×بستن تبلیغ

آموزش آواز و تصنیف خوانی

آموزش های آواز

آموزش های سلفژ برای آواز خوانی

راه‌های رفع گرفتگی صدا ايجاد ابزار و امكانات هنرجوی جدی مدت زمان تمرين آواز پيدا كردن معلم آواز گوش موسيقايی و چشم تيزبين تاثير محيط و تاثير سلامت جسمانی برروی صدا شيوه ی صحيح صحبت كردن استفاده ی نادرست از صدا آموزش آواز : خوردن آب زیاد حین تمرین = از بین بردن حنجره آموزش آواز : اصول تنفس صحیح آموزش آواز : فن بیان را جدی بگیرید آموزش آواز : فن بیان در خوانندگی آموزش خوانندگی – نکات مهم در مورد خوانندگی آموزش خوانندگی – تحریر آموزش خوانندگی – گام و رابطه آن با آوازخوانی آموزش خوانندگی – صدای انسان و نحوه مراقبت از آن خصوصا برای آواز خوانها آموزش خوانندگی – تمرین تنفس طبقه بندی صدای انسان در آواز آموزش سلفژ – شناسایی 4 صدای بزرگ خوانندگی دوره خوانندگی و سلفژ – صدای بم دوره خوانندگی و سلفژ – صدای تنور دوره خوانندگی و سلفژ – صدای متزو دوره خوانندگی و سلفژ – صدای سوپرانو دوره خوانندگی و سلفژ – گرم کردن صدا مقاله آموزش سلفژ آموزش صدا سازی و سلفژ سلفژ (کامل) در بحث خوانندگی درس دوم سلفژ سلفژ (کامل) در بحث خوانندگی درس اول آموزش تنفس، صدا سازی و سلفژ تئوری جلسه اول نت خوانی و اجرا چند نکته ظریف در مورد خوانندگی … چگونه یک خواننده خوب شویم؟ (قسمت دوم) چگونه یک خواننده خوب شویم؟ (قسمت 1) اهمیت انتخاب شعر برای خواننده نکاتی پیرامون فنون پرورش صدا ( تکنیک های صداسازی در آواز) – بخش اول فلج شدن تارهای صوتی تحریر چیه و فرقش با ویبره چیه !؟ درد گرفتن گلو بعد از خوندن چه موقعی بخونیم بهتره؟ تکنیک فریاد زدن موقع خوندن تمریناتی برای جلوگیری از فالش خوندن ایجاد لرزش در صدا هنگام خواندن تمرین هایی برای گسترش توانایی های صدا در خوانندگی

گالری

توضیحات مقاله های آواز خوانی

آموزش آواز سنتی ایرانی

حتی در پهنه ساختاری اثر نمی توان انعکاس آگاهی جمعی واقعی یافت، زیرا گرایش های بالقوه ی آگاهی جمعی را به بالاترین درجه انسجام می رساند و آن را در قالب جهانی تخیلی بیان می کند. تمامی آگاهی و ساختارهای ذهنی یک گروه اجتماعی در دایره جامعه، پرورش می یابد، اما هیچ آگاهی جمعی نمی تواند بیرون از آگاهی فردی وجود داشته باشد. هر فرد بی آنکه خود آگاه باشد در چندین گروه عضو است، به نحوی که آگاهی هایش نیز آمیزه ای خاص از عناصر آگاهی های جمعی گوناگون است و اغلب هم متضاد. به علاوه این آگاهی متاثر

[ادامه متن...]
آموزش تحریر در آواز

در جوامعی که سازگاری میان هنرمند و جامعه، وجود نداشته باشد، کوشش هنرمند به عنوان همدردی با جامعه اش، انجام نخواهد بود و آن چه تولید یا خلق می شود، متکی بر نظریه ی هنر برای هنر است. مانند شاعران پارناسی که به خصوص در اوایل کارشان به دوام استقلال مطلق هنر می اندیشند. منظور از بیان این نظریه در راستای رسیدن به نحوه ی نگرش به آزادی هنر و یا آزادی اندیشه، در پذیرش هنر است. آیا شنونده ی موسیقی آوازی ایران، به این سطح از انتخاب و تاثیر متقابل هنر رسیده که بتواند در برابر فایده گرا بودن

[ادامه متن...]
خوانندگی و سلفژ

نباید کارهای گذشتگان را با هر چقدر میزان زیبایی فقط تکرار کرد. تغییر مدهای موسیقی صدای آواز را زیباتر می کند. چرا خوانندگان به دنبال مرکب خوانی نرفته اند؟ …

[ادامه متن...]
آموزش آواز ایرانی

شاید بی آنکه خود شجریان و پاواروتی هم بدانند، سه دیدگاه همه جانبه این دو درباره انسان و موقعیت انسان است که آنها را در دل مردم جای داده است. اما درک بنیادی ماهیت و مناسبات انسان معاصر درگیری عجیبی را با زمان، مکان، اب‍ژه و سوژه پدید می آورد. ما فقط میتوانیم به آنچه که خارج و ورای خویشتن مان جای دارد ایمان بیاوریم. آیا هنرمند پیش از آنکه نگران وظیفه ای باشد که به عهده دارد، باید نگران موقعیت خود در جهان باشد؟ آنچه هنرمند را به سوی خود جلب میکند روشنایی است؛ بنابراین خود را نه بر

[ادامه متن...]
آموزش صداسازی آواز سنتی

به همین دلیل ما سال هاست با روایت های متعدد و متکثر روبه رو شده ایم و هیچ راوی ای نتوانسته است ما را در برابر انسجام روایت ها متقاعد کند. برای همین است که هنوز هم تعداد اندکی از راویان آوازیِ قبل، به گونه ای باور نکردنی به اذهان نفوذ می کنند و صدای اقتدار و عامل وحدت و انسجام به حساب می آیند. ما اکنون به یک راویِ سنخیِ آواز نیازمندیم که همزمان به رنجی که از بیگانگیِ انسان ها و نابسامانی جامعه می برد، چاره ی خود را در پناه بردن به درونِ جهانِ خود بیابد. همان

[ادامه متن...]
کلاس آواز

هنر آواز ایرانی بازتاب درون فرد خواننده است در پیوند شعر و موسیقی،که کلام با نوا ترکیب میشود،آگاهی داشتن به روانشناسی ردیف موسیقی آوازی ایران یکی از ارکان اصلی موسیقی کلامی محسوب میشود ،که هر آهنگساز و خواننده بایستی آگاهی لازم از این بعد را دارا بوده تا بتواند درراستای اجرای عملی موسیقی قدم مثبت وصحیح بردارد. برداشتی کلی از حالات روانی دستگاهها وآوازهای ایرانی : ۱-دستگاه شور: آگاهی- درک- تفکر و اندیشه. ۲-آواز دشتی: سوز و گداز- گریه و زاری. ۳-آواز ابوعطا: گله وشکایت. ۴-آواز افشاری: افسوس و حسرت- هجران از معشوق. ۵-آواز بیات ترک: تعلیم- شادی درون. ۶-دستگاه

[ادامه متن...]
آموزش تحریر آواز

بازخوانی همه جانبه ی فرهنگ، در رودرروییِ با اوضاعِ پیچیده ی فرهنگِ جهانی، اگر قرار باشد به از دست رفتنِ هویت بیانجامد، ما باید از نو تمامیِ پندار، گفتار و رفتارمان را به صورتِ انتقادی بازخوانی کرده و به آن شکلی نهادی بدهیم. چرا که با درک همین محدودیت ها و مقدورات می توان از عارضه های بازدارنده فاصله گرفت. این که چگونه یک آوازخوانِ امروزی می تواند به بازخوانیِ فرهنگِ گذشته و دوره ی خود بپردازد، تنها با عریان شدن، فاصله گرفتن از خود و مستقر شدن در ذاتِ فرهنگی و تاریخی خویش و سرزمینش خواهد بود. البته ضرورتِ

[ادامه متن...]
خوانندگی و سلفژ

گروه کر 220 نفره شهر تهران در کنسرت فرهنگسرای بهمن این ارکستر زهی آخر به کجا رسید؟ هیچ! به جایی که سازمان فرهنگی بودجه ای به ما نداد و ارکستر متلاشی شد ولی کر؛ ما از سال ۸۱ آمدیم و فراخوان گسترده تری دادیم برای یک کر بزرگ، باز با همت آقای اردلان و نافعی مسئول وقت فرهنگسرا و مسئول مالی سازمان که ایشان هم خیلی کمک کردند، درست است که ایشان کارشان مدیریت فرهنگسرا و مجموعه مالی سازمان بود ولی فرد بسیار فهیم و فرهنگی ای بودند، درک میکردند که چه چیزی به نفع فرهنگ و هنر است، خیلی

[ادامه متن...]
آموزش آواز سنتی

ایشان (محمدرضا شجریان) پیش از سالهای پنجاه خود را در چهارچوب وزارت فرهنگ و هنر محبوس کرده بودند، یعنی انتخابشان تحقق نیافته بود. در واقع آن آزادی را که شجریان پس از سالهای پنجاه در اجتماع (نه برای رهایی از چهارچوب ردیف موسیقی ایران) اختیار کرد، عبارت بود از «من»ی خود ساخته، به گونه ی بی پایان .چنین بود که هم انتخاب خود در جهان اهمیت می یافت هم کشف جهان. آزادی از قید و بند ردیف هم می تواند به این شکل باشد که «من» از آنچه هست و از آنچه در حضورش جای دارد، جدا شود. زمانی که

[ادامه متن...]
آموزش آواز پاپ

شجریان سهم قابل ملاحظه ای در پی ریزی و غنای مکتب آوازی ایران داشته است. در عین حال من بر آن نیستم که بگویم او مبدع خلاقیتی خاص بوده است. اما معاصرین و اخلاف او همه ی اجراهایش را بدون نقد و بی هیچ برخورد پذیرفته اند. شاید سبک روایی (نقالی) و موجز شجریان، یا بیان هنرمندانه او از احساسات و تجربیات، یا تحلیل های موشکافانه ی وی از درون انسان عواملی هستند که او با تکیه بر آنها می تواند چنین میراثی از خود بر جای بگذارد. اما این میراث به تمامی از آن ِ شجریان نیست. تنها جزئیاتی

[ادامه متن...]
آموزش آواز کلاسیک

آوازخوان باید هنگام آوازخواندن یک اتوبیوگرافی ِ اعتراضی، اندیشگی و درون گرا از خود ارائه دهد.درواقع آوازخوان با بیان موسیقی آوازی و در قالبی غیرمعمول، سطری از دفتر زندگی خود را به صورت یک تاریخچه ی شخصی رقم می زند که در آن حقایقی نهفته از پرده می افتد، چونان آرش کمانگیر که بطالت و عبث بودن محیط بی رحم خود را ثبت کرد. آوازخوان باید مخاطب خود را وادارد تا حکمت، تشخیص و جذابیت اجراهای او را تحسین کند. از این رو آنچه ارائه می شود نباید به سمت شعار هنری بگرود(منظورم وجود اندیشه ی خام و عریان در

[ادامه متن...]
آموزش تحریر زدن در آواز

در حال حاضر، خوانندگانِ بسیاری در ایران به اشکال مختلف از طریق اجرای صحنه ای، آماده سازی آلبوم، رسانه و… در پی ابراز وجود هستند. اما با وجود تعداد بسیار زیاد آنان، متاسفانه با خواننده ای باشکوه، به ندرت روبرو می شویم. خواننده ای که در عین توانایی هایش در امر خواندن و اجرا، بتواند در زمان طولانی زبان و گفتاری مشترک با مردم اش برقرار کرده و همچنین بتواند ویژگی های متمایز خودش را تا نقطه ای حفظ کند که نه فاقد کیفیت آگاهانه ی هنر شده و نه نقش شخصیت فردی اش را از دست بدهد. باید در

[ادامه متن...]
آموزش آواز خوانی

آیا هر ماده برای جنبش، نیاز به نیرویی برتر و خارج از خود دارد، یا تلنگری از بیرون دارد؟ و آیا این تلنگر و نیروی بیگانه از طبیعت و ماده خاستگاهش مو سیقی است و مخاطب باید با موسیقی دریفی ایران از سکون به در آید؟ تمامی فعالیت پراتیک و علمی بشر ثابت می کند که هم ماده و هم کل جهان هستی، تنها با تحرک و تغییر و تکامل است که هستی دارد. شاید موسیقی ایران نگران گسست فرایند هستی است ، یا بیمناک آن است که مبادله ی میان موجود زنده و محیط پیرامون او متوقف بماند؟ جوان

[ادامه متن...]
سلفژ

در این ۹ ساعت شما دو جلسه را به تئوری و سلفژ میپردازید و سه ساعت را به آواز. بعد از ۶ ماه دانشجویانی را داشتیم که (به دانشجویان موسیقی برنخورد! من خودم در دانشگاه درس میدهم) در حد یک دانشجوی ترم یک، دو و سه دانشگاه سلفژ میدانند و میتوانند وارد کر بشوند. بعد که وارد کر شدند به این معنی نیست که همه چیز تمام شده، آنها در زمان تمرین موارد بسیاری است که باید خیلی چیزها یاد بگیرند.   مهدی قاسمی ممکن است خیلی ها که این مقاله را می خوانند علاقمند باشند به کر ولی ندانند

[ادامه متن...]
آواز

قاعدتاً باید در اینجا آواهایی را ارائه کنیم و مردانی را معرفی سازیم که هیچ تصمیم خودسرانه و واکنشی دور از مشروعیت در آن حضور نیافته باشد. پس نخستین کلام این که آواز نباید در خدمت امیال خودی باشد و امیال نباید در خدمت روایت های کوتاه ذهنی آواز خوان. ما قرار است در اینجا بحثی مشترک درباره ی نشانه هایی داشته باشیم که آواز خوان هنگام تولید آواها، مهر خود را بر آن می گذارد و این سلسله غالباً بر اساس شواهد موجود یا با پایان هنرمند آواز خوان به پایان می رسد و یا بدون هیچ افزوده ای

[ادامه متن...]
آموزش آواز

با نگاهی به آثار پاواروتی و محمدرضا شجریان   احساسی آمیخته به ترس در من شنونده برانگیخته می شود زمانی که تصور نبودن بزرگانی چون پاواراتی و شجریان به ذهن من راه می یابد. بی تردید این حالت پاسخ لذتی ست که پیوسته از اجراهای موفق این دو استاد برده ام.اما بر آن نیستم که خود را به این دلیل که از اجراهایشان لدت می برم محبوس کنم.آنچه مرا وا می دارد تا بر آثار ایشان تعمق کنم تقابلی ست میان دو فرهنگ موسیقایی (آوازی) شرق و غرب (که از ممتازترین نمونه های آواز کلاسیک غربی نیز هست) و شجریان

[ادامه متن...]
آموزش تصویری آواز

خوشبختانه صدیق تعریف جزو آن دسته از خوانندگان موسیقی نبوده که یه شبه بر فراز بادبان های سرگردان سوار و فردای آن نیز به افقی سرنگون گردد. او در هر اجرا پرسشی جدید را به پیش می کشد و در ادامه امضایش را به آرامی و با اطمینان پای اثرش می گذارد. آنچه در ذهن مخاطب، پس از رویت اجرای آوازی تعریف باقی می ماند، تصویر مشخصی از رمز گشایی نشانه های موسیقی یک قرن آواز دستگاهی است. به این صورت که گاه باد خبر می دهد که دریا آرام شده و گاه آنچه پشت چشمانت است، با نسیمی به

[ادامه متن...]
آموزش سلفژ

رامین بحیرایی به جرات میتوانم بگویم که خواننده یا نوازنده ای که به تئوری موسیقی و سلفژ تسلط دارد، درکش از موسیقی به مراتب بالاتر از کسانی است که با این مفاهیم آشنایی ندارند. مسئله عدم آشنایی با تئوری موسیقی و نت خوانی در مورد نوازندگان به دلیل اصلاح متدهای آموزشی که در گذشته ای نه چندان دور اتفاق افتاد، کمتر به چشم میخورد و الان اکثر نوازندگان سازهای ایرانی با تئوری موسیقی و نت خوانی آشنایی دارند. ولی در مورد خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی، این مشکل به چشم میخورد، متاسفانه الان در کلاسهای آواز کمتر دیده میشود که علاوه

[ادامه متن...]
خوانندگی و سلفژ

هر کسی که اینجا آواز و سلفژش خوب باشد، پیشنهاد میکنم که وارد کر شود؛ شاگرد آواز یاد میگیرد که چگونه تنها، خوب بخواند و لزوما” سلفژ خوبی ندارد و دیگر اینکه لزوما” بلد نیست که چطور در گروه بخواند، کر خواندن بسیار درک موسیقی خوبی میخواهد، یعنی کار جدی موسیقی هست در حد نوازندگی ارکستر، حتی از آن هم ارتباطش شخصی تر است چون واسطه ساز وجود ندارد و سازتان خودتانید! ضمنا” در ساز شما میدانید می بمل اینجاست بدون آنکه آن را بشنوید آن را میگیرید و صدا میدهد، ولی در کر مثلا یک آکورد چند صدایی مخشوشی

[ادامه متن...]

 

Leave a Reply

به ما امتیاز دهید:
به این صفحه

به این سایت