دانلود و آموزش های بیشتر
برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر

آموزش دیوان (باغلاما) و نت های باقلاما

مقاله های دیوان (باغلاما)

سیم ها ، مضراب و کوک های باقلاما مشاهده آموزش
گوشی ها و سیم های باقلاما مشاهده آموزش
کاسه و صفحه ساز باقلاما مشاهده آموزش
ديوانسازی و ساختار باقلاما مشاهده آموزش
باقلامای دسته كوتاه و انواع باقلاما مشاهده آموزش
جُورّا مشاهده آموزش
ساز دیوان (باقلاما) مشاهده آموزش
مقايسه باقلاما ی دسته كوتاه (چگور) و باقلاما ی دسته بلند (ديوان سازی) مشاهده آموزش
ساختمان ساز باغلاما و مواد بکار رفته در آن مشاهده آموزش
خانواده باغلاما مشاهده آموزش
کوک های باغلاما (دیوان) و استفاده از این ساز مشاهده آموزش
باغلاما (دیوان) مشاهده آموزش
دیوان (ساز) مشاهده آموزش

دانلود نت های باقلاما (دیوان)

نت دیوان (باغلاما) ABAZ ZEYBEĞİ مشاهده آموزش
نت باغلاما ABALIMIN CEPKENİ SAFİ SIRMA İLİKLİ مشاهده آموزش
نت باغلاما و دیوان ABACILAR İNİŞİ SAATİMİN GÜMÜŞÜ مشاهده آموزش
نت باغلاما و دیوان ABA DA BİR KEBE DE BİR GİYENE مشاهده آموزش
نت باغلاما و دیوان SEN BİR HANMISIN مشاهده آموزش

آموزش های ویدیویی تئوری موسیقی

مقدمه ورود به دوره آموزش تئوری موسیقی مشاهده آموزش
توضیح انواع کلید ها در موسیقی مشاهده آموزش
توضیح کلید مضاعف در موسیقی مشاهده آموزش

برای مشاهده آموزش های بیشتر ویدیویی تئوری موسیقی اینجا را کلیک کنید

آموزش های تئوری موسیقی

فراکتال و کاربرد آن در موسیقی (I) مشاهده آموزش
فراکتال و کاربرد آن در موسیقی (II) مشاهده آموزش
فراکتال و کاربرد آن در موسیقی (III) مشاهده آموزش

برای مشاهده آموزش های بیشتر متنی تئوری موسیقی اینجا را کلیک کنید

آموزش های ویدیویی تئوری موسیقی ایرانی و سنتی

مقدمه (معرفی دوره) مشاهده آموزش
ویژگی های صدا-فالش-ژوست مشاهده آموزش
معرفی نت های موسیقی ایرانی و غربی مشاهده آموزش

آموزش های تئوری موسیقی سنتی و ایرانی

جایگاه «گوشه» در موسیقی کلاسیک ایرانی (I) مشاهده آموزش
جایگاه «گوشه» در موسیقی کلاسیک ایرانی (II) مشاهده آموزش
جایگاه «گوشه» در موسیقی کلاسیک ایرانی (III) مشاهده آموزش

آموزش های نحوه صحیح تمرین

چه مقدار تمرین، چه مقدار پیشرفت (I) مشاهده آموزش
چه مقدار تمرین، چه مقدار پیشرفت (II) مشاهده آموزش
چه مقدار تمرین، چه مقدار پیشرفت (III) مشاهده آموزش

مقاله های در مورد اصول نواختن ساز

استعداد سنجی در آموزش موسیقی (I) مشاهده آموزش
استعداد سنجی در آموزش موسیقی (II) مشاهده آموزش
نقش و جایگاه استاندارد در نوازندگی مشاهده آموزش

نکاتی در مورد ساز و نوازنده

بررسی نقش جنسیت در انتخاب ساز (I) مشاهده آموزش
بررسی نقش جنسیت در انتخاب ساز (II) مشاهده آموزش
انتخاب ساز – قسمت اول مشاهده آموزش

سلامت و نکات پزشکی در نوازندگی

ترس از صحنه (اضطراب اجرا) مشاهده آموزش
دستانم یاریم نمی کنند (I) مشاهده آموزش
دستانم یاریم نمی کنند (II) مشاهده آموزش

نکاتی در مورد بداهه نوازی

تمرین بداهه نوازی و همراهی مشاهده آموزش
بداهه نواز خوب باشیم – قسمت اول مشاهده آموزش
بداهه نواز خوب باشیم – قسمت دوم مشاهده آموزش

تصاویر ساز باقلاما (دیوان)

مقاله های دیوان (باغلاما)

باقلامای دسته كوتاه و انواع باقلاما

باقلامای دسته كوتاه و انواع باقلاما

باقلامای دسته كوتاه اين نوع بزرگتر از جُورّا است. باقلاما دسته كوتاه خود دو نوع است. باقلاما داراي 7 سيم (پنج سيم فولادي و دوسيم ابريشم/فنري)است. سايز كوچك معمولاً چُقور( çöğür) ناميده مي شود. اندازه كاسه چُقور34 سانتي متر بوده، و بلندي دستهاش 45 سانتي متر است. سيمهايش كاملاً شبيه به باقلاماي معمولي است.سايز بزرگ …

باقلامای دسته كوتاه و انواع باقلاما ادامه »

خانواده باغلاما

خانواده باغلاما

باغلاما در انواع و اندازه های مختلف (مطابق با هدف مورد نظر) نواخته می شود. انواع باغلاما: جورا (Cura) تانبورا (Tanbura) باغلاما دسته کوتاه (Çöğür,Kısa Sap Bağlama) باغلاما دسته بلند (ِUzun Sap Bağlama) ساز دیوان (Divan Sazı) ساز میدان (Meydan Sazı) Meghdad Alibakhshiمقداد علی بخشی هستم. موسیقی دان، برنامه نویس، متخصص هوش مصنوعی، علم داده، …

خانواده باغلاما ادامه »

مقايسه باقلاما ی دسته كوتاه (چگور) و باقلاما ی دسته بلند (ديوان سازی)

مقايسه باقلاما ی دسته كوتاه (چگور) و باقلاما ی دسته بلند (ديوان سازی)

اگرچه كوك اين دو ساز متفاوت است،اما تمام قطعات و مقامها از يك صدا بر روي هر دو ساز قابل اجرا است و نتهاي نوشته شده براي باقلاماي دسته كوتاه با اندكي تغيير بر روي باقلاماي دسته بلند قابل اجرا است و بر عكس. تمام مضرابها و پايه هاي ريتميك دقيقاً مشابه هم است، تفاوت …

مقايسه باقلاما ی دسته كوتاه (چگور) و باقلاما ی دسته بلند (ديوان سازی) ادامه »

باغلاما (دیوان)

باغلاما (دیوان)

باغلاما (به ترکی: Bağlama) نام سازی در منطقهٔ آناتولی است و در میان مردم ترک‌زبان و کرد‌زبان ترکیه و شمال عراق رایج است. در نیم‌قرن گذشته باغلاما و سازهای هم‌خانوادهٔ آن بیشتر توسط مهاجران کرد عراقی در آذربایجان غربی و کردستان ایران رواج یافته است. گمان می‌رود باغلاما و ساز‌های هم‌خانوادهٔ آن محصول تغییراتی هستند …

باغلاما (دیوان) ادامه »

کوک های باغلاما (دیوان) و استفاده از این ساز

کوک های باغلاما (دیوان) و استفاده از این ساز

کوک های باغلاما چیده‌مان سیم‌ها در باقلاما از پایین به بالا «دو٬ دو٬ سه» است. کوک‌هایی که در فهرست زیر٬ یاد شده اند٬ از پایین به بالا گفته شده اند. آن دسته از سیم‌های باقلاما که سه‌تایی در کنار هم هستند٬ از پایین به بالا به گونه ای هستند که نخست در پایین٬ یک سیم …

کوک های باغلاما (دیوان) و استفاده از این ساز ادامه »

ساختمان ساز باغلاما و مواد بکار رفته در آن

ساختمان ساز باغلاما و مواد بکار رفته در آن

جنس و مواد به کار رفته در ساختمان ساز کاسهٔ طنینی یکپارچه (گاه ترکه‌ای): چوب‌های پروانه،عرعر و ماهون. صفحه: چوب صنوبر، چوب‌های دیگر. دستان‌ها: سیم نایلونی. خرک:شاخ،استخوان،عاج فیل،چوب‌های سخت. وتر‌ها:زه یا موی دم اسب (در قدیم)، سیم فولادی. شیطانک و سیم‌گیر:شاخ،استخوان،عاج فیل،چوب‌های سخت. مضراب: چوب یا پوست درخت گیلاس یا آلبالو (در قدیم).شاخ،پر غاز و …

ساختمان ساز باغلاما و مواد بکار رفته در آن ادامه »

گوشی ها و سیم های باقلاما

گوشی ها و سیم های باقلاما

گوشيهای باقلاما پس از اينكه باقلاما تكميل شد و پوليش خورد،قسمت خاصِ گوشيها(سر پنجه) سوراخ ميشود. 4 سوراخ در سمت روي دسته و 3 سوراخ در طرف كنار آن ايجاد ميشود. گوشيها بوسيله چرخِ دستگاهِ تراش از چوبِ درختاني مثل مَمرَز، بلوط و شمشاد تهيه ميشوند. ساختمان گوشي از پايين به بالا ضخامت مييابد و …

گوشی ها و سیم های باقلاما ادامه »

ساز دیوان (باقلاما)

ساز دیوان (باقلاما)

باقلاما از نظر لغوي به معني نَبندْ(فعل امر از مصدر بستن:bağlamak) همچنين به معناي اتصال(بند و بست) كه اين معنا به مفهومي كه در موسيقي دارد نزديكتر است.در موسيقي مردمي ترك باقلاما به معنی سنتی ديرينه (نوعی رقابت و مسابقه شعری) است. در اين مسابقه که اغلب روزهای متوالی به طول می انجاميده است، عاشيقها …

ساز دیوان (باقلاما) ادامه »

دیوان (ساز)

دیوان (ساز)

دیوان از جمله سازهای مضرابی است  و یکی از سازهای خانواده تنبور به حساب می آید، که غیر از کردستان ترکیه در مناطق مختلف کردستان عراق و کردستان ایران و کردستان سوریه استفاده می‌شود و انواع خاصی از آن در مناطق مختلف کردستان ترکیه وجود دارد.دیوان سایز بزرگتر تنبور است. این ساز بیشتر در بین …

دیوان (ساز) ادامه »

سیم ها ، مضراب و کوک های باقلاما

سیم ها ، مضراب و کوک های باقلاما

سيمها در قديم از موي اسب، روده و ابريشم به جاي سيم استفاده ميشد.اما امروزه بيشتر سيمهاي فولادي كه صداي بهتري ميدهند استفاده ميشوند، همچنين برخي از سيمها ابريشم/فنري هستند. مضراب اين وسيله كه براي نواختن باقلاما به كار ميرود.مضراب يا تَزَنه ناميده ميشود. تَزَنه از موادي مثل صدف، چوبِ گيلاس، شاخ، پرِ غاز و …

سیم ها ، مضراب و کوک های باقلاما ادامه »

جُورّا

جُورّا

جُورّا: اين ساز دو نوع و دو انداره متفاوت دارد. اين نوع از باقلاما داراي كوچكترين سايز است. جُورّا ميتواند با 2 يا 3 سيم باشد، سيمهاي تحتاني، 1 سيم مياني و 1 سيم فوقاني.امروزه اين ساز با 6 سيم جفت بكار برده مي شود. 2 سيم تحتاني، 2 سيم مياني و 2 سيم فوقاني. …

جُورّا ادامه »

ديوانسازی و ساختار باقلاما

ديوانسازی و ساختار باقلاما

ديوانسازی نام ديگر اين ساز باقلاماي دسته بلند(uzun sap bağlama)است.اندازه كاسهاش 50 سانتي متر، طولِ دستهاش65 سانتي متر است. اين ساز داراي 7 سيم است ولي در گذشته 9 سيم داشته است. كوك معمولي باقلاماي دسته بلند به ترتيب از پائين ترين سيم لا(la )، رِ( re)، سُل(sol ) است.منظور از كوك معمولي،كوكي است كه …

ديوانسازی و ساختار باقلاما ادامه »

کاسه و صفحه ساز باقلاما

کاسه و صفحه ساز باقلاما

كاسه 2 نوع كاسه وجود دارد يكي به روش قالبي و ديگري به شيوه ورقهاي(تركه اي). كاسه قالبي از كُنده درختان ساخته ميشود. در اين روش كُنده اي كُلفت انتخاب شده و شكاف داده ميشود؛ در بيشتر موارد از تنه درختاني چون توت، شاه بلوط و آلوش استفاده ميشود. كُنده وقتي شكاف داده ميشود كه …

کاسه و صفحه ساز باقلاما ادامه »

دانلود و آموزش های بیشتر
برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *