مقاله های کمانچه
آرشه کمانچه | مشاهده آموزش |
سیم های کمانچه | مشاهده آموزش |
سیخ فلزی یا میله برنجی و سیم گیر | مشاهده آموزش |
پوست کمانچه | مشاهده آموزش |
خرک کمانچه | مشاهده آموزش |
دسته کمانچه | مشاهده آموزش |
دسته بندی کلی کاسه کمانچه | مشاهده آموزش |
مقدمه ای در شناسایی ساز کمانچه | مشاهده آموزش |
کمانچه، ساز ایرانی یا آذربایجانی | مشاهده آموزش |
شیوه اجرای کمانچه | مشاهده آموزش |
کوک کمانچه | مشاهده آموزش |
بررسی تطبیقی شیوه های کمانچه نوازی – مقدمه | مشاهده آموزش |
آشنایی با ساز کمانچه | مشاهده آموزش |
کمانچه | مشاهده آموزش |
شکارچی و انتشار آلبوم ردیف و آموزش کمانچه | مشاهده آموزش |
کمانچه باید صدای کمانچه بدهد | مشاهده آموزش |
فرجپوری: سلیقه موسیقایی تغییر پذیر است | مشاهده آموزش |
فرجپوری: کاربرد کمانچه سی سال پیش پایین تر از امروز بود | مشاهده آموزش |
نوازندگان شاخص تاریخ کمانچه نوازی | مشاهده آموزش |
مشخصات کمانچه | مشاهده آموزش |
کوک و شیوه نواختن کمانچه | مشاهده آموزش |
فرجپوری: ضبط گروهی تاثیرش در مخاطب بیشتر است | مشاهده آموزش |
نوازندگان شاخص تاریخ کمانچه نوازی | مشاهده آموزش |
زندگینامه ی استاد علی اصغر بهاری | مشاهده آموزش |
زندگینامه ی استاد کیهان کلهر | مشاهده آموزش |
نت های برای کمانچه
نت الهه ناز برای کمانچه | مشاهده آموزش |
نت کمانچه سیت بیارم | مشاهده آموزش |
نت کمانچه کِشکله شیرازی خرم آبادی | مشاهده آموزش |
نت کمانچه قدم خیر | مشاهده آموزش |
نت کمانچه ترانه لری کُش طِلا | مشاهده آموزش |
نت کمانچه ترانه لری حالوی گنم خره | مشاهده آموزش |
نت کمانچه دایه دایه | مشاهده آموزش |
ریتم شناسی کمانچه
نت کمانچه – درس ۱۰ریتم شناسی کمانچه | مشاهده آموزش |
درس ۹ – ریتم ۱ جهت ریتم شناسی کمانچه | مشاهده آموزش |
نت درس ۸ ریتم شناسی کمانچه | مشاهده آموزش |
نت درس ۷ ریتم شناسی کمانچه | مشاهده آموزش |
درس 6 ریتم شناسی کمانچه | مشاهده آموزش |
درس ۵ ریتم شناسی کمانچه | مشاهده آموزش |
درس 4 ریتم شناسی کمانچه | مشاهده آموزش |
درس ۳ ریتم شناسی کمانچه | مشاهده آموزش |
درس ۲ – ریتم ۱ جهت ریتم شناسی کمانچه | مشاهده آموزش |
درس تصویری ۱ – ریتم ۱ جهت ریتم شناسی کمانچه | مشاهده آموزش |
نت ریتم شناسی کمانچه 8 | مشاهده آموزش |
نت ریتم شناسی کمانچه 7 | مشاهده آموزش |
نت ریتم شناسی کمانچه 6 | مشاهده آموزش |
نت ریتم شناسی کمانچه 5 | مشاهده آموزش |
نت ریتم شناسی کمانچه 4 | مشاهده آموزش |
آموزش تصویری – نت ریتم کمانچه – درس 3 | مشاهده آموزش |
نت ریتم کمانچه – درس ۲ | مشاهده آموزش |
درس ۱ – اتودها جهت ریتم شناسی کمانچه | مشاهده آموزش |
آموزش های ویدیویی تئوری موسیقی
مقدمه ورود به دوره آموزش تئوری موسیقی | مشاهده آموزش |
توضیح انواع کلید ها در موسیقی | مشاهده آموزش |
توضیح کلید مضاعف در موسیقی | مشاهده آموزش |
برای مشاهده آموزش های بیشتر ویدیویی تئوری موسیقی اینجا را کلیک کنید |
آموزش های تئوری موسیقی
فراکتال و کاربرد آن در موسیقی (I) | مشاهده آموزش |
فراکتال و کاربرد آن در موسیقی (II) | مشاهده آموزش |
فراکتال و کاربرد آن در موسیقی (III) | مشاهده آموزش |
برای مشاهده آموزش های بیشتر متنی تئوری موسیقی اینجا را کلیک کنید |
آموزش های ویدیویی تئوری موسیقی ایرانی و سنتی
مقدمه (معرفی دوره) | مشاهده آموزش |
ویژگی های صدا-فالش-ژوست | مشاهده آموزش |
معرفی نت های موسیقی ایرانی و غربی | مشاهده آموزش |
آموزش های تئوری موسیقی سنتی و ایرانی
جایگاه «گوشه» در موسیقی کلاسیک ایرانی (I) | مشاهده آموزش |
جایگاه «گوشه» در موسیقی کلاسیک ایرانی (II) | مشاهده آموزش |
جایگاه «گوشه» در موسیقی کلاسیک ایرانی (III) | مشاهده آموزش |
آموزش های نحوه صحیح تمرین
چه مقدار تمرین، چه مقدار پیشرفت (I) | مشاهده آموزش |
چه مقدار تمرین، چه مقدار پیشرفت (II) | مشاهده آموزش |
چه مقدار تمرین، چه مقدار پیشرفت (III) | مشاهده آموزش |
مقاله های در مورد اصول نواختن ساز
استعداد سنجی در آموزش موسیقی (I) | مشاهده آموزش |
استعداد سنجی در آموزش موسیقی (II) | مشاهده آموزش |
نقش و جایگاه استاندارد در نوازندگی | مشاهده آموزش |
نکاتی در مورد ساز و نوازنده
بررسی نقش جنسیت در انتخاب ساز (I) | مشاهده آموزش |
بررسی نقش جنسیت در انتخاب ساز (II) | مشاهده آموزش |
انتخاب ساز – قسمت اول | مشاهده آموزش |
سلامت و نکات پزشکی در نوازندگی
ترس از صحنه (اضطراب اجرا) | مشاهده آموزش |
دستانم یاریم نمی کنند (I) | مشاهده آموزش |
دستانم یاریم نمی کنند (II) | مشاهده آموزش |
نکاتی در مورد بداهه نوازی
تمرین بداهه نوازی و همراهی | مشاهده آموزش |
بداهه نواز خوب باشیم – قسمت اول | مشاهده آموزش |
بداهه نواز خوب باشیم – قسمت دوم | مشاهده آموزش |
تصاویر ساز کمانچه
توضیحات مقاله های کمانچه
کمانچه باید صدای کمانچه بدهد محمود توسلیان: از سالهای دور آمده تا رسیده به امروز که یکی از برجستهترین کمانچهنوازان ماست. آنچه در برخورد اول با او میتواند به خوبی دیده شود، روح زیباپسند و شاعرانهای است که در صحبتکردن کمی عجول به نظر میرسد اما این عجله حاصل بیقراری روح اوست؛ نوازندهای از جغرافیای عرفانی کرمانشاه که داشتن نگاههای … کمانچه باید صدای کمانچه بدهد ادامه » بررسی تطبیقی شیوه های کمانچه نوازی – مقدمه مقدمه وقتی به آثار برجای مانده از استادان قدیم کمانچه گوش می دهیم حتی اگر هیچ اطلاع فنی از موسیقی نداشته باشیم متوجه اختلاف با آنچه امروزه رواج دارد می شویم که از طریق مقایسه می توان موارد اختلاف را بررسی کرد . تا چندی پیش که امکان دسترسی به آثار صوتی از نوازندگان قدیم … بررسی تطبیقی شیوه های کمانچه نوازی – مقدمه ادامه » آشنایی با ساز کمانچه کمانچه از جمله سازهای زهی – آرشهای است و جنس قسمتهای مختلف آن چوپ، پوست، استخوان و فلز است کمانچه را در حالت نشسته مینوازند، به طوری که نوازنده، ساز را به طور عمودی در دست چپ میگیرد و انگشتهای همین دستش در طول دسته حرکت میکنند و آرشه (کمانه) را با دست راست به … شیوه اجرای کمانچه ویبراسیون ( لرز ) ، تحریر و تکیه ، چهارمضراب ، گلیساندو ، واخوان ، آکسان ، اشاره ، غلت بخش سوم از موارد اختلاف خود تفاوت شیوة اجرا می باشد که جای صحبت زیادی دارد و بیشتر باید عملی توضیح داده شود که درک کامل آن فقط برای شاگرد در محضر استاد با سالها … فرجپوری: کاربرد کمانچه سی سال پیش پایین تر از امروز بود این هنرجو از قبل چنان باید تمرین کرده باشد و به رموز ساز خود آشنا شده باشد که بتواند نظرات آهنگ ساز را روی ساز خود به اجرا در آورد. این مسئله خیلی مهم است که بتواند از پس این کار بر بیاید و اگر خوب اجرا کند، برای آثار دیگر آهنگسازان هم دعوت به … فرجپوری: کاربرد کمانچه سی سال پیش پایین تر از امروز بود ادامه » زندگینامه ی استاد کیهان کلهر کیهان کلهر، (۱۳۴۲) آهنگساز و نوازندهٔ کمانچه ایرانی است. دو اثر وی در سال ۲۰۰۴ نامزد جایزهٔ گرمی شد. زندگینامه کیهان کلهر در سال ۱۳۴۲ شمسی در خانوادهای کرد و موسیقی دوست در کرمانشاه چشم به جهان گشود. از پنج سالگی موسیقی را به صورت آزاد و از هفت سالگی به شکل کلاسیک آن شروع … زندگینامه ی استاد کیهان کلهر ادامه » فرجپوری: سلیقه موسیقایی تغییر پذیر است آقای فرج پوری می خواهیم به زمان گذشته سری بزنیم و از گذشته به زمان حال برسیم، شما سال های قبل به عنوان آهنگ ساز اثری منتشر کردید به نام “نقش پندار” و اخرین اثر شما که به صورت گروه نوازی منتشر شده و در دسترس علاقه مندان قرار دارد “غوغای عشق بازان” است که … فرجپوری: سلیقه موسیقایی تغییر پذیر است ادامه » دسته بندی کلی کاسه کمانچه در ایران بر اساس یک دسته بندی کلی کاسه کمانچه را به سه شکل مختلف میسازند: کمانچه با کاسه یک تکه ، سازهایی با کاسه قَندانی شکل و پشت باز ، کمانچه ترکهای کمانچه با کاسه یک تکه (در اصل یک کُنده چوب را به شکل کاسه ساز در آورده و در حد امکان … دسته بندی کلی کاسه کمانچه ادامه » کمانچه کَمانچه یکی از سازهای ایرانی و موسیقی خاور زمین است. این ساز علاوه بر شکم، دسته و سر، در انتهای پایینی ساز، پایهای دارد که روی زمین یا زانوی نوازنده قرار میگیرد. پیشینه نخستین نشانههای تاریخی درباره کمانچه در کتاب موسیقی الکبیر اثر ابونصر فارابی در سده چهارم هجری دیده شدهاست. او در این کتاب … زندگینامه ی استاد علی اصغر بهاری علی اصغر بهاری ، به سال 1284 در ناحیه بازار عباس آباد تهران متولدشد . پدرش محمد تقی خان ،( آن زمان هنوز فامیل رسم نبود ) وی را تحت تعلیم مستقیم خود قرار داد و به او طرز نواختن کمانچه را آموخت ولی پس از سه سال به وی گفت : از این به … زندگینامه ی استاد علی اصغر بهاری ادامه » سیم های کمانچه چهار عدد سیم (وتر، در گذشته سه عدد بوده که از جنس ابریشم و زه بودهاند. وبعدها از سیمهای برق و صنعتی استفاده میشد. با ورود ویلن به ایران سیم چهارمی چون ویلن به کمانچه اضافه گردید). نامگذاری سیمها را بر اساس کوک ساز ویلن در نظر گرفتهاند که بصورت می-لا-ر-سُل است در اینجا میتوان … نوازندگان شاخص تاریخ کمانچه نوازی نوشته ای که پیش رو دارید متن کامل سخنرانی سجاد پورقناد است در نشست پژوهشی”سازها و شیوه ها” ویژه ساز کمانچه که به همت خبرگزاری مهر برگزار شد؛ این سخنرانی به علت کمبود وقت نیمه تمام ماند. اگر ما بخواهیم میزان پیشرفت یا پسرفت کمانچه نوازی را پس از انقلاب بررسی کنیم اول باید مشخص … نوازندگان شاخص تاریخ کمانچه نوازی ادامه » کوک کمانچه کوک ساز زیر بنای اصلی اجرای موسیقی است ، پایة کار است و ساختار موسیقی بر اساس این پایه شکل می گیرد و اینکه چگونه به کوک نگاه کنیم بسیار حائز همیت است . ابتدا ویلن به نام کمانچه فرنگی وارد شد و همان کوک های کمانچه را روی آن پیاده می کردند و همان … آرشه کمانچه آرشه ( کمان) تکهای چوب استوانهای باریک که بر آن دسته مویی از دم اسب بسته میگردد و توسط تسمهای در دست نوازنده سفت میشود در واقع صدای زهها توسط این وسیله تولید میشود. طول آن در گذشته حدود 55 سانتیمتر بود که امروزه بین 65 الی 70 سانتیمتر میباشد قطر این چوب استوانهای بطور … فرجپوری: ضبط گروهی تاثیرش در مخاطب بیشتر است به غیر از این کارهایی که انجام می دادید در منزل روزی چقدر تمرین می کردید؟ خیلی زیاد، آن موقع من تنها زندگی می کردم و در حین کارهای روزمره مرتبا مشغول تمرین بودم. شما در صحبت هایتان گفتید رپرتوار اجرایی نداشتید پس چه چیزی را تمرین می کردید که این همه زمان می برد؟ … فرجپوری: ضبط گروهی تاثیرش در مخاطب بیشتر است ادامه » نوازندگان شاخص تاریخ کمانچه نوازی نوشته ای که پیش رو دارید متن کامل سخنرانی سجاد پورقناد است در نشست پژوهشی”سازها و شیوه ها” ویژه ساز کمانچه که به همت خبرگزاری مهر برگزار شد؛ این سخنرانی به علت کمبود وقت نیمه تمام ماند. اگر ما بخواهیم میزان پیشرفت یا پسرفت کمانچه نوازی را پس از انقلاب بررسی کنیم اول باید مشخص … نوازندگان شاخص تاریخ کمانچه نوازی ادامه » شکارچی و انتشار آلبوم ردیف و آموزش کمانچه علی اکبر شکارچی،ردیفدان و نوازنده صاحب نام کمانچه از انتشار ضبط تصویری ردیفهای میرزا عبدالله برای کمانچه و نیز روش نوین آموزش کمانچه خبر داد. به گزارش هنرآنلاین علیاکبر شکارچی نوازنده صاحبنام کمانچه و ردیفدان گفت: محور اصلی کار من در سالی که گذشت آموزش بوده اما علاوه بر آن کار بر روی دو پروژه … شکارچی و انتشار آلبوم ردیف و آموزش کمانچه ادامه » سیخ فلزی یا میله برنجی و سیم گیر از قسمتهای دیگر کمانچه میتوان از یک سیخ فلزی یا میله برنجی که کاسه و دسته را به هم وصل میکند نام برد این قطعه معروف به میله یا پایه است. سیمگیر، چهار عدد میخی که به پایه فلزی جوش میشدند (با ورود ویلن به ایران جای خود را به تاندوردادند. بر روی پایه ساز … سیخ فلزی یا میله برنجی و سیم گیر ادامه » مقدمه ای در شناسایی ساز کمانچه کمانچه به معنای کمان کوچک در لغتنامه از آن یاد شده. این ساز از دسته زهی آرشهایها است و در کشورهایی چون مصر مشهور به رباب است. جالب اینکه مصریها از قرن 13 این ساز را شناختهاند و آنرا ساز ایرانیان میدانند. ترکان عثمانی در قرن پانزده تا هفده کمانچهای سه سیم داشتند. ساکس این … مقدمه ای در شناسایی ساز کمانچه ادامه » خرک کمانچه خرک، هدایت کننده صوت حاصل از ارتعاش سیمها به درون کاسه و تشدید و عبور آن به دیگر نقاط ساز را عهدهدار است. تکه چوبی از جنس چوبهای نرم که روی پوست قرار میگیرد و چون پُلی سیمهای ساز بر روی آن گُذر مینمایند. سطح بالایی آن که سیمها از آن میگذزند قوس دار است … کوک و شیوه نواختن کمانچه کوک کمانچه کوک کمانچه (نسبت فاصله سیمها به یکدیگر) در دستگاههای مختلف موسیقی ایرانی تفاوت میکند. معمول ترین کوک برای دستگاهای ایرانی این است که سیمهای اول و دوم نسبت به هم فاصله چهارم (یا پنجم) داشته، سیم سوم یک اکتاو بم تر از سیم اول و سیم چهارم یک اکتاو بم تر از سیم … کوک و شیوه نواختن کمانچه ادامه » مشخصات کمانچه چند وقتی بود در نظر داشتم که مطلبی در این رابطه بنویسم و مشخصات ساز استاندارد کمانچه را اطلاع بدهم،متاسفانه بسیاری از سازندگان به این مسائل دقت نمی کنند ولی همین مسائل ساخت کمانچه می تواند در نوازندگی تاثیر بگذارد. ساز کمانچه به دلیل نداشتن پرده در روی دسته حتما باید اندازه های دسته درست … کمانچه، ساز ایرانی یا آذربایجانی «محمد سریر» عضو کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: با نتیجهای که آذربایجانیها برای ساز تار در یونسکو دریافت کردند، بعید نیست که برای «کمانچه» هم تقاضایی داده باشند. ساز «تار» به نام کشور آذربایجان در یونسکو به ثبت رسید. این خبری بود که از نشست اخیر کمیسیون میراث معنوی یونسکو در پاریس منتشر شد. … کمانچه، ساز ایرانی یا آذربایجانی ادامه » دسته کمانچه دسته کمانچه قطعه چوبی استوانهای است که پهنای آن هرچه بسمت پایین میرود به نسبت کمتر میشود قطر دسته کمانچه در پهنترین قسمت آن 5/3 الی 4 سانتیمتر میباشد که در گذشته به دلیل طرز متفاوت دست گرفتن ساز دسته را قطورتر میساختند. دسته ساز شامل سه قسمت کلی است: یک- خود دسته که در … پوست کمانچه پوست، سطح قابل ارتجاعی که نقش تجدید و انعکاس صوت به درون جعبه صوتی و پژواک آن را بر عهده دارد و نقش صفحه لرزان و حامل صدا را ایفا میکند چیزی جز یک تکه پوست شکمبه گوسفند نیست که موهای زاید آنرا از بین برده و در اصطلاح بدان پوست بره تودلی هم میگویند. … |
مقداد علی بخشی هستم. موسیقی دان، برنامه نویس، متخصص هوش مصنوعی، علم داده، متخصص بلاکچین و توسعه دهنده ربات های هوشمند.
دانش آموخته مقطع ارشد و دکتری دانشکده فنی دانشگاه تهران هستم. با سابقه تدریس درس برنامه نویسی در دانشگاه (پردیس بین الملل کیش دانشگاه تهران)