نام را تایپ کنید و به منظور تغییر نام و ذخیره سازی بر روی OK کلیک کنید. این مسیر در پانل Paths انتخاب شده باقی می ماند.


اطلاعات فایل
نام فایل
 Lesson08.rar
حجم فایل
 38.97 مگابایت
توضیحات
 فایل های این درس آموزش فتوشاپ در لینک دانلود زیر موجود می باشد. برای دانلود روی لینک، کلیک کنید:
دانلود فایل
برای مشاهده لیست کامل درس های فتوشاپ سایت
اینجا را کلیک کنید

پکیج های پیشنهادی