برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر

آموزش تئوری موسیقی سنتی و ایرانی

آموزش های ویدیویی تئوری موسیقی ایرانی و سنتی

آوازی در دستگاه بیات اصفهان مشاهده آموزش
آنچه باید یک نوازنده ایرانی بداند مشاهده آموزش
مرکب خوانی و تشابه دستگاه های موسیقی ایرانی مشاهده آموزش
راست پنج گاه مشاهده آموزش
دستگاه چهارگاه مشاهده آموزش
دستگاه بیات اصفهان مشاهده آموزش
دستگاه همایون مشاهده آموزش
دستگاه نوا مشاهده آموزش
شور کلاسیک و شور عربی مشاهده آموزش
آواز دشتی مشاهده آموزش
آواز بیات ترک مشاهده آموزش
آواز ابوعطا مشاهده آموزش
آواز افشاری مشاهده آموزش
دستگاه سه گاه مشاهده آموزش
از مکتب اصفهان بیشتر بدانید مشاهده آموزش
شور عربی مشاهده آموزش
دستگاه شور مشاهده آموزش
ارگ الکترونیک و توانایی های آن مشاهده آموزش
ماهور مشاهده آموزش
نشید مشاهده آموزش
قطعات ضربی – رباعی ترانه مشاهده آموزش
تحریر و گستره صدای انسان – پیش درآمد – چهار مضراب مشاهده آموزش
درآمد-فرود-مایه و دانگ مشاهده آموزش
گوشه مشاهده آموزش
گام های ایرانی مشاهده آموزش
گام-ماژور-مینور مشاهده آموزش
معرفی نت های موسیقی ایرانی و غربی مشاهده آموزش
ویژگی های صدا-فالش-ژوست مشاهده آموزش
مقدمه (معرفی دوره) مشاهده آموزش

آموزش های تئوری موسیقی سنتی و ایرانی

گاه های گمشده (XI) مشاهده آموزش
گاه های گمشده (X) مشاهده آموزش
گاه های گمشده (IX) مشاهده آموزش
گاه های گمشده (VIII) مشاهده آموزش
گاه های گمشده (VI) مشاهده آموزش
گاه های گمشده (V) مشاهده آموزش
گاه های گمشده (IV) مشاهده آموزش
گاه های گمشده (III) مشاهده آموزش
گاه های گمشده (II) مشاهده آموزش
گاه های گمشده (I) مشاهده آموزش
تئوری نوین بر مبنای آفرینش مدال موسیقی ایران (VI) مشاهده آموزش
تئوری نوین بر مبنای آفرینش مدال موسیقی ایران (V) مشاهده آموزش
تئوری نوین بر مبنای آفرینش مدال موسیقی ایران (IV) مشاهده آموزش
تئوری نوین بر مبنای آفرینش مدال موسیقی ایران (III) مشاهده آموزش
تئوری نوین بر مبنای آفرینش مدال موسیقی ایران (II) مشاهده آموزش
تئوری نوین بر مبنای آفرینش مدال موسیقی ایران (I) مشاهده آموزش
جایگاه «گوشه» در موسیقی کلاسیک ایرانی (V) مشاهده آموزش
جایگاه «گوشه» در موسیقی کلاسیک ایرانی (IV) مشاهده آموزش
جایگاه «گوشه» در موسیقی کلاسیک ایرانی (III) مشاهده آموزش
جایگاه «گوشه» در موسیقی کلاسیک ایرانی (II) مشاهده آموزش
جایگاه «گوشه» در موسیقی کلاسیک ایرانی (I) مشاهده آموزش

توضیحات مقاله های تئوری موسیقی ایرانی

آواز افشاری

آواز افشاری

گام افشاری در مقایسه با شور نسبت به دیگر متعلقات (ابوعطا، بیات ترک، دشتی) مستقل تر است. به طوری که اگر یکی از دو علت مختصر نداشت، آن را جزء شور محسوب نمی داشتیم زیرا گام آن به سه گاه نزدیک تر از شور است. آواز افشاری از لحاظ حالت ملودی نیز شباهت هایی به …

آواز افشاری ادامه »

دستگاه سه گاه

دستگاه سه گاه

دستگاهی است غم انگیز و حزن آور که ناله هایش موثر و از ته دل است. این دستگاه بیشتر یادگار دردها و رنج های نیاکان ماست. اگر درجه پنجم گام شور را ربع پرده کم کنیم به گام سه گانه می رسیم که شاهد آن درجه دوم شور و تونیک آن درجه هفتم شور است. …

دستگاه سه گاه ادامه »

از مکتب اصفهان بیشتر بدانید

از مکتب اصفهان بیشتر بدانید

کسانی که برای آواز مکاتبی را قائل ھستند، مکتب آوازی اصفھان را از سایر مکاتب کامل تر و جامع تر می دانند. در مورد تاریخچه وجودی آن نیز ، حسین عمومی چنین نقل می کند: «عده ای معتقد اند که مکتب آوازی اصفھان از زمان سید رحیم یا سید حسین طاھرزاده بوجود آمده است حال …

از مکتب اصفهان بیشتر بدانید ادامه »

شور عربی

شور عربی

اگر درجه چهارم شور را نیم پرده کاهش دهیم، گامی به دست می آید که تداعی کننده ی موسیقی عربی می باشد و به شور عربی معروف است.این گام در ساختار موسیقی عرب دستگاه صبا نامیده می شود. آثار ماندگار: شیرین شیرین ناز شیرین (کردی)، دشمن اگه هزار هزار، آرزو داشتم یار من تو باشی، …

شور عربی ادامه »

گاه های گمشده (XI)

گاه های گمشده (XI)

دکتر مهدی برکشلی در وجه تسمیه نام «راست» بیان می کند که چون این مقام «بر روی درجات اصلی و بدون تغییر نواخته می شود» نام راست (به معنای درست) را به خود گرفته است. با این توضیح و هم چنین بر مبنای دوبل گام و معانی لغوی کلمات مرکب با «گاه»، که پیش از …

گاه های گمشده (XI) ادامه »

گاه های گمشده (X)

گاه های گمشده (X)

در این واحد یکپارچه سه ایراد موجود است که در ادامه به آن اشاره خواهد شد: ۱) در عرف موسیقی ایران شور می، سه گاه فا سری، چهارگاه سل به عنوان چپ کوک و شور لا، سه گاه سی کرن و چهارگاه دو به عنوان راست کوک شناخته می شوند که در واحد یکپارچه مرتضی …

گاه های گمشده (X) ادامه »

گاه های گمشده (IX)

گاه های گمشده (IX)

هم چنین در مقام راست اعراب یک مدولاسیون مرسوم، رجعت به «سیکاه» (از نت می ربع پرده کم، یا می کرن) است. یعنی سیکاه بر درجه سوم مقام راست و یا مقام یکاه قرار می گیرد. در اجناس موسیقی اعراب، سیکاه به صورت یک تریکورد با فواصل جـ + ط است که بر روی نت …

گاه های گمشده (IX) ادامه »

گاه های گمشده (VIII)

گاه های گمشده (VIII)

گام راست، حلقه مفقوده مطالعات مرتضی حنانه مرتضی حنانه در تحقیقات خود، وجود یک گام به عنوان واسط و ارتباط دهنده بین گام ها و مقام های موسیقی ایرانی را ضروری می داند. از این رو با بیان اینکه «نت برجسته پایه به شاهد گام دیگری اشاره دارد»، گام راست را معرفی و با این …

گاه های گمشده (VIII) ادامه »

گاه های گمشده (VI)

گاه های گمشده (VI)

در مورد افتادگی و سقوط تدریجی در درآمد ماهور (که به عنوان برداشت نیز شناخته می شود) باید گفت که این سقوط تدریجی که با یک الگوی تقریبا ثابت اجرا می شود، به شکل موثری شروع دستگاه ماهور را برای گوش تداعی می کند. مرتضی حنانه این سقوط را به عنوان «انگاره ماهور» معرفی کرده …

گاه های گمشده (VI) ادامه »

گاه های گمشده (V)

گاه های گمشده (V)

در اینجا نکته ای راجع به ارتباط بین گوشه های عراق افشاری و دوگاه بیات ترک قابل ذکر است. این دو گوشه از متعلقات شور در شروع شباهت های اندکی دارند. این شباهت هر چند اندک موجب شده تا استاد فرامرز پایور در اجراهای خود، در شروع دوگاه اشاراتی به عراق افشاری داشته باشند. گوشه …

گاه های گمشده (V) ادامه »

گاه های گمشده (IV)

گاه های گمشده (IV)

به طور کلی این دستگاه از سه نت امکان آغاز دارد. (نوعی دیگر از آغاز نیز توسط نوازندگان استفاده می شود که از گوشه مخالف شروع و با نوع خاصی از جملات پایین رونده به درآمد و نت پایان آن متصل می شود) این سه نت عبارتند از: ۱) یک فاصله سوم خنثی بالاتر از …

گاه های گمشده (IV) ادامه »

گاه های گمشده (III)

گاه های گمشده (III)

«گاه» های موجود در ردیف دستگاهی در ردیف هایی که ثبت و ضبط شده اند و امروزه در دسترس هستند به اسامی مرکب با واژه «گاه» بر می خوریم: دوگاه، سه گاه، چهارگاه و پنجگاه. دوگاه گوشه ای در آواز بیات ترک (از متعلقات دستگاه شور)، سه گاه و چهارگاه دستگاه هایی مستقل و پنجگاه …

گاه های گمشده (III) ادامه »

گاه های گمشده (II)

گاه های گمشده (II)

حال مناسب است که معانی لغوی این واژگان با استناد به لغت نامه ها و فرهنگ های معتبر منعکس شود. قابل ذکر است که در اینجا تنها معانی مرتبط با بحث ارائه شده است. آغاز= شروع، درآمد، مقابل فرجام. معنی صدا و ندا نیز به این کلمه داده اند. (لغت نامه دهخدا) شروع، ابتدا (فرهنگ …

گاه های گمشده (II) ادامه »

گاه های گمشده (I)

گاه های گمشده (I)

مقدمه با تاسیس مدرسه موزیک نظام و آشنایی موسیقیدانان ایرانی با تئوری مدون موسیقی غربی، تلاشی برای تدوین نظام و قوانین حاکم بر دستگاه ها و آوازهای موسیقی ایرانی آغاز شد. شاید بتوان کتاب «مجمع الادوار» نوشته مهدیقلی هدایت (منتشره در تاریخ ۱۲۷۸ هجری شمسی) را به عنوان اولین اثر مکتوب معاصر در بررسی نظری …

گاه های گمشده (I) ادامه »

تئوری نوین بر مبنای آفرینش مدال موسیقی ایران (VI)

تئوری نوین بر مبنای آفرینش مدال موسیقی ایران (VI)

  همبستگی آکوردها در سیستم تئوری نوین (مدال): چون در مد ها که به طور کلی اشل های پایین رونده ای می باشند، درجه پنجم فاقد جذابیت می باشد، مگر اینکه به یک اکتاو بم تر نسبت به تونیک قرار بگیرند و یا با تونیک در فاصله چهارم قرار بگیرند، لذا هرگز نمی توانند در …

تئوری نوین بر مبنای آفرینش مدال موسیقی ایران (VI) ادامه »

تئوری نوین بر مبنای آفرینش مدال موسیقی ایران (V)

تئوری نوین بر مبنای آفرینش مدال موسیقی ایران (V)

۱- همانطور که در مثال ۹ دیده می شود، کنترمد دارای ۷ درجه می باشد. دقیقا مانند مد که هفتمین درجه آن به “تونیک مد” ختم می شود، دقت کنید: درجه هفتم کنترمد، همان درجه اول مد اصلی است. درجات به ترتیب از “زیر به بم” شمرده می شوند. البته من به درجه اول مد، …

تئوری نوین بر مبنای آفرینش مدال موسیقی ایران (V) ادامه »

تئوری نوین بر مبنای آفرینش مدال موسیقی ایران (IV)

تئوری نوین بر مبنای آفرینش مدال موسیقی ایران (IV)

مد و کنترمد (MODE & CONTREMODE)   این دو گام مکمل یکدیگر هستند که پایه و اساس هارمونی زوج، هارمونی ابتکاری مرتضی حنانه، بر مبنای موسیقی ایران، قرار گرفتند البته مدها می توانند همان مدهای موسیقی یونان یعنی: میکسولیدین، لیدین، فریژین و… و یا مدهای کلیسایی باشند ولی این فکر و ایده برای آرمونیزه کردن …

تئوری نوین بر مبنای آفرینش مدال موسیقی ایران (IV) ادامه »

تئوری نوین بر مبنای آفرینش مدال موسیقی ایران (III)

تئوری نوین بر مبنای آفرینش مدال موسیقی ایران (III)

بهتر است ابتدا تمام عملیات آرمونیکی، به عنوان نمونه روی اشل مد دوگاه یا گام مد دوگاه (شور) انجام بگیرد. شاید این سوال ایجاد شود که چرا مد دوگاه و نه مد یک گاه که همان ماهور است، برای این منظور انتخاب نشده است؟ باید گفت اولا ماهور از نظر من اصالتش مورد تردید است، …

تئوری نوین بر مبنای آفرینش مدال موسیقی ایران (III) ادامه »

تئوری نوین بر مبنای آفرینش مدال موسیقی ایران (II)

تئوری نوین بر مبنای آفرینش مدال موسیقی ایران (II)

همانطور که در قسمت پیش توضیح دادم نقش مد در موسیقی ایران بسیار مهم است و من میکوشم تئوری بر مبنای مدهای ایران بیافرینم. میتوان تصور کرد که موسیقی هر ملتی میتواند به صورت پولیفونی ارائه داده شود ولی اگر قرار باشد از هارمونی غرب همانطور که گفتم برای این منظور استفاده شود، بهتر که …

تئوری نوین بر مبنای آفرینش مدال موسیقی ایران (II) ادامه »

تئوری نوین بر مبنای آفرینش مدال موسیقی ایران (I)

تئوری نوین بر مبنای آفرینش مدال موسیقی ایران (I)

مقدمه در ابتدا باید خاطر نشان کرد که هر دانشمندی (موسیقیدانی) که تئوری موسیقی ای از خود ارائه دهد، حتما باید با علومی همچون فیزیک و ریاضی تا حدود زیادی آشنا باشد. این بدین دلیل است که در دنیای امروز برای اثبات مطلبی تئوریک، استفاده کردن از نمودار بسیار آسان تر از اثبات آن روی …

تئوری نوین بر مبنای آفرینش مدال موسیقی ایران (I) ادامه »

جایگاه «گوشه» در موسیقی کلاسیک ایرانی (V)

جایگاه «گوشه» در موسیقی کلاسیک ایرانی (V)

استفاده از گوشه در اجرا الف- در بداهه نوازی همه ی گوشه های ردیف قابلیت بداهه نوازی ندارند. بعضی گوشه های ریتمیک مانند رنگ ها در حقیقت یک قطعه ی ثابت هستند که معمولن اجرای آنها همیشه یکسان است و تغییر در نوع اجرای آنها تنها محدود به کم و زیاد کردن تکنیک هایی می …

جایگاه «گوشه» در موسیقی کلاسیک ایرانی (V) ادامه »

جایگاه «گوشه» در موسیقی کلاسیک ایرانی (IV)

جایگاه «گوشه» در موسیقی کلاسیک ایرانی (IV)

هرمز فرهت ویژگی های گوشه را وابسته به پنج سازمایه (شاخص) می داند:‌ پایان (فرهت،‌ پایان و نه «شاهد» را برابر تانیک در موسیقی غربی دانسته)،‌ آغاز،‌ ایست،‌ شاهد و متغیر. متغیر می تواند در بسیاری از گوشه ها وجود نداشته باشد و از چهار سازه ی نخست،‌ دو یا سه تایشان می توانند در …

جایگاه «گوشه» در موسیقی کلاسیک ایرانی (IV) ادامه »

جایگاه «گوشه» در موسیقی کلاسیک ایرانی (III)

جایگاه «گوشه» در موسیقی کلاسیک ایرانی (III)

ژان دورینگ گوشه ها را به سه گروه تقسیم می کند: ۱- شاه گوشه ها: گوشه های بزرگی که دارای درآمد و دیگر بخش ها (مانند فرود) هستند و می توانند دارای چند مقام باشند ۲- گوشه هایی که یک بخشی هستند اما بیشتر از یک ملودی یا انگاره دارند ۳- گوشه هایی که تنها …

جایگاه «گوشه» در موسیقی کلاسیک ایرانی (III) ادامه »

جایگاه «گوشه» در موسیقی کلاسیک ایرانی (II)

جایگاه «گوشه» در موسیقی کلاسیک ایرانی (II)

ردیف های مکتب خانواده ی فراهانی با روایت های گوناگون کمتر از ۴۰۰ گوشه دارند مانند ردیف سازی میرزا عبدلله (نزدیک به ۲۵۰ گوشه به روایت برومند و نزدیک به ۳۹۰ گوشه به روایت منتظم لحکما) و ردیف آوازی عبدلله دوامی ( ۱۸۸ گوشه) و محمود کریمی (نزدیک به ۲۲۳ گوشه). واژه ی ”نزدیک” برای …

جایگاه «گوشه» در موسیقی کلاسیک ایرانی (II) ادامه »

جایگاه «گوشه» در موسیقی کلاسیک ایرانی (I)

جایگاه «گوشه» در موسیقی کلاسیک ایرانی (I)

اهمیت گوشه گوشه را شاید بتوان کاملترین – کوچکترین جز ردیف موسیقی ایرانی دانست. به نظر می آید مفهوم و ساختار گوشه از مهمترین عواملی است که موسیقی ایرانی را از موسیقی های عربی و ترکی متفاوت می کند. با آنکه ساختارهایی مشابه گوشه در موسیقی کلاسیک آذری وجود دارد (دورینگ، ایرانیکا) اما مفهوم گوشه …

جایگاه «گوشه» در موسیقی کلاسیک ایرانی (I) ادامه »

 

برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *