×بستن تبلیغ

آموزش دیوان (باغلاما) و نت های باقلاما

مقاله های دیوان (باغلاما)

دانلود نت های باقلاما (دیوان)

تصاویر ساز باقلاما (دیوان)

مقاله های دیوان (باغلاما)

نحوه نواختن باقلاما (دیوان)

باقلاما از نظر لغوي به معني نَبندْ(فعل امر از مصدر بستن:bağlamak) همچنين به معناي اتصال(بند و بست) كه اين معنا به مفهومي كه در موسيقي دارد نزديكتر است.در موسيقي مردمي ترك باقلاما به معنی سنتی ديرينه (نوعی رقابت و مسابقه شعری) است. در اين مسابقه که اغلب روزهای متوالی به طول می انجاميده است، عاشيقها به مصاف هم رفته و داستان گويی میکردند. شخصی که شعرها و نغمههای بيشتری در حافظه داشته،برنده اعلام می شده و اغلب ساز رقيب را نيز به عنوان نشاني از پيروزي از او ميگرفت.اين سنت در آذربايجان و ترکيه رواج داشته است. اين سنت در

[ادامه متن...]
آموزش باغلاما (دیوان)

گوشيهای باقلاما پس از اينكه باقلاما تكميل شد و پوليش خورد،قسمت خاصِ گوشيها(سر پنجه) سوراخ ميشود. 4 سوراخ در سمت روي دسته و 3 سوراخ در طرف كنار آن ايجاد ميشود. گوشيها بوسيله چرخِ دستگاهِ تراش از چوبِ درختاني مثل مَمرَز، بلوط و شمشاد تهيه ميشوند. ساختمان گوشي از پايين به بالا ضخامت مييابد و با يك انحراف كوچك، سوراخي در برآمدگياش كنده ميشود تا سيم بتواند از ميانش عبور كند. خَرَك 3 خرك بر روي باقلاما وجود دارد. 1- خرك مياني اين خرك كه مهمترين خرك بر روي ساز است سيمها را از سطح كاسه جدا كرده و براي

[ادامه متن...]
نواختن باغلاما (دیوان)

اگرچه كوك اين دو ساز متفاوت است،اما تمام قطعات و مقامها از يك صدا بر روي هر دو ساز قابل اجرا است و نتهاي نوشته شده براي باقلاماي دسته كوتاه با اندكي تغيير بر روي باقلاماي دسته بلند قابل اجرا است و بر عكس. تمام مضرابها و پايه هاي ريتميك دقيقاً مشابه هم است، تفاوت اساسي در نوع حركت بر روي دسته است به طوري كه نواختن يك قطعه ثابت بر روي باقلاماي دسته كوتاه از سيم دوم شروع مي شود و در نهايت به دليل گستره كمِ ملوديك اغلب قطعات به سيمِ سوم و اول هم حركت ميشود،در حالي

[ادامه متن...]
باغلاما

باقلامای دسته كوتاه اين نوع بزرگتر از جُورّا است. باقلاما دسته كوتاه خود دو نوع است. باقلاما داراي 7 سيم (پنج سيم فولادي و دوسيم ابريشم/فنري)است. سايز كوچك معمولاً چُقور( çöğür) ناميده مي شود. اندازه كاسه چُقور34 سانتي متر بوده، و بلندي دستهاش 45 سانتي متر است. سيمهايش كاملاً شبيه به باقلاماي معمولي است.سايز بزرگ باقلاما(kısa sap Bağlama) خوانده مي شود. اندازه كاسه باقلاماي معمولي 40 سانتي متر و طول دستهاش 60سانتي متر است.كوك معمولي باقلاماي دسته كوتاه به ترتيب از پائين ترين سيم رِ( re)، سُل(sol )، لا(la )است.   انواع مختلف باقلاما باقلاما در واقع يكي از سازهاي

[ادامه متن...]
باغلاما (دیوان)

ديوانسازی نام ديگر اين ساز باقلاماي دسته بلند(uzun sap bağlama)است.اندازه كاسهاش 50 سانتي متر، طولِ دستهاش65 سانتي متر است. اين ساز داراي 7 سيم است ولي در گذشته 9 سيم داشته است. كوك معمولي باقلاماي دسته بلند به ترتيب از پائين ترين سيم لا(la )، رِ( re)، سُل(sol ) است.منظور از كوك معمولي،كوكي است كه اغلب مقامها و ترانه ها با آن قابل اجرا است. ميدانسازي:همانطور كه از نام آن پيدا است در قديم در ميدان ها و مكان هاي عمومي استفاده مي شده است.اندازه كاسهاش 60 سانتي متر، طولِ دستهاش72 سانتي متر است. اين ساز داراي 12سيم است.  

[ادامه متن...]
آموزش باغلاما (دیوان) نوازی

سيمها در قديم از موي اسب، روده و ابريشم به جاي سيم استفاده ميشد.اما امروزه بيشتر سيمهاي فولادي كه صداي بهتري ميدهند استفاده ميشوند، همچنين برخي از سيمها ابريشم/فنري هستند. مضراب اين وسيله كه براي نواختن باقلاما به كار ميرود.مضراب يا تَزَنه ناميده ميشود. تَزَنه از موادي مثل صدف، چوبِ گيلاس، شاخ، پرِ غاز و پلاستيك تهيه ميشود. سابقاً فقط از چوبِ گيلاس و صدف ساخته ميشد. درخشش و قابل انعطاف بودن صدف و چوبِ گيلاسي كه تميز و داراي شيره است,برای مضراب بسيار عالي بهشمار ميآمد. اين مضرابها پس از ساخته شدن در روغن زيتون خوابانده ميشوند تا بادوام

[ادامه متن...]
نحوه نواختن باقلاما (دیوان)

دیوان از جمله سازهای مضرابی است  و یکی از سازهای خانواده تنبور به حساب می آید، که غیر از کردستان ترکیه در مناطق مختلف کردستان عراق و کردستان ایران و کردستان سوریه استفاده می‌شود و انواع خاصی از آن در مناطق مختلف کردستان ترکیه وجود دارد.دیوان سایز بزرگتر تنبور است. این ساز بیشتر در بین مردم کردستان ترکیه (مناطق بادینان)، کردستان ایران و کردستان عراق (شمال عراق) که زبان و فرهنگ و رسوم یکسانی و مشابهی دارند متداول می باشد. امروزه دیوان در بوکان، مهاباد، سنندج و کرمانشاه مورد استفاده بوده و با اینکه سابقه دیرینه در این مناطق ندارد

[ادامه متن...]
آموزش رایگان باقلاما (دیوان)

كاسه 2 نوع كاسه وجود دارد يكي به روش قالبي و ديگري به شيوه ورقهاي(تركه اي). كاسه قالبي از كُنده درختان ساخته ميشود. در اين روش كُنده اي كُلفت انتخاب شده و شكاف داده ميشود؛ در بيشتر موارد از تنه درختاني چون توت، شاه بلوط و آلوش استفاده ميشود. كُنده وقتي شكاف داده ميشود كه كاسه درخت تازه باشد. بايد توجه داشت كه ضخامت اين كُنده براي تهيه كاسه بايد يكنواخت بريده شود. بهمنظور حفاظتِ كاسه ساز از خراب شدن و فساد بايد كاسه شكاف داده شده از چوب درخت را روباز گذاشت تا خشك شود .در روش ورقهاي در

[ادامه متن...]
آموزش باغلاما (دیوان)

باغلاما (به ترکی: Bağlama) نام سازی در منطقهٔ آناتولی است و در میان مردم ترک‌زبان و کرد‌زبان ترکیه و شمال عراق رایج است. در نیم‌قرن گذشته باغلاما و سازهای هم‌خانوادهٔ آن بیشتر توسط مهاجران کرد عراقی در آذربایجان غربی و کردستان ایران رواج یافته است. گمان می‌رود باغلاما و ساز‌های هم‌خانوادهٔ آن محصول تغییراتی هستند که روی قوپوز صورت گرفته است. به هر ترتیب باغلاما و ساز‌های هم‌خانوادهٔ آن نقش مهمی در انتقال فرهنگ و موسیقی ترکی به عصر حاضر ایفا کرده اند. گاهی به آن ساز نیز می‌گویند.که از واژه فارسی ساز به معنی دستگاه و ابزار آمده است.اگرچه

[ادامه متن...]
یادگیری باغلاما (دیوان)

جنس و مواد به کار رفته در ساختمان ساز کاسهٔ طنینی یکپارچه (گاه ترکه‌ای): چوب‌های پروانه،عرعر و ماهون. صفحه: چوب صنوبر، چوب‌های دیگر. دستان‌ها: سیم نایلونی. خرک:شاخ،استخوان،عاج فیل،چوب‌های سخت. وتر‌ها:زه یا موی دم اسب (در قدیم)، سیم فولادی. شیطانک و سیم‌گیر:شاخ،استخوان،عاج فیل،چوب‌های سخت. مضراب: چوب یا پوست درخت گیلاس یا آلبالو (در قدیم).شاخ،پر غاز و پلاستیک نرم.   ویژگی‌های ظاهری و ساختاری سازیست زهی که با مضراب پلاستیکی یا سرانگشتان دست (شلپه – شرپه) نواخته می‌شود. این ساز هفت سیم دارد که به سه گروه سه‌سیم، دوسیم و دوسیم تقسیم می‌شود. نوع دیگر این ساز با دسته بلندتر در ایران

[ادامه متن...]
یادگیری دیوان

باغلاما در انواع و اندازه های مختلف (مطابق با هدف مورد نظر) نواخته می شود. انواع باغلاما: جورا (Cura) تانبورا (Tanbura) باغلاما دسته کوتاه (Çöğür,Kısa Sap Bağlama) باغلاما دسته بلند (ِUzun Sap Bağlama) ساز دیوان (Divan Sazı) ساز میدان (Meydan Sazı)

[ادامه متن...]
آموزش باغلاما (دیوان) نوازی

کوک های باغلاما چیده‌مان سیم‌ها در باقلاما از پایین به بالا «دو٬ دو٬ سه» است. کوک‌هایی که در فهرست زیر٬ یاد شده اند٬ از پایین به بالا گفته شده اند. آن دسته از سیم‌های باقلاما که سه‌تایی در کنار هم هستند٬ از پایین به بالا به گونه ای هستند که نخست در پایین٬ یک سیم بم‌نواز هست که کلفت‌تر از دو سیم بالاتر از خود می‌باشد. سپس دو سیم دیگر در بالای سیم بم٬ بسته شده اند. بیشتر هنگام‌ها میانه‌ی زیر و بمی سیم بم در دسته‌ی سه‌تایی٬ با دو سیم بالاتر٬ شش پرده یا همان یک اکتاو است. کوک

[ادامه متن...]
طریقه نواختن باقلاما (دیوان)

جُورّا: اين ساز دو نوع و دو انداره متفاوت دارد. اين نوع از باقلاما داراي كوچكترين سايز است. جُورّا ميتواند با 2 يا 3 سيم باشد، سيمهاي تحتاني، 1 سيم مياني و 1 سيم فوقاني.امروزه اين ساز با 6 سيم جفت بكار برده مي شود. 2 سيم تحتاني، 2 سيم مياني و 2 سيم فوقاني. نوعي كه با انگشت بدون استفاده از مضراب نواخته ميشود جُورّا انگشتي خوانده ميشود. همچنين دَدَسازي، روزبا و ايريزْوا باقلاما، سازهايي ديگر به غير از جُورّا هستند. همگي آنها با 3 رديف سيم با مضراب نواخته ميشوند. اين سازها داراي كوكهاي متفاوتي هستند. شماره پرده

[ادامه متن...]

Leave a Reply

به ما امتیاز دهید:
به این صفحه

به این سایت