آموزش های سنتور
اکول درسنتور نوازی (II) | مشاهده آموزش |
اکول درسنتور نوازی (I) | مشاهده آموزش |
استفاده از تیونر برای کوک سنتور (V) | مشاهده آموزش |
استفاده از تیونر برای کوک سنتور (IV) | مشاهده آموزش |
استفاده از تیونر برای کوک سنتور (III) | مشاهده آموزش |
استفاده از تیونر برای کوک سنتور (II) | مشاهده آموزش |
استفاده از تیونر برای کوک سنتور (I) | مشاهده آموزش |
راهنمای کوک های مختلف برای سنتور | مشاهده آموزش |
به چه سبکی سنتور بنوازیم؟ (V) | مشاهده آموزش |
به چه سبکی سنتور بنوازیم؟ (IV) | مشاهده آموزش |
به چه سبکی سنتور بنوازیم؟ (III) | مشاهده آموزش |
به چه سبکی سنتور بنوازیم؟ (II) | مشاهده آموزش |
به چه سبکی سنتور بنوازیم؟ (I) | مشاهده آموزش |
چرا سنتور سل کوک ؟ (III) | مشاهده آموزش |
چرا سنتور سل کوک ؟ (II) | مشاهده آموزش |
چرا سنتورِ سُل کوک؟ (I) | مشاهده آموزش |
صدای سنتور (II) | مشاهده آموزش |
صدای سنتور (I) | مشاهده آموزش |
ویژگی های یک سنتور خوب (IX) | مشاهده آموزش |
ویژگی های یک سنتور خوب (VIII) | مشاهده آموزش |
ویژگی های یک سنتور خوب (VII) | مشاهده آموزش |
ویژگی های یک سنتور خوب (VI) | مشاهده آموزش |
ویژگی های یک سنتور خوب (V) | مشاهده آموزش |
ویژگی های یک سنتور خوب (IV) | مشاهده آموزش |
ویژگی های یک سنتور خوب (III) | مشاهده آموزش |
ویژگی های یک سنتور خوب (II) | مشاهده آموزش |
ویژگی های یک سنتور خوب (I) | مشاهده آموزش |
مقاله های سنتور
سه نغمهنگاری ردیف میرزا عبدالله (XII) | مشاهده آموزش |
سه نغمهنگاری ردیف میرزا عبدالله (XI) | مشاهده آموزش |
سه نغمهنگاری ردیف میرزا عبدالله (X) | مشاهده آموزش |
سه نغمهنگاری ردیف میرزا عبدالله برای سنتور (IX) | مشاهده آموزش |
سه نغمهنگاری ردیف میرزا عبدالله برای سنتور (VIII) | مشاهده آموزش |
سه نغمهنگاری ردیف میرزا عبدالله برای سنتور (VII) | مشاهده آموزش |
سه نغمهنگاری ردیف میرزا عبدالله برای سنتور (VI) | مشاهده آموزش |
سه نغمهنگاری ردیف میرزا عبدالله برای سنتور (V) | مشاهده آموزش |
سه نغمهنگاری مختلف ردیف میرزا عبدالله برای سنتور (IV) | مشاهده آموزش |
بررسی تطبیقی سه نغمهنگاری مختلف ردیف میرزا عبدالله برای سنتور (III) | مشاهده آموزش |
بررسی تطبیقی سه نغمهنگاری مختلف ردیف میرزا عبدالله برای سنتور (II) | مشاهده آموزش |
بررسی تطبیقی سه نغمهنگاری مختلف ردیف میرزا عبدالله برای سنتور (I) | مشاهده آموزش |
سالاری: استاد ناظمی مبتکر پل رگلاژ بود | مشاهده آموزش |
نور، دوربین (III) | مشاهده آموزش |
نور، دوربین (II) | مشاهده آموزش |
نور، دوربین (I) | مشاهده آموزش |
مرثیه ای فنی برای یک سنتورنواز (III) | مشاهده آموزش |
مرثیه ای فنی برای یک سنتورنواز (II) | مشاهده آموزش |
مرثیه ای فنی برای یک سنتورنواز (I) | مشاهده آموزش |
ضرابی: کسی که در دوره عالی پایور است باید بتواند قطعات اردوان کامکار را بنوازد | مشاهده آموزش |
سامان ضرابی: نواختن قطعات در کنار ردیف سنتور لازم است | مشاهده آموزش |
سالاری: ساز های من در طول سال، بیش از 3 الی 4 بار نیاز به کوک کردن ندارند | مشاهده آموزش |
ضرابی: در سنتور فقر نت بیشتر از تار و سه تار است | مشاهده آموزش |
شبدیز برای دو سنتور | مشاهده آموزش |
خداوندگار سنتور (قسمت دوم) | مشاهده آموزش |
خداوندگار سنتور (قسمت اول) | مشاهده آموزش |
ساختار ساز سنتور | مشاهده آموزش |
سنتور | مشاهده آموزش |
سنتور کروماتیک و سنتور کروماتیک بم | مشاهده آموزش |
نوازندگی سنتور | مشاهده آموزش |
سئوالات متداول درباره سنتور | مشاهده آموزش |
سنتور، ساز کهن | مشاهده آموزش |
مقاله ها و نت های سنتور
دو مضراب چپ (قسمت پایانی) | مشاهده آموزش |
دو مضراب چپ (قسمت نهم) | مشاهده آموزش |
دو مضراب چپ (قسمت هشتم) | مشاهده آموزش |
دو مضراب چپ (قسمت هفتم) | مشاهده آموزش |
دو مضراب چپ (قسمت ششم) | مشاهده آموزش |
دو مضراب چپ (قسمت پنجم) | مشاهده آموزش |
دو مضراب چپ (قسمت چهارم) | مشاهده آموزش |
دو مضراب چپ (قسمت سوم) | مشاهده آموزش |
دو مضراب چپ (قسمت دوم) | مشاهده آموزش |
دو مضراب چپ (قسمت اول) | مشاهده آموزش |
آموزش های ویدیویی تئوری موسیقی
مقدمه ورود به دوره آموزش تئوری موسیقی | مشاهده آموزش |
توضیح انواع کلید ها در موسیقی | مشاهده آموزش |
توضیح کلید مضاعف در موسیقی | مشاهده آموزش |
برای مشاهده آموزش های بیشتر ویدیویی تئوری موسیقی اینجا را کلیک کنید |
آموزش های تئوری موسیقی
فراکتال و کاربرد آن در موسیقی (I) | مشاهده آموزش |
فراکتال و کاربرد آن در موسیقی (II) | مشاهده آموزش |
فراکتال و کاربرد آن در موسیقی (III) | مشاهده آموزش |
برای مشاهده آموزش های بیشتر متنی تئوری موسیقی اینجا را کلیک کنید |
آموزش های ویدیویی تئوری موسیقی ایرانی و سنتی
مقدمه (معرفی دوره) | مشاهده آموزش |
ویژگی های صدا-فالش-ژوست | مشاهده آموزش |
معرفی نت های موسیقی ایرانی و غربی | مشاهده آموزش |
آموزش های تئوری موسیقی سنتی و ایرانی
جایگاه «گوشه» در موسیقی کلاسیک ایرانی (I) | مشاهده آموزش |
جایگاه «گوشه» در موسیقی کلاسیک ایرانی (II) | مشاهده آموزش |
جایگاه «گوشه» در موسیقی کلاسیک ایرانی (III) | مشاهده آموزش |
آموزش های نحوه صحیح تمرین
چه مقدار تمرین، چه مقدار پیشرفت (I) | مشاهده آموزش |
چه مقدار تمرین، چه مقدار پیشرفت (II) | مشاهده آموزش |
چه مقدار تمرین، چه مقدار پیشرفت (III) | مشاهده آموزش |
مقاله های در مورد اصول نواختن ساز
استعداد سنجی در آموزش موسیقی (I) | مشاهده آموزش |
استعداد سنجی در آموزش موسیقی (II) | مشاهده آموزش |
نقش و جایگاه استاندارد در نوازندگی | مشاهده آموزش |
نکاتی در مورد ساز و نوازنده
بررسی نقش جنسیت در انتخاب ساز (I) | مشاهده آموزش |
بررسی نقش جنسیت در انتخاب ساز (II) | مشاهده آموزش |
انتخاب ساز – قسمت اول | مشاهده آموزش |
سلامت و نکات پزشکی در نوازندگی
ترس از صحنه (اضطراب اجرا) | مشاهده آموزش |
دستانم یاریم نمی کنند (I) | مشاهده آموزش |
دستانم یاریم نمی کنند (II) | مشاهده آموزش |
نکاتی در مورد بداهه نوازی
تمرین بداهه نوازی و همراهی | مشاهده آموزش |
بداهه نواز خوب باشیم – قسمت اول | مشاهده آموزش |
بداهه نواز خوب باشیم – قسمت دوم | مشاهده آموزش |
تصاویر ساز سنتور
توضیحات مقاله های سنتور
سه نغمهنگاری مختلف ردیف میرزا عبدالله برای سنتور (IV) مقایسهی کلی نغمهنگاریها در بخش آغازین هر سه کتاب چنان که در اکثر کتابهای آموزشی موسیقی ایرانی مرسوم است فصلی به توضیح نکات مربوط به قواعد نغمهنگاری در کتاب اختصاص یافته است. این بخش در کتاب منا مفصلتر و کاملتر است. وی آن را به صورت مقالهای در مورد رسمالخط در نغمهنگاری آثار سنتور درآورده … سه نغمهنگاری مختلف ردیف میرزا عبدالله برای سنتور (IV) ادامه » مرثیه ای فنی برای یک سنتورنواز (III) پی آمدن چپ و راست، بی شک توان وی را در پیاده کردن ریتم ها و الگوهای ضربی متفاوت تری می افزاید. توان را فزون می سازد اما این قدرت چون هر قدرتی باید مهار شود. وقتی با کشش های مطول کار می کنید و ضرباهنگ موسیقی را زیر آن کپه ریزها می سازید، حساسیت … مرثیه ای فنی برای یک سنتورنواز (III) ادامه » استفاده از تیونر برای کوک سنتور (V) چند نکته پیرامون کوک سنتور ۱- پیشنهاد میکنم ابتدا سیمهای سفید را کوک کنید سپس به سراغ سیمهای زرد بروید. به این خاطر که سیمهای سفید از مقاومت بالاتری برخوردار هستند و احتمال پاره شدن آنها نسبت به سیمهای زرد کمتر است تا زمانی که دست شما آشنایی مختصری با انجام عملیات کوک پیدا کند. … استفاده از تیونر برای کوک سنتور (V) ادامه » شبدیز برای دو سنتور پژمان آذرمینا همانطور که گفته شد، از خصوصیات قطعات فرامرز پایور و اردوان کامکار این است که قطعاتشان دقیقا” مخصوص سنتور است. مثلا” اگر به شیوه ساخت قطعه “فانوس” توجه کنید، متوجه می شوید که ساخت این قطعه در واقع چیدمان مینیاتور گونه الگوهای مضرابی روی ملودیهایی از گوشه های اصفهان است. قسمتی از … به چه سبکی سنتور بنوازیم؟ (I) سبک مقوله ای است که در تمام رشته های هنری مطرح است. بطور مختصر می توان به شیوه ای که معمولا هنرمندان برجسته در خلق یا ارائه ی کارهای خود اعمال می کنند و اغلب وجه تمایز مشخصه ای با دیگر شیوه ها دارد را سبک نامید. در موسیقی نیز در چند شاخه سبک جلوه … به چه سبکی سنتور بنوازیم؟ (I) ادامه » دو مضراب چپ (قسمت پایانی) بررسی دومضراب چپ در آثار پرویز مشکاتیان در بخش های قبلی و در قیاس ویژگی های ساختاری چند قطعه اشاره هایی به آثار پرویز مشکاتیان شد. اما در این بخش به مثال های بیشتری خواهیم پرداخت، تا ببینیم این تکنیک مضرابی در آثار پرویز مشکاتیان به چه صورت هایی قابل اجراست. یکی از قطعاتی که … دو مضراب چپ (قسمت پایانی) ادامه » سامان ضرابی: نواختن قطعات در کنار ردیف سنتور لازم است چه شد به فکر ضبط و انتشار آثار درویش خان افتادید؟ اول من قصد انتشار سی دی این کار را نداشتم و میخواستم روی نت نویسی پنج، شش سال متمرکز باشم و بعد سی دی آن را ضبط کنم. برای ضبط آن فعلا عجله نداشتم ولی وقتی نتها را برای انتشار پیش آقای موسوی در … سامان ضرابی: نواختن قطعات در کنار ردیف سنتور لازم است ادامه » استفاده از تیونر برای کوک سنتور (IV) شروع کوک سنتور ۱-سنتور را به حالت مایل بچرخانید بطوریکه گوشیهای سنتور درست مقابل دست راست شما قرار گیرند تا به آنها کاملاً مسلط باشید. ۲-تیونر را روی میز قرار دهید بطوریکه صفحه ی آن مقابل دید شما باشد. ۳-کلید کوک سنتور را در دست راست بگیرید. ۴- دم مضراب را مطابق شکل، در دست … استفاده از تیونر برای کوک سنتور (IV) ادامه » صدای سنتور (II) در ادامه به شرح عواملی می پردازیم که باعث تنوع صدای ایجاد شده از ساز سنتور می شوند. ۱-وزن مضراب: معمولاٌ وزن مضرابها در تغییر حجم صدا موثرند. مضرابها ی کم وزن اکثراٌ قطر نازکتری دارند و همچنین دارای سر کوچک و نازکی هستند که همین امر باعث می شود مضرابها هنگام برخورد با سیم … نور، دوربین (II) صدا تشکیل آنسامبل همگن (۴) یکی از هدفهای گروه سنتورنوازان بوده است. اینگونه گروهها و ترکیبها در اخیرا زیادتر از قبل شدهاند. بعضی از گروههایی که با ترکیب همگن تشکیل میشوند از لحاظ تعداد نوازندگان بسیار بزرگاند و این پدیدهای است که در چند سال گذشته در حال رشد بوده (۵). در گروه سنتور نوازان … دو مضراب چپ (قسمت اول) چند سالی است که بحث بر سر شیوه نگارش / نت نگاری آثار سنتور نوازان معاصر به ویژه آثار پرویز مشکاتیان، بالا گرفته و کارشناسان بسیاری در این سو آن سو در محافل عمومی و خصوصی خود، داد سخن سر داده و به بررسی کارشناسانه این گونه آثار می پردازند. البته اکثر این کارشناسان چندان … دو مضراب چپ (قسمت اول) ادامه » سئوالات متداول درباره سنتور ردپای تاریخی این ساز کهن در حجاریهای قدیمی آشور و بابل (669 قبل از میلاد) دیده می شود. سنتور در بسیاری از کشورهای دنیا همچون انگلیس، یونان، آلمان، چین، مجارستان، چک، اسلواکی، بلاروس و سوئیس به شکلهای مختلف ساخته و نواخته می شود. سنتور سازی زهی مضرابی است. وصعت صوتی آن حدود سه اکتاو و … سئوالات متداول درباره سنتور ادامه » ویژگی های یک سنتور خوب (VI) کیفیت صدای حاصله: به طور کلی تا امروز، اینکه بین سازهای بسیار خوب کدام سازها واقعا درجه یک هستند قضاوت بسیار مشکل است تا وقتی که رشته ی “ساز سازی” و “ساز شناسی” به عنوان یک رشته حرفه ای نگریسته و کار نشود و اجماع نظرها اتفاق نیفتد و کیفیت سازها با سطوح مختلف استاندارد … ویژگی های یک سنتور خوب (VI) ادامه » سه نغمهنگاری ردیف میرزا عبدالله برای سنتور (IX) با وجودی که هر سه از انواع مختلف دراب به عنوان تزیین استفاده کردهاند صداهای تشکیل دهنده یکسان نیست (نمونهی ۱۸). در این مورد خاص به نظر میرسد که تفاوتی که در نوشتهی بهجت با دو نوشتهی دیگر موجود است حاصل سلیقهی او در تنظیم برای سنتور بوده باشد، چرا که اجرای این نوع از … سه نغمهنگاری ردیف میرزا عبدالله برای سنتور (IX) ادامه » استفاده از تیونر برای کوک سنتور (I) یکی از مشکلات ساز سنتور همواره کوکِ این ساز به طور دقیق و مراقبت از خالی نکردن آن و تغییر کوک برای اجرا در دستگاه های دیگر بوده است. تعداد زیادِ سیمها تا مدتها اغلب مانع پرداختن به مسئله ی کوک هم از طرف معلم و هم از طرف شاگرد می شود و بیشتر باعث … استفاده از تیونر برای کوک سنتور (I) ادامه » دو مضراب چپ (قسمت نهم) بررسی ویژگی ها و امکانات دومضراب چپ در حین اجرا یکی از ویژگی های خیلی مهم در اجرای دو مضراب چپ آزاد بودن هر دودست پس از اجرای این تکنیک است، به طوری که در صورت اجرای درست می توانیم هم از دست راست استفاده کنیم و هم از دست چپ و نکتۀ جالب تر … دو مضراب چپ (قسمت نهم) ادامه » ویژگی های یک سنتور خوب (VIII) جدای از مسائل فنی در ساخت ساز، موارد دیگری که می توان به آن اشاره کرد نحوه ی استفاده و نگهداری نوازنده از ساز می باشد. به عبارت دیگر چگونگی کارکرد استفاده کننده در راستای بهبود یک ساز خوب که در شماره ی گذشته کمی به آن پرداختم و حال ادامه ی آن: همیشه کوک … ویژگی های یک سنتور خوب (VIII) ادامه » ویژگی های یک سنتور خوب (III) به طور کلی تمامی سازها را می توان از سه نظر ارزیابی کرد: ۱- وضعیت ظاهری ۲- کیفیت مواد به کار رفته ۳- کیفیت صدای حاصله (منتج از مهندسی ساخت ساز) روشن است بررسی یک ساز و ارزیابی آن به عنوان یک ساز خوب، متوسط یا بد منوط به بررسی عوامل فوق می باشد. … ویژگی های یک سنتور خوب (III) ادامه » سه نغمهنگاری ردیف میرزا عبدالله (X) عبارتبندی گوشههای ردیف در گذشته از طریق اتصال نتها به یکدیگر تا حدی در نوشتار رعایت میشد. این طریقه که مشکل تقطیع و عبارتبندی را نسبتا مرتفع میسازد برای تعیین شاکلهی دقیق یک جمله کارآ نیست بهویژه که در ساختار آن نتهایی به کار رفته باشد که به دیگر نتها متصل نمیشوند. برای رفع مشکل … سه نغمهنگاری ردیف میرزا عبدالله (X) ادامه » دو مضراب چپ (قسمت سوم) چهار مضراب شور حبیب سماعی از چهارمضراب های معروف برای سنتور است که در صفحۀ شور شهناز به همراه آواز پروانه اجرا و ضبط شده است. پایۀ این چهارمضراب بعدها الگوی بسیاری از قطعات و چهارمضراب های دیگر قرار گرفت و بعدها شکل های کامل و پیچیده تری نیز به آن افزوده شد. در … دو مضراب چپ (قسمت سوم) ادامه » سه نغمهنگاری ردیف میرزا عبدالله برای سنتور (V) معنی این نوع نگارش – هرچند کششها در نغمهنگاری ردیف نسبی و بسته به شرایط زمان اجرا است – این است که از دیدگاه بهجت (دستکم در نغمهنگاری) ریزهای با کشش نت سیاه باید پرتر اجرا شوند. بهعلاوه در مورد تک ریزها هم کتاب منا طیف گستردهتری از امکانات را در اختیار قرار میدهد. از … سه نغمهنگاری ردیف میرزا عبدالله برای سنتور (V) ادامه » سه نغمهنگاری ردیف میرزا عبدالله برای سنتور (VI) ناهمسانیهای ثبت شدتوری چنان که در بخش «چه چیزهایی باید ثبت شود؟» نیز به آن پرداختیم یکی از مهمترین نکاتی که یک نغمهنگاری را از دیگری متمایز میکند تواناییاش برای ثبت تغییرات شدتوری است. در مورد ردیف ناگفته پیدا است که رشد چنین تواناییهایی تابعی است از اهمیتی که مجری و نغمهنگار برای تغییرات شدتوری … سه نغمهنگاری ردیف میرزا عبدالله برای سنتور (VI) ادامه » ساختار ساز سنتور سنتور از جعبهای به شکل ذوزنقهمتساریالساقیت ساخته شده که لبهها آن بنامند از: بلندترین ضلع، نزدیک به نوازنده و کوتاهترین ضلع و موازی با ضلع پیشی و دور از نوازنده و دو ضلع کناری با طول برابر که دو ضلع پیشی را به طور مورب قطع میکند. ارتفاع سطوح کناری ۸ تا ۱۰ سانتیمتر است. … بررسی تطبیقی سه نغمهنگاری مختلف ردیف میرزا عبدالله برای سنتور (II) تفاوت در روشهای نغمهنگاری نغمهنگاریهای گوناگون را میتوان از جنبههای مختلفی با یکدیگر مقایسه کرد یا به تنهایی مورد بررسی قرار داد. اولین نکتهای که باید مورد کند و کاو قرار گیرد هدف از یک نغمهنگاری است، چرا که با تغییر در هدف ابزارها نیز به کلی دستخوش تغییر میشوند. نغمهنگاریهای منتشر شده در … بررسی تطبیقی سه نغمهنگاری مختلف ردیف میرزا عبدالله برای سنتور (II) ادامه » دو مضراب چپ (قسمت هفتم) در این قسمت قصد داریم، مروری بر آثار فرامرز پایور به خصوص آثار نوشته شده در کتاب سی قطعه چهارمضراب برای سنتور داشته باشیم و ببینیم از حالات گوناگون دومضراب چپ چگونه استفاده شده است. با توجه به مثالی که از رضا شفیعیان در بالا ذکر شد، بهتر است در بعضی از چهارمضراب های کتاب … دو مضراب چپ (قسمت هفتم) ادامه » چرا سنتور سل کوک ؟ (II) در این قسمت می پردازم به شرایطی که یک هنرجوی مبتدی با خرید یک سنتور سل کوک شروع به آموختن می کند. هنرجو با خرید سنتور به طور معمول با سه مسئله کم و بیش درگیر است اول داشتن میز سنتور، دوم پذیرش وزن سنتور (برای جابجایی های داخل خانه یا برای بردن آن به … چرا سنتور سل کوک ؟ (II) ادامه » اکول درسنتور نوازی (II) اما در جریان سنتور نوازی معاصر (پس از استاد معظم فرامرز پایور تا کنون) که مقاله پیش روی به آن می پردازد، ویژگی هایی در شکل نوازندگی به چشم می خورد که فهرست وار آنها را بر می شماریم (موارد غیر مکتوب و فاکتورهایی که مربوط به فیزیک ساز و نوازنده می شوند): – قرار … اکول درسنتور نوازی (II) ادامه » سنتور سنتور یکی از سازهای موسیقی ایرانی است. فرهنگ دهخدا سنتور را اینگونه بازشناخت کرده است: «از سازهای ایرانی به شکل ذوزنقه که دارای سیمهای بسیاری است و با دو مضراب چوبی نواخته میشود. رایجترین نوع سنتور (۹ خرکی) دارای ۷۲ سیم است که به دستههای ۴ تایی و در ۱۸ دسته تقسیم میشود» پیشینه … ویژگی های یک سنتور خوب (VII) در ادامه سعی می کنم به نکاتی اشاره کنم که در مجموع باعث بهتر شدن صدای یک ساز می شوند: جا افتادن ساز (یا به اصطلاح آب بندی شدن): گفته می شود هر چه یک ساز بیشتر مضراب بخورد صدای آن بهتر و پخته تر می شود. این مطلب صحت دارد اما نه برای هر … ویژگی های یک سنتور خوب (VII) ادامه » ضرابی: در سنتور فقر نت بیشتر از تار و سه تار است سامان ضرابی چرا شما برای مبتدی ها کتاب نوشتید و مانند “کاروان صبا” که آقای مسعود شعاری برای سه تار تنظیم کردند (و چنان تکنیکی، نوشته اند که حتی در سه تار نوازی صبا هم چنین چیزی را نمیبینیم) کار نکردید؟ اول قرار نبود این قطعات ضبط شود و فقط میخواستم کتاب این قطعات را … ضرابی: در سنتور فقر نت بیشتر از تار و سه تار است ادامه » به چه سبکی سنتور بنوازیم؟ (III) ابتدا با انتخاب عنوان ” به چه سبکی سنتور بنوازیم ” با تصور اینکه ” سبک سنتور نوازی ” اصطلاحی آشنا و عامیانه ما بین سنتور نوازان است و با گمان این پیش فرض که تعریف “سبک سنتور نوازی ” تقریبا دارای تعریف واحدی در اذهان افرادِ مرتبط با موسیقی است شروع به بحثی پیرامون … به چه سبکی سنتور بنوازیم؟ (III) ادامه » ویژگی های یک سنتور خوب (V) کیفیت مواد به کار رفته: مواردی که در این شماره می خوانید شاید کمتر به درد یک هنرجوی تازه کار می آید چون برای او هیچ یک از موارد ذیل به درستی قابل بررسی و تشخیص نیست مگر اینکه از قبل اطلاعاتی مثلا راجع به چوب یا دیگر اجزاء ساز داشته باشد. با این حال … ویژگی های یک سنتور خوب (V) ادامه » راهنمای کوک های مختلف برای سنتور در ادامه ی مقاله ی “کوک سنتور با استفاده از تیونر” بنا به درخواست برخی از دوستان در زیر جدول کوک دستگاه های دیگر را خواهم نوشت: اگر دوستان آن مقاله را مطالعه کرده باشند می دانند که آنجا فقط از چگونگی کوک در دستگاه شور سخن رفت. در اینجا برای راحتی در درک کوک … راهنمای کوک های مختلف برای سنتور ادامه » مرثیه ای فنی برای یک سنتورنواز (I) در سپیده دم قرن حاضر، پس از دوره قاجار، آن هنگام که سنتورنوازان بزرگ سر بر بالین نهادند بیم آن بود که صدای شیشه گون سنتور برای مدتی مدید خاموش شود. اما چنین نشد، بلکه در سه برهه زمانی سنتور بر تارک سازهای موسیقی ایرانی درخشیدن گرفت. شگفت آنکه هر سه بار عصر، عصر نوازندگانی … مرثیه ای فنی برای یک سنتورنواز (I) ادامه » مرثیه ای فنی برای یک سنتورنواز (II) نخست خلاقیت وی در دگرگونه شیوش صدای ساز رخ نمود. صدایی که پلی شد میان صداهایی از خاطره سنتور و آینده هنوز آفریده نشده اش. او این همه را بر بنیاد راست، استوار نشستن در پشت سنتور، یکی شدن دست و مضراب و بهره بردن از تمامی جان دست برای به فریاد آوردن آن همه … مرثیه ای فنی برای یک سنتورنواز (II) ادامه » چرا سنتورِ سُل کوک؟ (I) همانطور که همه ی ما میدانیم اغلب علاقه مندان به هر سازی ترجیح می دهند در اوایل کار، ابتدا با یک ساز مشقی (سازی که از لحاظ کیفیت در حداقل استاندارد قرار دارد) شروع به کار کنند به دو دلیل، یکی اینکه قیمت ساز مشقی نسبت به سازهای با کیفیت به مراتب کمتر است و … چرا سنتورِ سُل کوک؟ (I) ادامه » استفاده از تیونر برای کوک سنتور (II) چند راه ممکن برای تعلیم کوک ساز به هنرجویان سنتور: ۱- آموزش کوک سنتور به طریقه ی سنتی(با تکیه بر گوش): کار و تمرین بر روی اصوات تا گوش هنرجو قادر به تشخیص صدای درست شود. این روش البته مستلزم صرف وقت زیادی است و کار و انرژی فراوان را هم از طرف معلم و … استفاده از تیونر برای کوک سنتور (II) ادامه » سه نغمهنگاری ردیف میرزا عبدالله (XII) علاوه بر اینها در نگارش منا دقت بیشتری در نوشتن فواصل رعایت شده که در نغمهنگاری ردیف با اهداف اجرایی کمتر به چشم میخورد؛ وی با آوردن علامت (-) در کنار علائم تغییر دهنده مثلا در دستگاه چهارگاه (منا ۱۳۸۴: ۱۷۳) سعی در ثبت نزدیکتر به حقیقت نغمات و فواصل اجرا شده داشته است. تفاوت … سه نغمهنگاری ردیف میرزا عبدالله (XII) ادامه » دو مضراب چپ (قسمت دوم) دومضراب و دومضراب چپ تکنیک دومضراب تقریبا در آثار تمامی سنتور نوازان قدیم و معاصر مشاهده می شود و تقریبا جزء اولین و اصلی ترین تکنیک های رایج مضرابی در آثار سنتور نوازان است. دومضراب به صورت چهار نت متوالی و با مضراب (راست – راست – چپ – چپ ) است و به این … دو مضراب چپ (قسمت دوم) ادامه » بررسی تطبیقی سه نغمهنگاری مختلف ردیف میرزا عبدالله برای سنتور (III) این موضوع تا زمانی که نغمهنگاری نواختههای یک ساز کششی در میان باشد ایجاد اشکال نمیکند اما به مجرد آنکه با سازهای مضرابی ایرانی سروکار پیدا میکنیم دشواریهایی برای ثبت کششهای بلند بروز میکند؛ در نواختن این سازها کششهای بلند از توالی ضربات سریع و پیاپی پدید میآید و این یعنی این که علاوه بر … بررسی تطبیقی سه نغمهنگاری مختلف ردیف میرزا عبدالله برای سنتور (III) ادامه » نوازندگی سنتور نوازندگی سنتور با دو چوب نازک که به آنها «مضراب» گفته میشود، انجام میشود. مضرابها در گذشته بدون نمد بودند ولی اکنون بیشتر به مضرابها نمد میچسبانند که باعث نرمتر شدن و کم زنگتر شدن آوای سنتور میشود. در اکثر اوقات، نوازنده باید با هر یک از مضرابها، نت متفاوتی را اجرا کند (به ویژه … سنتور، ساز کهن بدون تردید، سنتور یکی از کهن ترین سازهای ایرانی است که حتی برخی ابداع آن را به فارابی نسبت می دهند. شاید این روایت، چندان صحت نداشته باشد، ولی همینکه نام این ساز بارها و بارها در کتب قدیمی ، در اشعار قدما و همینطور تصویر آن نیز در حجاریهای شوش دیده می شود، نشان … ویژگی های یک سنتور خوب (II) بنابر آنچه تجربه نشان داده است مسائل حاشیه ای که برای هنرجویان جهت خرید ساز پیش می آید نه تنها بی اهمیت نیست بلکه این موضوع متاسفانه گاهی باعث کدورت ها و ایجاد کینه ها مابین معلمین و شاگردان شده و شاگردان به محض روبرو شدن با استاد جدید، معلم پیشین خود را بخاطر انتخاب … ویژگی های یک سنتور خوب (II) ادامه » نور، دوربین (I) چند کلمه دربارهی دیویدی با عنوان «ز بعد ما» کمبود تصویر موسیقی، کمبودی است که رسانههای تصویری آن را پدید آوردهاند. برخی از تغییرات دنیای عرضهی موسیقی در سالهای گذشته کمتر به ایران رسیده. یکی از مهمترین این تغییرات که بر اثر رشد فناوری امکانپذیر شد ضبط و عرضهی تصویر اجراهای موسیقی بود. نخستین رسانهای … دو مضراب چپ (قسمت هشتم) بررسی دو مضراب چپ در آثار میلاد کیایی این آغاز این مطلب به چند قطعه از آثار میلاد کیایی می پردازیم که در آنها از تکنیک دومضراب چپ استفاده شده است. در ابتدا به قسمتی از نت و اجرای چهارمضراب افشاری ساختۀ میلاد کیایی توجه کنید. سپس به نت و اجرای قسمتی از چهارمضراب … دو مضراب چپ (قسمت هشتم) ادامه » ویژگی های یک سنتور خوب (IX) ارتباط معنوی نوازنده با ساز: از آنجا که چوب ساز زمانی زنده و جزوی از طبیعت بوده هنگامی که از ریشه جدا می شود و قسمتی از ساز می گردد بطور کلی موجودیت زنده ی خود را از دست نمی دهد و کماکان قابلیت عکس العمل را به رفتارهای گوناگون را دارا می باشد. از … ویژگی های یک سنتور خوب (IX) ادامه » سه نغمهنگاری ردیف میرزا عبدالله (XI) مثال دیگری از رنگآمیزی با فاصلهی هنگام دیده میشود؛ آنجا که منا اشارههای موجود در فرود شور را به جای آنکه مانند معمول در همان منطقهی صوتی اجرای بخش اصلی بنویسد یک هنگام زیرتر نوشته است، که البته این روش تطابق بیشتری با روش اجرای پایور دارد (توجه داشته باشید که پایور ردیف را با … سه نغمهنگاری ردیف میرزا عبدالله (XI) ادامه » به چه سبکی سنتور بنوازیم؟ (IV) نوازندگان متناسب با زمان، امکانات، شرایط، ذوق وتوانایی، محیط و خاطرات، سلایق و علایق به طور طبیعی دارای لحن خاصی در اجرای قطعات می شوند و چه بسا تحت تاثیر شرایط ویژه ای و یا تحت تاثیر جامعه و نیازهای زمانه ی خود نحوه ی نوازندگی آنها به سوی شیوه ای خاص هدایت می شود … به چه سبکی سنتور بنوازیم؟ (IV) ادامه » خداوندگار سنتور (قسمت دوم) فرامرز پایور استاد فرامرز پایور در جهت حفظ میراث موسیقی ایرانی، «رنگ شهر آشوب» که یکی از آثار قدیمی موسیقی ایرانی است را در خرداد ماه ۱۳۶۳، به نت درآورد و بعد آن را به طور کامل اجرا و ضبط کرد. پایور از زبان خود پایور به همراه گروه اساتید، اولین همکاری خود را … خداوندگار سنتور (قسمت دوم) ادامه » دو مضراب چپ (قسمت ششم) در قسمت های گذشته به بحث درباره این تکنیک در آثار آهنگسازان سنتور از جمله ابوالحسن صبا، فرامرز پایور، پرویز مشکاتیان، اردوان کامکار و … پرداختیم؛ در این قسمت به قطعه دیگری از ساخته های حبیب سماعی توجه کنید که در آن باز هم از دومضراب چپ استفاده شده است. این قطعه چهارمضراب ابوعطا است … دو مضراب چپ (قسمت ششم) ادامه » استفاده از تیونر برای کوک سنتور (III) نتها به زبان لاتین عبارتند از : دو C – ر D – می E – فا F – سل G – لا A – سی B برای کوک سنتور با تیونر به چند علامت نیاز دارید: بکار : محل اصلی نُت بِمُل: نیم پرده (۲/۱) پائین تر از جای اصلی کُرُن: ربع (۴/۱) پرده … استفاده از تیونر برای کوک سنتور (III) ادامه » بررسی تطبیقی سه نغمهنگاری مختلف ردیف میرزا عبدالله برای سنتور (I) مقدمه ردیف میرزا عبدالله حداقل در ۴۰ سال گذشته و پس از مطرح شدن «جنبش احیا»(۱) به همت نورعلی برومند و دیگر استادان موسیقی ایرانی که در آن سالها هنوز در قید حیات بودند، یکی از مهمترین روایتها از کارگان موسیقی دستگاهی ایران و نیز نزدیکترین بخش موسیقی شهری ما به آنچه امروزه آن را … بررسی تطبیقی سه نغمهنگاری مختلف ردیف میرزا عبدالله برای سنتور (I) ادامه » دو مضراب چپ (قسمت پنجم) دومضراب چپ در آثار حبیب سماعی دیدیم که در چهارمضراب ابوعطا ساخته حبیب سماعی، چگونه مضراب چپ به اجرای زینت ها و ریزه کاری ها می پردازد. شکل تعمیم یافته همین نوع مضراب بعدها با فرمی مدون در سایر آثار حبیب سماعی مشاهده می شود که آن ها هم مانند پایه چهارمضراب شور که قبلاً … دو مضراب چپ (قسمت پنجم) ادامه » به چه سبکی سنتور بنوازیم؟ (II) زمانی که ما سعی می کنیم یکی از سبکها را و فقط یکی را، هم برای نوازندگی و هم برای شنیدن انتخاب کنیم طبیعی است خود را از ویژگی های خوب دیگر سبکها محروم کرده ایم. آیا نمیتوان بی تعصب از تمامی شیوه ها و سبکهای نوازندگی لذت برد؟ من فکر می کنم این موضوع … به چه سبکی سنتور بنوازیم؟ (II) ادامه » سالاری: استاد ناظمی مبتکر پل رگلاژ بود پل های سنتور چه وظیفه ای دارند و گل ها و اشکال مختلف آن چه نقشی در سنتور ایفا می کنند؟ در قدیم سیستم پل گذاری بدین گونه بوده است که قطعه چوبی را در عرض ساز زیر سیم ها ، بریده بریده کار می گذاشتند و به آن پل شانه ای و یا پل … سالاری: استاد ناظمی مبتکر پل رگلاژ بود ادامه » چرا سنتور سل کوک ؟ (III) حال ببینیم یک هنرجو با خرید یک سنتور سی کوک در چه شرایطی قرار خواهد گرفت ابتدا از لحاظ ابعاد: طول سنتورهای سی کوک حدوداً ده سانت و عرض آن یک یا حداکثر دو سانت کمتر از سنتورهای سل کوک است و این اندازه کاملاً مناسب با میزهای جدیدی است که سطح آنها کوچکتر شده … چرا سنتور سل کوک ؟ (III) ادامه » ویژگی های یک سنتور خوب (I) بیشتر علاقه مندان به ساز سنتور که امیدوارانه تلاش خود را در راستای پیشرفت همه جانبه چه در زمینه ی نوازندگی و چه در کامل کردن معلومات موسیقی خود انجام می دهند، معمولا بعد از گذشت حدود دو، سه یا چهار سال احساس نیاز به یک ساز بهتر، باعث ترغیب آنها برای تهیه ی … ویژگی های یک سنتور خوب (I) ادامه » خداوندگار سنتور (قسمت اول) فرامرز پایور مرگ حبیب سماعی (استاد بزرگ سنتور) در سال ۱۳۲۵، ضربه جبران ناپذیری بر پیکره موسیقی ایرانی و همینطور ساز سنتور وارد ساخت و از آن به بعد بود که دوران رکود این ساز آغاز شد. دیگر سنتورنواز چیره دستی وجود نداشت که بتواند راه وی را ادامه دهد زیرا همه آنها کم مایه … خداوندگار سنتور (قسمت اول) ادامه » دو مضراب چپ (قسمت چهارم) معرفی بیشتر دومضراب چپ دومضراب چپ همان طور که قبلاً هم معرفی شد، یکی از تکنیک های متداول در سنتور نوازی است که از دو مضراب اقتباس شده و حالت اجرایی آن شبیه سرمضراب است. موتیف زیر نمونه ای از تکنیک دومضراب چپ می باشد: برای آشنایی بیشتر با حالت صحیح اجرای دومضراب چپ … دو مضراب چپ (قسمت چهارم) ادامه » سه نغمهنگاری ردیف میرزا عبدالله برای سنتور (VII) برای مکتوب ساختن تکیه هر سه علامت مرسومی را که در کتابهای وزیری و صبا هم دیده شده برگزیدهاند. تنها منا جای قرار گرفتن این علامت را که در موسیقی غرب برای فلاژوله مورد استفاده است، کمی تغییر داده و به جای آنکه تکیه را درست بالای سر نتها قرار دهد آن را میان دو … سه نغمهنگاری ردیف میرزا عبدالله برای سنتور (VII) ادامه » نور، دوربین (III) اکشن! قطعات این اجرا (و البته اجراهای قبلی) تا حدودی خصوصیات شبیه به یکدیگر دارد. اولین ویژگی که در بخش قبل هم به آن پرداخته شد تنک شدن تزینات است. مهمترین چیزی که در قطعات به چشم میخورد استقلال کم بخشهای مختلف گروه نسبت به یکدیگر است؛ در میان قطعات کمتر قطعهای را میتوان یافت … به چه سبکی سنتور بنوازیم؟ (V) این نظریه که ” قضاوت فرد کاملاٌ وابسته به اول، سواد و دوم اطلاعات و سوم دید کاملاٌ بی تعصبانه نسبت به یک موضوع است ” به صورت کلی مصداقی تجربه شده دارد. طبیعی است اگر ما به نوازندگی نوازنده ای گوش می کنیم صریحاٌ نظر به اینکه ما این سبک را می پسندیم یا … به چه سبکی سنتور بنوازیم؟ (V) ادامه » صدای سنتور (I) در این گفتار سعی دارم راجع به تنوع صدایی که یک نوازنده میتواند از یک ساز ایجاد کند نکاتی را خاطر نشان کنم. به ظاهر تنوع صدایی ساز سنتور بنا به ساختار آن نمی تواند خیلی متفاوت باشد (منظور صدای حاصله از یک سنتور است) همانند پیانو، بطوریکه هر نوازنده ای مثلاً اگر با فلان … سنتور کروماتیک و سنتور کروماتیک بم به خواست تکمیل فواصل کروماتیک میان اصوات و نیز به قصد تأمین اصوات بم، در حدود بیست سال اخیر دو گونه سنتور با شمار زیادتر خرک ساخته شدهاند. سنتور کروماتیک با همان میدان آوای سنتور معمولی ولی دارای خرکها و اصوات کروماتیک بیشتر است. میدان آوای سنتور کروماتیک بم یک فاصله پنجم بمتر از سنتور … سنتور کروماتیک و سنتور کروماتیک بم ادامه » سالاری: ساز های من در طول سال، بیش از 3 الی 4 بار نیاز به کوک کردن ندارند داریوش سالاری چرا تعداد خرک ها از ۱۲ به ۹ تغییر کرد؟ اکثر ساز هایی که به ایران آورده می شد ۱۲ خرک بود و پس از گذشت زمان نیاز به تعمیر داشت و کم کم کوچکتر می شود و مجبور بودند ۱۱ خرک بر روی صفحه قرار دهند و گاه به ۱۰ یا … سالاری: ساز های من در طول سال، بیش از 3 الی 4 بار نیاز به کوک کردن ندارند ادامه » سه نغمهنگاری ردیف میرزا عبدالله برای سنتور (VIII) مثال دیگری از تفاوتها را میتوان در فرود مشهور شور ملاحظه کرد، در حالی که در کتاب بهجت و منا همه جا این فرود با تکیه آورده شده است، ندیمی آن را بدون تکیه ثبت میکند. از طرف دیگر همانطور که مشاهده میکنید جملهبندی و رنگآمیزی (بهخصوص توجه کنید به چپهایی که پشت خرک برخورد … سه نغمهنگاری ردیف میرزا عبدالله برای سنتور (VIII) ادامه » ویژگی های یک سنتور خوب (IV) وضعیت ظاهری: مجموعه عواملی که میتوان در این مورد نام برد فهرست وار عبارتند از: ۱- رنگ ساز ۲- تناسب ابعاد ۳- زینت کاری ۴- شکل و رنگ خرکها ۵- شکل گلهای سنتور ۶- نحوه ی قلاب سیمها ۷- طرز پیچیدن سیم دور گوشی ۸- تمیز کار شدگی ساز ۹- سالم بودن صفحه ی … ویژگی های یک سنتور خوب (IV) ادامه » اکول درسنتور نوازی (I) در این مقاله سعی شده تا با توجه به تحول شیوه های سنتور نوازی و تمایل نوازندگان به استفاده از تکنیک های متنوع تر بر روی این ساز و میل به مانور، انعطاف و سرعت بیشتر، علاوه بر آسیب شناسی شیوه های نامناسبی که می تواند مانعی در این راه باشد و منجر به تبعات … اکول درسنتور نوازی (I) ادامه » ضرابی: کسی که در دوره عالی پایور است باید بتواند قطعات اردوان کامکار را بنوازد این سونوریته چقدر متفاوت است؟ سونوریته ها فرق زیادی دارند، به نظر من بیش از ۵۰درصد! اگر دقت کنیم تفاوت زیاد است. سنتور شباهت زیادی به پیانو دارد از نظر مکانیسم؛ اگر دو نوازنده سطح بالای پیانو یک قطعه را بنوازند یکی با ظرافت بیشتر و یکی کمتر بنوازد با گوش دقیق اختلاف مشخص است … ضرابی: کسی که در دوره عالی پایور است باید بتواند قطعات اردوان کامکار را بنوازد ادامه » |
مقداد علی بخشی هستم. موسیقی دان، برنامه نویس، متخصص هوش مصنوعی، علم داده، متخصص بلاکچین و توسعه دهنده ربات های هوشمند.
دانش آموخته مقطع ارشد و دکتری دانشکده فنی دانشگاه تهران هستم. با سابقه تدریس درس برنامه نویسی در دانشگاه (پردیس بین الملل کیش دانشگاه تهران)