آیا به یک تبلت گرافیکی نیاز دارید؟ مواردی که باید بدانید.

آیا به این فکر می کنید که موس خود را رها کنید و تبلت گرافیکی را جایگزین آن کنید؟آیا قبل از اقدام به خرید یکی از آن ها به اطلاعات بیشتری درباره ی ویژگی ها، کاربردها و لوازم جانبی انتخابی (آپشنال) نیاز دارید؟ مطمئن نیستید که چه سایزی مناسب نیاز شما است؟ این مطلب را بخوانید!

تبلت گرافیکی چیست؟

یک تبلت گرافیکی (به عنوان قلم نوری، تبلت  یا دیجیتایزر طراحی نیز شناخته می شود) یک دستگاه ورودی سخت افزاری است که اصولا توسط هنرمندان دیجیتال استفاده می شود، گرچه بسیاری از افراد غیر هنری هم از آن ها استفاده می کنند. تبلت های گرافیکی دارای یک سطح پلاستیکی سخت طراحی  حساس به لمس است که حرکات قلم یا موس را به مانیتور منتقل می سازد. موقعیت قلم یا موس به طور مستقیم با موقعیت نشانه گر روی مانیتور مرتبط است. مدتی طول می کشد تا به طراحی روی سطح تبلت عادت کنید اما زمانی که منحنی یادگیری را طی کنید، طبیعی تر از استفاده از یک قلم یا مداد بر روی کاغذ می شود.

تبلت گرافیکیBamboo Capture © Wacom

تبلت های گرافیکی وکام (Wacom)

چندین برند تبلت گرافیکی در بازار موجود است، وکام یکی از سازندگان بسیار محبوب است. محصول بامبو (Bamboo) شرکت وکام که برای کاربران خانگی و اداری است، ابتدایی ترین و مقرون به صرفه ترین محصول این شرکت است. خانواده ی بامبو شامل، کانکت (Connect)، اسپلش (Splash)، کپچر (Capture)، و کرییت (Create) است.

سری اینتوس (Intuos) محصول حرفه ای شرکت وکام است و در درجه ی اول توسط هنرمندان و طراحان گرافیک و سایر متخصصان خلاق مورد استفاده قرار می گیرد. این تبلت در چهار سایز موجود است: اینتوس 5 تاچ کوچک(Intuos5 Touch Small) ، اینتوس 5 تاچ متوسط(Intuos5 Touch Medium) ، اینتوس 5 تاچ بزرگ (Intuos 5 Touch Large)و اینتوس 4 تاچ بسیار بزرگ (Intuos4 Extra Large). تمام تبلت های اینتوس دارای دایره ی لمسی (touch ring)، کلیدهای اکسپرس و یک حسگر پیشرفته ی نوک قلم و 2048 سطح فشار هستند.  یکی از امکانات اضافی تبلت های اینتوس 5، دارا بودن یک سطح مولتی تاچ است. این امر به این معناست که می توانید  از حرکت های دست برای تغییر موقعیت و پیمایش استفاده کنید درست مانند آنچه در در تلفن های هوشمند، آیپد، کیندل فایر و غیر انجام می دهید.

مدل سینتیک (Cintiq)، بهترین و گرون ترین محصول است و به کاربران اجازه می دهد که به طور مستقیم روی یک صفحه نمایش HD طراحی کنند. این محصول تا حد امکان نزدیک به طراحی/نقاشی با وسیله های سنتی است! از نظر تکنیکی، سینتیک یک تبلت گرافیکی نیست.  در عوض یک نمایشگر قلمی تعاملی است. قیمت آن از 999 دلار شروع می شود و به چندین هزار دلار می رسد، این تبلت می تواند تمام حساب بانکی شما را به سرعت تخلیه کند. اما اگر پول یا دلیل خوبی برای “نیاز داشتن به یکی از آن ها” دارید برای خرید آن اقدام کنید! این محصول در سه سایز به بازار می آید: 13HD، 22HD و 24HD. اگر امکانات مولتی تاچ را می خواهید این شرکت 22HD Touch و 24HD Touch را پیشنهاد می کند.

تبلت گرافیکی 2Intuos5 Touch © Wacom

سایر برندها که می توان در نظر گرفت

سازندگان تبلت های گرافیکی که در ادامه ذکر می شود تمام امکانات گرافیکی گران ترین تبلت وکام را ارائه نمی دهند اما هر آنچه اکثر کاربران نیاز دارند را با مقرون به صرفه ترین قیمت عرضه می کنند.

پن پاور (PenPower)

برای کاربردهای خانگی و اداری، مدل تویا پرو(TOOYA PRO) شرکت پن پاور جوابگو است. برای افرادی به عملکرد کمی بیشتر نیاز دارند، تبلت میان رده به نام مونت(Monet)  و تبلت گران قیمت تر به نام پیکاسو(Picasso) این شرکت هردو انتخاب های خوبی برای کار حرفه ای هستند.

ویس تبلت (VisTablet)

ویس تبلت که محصولی جدید در بازار تبلت است، از سال 2007 وارد صنعت تبلت شده است. پن پد (PenPad) که قیمت آن زیر چهل دلار است مقرون به صرفه ترین تبلت است. چیزی که این تبلت را منحصر بفرد می کند انعطاف پذیری سطح آن است. مطمئن نیستم که چرا این امر ضروری است اما با این وجود یک ویژگی محسوب می شود! ویس تبلت چهار مدل دیگر را ارائه می دهد. تمام آن ها قیمت قابل قبولی دارند.

آدسو(Adesso)

اگر به کار به صورت بیسیم(وایرلس) فکر می کنید، مدل سایبر تبلت (CyberTablet W10)  شرکت آدسو گزینه ای است که می توانید در نظر بگیرید. آدسو سه مدل غیر بیسیم را در قیمت ها و سایزهای مختلف برای کاربران از دانشجویان گرفته تا معماران ارائه می دهد.

جینیس (Genius)

جینیس با مجموعه ای از یازده تبلت، برای هرکسی چیزی دارد. پن اسکچ (PenSketch M912A)  سر دسته ی این مجموعه است و برای هنرمندان، طراحان و کاربران CAD ایده آل است. جی-پن 560 (G-Pen 560) ابتدایی ترین مدل “4.5 در “6 است. برخلاف تبلت های ابتدایی، جی پن 560 دارای کلیدهای میانبر است که می توانند برای کارهای مختلف برنامه ریزی شوند.

تبلت گرافیکی 3Picasso Multi-functional Digital Tablet © PenPower

 

آیا سایز تبلت مهم است؟

اندازه ی تبلت های گرافیکی از “4 در “5  تا “18 در “12 است. اگر به تبلت بزرگ تر نیاز دارید، اندازه ی سینتیک (Cintiq) به بزرگی “20.4 در ” 12.8 است. به دلیل اینکه تبلت های کوچک برای کار خانگی و حرفه ای مناسب هستند، اکثر هنرمندان سایز میانی را به تبلت های بزرگ ترجیح می دهند زیرا اجازه ی حرکت طراحی/نقاشی طبیعی تری را به آن ها می دهد. برای افراد غیر هنری، معمولا یک تبلت کوچک کفایت خواهد کرد. در حقیقت، این تبلت ها توسط افرادی که برای بیان پیکاسوی درونشان به یک تبلت بزرگ نیاز ندارند ترجیح داده می شود. آن هایی که سندرم تونل کارپ یا مشکلات مشابه دارند نیز تبلت های کوچک تر را ترجیح می دهند زیرا حرکت کمتر به معنای استرس کمتر بر روی مچ و دست های آن ها است.

مورد دیگری که هنگام انتخاب تبلت باید در نظر بگیرید، وضعیت واقعی میز در دسترس شما است. به خاطر داشته باشید که ابعاد یک تبلت به فضای واقعی طراحی اشاره دارد نه ابعاد بیرونی آن تبلت. به عنوان مثال اندازه ی  تبلت من “7 در “4.5” است. گرچه فضای عملکردی آن “12 در “8  است و در نهایت مانند اکثر چیزها هرچه محصول بزرگ تر باشد قیمت آن نیز بیشتر است.

 تبلت گرافیکی 4Intuos4 XL and Bamboo Splash © Wacom

 

ویژگی های قابل برنامه ریزی

ویژگی ها از تبلت به تبلت دیگر متفاوت است، اما اکثر تبلت ها حداقل دارای تعدادی دکمه ی قابل برنامه ریزی هستند خواه روی خود تبلت باشد خواه روی قلم آن. در زیر فهرستی از تعداد اندکی از دکمه ها و ابزارهایی که ممکن است بیابید آمده است.

کلیدهای اکسپرس

اکثر تبلت ها، حتی مدل های بسیار کوچک دارای کلیدهای اکسپرس هستند. این کلیدها می توانند برای  اجرای عملکردها و کلیدهایی که مکررا استفاده می شوند، برنامه ریزی شوند.

کلیدهای تغییر در کناره ی قلم

کلیدهای تغییر روی یک قلم معمولا بر روی دابل کلیک و راست کلیک تنظیم شده اند. گرچه بعضی از مدل ها گزینه ای برای تغییر این عملکردهای پیش فرض را در اختیار شما می گذارند.

دایره ی لمسی

تبلت های اینتوس وکام دارای یک دایره ی لمسی بسیار خوب هستند. این ناحیه ی حساس به لمس اسکرول/بزرگنمایی اتوماتیک، لایه ها، سایز براش، و چرخش بوم را کنترل می کنند. همچنین می توانید به راحتی با رفتن به منوی properties و تعیین کردن وظایف جدید آن را برنامه ریزی کنید تا وظایف دیگری را اجرا کند. هنگامی که تعیین شدند، یک کلیک بر روی دکمه ی وسط ، منو را بر روی مانیتور شما بالا می آورد و به شما اجازه می دهد که سلاح خود را انتخاب کنید.

تبلت گرافیکی 5© Wacom

 

ویژگی های قلم ها

نوک قلم

علاوه بر نوک قلم که از پلاستیک سخت است، وکام انواع نوک های قلم اضافی را برای قلم های خود ارائه می دهد. اگر مایل هستید که احساس مداد بر روی کاغذ را داشته باشید، نوک قلم نمدی سخت این کار را انجام می دهد. نوک های قلم منعطف حس مشابهی به شما می دهند اما به سرعت همتاهای نمدی خود خراب نمی شوند. آیا حسی شبیه قلمو را می خواهید؟ نوک های قلم  ضربه ای یک فنر بسیار کوچک دارند که به نوک قلم اجازه می دهد که به اندازه ای منعطف است که قلم شما را به چیزی که حسی شبیه یک قلموی نقاشی دارد تبدیل می کند.

تبلت های آدسو تنها با یک نوع نوک قلم روانه ی بازار می شوند اما قلم جالبی دارند که هم یک قلم صفحه نمایش لمسی است و هم یک خودنویس (جوهری). برای داشتن یک خودنویس، لوله ی قلم را بچرخانید. و آن را دوباره بچرخانید تا یک قلم تبلت داشته باشید. اگر من یکی از آن ها را داشتم این حس را به من دست می  داد که سطح تبلتم با جوهر لک خواهد شد. اگر این ویژگی کافی نیست، این قلم دارای نشانه گر لیزری نیز هست که برای ارائه ی کارها و بازی با گربه ی خود عالی است.

پاک کن

بسیاری از قلم های تبلت دارای یک پاک کن حساس به فشار هستند  که درست مانند یک پاک کن مداد عمل می کند. به جای پاک کردن گرافیت یا جوهر این پاک کن علائم دیجیتالی و اطلاعات درون برنامه ها از مایکروسافت ورد گرفته تا ادوبی فتوشاپ را پاک می کند.

کلیدهای تغییر در کناره ی قلم

کلیدهای تغییر جانبی بر روی قلم معمولا بر روی دابل کلیک و راست کلیک تنظیم شده اند. گرچه بعضی از مدل ها گزینه ای برای تغییر عملکردهای پیش فرض را در اختیار شما قرار می دهند.

تبلت گرافیکی 6© Wacom

سایر گزینه های قلم

زمانی که نوبت به گزینه های قلم می رسد، وکام پیشتاز است. بیشتر سازندگان،  قلم های جایگزین یا حتی نوک های قلم جایگزین را به فروش نمی رسانند. شما یک قلم اولیه دریافت خواهید کرد فقط همین! علاوه بر قلم استاندارد گریپ(grip) که همراه تبلت وکام به بازار می آید، شرکت وکام قلم های اضافه نظیر یک قلم رنگ پاش (air brush) که شکل آن شبیه یک رنگ پاش است، یک قلم هنری (art pen)، یک قلم کلاسیک (که نازک تر است و محل قرار گرفتن دست از جنس لاستیک را ندارد)، و یک قلم جوهری(inking pen) را می فروشد. هر قلم به گونه ای طراحی شده است تا از حس و افکت های ابزار هنری که نماینده ی آن است تقلید کند.

تبلت گرافیکی 7© Wacom

 

سطح فشار

سطح فشار اکثر تبلت ها یا 1024،512،256 است یا 2048. این اعداد به سطح حساسیت قلم اشاره دارند. سطوح بالاتر، بیشترین حساسیت را دارند و بهترین نتایج را ارئه می دهند به خصوص اگر از قلم به عنوان یک ابزار هنری استفاده می کنید. اصول کار سطوح فشار همانند قلموی نقاشی، مداد یا یک تکه کچ است. هرچه بیشتر فشار دهید، خط حاصل تیره تر و ضخیم تر خواهد بود. حساسیت فشاری قلم بخصوص برای هنرمندان دیجیتال که نیاز به کنترل ضخامت خط ، رنگ، شفافیت و ترکیب  کردن دارند اهمیت دارد.

همچنین برخی از قلم های گرانقیمت تر به شما اجازه می دهند که از کج کردن و چرخاندن برای کنترل پهنای خط و جهت گیری براش استفاده کنید.

تبلت گرافیکی 8

 

آیا به یک تبلت گرافیکی نیاز دارید؟

هیچ کس به یک تبلت گرافیکی “نیاز” ندارد. گرچه، اگر کار تصویرسازی دیجیتالی یا  رتوش عکس انجام می دهید یک تبلت گرافیکی کار شما را بسیار آسان تر و سرگرم کننده تر می کند. یک قلم روشی طبیعی تر برای رسم، نقاشی، و رتوش ارئه می دهد که موس هرگز نمی تواند ارئه دهد. من حدود هفت سال قبل، پس از آنکه بیشتر از پیش به کار تصویر سازی مشغول شدم یک تبلت گرافیکی خریدم. استفاده از موس باعث کندی و عدم دقت و زیبایی در کار می شد و به من اجازه ی گردش ملایم و صاف، حساس به فشاری که نیاز داشتم را نمی داد. در حال حاضر استفاده از یک موس مانند نقاشی با یک قالب صابون است!

تبلت گرافیکی 9Cintiq 24HD Touch © Wacom

نتیجه گیری

با موس خود خداحافظی کنید! حال برای خرید یک تبلت گرافیکی که پاسخگوی نیاز و بودجه ی شما باشد آماده هستید. آیا یک تبلت دارید؟ مدل تبلت شما چیست؟ ترسیم برداری با آن از نظر شما چگونه است؟

تبلت گرافیکی 10

 

منبع:

www.tutsplus.com

14 دیدگاه دربارهٔ «آیا به یک تبلت گرافیکی نیاز دارید؟ مواردی که باید بدانید.»

  1. سلام و وقت بخیر
    در صورت امکان بنده رو راهنمایی کنید..
    من قصد یادگیری نرم افزار Zbrush که مختص مجسمه سازی و آناتومی است رو دارم و می خواستم بپرسم که آیا سرفیس پرو ۴ مایکروسافت گزینه مناسبی است؟ درواقع آیا بین این دستگاه که ویندوز ۱۰ و قلم با حساسیت ۱۰۲۴ سطح فشار دارد و تبلت های وکوم تفاوتی وجود دارد..
    ممنون میشم اگه پاسخ رو به ایمیل من ارسال کنید
    با تشکر..

    1. بسته به اینه شما چه انتظاری داشته باشین و چه بودجه ای. تبلت های وکام تخصصی تر از تبلت سرفیس پرو هستند و حساسیت بالاتری دارن مخصوصا برای کار zbrush که به نوعی شبیه مجسمه سازی نیاز به حساسیت بالایی هست .اگه سری Cintiq رو بگیرین دارای صفحه نمایش هستن که خب خیلی راحت تر می شه کار باهاش و البته قیمتش به مراتب گرون تر می شه. ولی اگه شما به دنبال تبلتی هستین که قابل حمل باشه و مستقل از کامپیوتر باشه بهتره سراغ وکام نرید چون تبلت های Cintiq نیاز به وصل شدن به کامپیوتر مستقل دارند و بیشتر مثل مونیتور عمل می کنن. ولی اگه پرتابل و قابل حمل بودن تبلت ملاکتون نیست و کار حرفه ای می خواید وکام رو پیشنهاد می کنم.

  2. با عرض سلام من قصد کشیدن کمیک و مانگا دارم,از نرم افزار adobe illustrator استفاده میکنم,سطح نقاشی هایم متوسط رو به بالا است و قصد ارتقایش را دارم و دست چپ هستم,کدام مدل برای من بهتر میباشد؟

    1. شما بسته به بودجه ی خودتون می تونین مدل های حرفه ای تر رو بخرید. دست چپ یا راست بودن فرق خاصی نداره چون می تونین تنظیماتو تغییر بدید به تناسب حال خودتون.

      1. خیلی ممنون:) و یک سوال دیگه هم داشتم,این تبلت ها رو به جز اینترنت میشه از جای دیگه خرید,یا بورسی داره اصلا؟

  3. با عرض سلام خدمت شما بنده یک سوال دارم،
    آیا سرفیس که کارت گرافیک مجزا نداره برای کارهای طراحی و نرم افزارهای طراحی جوابگو هست؟

  4. سلام من كار طراحى چهره ميكنم، و واسه پرتره كشيدن طبيعى تر ميخوام يه تبلت گرافيكى بخرم ، شما كدوم گزينه رو پيشنهاد ميكنيد؟

  5. سلام در مورد تبلت سامسونگ s3 سوال داشتم که یک قلم هم روش هست. به نظرتون برای کار گرافیکی چطور هست. قلمش چطوره؟ میشه جایگزین تبلت های گرافیکی کردش یا حتما باید از برند تخصصی تهیه کنیم؟ من تازه واردم.
    ممنون

  6. سلام،من نياز به قلمي دارم كه كاملن حس خودكار بمن بده براي ثبت ديجيتالي پرونده مراجعين،لطفن راهنمايي كنيد????

  7. سلام خسته نباشید
    اگه ما از آیپد و قلم لمسی استفاده کنیم میتونه جای تبلت گرافیکی رو بگیره؟کدومشون برای انیمیشن سازی مناسب تر هستن؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *